Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt  (läst 27451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« skrivet: 30 december 2010, 09:17:44 »
Fick ett konvektorelement instalerat i garage igår garget 60m2 elementet är ett eveco unmvp 28,det är inkopplat på samma rör som går in till huset(golvvärme) får bara ca 7 grader inne i garaget -10 ute hur göra för att få mer värme till elementet pump nibe 1245-8

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 09:22:52 »
60W/m2 vid maximalt effektuttag från konvektorn, men då har du bara halva VP´s effekt kvar till bostaden.


Golvvärme, då styr du mot en låg kurva, du kanske skulle ha en till schunt, för att kunna köra ut varmare vatten i garaget, men då behöver du en volymtank oxo.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 09:55:31 »
Fick ett konvektorelement instalerat i garage igår garget 60m2 elementet är ett eveco unmvp 28,det är inkopplat på samma rör som går in till huset(golvvärme) får bara ca 7 grader inne i garaget -10 ute hur göra för att få mer värme till elementet pump nibe 1245-8

För att få mer effekt i garaget måste du strypa på matningen till golvvärmen så att mer flöde går genom fläktkonvektorn. Dock kan detta orsaka att du får problem med värmekomforten i rummen som har golvvärme eftersom du får en större diff över golvslingorna. Du lär nog behöva öka hastigheten på vb-cirkpumpen lite för att hålla en bra diff (7-8 grader) över värmepumpen.

Dessutom är det som Pricken säger troligt att din 8kW-vp inte klarar att värma även garaget på egen hand när det blir kallt, det kommer nog bli mycket tillskott. Bered dig på saftig elräkning, såvida du inte överdimensionerat vp-n kraftigt i relation till husets värmebehov förstås.

Shuntlösning låter i min bok tveksamt. Jag tolkar dig som att hela huset värms av oshuntad golvvärme? Shunt tycker jag man kan ha när det är en liten del av husets värmebehov som ska avges vid en lägre framledningstemperatur, exvis om du har komfortgolvvärme i ett par rum och resten radiatorer. Om hela ditt hus värms av golvvärme ska din vp vara inställd för att leverera rätt framledningstemperaturer till slingorna. Värmen i garaget får du se till att lösa med att justera flödena.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 09:59:39 »
Det jag menade med en extra shunt, är att denna vp kan styra mot två system, dvs 2 börvärden, ECS40/41 heter den.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 10:09:57 »
Det jag menade med en extra shunt, är att denna vp kan styra mot två system, dvs 2 börvärden, ECS40/41 heter den.

OK, då är jag mer med dig. Dock tycker jag fortfarande att det hela bygger på att han har överdimensionerad vp i grunden. Låt oss säga att hans vp behöver gå kontinuerligt vid -7 (inte ovanligt vad det gäller Nibe-dimensionering) för att hålla uppe temperaturen i golvslingorna utan tillskott. Att då växla bort vp från golvvärmen för att göra tokvarmt vatten i en stund för att värma garaget med en fläktkonvektor tror jag blir tokigt. Är vp å andra sidan överdimensionerad så att den även vid stränga vintertemperaturer stoppar mot golvvärmekretsen ibland, finns det ju "kompressortid" för att köra mot garaget också.

Personligen skulle jag nog satt en L/L-pump i garaget, men det är ju lätt att vara efterklok.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #5 skrivet: 30 december 2010, 10:17:51 »
Hopplöst alltså satans skit alla man pratat med har sagt ojoj med det elementet värmer du lätt garaget jävla instalatörs kukar hadde ju varigt ärligare och bättre om dom sagt att man hadde behöft golvvärme överallt föratt det skall funka då hadde jag ju kunna löst det och inte köpt det jävla elementet.............nu är jag jävligt iriterad dom svarar ej i telefon som vanligt

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #6 skrivet: 30 december 2010, 10:20:31 »
jo tid finns kvar den gå rej hela tiden vid -30 har inget tillskott ännu sedan 11/11

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 10:29:48 »
Går fläkten på högsta hastighet?
Mät konvektorns fram- och returledning.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 10:51:19 »
Hopplöst alltså satans skit alla man pratat med har sagt ojoj med det elementet värmer du lätt garaget jävla instalatörs kukar hadde ju varigt ärligare och bättre om dom sagt att man hadde behöft golvvärme överallt föratt det skall funka då hadde jag ju kunna löst det och inte köpt det jävla elementet.............nu är jag jävligt iriterad dom svarar ej i telefon som vanligt

OjdÃ¥! Men du det lÃ¥ter iaf som du har rejält dimensionerad vp om den klarar -30 utan tillskott. Men du kanske bor pÃ¥ sÃ¥na breddgrader där det är -30 regelbundet?  Vad gäller "elementet" sÃ¥ kan det ju troligtvis i sig avge tillräckligt med värme för att värma garaget, men det bygger pÃ¥ att temperaturen i vattnet är hög. Exempelvis kan min fläktkonvektor (har jag för mig) ge runt 2800W vid DT30, alltsÃ¥ framledning 55°, diff 10°, rumstemp 20°. Matar jag den med gängse golvvärmetemperaturer pÃ¥ kanske 30-35 grader sÃ¥ blir ju detta DT10 vilket ger låååååångt ifrÃ¥n samma värmeeffekt. En fläktkonvektor till kanske löser det hela? Tycker fortfarande att det vettigaste är att lÃ¥ta vp styra för god värmekomfort i huset och att anpassa värmeavgivningskapaciteten i garaget efter den temperatur som huset vill ha.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #9 skrivet: 30 december 2010, 11:54:05 »
Du har antagligen så stort värmebehov i garaget att konvektorn inte fixar det med den låga framledningen du har pga golvvärmen men det är mycket bättre att i så fall installera en till konvekor i garaget än att att köra med dubbla framledningtemperaturer med schunt för att då får du ingen nytta med den låga framledningen som du får med golvvärme. En låg framledning är bra för cop samt att pumpen lämnar högre effekt och det behöver du om du ska klara garaget med vpn. Den enklaste lösningen är en extra tröja när du är i garaget men den lösningen har du nog klurat ut själv. *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #10 skrivet: 30 december 2010, 12:16:06 »
jo den går för fullt fläkten 7grader inga bekymmer i sig men vad har jag för temp vid -20 då eller -35 satans kalllt skall kolla tempen fram o rerturen tar 15 min går o sätter mätarna nu

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #11 skrivet: 30 december 2010, 12:20:21 »
jo den går för fullt fläkten 7grader inga bekymmer i sig men vad har jag för temp vid -20 då eller -35 satans kalllt skall kolla tempen fram o rerturen tar 15 min går o sätter mätarna nu

Du har kört ganska kort tid med värme i garaget också, beroende på byggmaterial och klimatskal så tar det nog ett par dygn innan konvektorn hunnit värma upp gipsskivor och väggreglar och skapat värmebalans i garaget.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #12 skrivet: 30 december 2010, 12:29:19 »
ca 23-24 fram 8-9 retur

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #13 skrivet: 30 december 2010, 12:31:22 »
Lägg inte ut mera pengar....

 pÃ¥ shuntar eller flera fläktkonvektorer i garaget. Bäst och billigast är nog en Coolix.
« Senast ändrad: 30 december 2010, 12:38:48 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konvektorelement i garage det blir inte nog varmt
« Svar #14 skrivet: 30 december 2010, 12:35:45 »
coolix???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!