Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Temp vid värmepump sjunker nÃ¥gra grader snabbt, normalt?  (läst 22427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2009, 13:04:15 »
Förmodligen................

Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Förmodligen................

Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.

//Ronnie

jojo helt rätt.
men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna.
vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen  när kompressorn  värmer. sÃ¥ du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.

i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??

Ändra diff K till 8K ,  samt startfördröjning till 25 -30 min.

ACE

röret som givaren sitter  i är ett insticksrör  som sitter mitt  i den nedre delen av tanken.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2009, 13:19:59 »
Utmatad effekt på radiator-kretsen är = flöde x 4,2 x DeltaT .
det spelar ingen roll om det är hög-tempererat eller ej...det är inblandningen av hetvatten....Dvs DeltaT/temphöjningen över shunten som avgör...


Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??

Ändra diff K till 8K ,  samt startfördröjning till 25 -30 min.

ACE

röret som givaren sitter  i är ett insticksrör  som sitter mitt  i den nedre delen av tanken.
OK  Thumbsup
ACE
« Senast ändrad: 26 mars 2009, 13:22:39 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2009, 14:29:03 »


jojo helt rätt.
men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna.
vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen  när kompressorn  värmer. sÃ¥ du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.

i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.

Det är pannan som levererar energin, inte radiatorerna, de fördelarar bara energin som pannan håller med.
Om huset gör av med exempelvis 5kWh under en viss tid så lämnar pannan ifrån sig 5kWh under samma tid, sen spelar det ingen roll vad du har för system eller delta T.
Det huset gör av med tas från pannan, det finns ingen annan stans att ta värmen ifrån.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
ja  problemet är fortfarande att värma ca.150liter vatten 5g med en pump som ger 11kw är förliten volym.
vilket resulterar i många start /stop.


och som jag har. inte säker på att alla anläggningar fungerar lika. har väl med flöden att göra.
men i mitt fall . har jag givaren placerad i röret (original)   
kompressorn värmer dÃ¥ blandas allt vatten i tanken nedre delen fÃ¥r i stort sätt samma temperatur. skiljer ca 1g mellan topp Ã¥ botten. mitten där röret sitter är ytterligare  en  grad varmare.

när kompressorn sedan stanna skiktas temperaturen i tanken.
den kalla nivÃ¥n frÃ¥n returen knallar uppÃ¥t i tanken.     när den nivÃ¥n kommer upp mot givaren i röret startar  kompressorn igen.

när jag nu har flyttat givaren längre upp pÃ¥ tanken sÃ¥ tar det längre tid  för den kalla nivÃ¥n att nÃ¥ till givaren.(utnyttjar  en större del utav tanken, som sedan ska värmas vilket resulterar i att kompressorn ocksÃ¥ gÃ¥r nÃ¥got längre) =färre start/stop

och när jag flyttade givaren så stiger till och med temperaturen efter att kompressorn stannat.
« Senast ändrad: 26 mars 2009, 15:48:20 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Tack för alla tips  Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar pÃ¥verka starterna.
Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2009, 18:37:45 »
Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.
Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Hej
Tack för alla tips  Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar pÃ¥verka starterna.
Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.

ja bra börja där..   och de kanske räcker.   start fördröjningen kanske du inte ska ställa sÃ¥ högt.
att du inte haft problem med VV e inte sÃ¥ konstigt.  för du har ju typ 12-13st 55graders körningar per dygn.. jag har 3-4st.


kanske inte är nÃ¥gra problem med en högstartfördröjing. nÃ¥gon grads undertemp  gör nog inte sÃ¥ mycket. har ju kapacitet i pumpen. problemet blir när det blir kallare dÃ¥ blir kanske undertempen för stor. och inohustempen sjunker
« Senast ändrad: 26 mars 2009, 18:49:29 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.
Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.

//Ronnie

Ok sänker den tillbaka till 10 min.
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2009, 21:52:47 »
Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.
så prova dig fram.
Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.
När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.
min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!

Lycka till
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2009, 11:26:40 »
Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.
så prova dig fram.
Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.
När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.
min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!

Lycka till
mvh. ACE


Att öka startfördröjningen är väl knappast en bra idé, om man vill påverka antalet starter. Pumpen startar ju inte förrän pannan inte klarar att hålla framledningens börvärde, det finns väl ingen anledning till att blockera starten så att framledningens börvärde inte kan hållas. Det enda som kan hända, om man förlänger startfördröjningen, är ju att pumpen inte startar, när framledningen behöver varmare vatten.

Om man däremot ökar "Diff start/stopp" från 5º till 10º, kommer pumpen att starta när pannans temperatur sjunkit till framledningens börvärde. Sedan kommer den att gå dubbelt så länge som vid "Diff start/stopp" = 5º och antal starter kommer att i stort sett halveras, i varje fall så länge framledningens börvärde är högst 45º, sedan kan pumpen inte höja temperaturen 10º, eftersom den bara kan gå till 55º.

//Ronnie
« Senast ändrad: 27 mars 2009, 13:03:06 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
startfördröjnig  är  inte det bästa sättet.

de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt  i mot VP-givaren.
vilket gör att den  kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen  i tanken sjunker fort till en början.

sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?

bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.

eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Temp vid värmepump sjunker några grader snabbt, normalt?
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2009, 13:15:58 »
CTC:s definition av startfördröjning är inte startfördröjning..utan min stopptid innan start tillåtes.
Det är alltså inte en spärr som hindrar kompressorn att starta en viss tid efter startsignal...utan en parameter som finns för att skydda kompressor mot för täta stopp/start.

Funktionen blir alltså inaktiv vid en höjd hysteres...och kommer bara ligga som en "bakgrunds-säkerhet" så länge pumpen/bufferten fungerar som tänkt.
Vidhåller fortfarande att den bör användas....men det är upp till var och en....och jag strider härmed inte vidare i saken !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
startfördröjnig  är  inte det bästa sättet.

de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt  i mot VP-givaren.
vilket gör att den  kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen  i tanken sjunker fort till en början.

sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?

bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.

eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.

vv till radiatorerna kommer det nog att räcka till även på vintern. Högsta framledning denna vinter var 35 grader (Utetemp -25)
Har lutning endast på 29 grader och justering på 3 grader.
Har testat lite med olika värden på diff stert/stop men tycker ändå att pumpen startar onödigt mycket.. Vid 55 graders körning så sjunker temperaturen inte lika mycket. Har även testat att flytta givaren då räcker det längre mellan starterna men det verkar som om VP min och max värdena måste justeras en aning då.
Skall testa att sätta VP max till 52, VP min till 38,  Diff start/stop 8.

Vad har du för värden på dessa när du har flyttat givaren?
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!