Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215-10, Mycket elpatron-tid  (läst 17876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2006, 20:38:03 »
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.

HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen????

Sorry, flytten av forumet till nytt webhotell har tydligen sabbat er tråd.

På´t igen  Thumbsup

/Rickard

MÃ¥ste vi ? kan vi inte bara avslute med att jag hade rätt  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2006, 20:38:19 »
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.

MORR! Mina tidigare inlägg har försvunnit i cyberrymden. Men jag kör igen.

Frågan är om Car Man (eller någon annan) verkligen räknat på att en något "större pump utan TS" verkligen är mer lönsam än en "lite mindre pump med TS".

Ett exempel: En storlek större pump med djupare borrhål innebär minst 20.000 kronor högre investeringskostnad. Om vi tar detta exempel med 170 timmar TS på två år, vi avrundar uppåt till 100 timmar per år så betyder det 100*6=600 kwh. 20.000 delat med 600 blir 33 år. DET är lång tid. Och en större pump drar mindre EDIT: ska vara MER i tomgång men kanske inte behöver gå så ofta (= jämnar ut sig).

Slutsatsen: Fixeringen mot TS handlar kanske snarare om något annat än rent ekonomiska aspekter, det är helt enkelt fränt att ha få eller inga TS timmar.!!

Dessutom: Vad gör man om man redan har en anläggning som kräver TS utan att för den skull vara rent felande? Slantar upp 100 lakan för att spara 600 kwh per år?? Skulle inte tro det.
« Senast ändrad: 10 mars 2006, 20:41:56 av Rippe »
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2006, 20:40:38 »
Sc:,h

Citera
Skrivet av: Roland  Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.

Förstår inte denna kommentar!!  Sc:,h

Jag har i alla fall en lite för stor VP än en för liten som man i efterhand måste byta om man vill värma t.ex. flera rum i källaren, nytt garage på gården, etc.

Snackar vi möjliga tillbyggnader så blir ju saken en annan biff . Då måste man ju naturligtvis ladda på redan från början. Men nu var det inte DET detta handlade om.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2006, 22:13:37 »
SÃ¥ jag upprepar mig oxÃ¥ dÃ¥   ;D

Det finns en tävling oss grabbar emellan om lägsta vb-fram/minsta tillskottet/djupaste hålet

Om nån har ts för en femhundring per år so what::)

(att sen vp bör gå fullt innan ts går in är en annan femma)

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2006, 22:36:09 »
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.

MORR! Mina tidigare inlägg har försvunnit i cyberrymden. Men jag kör igen.

Frågan är om Car Man (eller någon annan) verkligen räknat på att en något "större pump utan TS" verkligen är mer lönsam än en "lite mindre pump med TS".

Ett exempel: En storlek större pump med djupare borrhål innebär minst 20.000 kronor högre investeringskostnad. Om vi tar detta exempel med 170 timmar TS på två år, vi avrundar uppåt till 100 timmar per år så betyder det 100*6=600 kwh. 20.000 delat med 600 blir 33 år. DET är lång tid. Och en större pump drar mindre EDIT: ska vara MER i tomgång men kanske inte behöver gå så ofta (= jämnar ut sig).

Slutsatsen: Fixeringen mot TS handlar kanske snarare om något annat än rent ekonomiska aspekter, det är helt enkelt fränt att ha få eller inga TS timmar.!!

Dessutom: Vad gör man om man redan har en anläggning som kräver TS utan att för den skull vara rent felande? Slantar upp 100 lakan för att spara 600 kwh per år?? Skulle inte tro det.


om vi går upp en pumpstorlek & lägger till 20m så klarar men sig med 10 000:-

förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP
Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP

Om vi har så här kalla vintrar som i får så har man med en större pump, nästan oförendrad energiförbrukning mot normalåret
en större pump är mindre känslig mor en framtida utbyggnar
en större pump klarar den extra belastnin om du vill höja tempraturen i framtiden

inte kul om du om 20 år har byggt ett garage & desutom höjt ine tempen med 1,5 grader & det blir en riktigt kall vinter, då kanske det rör sig om 2000 kWh/år & elpriset kanske är 2:-/kWh
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2006, 22:50:18 »
Jag hade vall lagt en länk till den här tråden också
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4706.0.html
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2006, 11:59:28 »

om vi går upp en pumpstorlek & lägger till 20m så klarar men sig med 10 000:-

förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP
Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP

Om vi har så här kalla vintrar som i får så har man med en större pump, nästan oförendrad energiförbrukning mot normalåret
en större pump är mindre känslig mor en framtida utbyggnar
en större pump klarar den extra belastnin om du vill höja tempraturen i framtiden

inte kul om du om 20 år har byggt ett garage & desutom höjt ine tempen med 1,5 grader & det blir en riktigt kall vinter, då kanske det rör sig om 2000 kWh/år & elpriset kanske är 2:-/kWh

1: Betvivlar starkt att skillnaden bara är 10.000. Bara skillnaden i pumppris närmar sig 10, sedan ska det borras djupare oxå.
2. Att redan vid ursprungsinstallationen räkna med en ombyggnad bör man veta om redan då. Om man inte har den avsikten varför då satsa på en större? Och hur stor ska man ta? Vet man om man ska bygga ut 10 kvadrat eller 100?
3. Om förutsättningarna ändrar sig så dramatiskt efter 20 år, DÅ ryker hela anläggningen, var lugn!

OCH så än en gång: Resonemanget om större pump KAN KANSKE vara vettigt att ta till för en som står i begrepp att investera men denne bör räkna på det hela!. Men för en som redan köpt en anläggning som visar sig behöva lite TS är det bara att glömma. Ska denne då byta ut allt för några timmar TS skull? Skulle innnnte trooooooo det........
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #22 skrivet: 11 mars 2006, 23:22:59 »

om vi går upp en pumpstorlek & lägger till 20m så klarar men sig med 10 000:-

förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP
Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP

Om vi har så här kalla vintrar som i får så har man med en större pump, nästan oförendrad energiförbrukning mot normalåret
en större pump är mindre känslig mor en framtida utbyggnar
en större pump klarar den extra belastnin om du vill höja tempraturen i framtiden

inte kul om du om 20 år har byggt ett garage & desutom höjt ine tempen med 1,5 grader & det blir en riktigt kall vinter, då kanske det rör sig om 2000 kWh/år & elpriset kanske är 2:-/kWh

1: Betvivlar starkt att skillnaden bara är 10.000. Bara skillnaden i pumppris närmar sig 10, sedan ska det borras djupare oxå.
2. Att redan vid ursprungsinstallationen räkna med en ombyggnad bör man veta om redan då. Om man inte har den avsikten varför då satsa på en större? Och hur stor ska man ta? Vet man om man ska bygga ut 10 kvadrat eller 100?
3. Om förutsättningarna ändrar sig så dramatiskt efter 20 år, DÅ ryker hela anläggningen, var lugn!

OCH så än en gång: Resonemanget om större pump KAN KANSKE vara vettigt att ta till för en som står i begrepp att investera men denne bör räkna på det hela!. Men för en som redan köpt en anläggning som visar sig behöva lite TS är det bara att glömma. Ska denne då byta ut allt för några timmar TS skull? Skulle innnnte trooooooo det........

där jag handlar så skiljer det 2400:- mellan en Nibe 1215-7 & 1215-8,5
borrning kostar 300:-m * 20m = 6000:-

sen kan vi räkna in att man klararsig med en mindre huvudsäkring i de flästa fall, inte alla
+ allt jag räknat upp i tråden jag länka till, där kan man se att COP är högre på den större puumpen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #23 skrivet: 11 mars 2006, 23:24:32 »
Hello boys, får man medla?

Smidig som man är tycker jag ni båda har rätt  ;)   men ni drar det lite till sin spets - båda två!
Prisskillnaden beror lite på vilka modeller vi pratar om. Men 20m ska inte kosta mer än 5 papp och låt säga att en större modell kostar runt 10 tusen mer, så säg 15 tusen då.

En större investering tar ju lite längre tid att återbetala sig på. Ni vet väl att många väljer luft-vatten idag för att man vill få en kortare payback-tid, detta trots att man vet att en riktigt stor VP kan plocka hem huset energimässigt utan tillsats.

Nåväl, det ligger mycket i CarMan's resonemang också. Visst, tillbyggnader ska planeras, men huset kan också byta ägare. Den dag man säljer kan det vara schysst att kunna presentera budskap som "vi har ju inte gjort om garaget till bostad, men om du vill så...", ni fattar säkert galoppen. Med en större VP köper man sig flexibilitet för framtiden, men det finns en premie, detta är denna premie vi pratar om. Det finns alltid en risk att om man köper ett nummer för stor VP så tar det bra lång tid att ro hem investeringen. Jag menar att det är fel resonemang. Merkostnaden för en större VP är en försäkringspremie för framtida förändringar som man inte vet om. Så är man osäker, lägg en extra försiktighetspremie.

Detta forum har dock (fortfarande) en överrepresentation av VP-ägare som har TS-allergi.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2006, 00:23:14 »
Det jag framförallt vill påstå är att driftskostnaden inte är större på den större pumpen, vilken många tror.
Sen får ju var o en räkna på sin egen investerings kostnad & vilken payoff tid man vill ha.

har man tänkt att elda upp huset inom 10 år så vill man ju inte ha en payoff tid som rä för lång ! men har man räknat med att bo där i 40 år, så är det ju dumt att ha en pay off tid som är ort & sen betala dyr uppvärmeingskostnad dom restarande 30-35 åren
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2006, 09:21:19 »
Jag tycker definitivt att poängerna med att välja en större Pump när man har den kunskapen och valmöjligheten är många och bra. Men flera av oss har investerat helt i händerna på en installatör som gjort dimensioneringen. Och sittern man redan där och konstaterar att man kanske i värsta fall åker på +100 TS timmar per år. VAD då göra? Försöka byta in pumpen till en större och borra ett djupare hål? DEN investeringen kan man inte räkna hem.

Rådet till alla som står i begrepp att installera: Räkna och välj!

Och därmed är vi överens va?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2006, 10:02:15 »
Jag tycker definitivt att poängerna med att välja en större Pump när man har den kunskapen och valmöjligheten är många och bra. Men flera av oss har investerat helt i händerna på en installatör som gjort dimensioneringen. Och sittern man redan där och konstaterar att man kanske i värsta fall åker på +100 TS timmar per år. VAD då göra? Försöka byta in pumpen till en större och borra ett djupare hål? DEN investeringen kan man inte räkna hem.

Rådet till alla som står i begrepp att installera: Räkna och välj!

Och därmed är vi överens va?


nej det var inte sÃ¥ jag mena. har man nÃ¥gra hundra TS timmar sÃ¥ vad gör det. men har ändÃ¥ en anlägning spm spar mycke energi  Thumbsup

men om man står o velar mellan 2 storlekar så kan det vara bra att veta att den större inte drar mer energi, bara för att den får gå på "lågvarv"
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2006, 17:19:43 »

förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP
Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP


Den större pumpen behöver inte alls ge bättre COP. Ökas pumpens effekt från t.ex 6 till 8 kW ökar effektbehov för att övervinna tryckfallet i slangen som krävs för att ge samma deltaT med nästan 80 %. Dessutom behövs djupare borrhål för samma temperatur in även om värmeuttaget är oförändrat. Det ökar ytterligare effektbehovet. Sådana här andraledsförändringar måste med i kalkylen. Det går inte att förändra en parameter och räkna med att inget annat ändras. Det går inte att titta enbart på COP för den nakna pumpen för en specificerad temperatur. Värmepumpar är system där en förändring får följdverkningar.

Om borran fÃ¥r vila leder det till sämre COP. För samma antal uttagna kWh fÃ¥r man högst temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare om värmeuttaget är kontinuerligt. För ett och samma borrhÃ¥l vilken pump kommer att arbeta med högst temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare i genomsnitt? En pump pÃ¥ 10 kW gÃ¥r 12 timmar i sträck och sedan stÃ¥r still 12 timmar jämfört eller en pump pÃ¥ 5 kW som gÃ¥r hela tiden.  Tänk pÃ¥ att största delen av motstÃ¥ndet för värmeöverföringen ligger nära slangen och att den lagrade värmen där snabbt förbrukas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2006, 21:31:44 »
Men en sak som är fin är tex vid utettemp kring +-0 hos mig, då stannar pumpen regelbundet. Tempen på brine höjs till samma temp som borran.
Vid en sån driftcykel har jag under större delen av tiden en "onaturligt" hög temp på brine eftersom även "varv" två och tre håller brine en hög temp....

Men vad som blir netto av det här lär vi tvista om ett tag till  8)

Man får hoppas att det tas hänsyn till såna faktorer i tillverkarnas dimensioneringsprogram, men tillåt mig tvivla....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215-10, Mycket elpatron-tid
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2006, 22:07:48 »

förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP
Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP


Den större pumpen behöver inte alls ge bättre COP. Ökas pumpens effekt från t.ex 6 till 8 kW ökar effektbehov för att övervinna tryckfallet i slangen som krävs för att ge samma deltaT med nästan 80 %. Dessutom behövs djupare borrhål för samma temperatur in även om värmeuttaget är oförändrat. Det ökar ytterligare effektbehovet. Sådana här andraledsförändringar måste med i kalkylen. Det går inte att förändra en parameter och räkna med att inget annat ändras. Det går inte att titta enbart på COP för den nakna pumpen för en specificerad temperatur. Värmepumpar är system där en förändring får följdverkningar.

Om borran får vila leder det till sämre COP. För samma antal uttagna kWh får man högst temperatur på ingående köldbärare om värmeuttaget är kontinuerligt. För ett och samma borrhål vilken pump kommer att arbeta med högst temperatur på ingående köldbärare i genomsnitt? En pump på 10 kW går 12 timmar i sträck och sedan står still 12 timmar jämfört eller en pump på 5 kW som går hela tiden.  Tänk på att största delen av motståndet för värmeöverföringen ligger nära slangen och att den lagrade värmen där snabbt förbrukas.



Jag kan ju tita på mina siffror o se att jag har varmt vatetn långe stunder efter en start. jag har inte dom körpasen du pratar om där pumpen går12 h i sräck. kan därimot se att din teori stämmer om pumpen skule gå i 12h i sträck

min pump går kanske 12h / dygn & det på 14 starter = borran ger varmt o skönt vatten.
hade jag haft en mindre pump hadde jag haft 20h drift & 2 starter = kall borra
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!