Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten anläggning!!  (läst 9528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För liten anläggning!!
« skrivet: 19 februari 2012, 21:41:28 »
Hej.

Satte in en Jordvärme anläggning för ett par år sedan.
Eco Part 10kw , Eco Logic , 500m slang, ihop kopplat med den tidigare befintliga ved panna och Aktank ar 500lit x 2st.
Tanken var att elda som komlement då det är riktigt kallt.
Huset vi bor är ett "villa Villekulla"  220 m2 trähus , byggt 1920.
Tilläggs isolerat på vinden med 35 cm ekofiber , men annars dåligt isolerat.
Men enligt installatören så skulle det inte vara några problem.
Men men så fel det blev.
Vp har aldrig klarat komma över 43 grader på fram led och likväl rad temp är riktigt låg.
Brinen är 1/ - 5.
Vad gör man???
Installationen är utförd , slangen ner , gräset klart....
Vem har ansvaret?
GÃ¥r det att komlpetera?
Blir det peramfrost, nja kanske inte men marken blir kraftigt nerkyld ...
Vill ju bara att det ska bli bra!!
Verkar som hela skiten är under dim.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För liten anläggning!!
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2012, 21:54:25 »
Hur kallt klarar vp tempen till ? En sak du kan göra är att öka hastigheten på kalla cp men har du en st 500 meters slinga kanske den står på max redan diffen in ut på brine bör ligga runt 3 grader du har ju + grader in i vp det är rätt många som får minus grader in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För liten anläggning!!
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2012, 21:54:38 »
Det behövs lite mer uppgifter om anläggningen, utifrån vad som är skrivet går det inte att säga så mycket. Det är väl stor temperaturskillnad på in- och utgående köldbärare om givarna visar rätt men det kan man inte utgå från.

Var ligger huset? Ner till vilken utetemperatur klarar pumpen ensam att värma huset? Att pumpen inte klarar att få upp framledningstemperaturen till mer än 43 grader säger inte mycket. Det gör inte min heller men pumpen producerar ändå ca 95 % av värmebehovet.

Man brukar räkna med att ta ut 10-15 W/m slang när det gäller en markvärmeanläggning. Här ligger värdet i övre delen av intervallet. Hur långt avstånd är det mellan slangarna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2012, 22:41:31 »
Vp har aldrig klarat lev önskad temp under okt-april.
Inne temp är ställd på 22 , men tempen nu är 19grader.
Brin +1/-5
Framled 39 Bör 58
Vp 41
Rad 35 Bör 47
Hetgas 70

Huset ligger i halland , normaljord , slang avstånd 1 m , djup 0,9-1m
Hur tolkas detta?

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2012, 22:53:32 »
Vad händer med marken om det är för stor diff på brinen +1 / -5 ??
Har sett en del träd som börjat bli hängiga i sommras/höstas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För liten anläggning!!
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2012, 23:21:59 »
Misstänker att du vill reklamera?
Har du kvar kalkylen, det är denna som är nyckeln till reklamationen.
Där ska förutsättningarna finnas med, hur mycket energi huset beräknas kräva, hur stor besparing det ska bli med värmepump samt vilket utetemp som den klarar utan tillskott. Stämmer inte detta och du har på fötterna att installatören räknat galet så har du kanske en chans att kunna reklamera.

Nästa steg är att kolla om installatören är med i SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/aterforsaljare/

Är han inte medlem så är det bara att beklaga, men finns han med där så reklamerar du här:
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Kan också upplysa om att ARN inte befattar sig med värmepumpar.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: För liten anläggning!!
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2012, 07:07:32 »

Nästa steg är att kolla om installatören är med i SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/aterforsaljare/

Är han inte medlem så är det bara att beklaga, men finns han med där så reklamerar du här:
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Kan också upplysa om att ARN inte befattar sig med värmepumpar.
Det spelar ingen som helst roll om företaget är anslutet till SVEP eller inte, jag skulle nog säga att det är en fördel för kunden om företaget INTE är medlem då SVEP tenderar att dömma icke-medlemmar lite hårdare.
Svep har ingen makt att lagföra sin dom, men deras ord väger tungt om målet kommer upp i tingsrätten och målet döms nästan alltid i enighet med sveps utredning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten anläggning!!
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2012, 07:18:44 »
Om du får 19 grader varmt inne med 39 graders framledning har du alldeles för högt ställd kurva, börvärdet indikerar att reglerdatorn "Vill" köra ut 58 grader varmt vatten till radiatorerna, vilket skulle ge dig typ 30-35 grader varmt inne...

Eftersom framledningstempen inte kommer upp i önskad temp förutsätter jag att du inte har några elpatroner igång?
Är det medvetet, eller någon miss i inställningarna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: För liten anläggning!!
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2012, 07:52:51 »
jag  tycker inte det ser sÃ¥ fel ut jag fÃ¥r 11,5 KW toppeffekt och 2X330 meter slang vid ett snabbt överslag beräknat pÃ¥ 120kvm undervÃ¥ning+100kvm övervÃ¥ning och 100% effekttäckning.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2012, 08:09:27 »
För hög kurva?
Går detta att ställa in ?
Har en 6 kw elpatron i botten på en av Aktankarna, men patronen är avstängd.
Anser att Vp ska klara +-0 grader som vi har .
Kyler det höga brinevärdet ner marken ??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För liten anläggning!!
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2012, 09:58:19 »
Det spelar ingen som helst roll om företaget är anslutet till SVEP eller inte, jag skulle nog säga att det är en fördel för kunden om företaget INTE är medlem då SVEP tenderar att dömma icke-medlemmar lite hårdare.
Svep har ingen makt att lagföra sin dom, men deras ord väger tungt om målet kommer upp i tingsrätten och målet döms nästan alltid i enighet med sveps utredning

Men dÃ¥ mÃ¥ste man som sagt driva mÃ¥let till tingsrätten...  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För liten anläggning!!
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2012, 10:05:09 »
Hur är det dimensionerat?  Jag fÃ¥r det till runt 14-15 kw i toppeffekt. Du säger att det är dÃ¥ligt isolerat förutom lite extra i taket.  Kanske vill du dÃ¥ ha 70w/M2 vid DUT.  Sedan lite VV pÃ¥ det.  Ja dÃ¥ klarar din maskin huset till runt 0:an som du ser nu.  Det gÃ¥r säkert att justera sÃ¥ att du kan klara nÃ¥gra grader till. 
Varför spetsen i botten på en ack?
Hur ville du att inst skulle dimensionera?
 *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För liten anläggning!!
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2012, 10:11:36 »
För hög kurva?
Går detta att ställa in ?

Du har alltså inte satt dig in i hur systemet fungerar? Hur styrde du framledningstempen med den gamla anläggningen? Vilken framledning behövde du då när det var som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2012, 12:14:30 »
Styrde den gamla anläggningen med en shunt i källarn och hederliga gamla termostater på elementen.
Nu styrs allt med en innegivare och en ute givare, elementen är öppna på max.
Tidigare fram ledningtemp vet jag ej men skulle tro 60 grader.
Varför spetsen sitter i botten vet jag ej.
Inte ska man väl behöva spetsvärme vid +-0 ??

När vi gjorde instal. så anlitades ett stort välkänt bolag.
Det ända vi ville var att huset ska hålla 21 grader, valde att behålla den gamla ved pannan för
att kunna elda om det blev riktig vinter ( -10).
Nu har det ältas fram å tebaka , börjat trötta .
Bad  Ctc Enertech om en beräkning nu i efterhand  och dom fick samma förutsättningar, dom rekomenderade minst 700 m slang och Eco Part 12 , anlägg skulle dÃ¥ klara  (DUT) 17 minus , 97, 3 % av behovet,framled vid DUT  55grader.

Sitter ju nu med  Ecopart 10,5 och 500m i en slinga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten anläggning!!
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2012, 12:24:16 »
Räkna med att du får förluster i panna och acktankar om flödet går igenom dessa.
Att du har kallt inne beror troligen enbart på att du inte tillåter något eltillskott.
Om du aktiverar eltillskottet måste du först sänka kurvan, annars kommer kompressorn troligen att stanna, och du står där med en ren elpanna.

Har du någon ritning på hur ditt system ser ut, alltså värmepump, acktankar och panna.
Cirkulerar vattnet genom pannan?
Har du en helt igenom dragfri panna?
Har du självdrag genom pannan så kan du förlora rätt mycket effekt den vägen, jag tycker det känns lite väl tidigt att det skall bli kallt inne redan vid nollan i utetemp om du inte har andra energitjuvar som borde gå göra något åt.

Värmeförluster i acktankar/panna misstänker jag är de största bovarna, i värsta fall är förlusterna så pass stora att det skulle varit billigare att aldrig elda med ved även om veden är "gratis".

Hur får du tappvarmvatten?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!