Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationens och vattentryckets pÃ¥verkan pÃ¥ energiförbrukning??  (läst 2284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Vad gör man på en lördagmorgon? Jo roar sig med att sammanställa husets totala energiförbrukningen för föregående månad och jämföra med temperatur.

Nu undrar jag om ni ser samma som jag i denna graf. Den 22/2 hade jag en VP-tekniker som kontrollerade mitt system. Han justerade trycket i radiatorkretsen från 0.6 till 1.2 bar och satte cirkulationspumpen på min, den stod tidigare på max. Nu ser jag att förbrukningen därefter har legat mer eller mindre konstant högt. Jämför jag med dagar tidigare i månaden som har samma dygnsmedeltemperatur så ligger förbrukningen efter den 22/2 ca 20-30 kWh/dygn högre än tidigare.

Eller är det fel att relatera förbrukningen till dygnsmedeltemperatur? Den sista vecka i månaden var det flera kalla nätter runt -10° och betygligt varmare dagtid 0 - +5°C.

Annars skulle man ju nu kunna tro att det är förändringen i vattentryck och cirkulationshastighet som orsakar denna höjning, men låter inte det orimligt?? Sc:,h
« Senast ändrad: 02 mars 2013, 07:47:48 av Hasse_h »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Plockade ut kurvan med timupplösning, här ser man att temperaturvariationerna varit större i slutet av månaden, kan det vara orsaken till den högre snittförbrukningen per dag?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Trycket påverkar inte förbrukningen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 496
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Han justerade flöder över radiatorkretsen läger flöde högre framledning har antagligen krävts. Så var det för mig jag trodde jag kunde spara på att sätta ner cirkulationspumpen men då behövde jag höja framledningen med 2 grader.
2 grader högre framledning drar mångdubbelt mer än ett steg på cirkulationspumpen.
Jag tror int det har med trycket i systemet alls
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har man en L/V-pump blir inte elförbrukningen proportionell mot dygnsmedeltemperaturen när temperaturen varierar kraftigt under dygnet. Anledningen är att en större del av värmen produceras nattetid vid låg utomhustempereratur med lägre COP. Pumpens elförbrukning svarar mot en temperatur som är lägre än medeltemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Har man en L/V-pump blir inte elförbrukningen proportionell mot dygnsmedeltemperaturen när temperaturen varierar kraftigt under dygnet. Anledningen är att en större del av värmen produceras nattetid vid låg utomhustempereratur med lägre COP. Pumpens elförbrukning svarar mot en temperatur som är lägre än medeltemperaturen.
Ja, det måste vara förklaringen.
Att tryck och flöde ändrades samtidigt som temperaturen började svänga mer över dygnet var bara en slump.
Kurvan för framledningstemperaturen ändrades inte när teknikern var här.
« Senast ändrad: 02 mars 2013, 10:43:36 av Hasse_h »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om jag ändrar farten på cirkulationspumpen för vp kretsen(laddpumpen), så ändras elförbrukningen hos vp.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 244
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!