Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 juni 2007, 09:01:49 »

OK
Skrivet av: Digital
« skrivet: 17 juni 2007, 22:15:01 »

Citera
Hejsan..
Jag har berättat detta förut men tar det en gång till. Har du motorskyddet på Autoläget så kommer vp inte starta om ifall du får fasbortfall, den kommer larma hp/ms.

Så länge styrdatorn fungerar som den ska.
Om styrdatorn av någon anledning inte skulle fungera som tänkt, t.ex. p.g.a. att en fas saknas eller har för låg spänning så kommer kompressorn kanske att starta om i autoläge och kompressorn brinner.
Risken är liten, visst, men den finns där.

Nä det är praktiskt taget omöjligt att det skulle kunna bli så... eftersom motorskyddet bryter manövern till driftkontaktorn och samtidigt bryts då strömmen till kompressorns kontaktor... det enda som skulle kunna få denna sak att fungera så som du beskriver är om kontaktorn låser sig i nertryckt läge.. Och då måste bägge kontaktorerna låsa sig samtidgt som en fas går...

Om en fas till styrdatorn går finns det ingen fas till manövern till driftkontaktorn och finns ingen ström till driftkontaktorn har ej kompressorkontaktorn någon ström heller...

Lita på att detta är uttänkt och numera är automatläget defaultläge i Nibes vp..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 juni 2007, 06:43:38 »

Citera
Hejsan..
Jag har berättat detta förut men tar det en gång till. Har du motorskyddet på Autoläget så kommer vp inte starta om ifall du får fasbortfall, den kommer larma hp/ms.

Så länge styrdatorn fungerar som den ska.
Om styrdatorn av någon anledning inte skulle fungera som tänkt, t.ex. p.g.a. att en fas saknas eller har för låg spänning så kommer kompressorn kanske att starta om i autoläge och kompressorn brinner.
Risken är liten, visst, men den finns där.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 16 juni 2007, 21:32:12 »

Vet inte hur fasfelsövervakningen fungerar, så jag kan inte svara på den frågan.
Anser inte att man skall ha den i auto oavsett, om den löst ut finns det en anledning och den anledningen bör åtgärdas innan man startar upp pumpen igen.

Hejsan..
Jag har berättat detta förut men tar det en gång till. Har du motorskyddet på Autoläget så kommer vp inte starta om ifall du får fasbortfall, den kommer larma hp/ms.

Skillnaden mellan läget Auto och manuell visar sig nu när man ska starta om vp efter att fasbortfallet är fixat, med Autoläget så räcker det att starta om maskinen så återställer sig vp, med manuelt läge måsta man själv återställa motorskyddet genom att trycka på knappen.

Alltså man kan själv välja hur man vill ha denna knapp stå, har man problem med hp/ms larm är det bra att ha den i manuelt läge då man alltså kan få reda på  vad som löste ut hp eller ms.

Fasfelsövervakningen finns på de kompressorer som inte få gå åt fel håll (mitsubishi scrollarna) dessa sitter i de två största vp:na 15 och 17 kw.. den blockerar vp:ns kontaktator så systemet inte kan få kompressorn att starta. Den har även en lampa som visar om rätt fasföljd är erhållen vid installationen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 juni 2007, 09:38:23 »

Vet inte hur fasfelsövervakningen fungerar, så jag kan inte svara på den frågan.
Anser inte att man skall ha den i auto oavsett, om den löst ut finns det en anledning och den anledningen bör åtgärdas innan man startar upp pumpen igen.
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 15 juni 2007, 22:45:39 »

Du skall i alla fall inte ha den på auto, för om en huvudsäkring går och du inte är hemma kommer den att starta om tills den brinner... Manuellt läge påfalles med andra ord.

Men en 1230/35 kan man väl ha i auto eftersom det finns fasfelsövervakning?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 juni 2007, 21:34:36 »

Man brukar väl ha ca 10% marginal om jag inte missminner mig, ca 6 amp med andra ord.
Jag skulle gärna kollat men man måste ju skruva...

Du skall i alla fall inte ha den på auto, för om en huvudsäkring går och du inte är hemma kommer den att starta om tills den brinner... Manuellt läge påfalles med andra ord.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 juni 2007, 21:07:49 »

Hur många ampere det ska vara inställt på beror på motorn i kompressorns märkström.
Jo, det var därför jag frågade om en Nibe 1210/1215-7.  Den drar alltså max 5.5A.  Betyder det att motorskyddet som standard är inställt på just 5.5A på 1215-7 när de levereras från Nibe?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 juni 2007, 20:21:18 »

Max driftström på en 1215-7 är 5,5 A enligt  :,v(
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 15 juni 2007, 18:46:16 »

Står ett motorskydd i auto så återställer det sig självt efter en viss tid (bimetallen svalnar)

Hur många ampere det ska vara inställt på beror på motorn i kompressorns märkström.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 juni 2007, 18:26:01 »

Hur många ampere står motorskyddet inställt på på en Nibe 1210/1215-7?  Och står det på A(uto) eller M(anuell)?  Vad innebär egentligen Auto, återgår det när det blir strömlöst eller återgår det efter en viss tid?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!