Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energi Indata bifogas: hjälp dimensionera Nibe 1245 samt kollektorslang  (läst 2673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Vill ha synpunkter på placering av kollektorslang samt dess dimensionering. Jag har fått ett bra pris av min markentreprenör som ska gjuta plattan. Han har ingen plog att plöja ner slangen, däremot har han en stor grävmaskin och hans förslag är att gräva upp en del av tomten på (1.0 m djup), sedan placerar vi slangen och han schaktar tillbaka jordmassorna. Detta blir billigare än att låta en extern firma plöja ner slangen. Finns det ngn nackdel med att gräva ut tomten (nybygge, tvåplanshus (210m2), strax öster om Göteborg) istället för att plöja ner slangen?
Nästa fråga rör placeringen av slangen. På bifogad situationsplan har jag hjälpligt placerat ut slangen (röda streck). Det röda krysset markerar värmepumpens placering i huset. CC mellan slangarna är 1.5m. Personligen vill jag ta så lite anspråk som möjligt av tomten, är det OK att minska cc till 1.0m?
Bifogar energibalansberäkningen för mitt hus. Huset är välisolerat och har den tjockaste isoleringstjockleken i sÃ¥väl väggar (45+195+45mm) som vind (600mm lösull) som hustillverkaren Skidstahus erbjuder. FTX ventilation ska implementeras. Jag har bestämt mig för värmepumpen Nibe 1245 8kW. Jag vill att dimensioneringen ska var 100%, dvs helst aldrig tillsatsel fr elpatron. Via en kulvert kommer pumpen att även underhÃ¥llsvärma garage samt förrÃ¥d (totalt 80m2) till +10C. Tror ni att 8kW pumpen är tillräcklig för detta givet att kollektorslangen är 400m? Bör slangen vara längre givet mina förutsättningar?  Tilläggas bör att en Handöl 35T täljstensbraskamin kommer att stötta VP under extemköldknäppar.
Huset har golvvärme på nederplan, planradiatorer på ovanplan. Räcker en volymtank på 100l?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Inga problem att gräva, men varför vill du inte ha slangen under större del av tomten?
Tomten kan väl knappast vara särskilt fin nu efter nybygget?
Bättre att nyttja hela tomten, gräva ner 2x250 med cc 1,5 m.

100 liter volymtank bör funka, man finns plats så ta en på 200 l.
Se till att radiatorerna på ovanvåningen dimensioneras för samma framledningstemp som golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Anledningen till att jag inte vill utnyttja hela tomten är om man får för sig att skaffa pool.
Sedan så har jag en sambo som är trädgårdsintresserad. JAg antar att man kan odla på mark
med slang, men rent mentalt känns det bättre att ha slangen "ur vägen"...

Att överdimensionera radiatorerna på ovanvåningen kommer aldrig regeringen att tillåta. Med
tanke på att jag bygger ett energisnålt hus med FTX ventilation, samt det faktum att värme
stiger uppåt, tror du inte att det blir OK trots låg framledningstemperatur på normaldimensionerade
radiatorer?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
Anledningen till att jag inte vill utnyttja hela tomten är om man får för sig att skaffa pool.
Sedan så har jag en sambo som är trädgårdsintresserad. JAg antar att man kan odla på mark
med slang, men rent mentalt känns det bättre att ha slangen "ur vägen"...

Att överdimensionera radiatorerna på ovanvåningen kommer aldrig regeringen att tillåta. Med
tanke på att jag bygger ett energisnålt hus med FTX ventilation, samt det faktum att värme
stiger uppåt, tror du inte att det blir OK trots låg framledningstemperatur på normaldimensionerade
radiatorer?
Det är ingen dum ide att ta till dimensioneringen pÃ¥ radiatorer i ditt fall när du ändÃ¥ bygger. Det kan kanske lösas med mindre radiatorer om du väljer radiatormodell med fläkt men varför ett motstÃ¥nd till väl tilltagna radiatorer? Jag kan även förstÃ¥ synpunkten pÃ¥ begränsad markyta för att frilägga yta för framtida visioner, men pruta inte pÃ¥ markslingan sÃ¥ att investeringen med VP blir en besvikelse. 
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Anledningen till att jag inte vill utnyttja hela tomten är om man får för sig att skaffa pool.
Sedan så har jag en sambo som är trädgårdsintresserad. JAg antar att man kan odla på mark
med slang, men rent mentalt känns det bättre att ha slangen "ur vägen"...

Att överdimensionera radiatorerna på ovanvåningen kommer aldrig regeringen att tillåta. Med
tanke på att jag bygger ett energisnålt hus med FTX ventilation, samt det faktum att värme
stiger uppåt, tror du inte att det blir OK trots låg framledningstemperatur på normaldimensionerade
radiatorer?

Jag skulle syna ut en specifik plats för poolen redan nu och anpassa slangförläggningen efter detta.
Sen går det fint att odla ovanpå slangen, du kan även ha växthus ovanpå.

I fallet med radiatorerna så går det säkert att kompromissa, om det är tjockleken som är begränsningen så kan man ändå fylla ut utrymmet under fönsterna. Men tar du kompaktradiatorer så tror jag du ska slippa bruset från fläktradiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!