Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tempdiff framledning/retur  (läst 13528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
tempdiff framledning/retur
« skrivet: 10 augusti 2006, 07:59:50 »
Hej

Har installerat en IVT C7 bergvärmepump i mitt nybygge. I nedre plan har jag golvvärme i btg-platta och på övre plan golvvärme i träbjl. Golvmaterial ekparkett.

Inför vintern vill jag inte att mina golv ska bli för varma och trägolven spricka upp. Har därför rumstermostater som reglerar värmeslingorna.

Läste i IVT-manualen att optimal differans mellan framledningstemp och returtemp, map värmepumpen, ska ligga på ca 7-8 grader (tror jag att det var) Detta ska regleras med att ställa in cirkpumpens hastighet.

Min fråga är om denna differans även är optimal för mina trägolv? vilken tempdiff mellan frmledning/retur ska man eftersträva med tanke på varma trägolv? Eller spelar det ingen roll?

Mvh
DIO

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2006, 09:42:59 »
För att pumpen ska arbeta effektivast ska det skilja c:a 7-8 grader mellan stig och retur, men temperaturfallet över en golvvärmeslinga bör inte vara mer än 1-2 grader för att få jämn värme på hela golvet. Har du rumstermostater kommer värmen på slingorna att pendla kraftigt då slingorna endera är öppna eller stängda och det är inte optimalt, du ska försöka ställa in flödet över slingorna så att du uppnår några graders tempfall och minska skillnaden på stig och retur och det ska vara pumpen styrdator som styr värmen inte termostater termostater kan man använda att strypa flödet om det blir för varmt i nått enstaka rum.
7-10 grader fungerar optimalt om man har radiatorer men som sagt för golvvärme är det lite för mycket.
Som du förstÃ¥r mÃ¥ste det vara kallt - flera minusgrader -  innan man kan ställa in slingorna rätt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2006, 10:02:03 »
Hej

Har installerat en IVT C7 bergvärmepump i mitt nybygge. I nedre plan har jag golvvärme i btg-platta och på övre plan golvvärme i träbjl. Golvmaterial ekparkett.

Inför vintern vill jag inte att mina golv ska bli för varma och trägolven spricka upp. Har därför rumstermostater som reglerar värmeslingorna.

Läste i IVT-manualen att optimal differans mellan framledningstemp och returtemp, map värmepumpen, ska ligga på ca 7-8 grader (tror jag att det var) Detta ska regleras med att ställa in cirkpumpens hastighet.

Min fråga är om denna differans även är optimal för mina trägolv? vilken tempdiff mellan frmledning/retur ska man eftersträva med tanke på varma trägolv? Eller spelar det ingen roll?

Mvh
DIO

På IVT regleras tempdiffen över VP:n på den interna cirkpumpen, flödet på golvvärmen ställer du med externa cirkpumpen. Du ska ha högre flöde på externa pumpen än den interna, detta för att undvika att radiatorvatten går bakvägen genom den bypass som sitter mellan T-kopplingarna till värmepumpen. Du ska ha 7-8 graders diff över VP:n och lägre tempdiff över golvvärmen.

Du kan ochså få problem med att vatten går bakvägen genom bypassen om du stryper golvvärmen med termostater, dessutom så får du sämre driftekonomi då VP:n producerar varmare vatten än din golvvärme behöver (ju lägre temp ju högre verkningsgrad). Värmen på huset ska regleras med kurvinställningen på VP:n och inte med termostater.

Blir det ojämn temperatur mellan planen (på vintern) så ska du försöka strypa in flödena med fasta instrypningar.
« Senast ändrad: 10 augusti 2006, 10:04:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2006, 11:11:47 »
Suck!!!

Nu blir jag förvirrad. För det första. vad menas med extern cirkulationspump? På min VP sitter vad jag vet två cirkpumpar. En som pumpar runt köldbäraren i kollektorslangen och en som pumpar runt värmebäraren i golvvärmeslingorna. Båda dessa (Typ Wilo) sitter inne i VP:n och har tre lägen för hastighet. För det andra så påstod VP leverantören att någon bypass inte behövdes på denna VP (IVT C7+) så min installatör gjorde ingen bypass. För det tredje så när jag pratat med IVT så anser de att rumstermostater är ett vanligt och väl fungerande sätt att styra deras VP-ar.

Är det bara jag i detta avlånga land som använder rumstermostater?

/DIO

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2006, 13:39:27 »
IVT-killen kanske blandade ihop inomhusgivare med radiatortermostater?

Annars är det väl allmänt vedertaget att man skall ha så få termostater som möljigt och allra helst köra utan och med fast strypning i så fall.
Fast någon enstaka radiatortermostat i ett söderrum, eller i källare tycker jag man kan tillåta (nu får jag säkert mothugg ;) ).


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2006, 14:50:07 »
Suck!!!

Nu blir jag förvirrad. För det första. vad menas med extern cirkulationspump? På min VP sitter vad jag vet två cirkpumpar. En som pumpar runt köldbäraren i kollektorslangen och en som pumpar runt värmebäraren i golvvärmeslingorna. Båda dessa (Typ Wilo) sitter inne i VP:n och har tre lägen för hastighet. För det andra så påstod VP leverantören att någon bypass inte behövdes på denna VP (IVT C7+) så min installatör gjorde ingen bypass. För det tredje så när jag pratat med IVT så anser de att rumstermostater är ett vanligt och väl fungerande sätt att styra deras VP-ar.

Är det bara jag i detta avlånga land som använder rumstermostater?

/DIO

Aha!

Annars är standardinstallation på IVT med 2 st värmebärarpumpar och med golvvärme så är det faktiskt att föredra då golvvärmen funkar bättre med lägre tempdiff än vad som VP:n behöver.

Men rumstemperaturen ska du styra på VP:n med kurva och fininställning och du kan även ha en rumsgivare som då påverkar framledningstemperaturen utifrån vilken innetemp du har.

Men du bör strypa flöden så lite som möjligt, ställ in rätt tempdiff på VB 7-8 ºC med cirkpumpen och så får du vänta tills i vinter med att trimma in rätt kurva och fininställning.

Du är nog inte ensam om att använda termostater till värmepump, men tack och lov hittade du detta forum och kan bli upplyst.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2006, 16:50:56 »
Jag anser att du är lurad, eller i alla fall köpt dina grejor av någon som inte vet hur en värmepump fungerar.
Du har antagligen lagt ut ganska många tusenlappar på dina rumstermostater... eller hur?

Har du ingen golvvärmefördelare?

I dem brukar det sitta en cirkpump, en maxbegränsningstermostat och en bypassledning som gör att du kan ställa in flödet över golvvärmekretsarna för låg difftemp och ändå få 7-10 graders difftemp över värmepumpen.

Kolla det först så skall vi försöka hjälpa dig till ett väl fungerande system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2006, 18:45:49 »
Har du rumstermostater kommer värmen på slingorna att pendla kraftigt då slingorna endera är öppna eller stängda och det är inte optimalt, du ska försöka ställa in flödet över slingorna så att du uppnår några graders tempfall och minska skillnaden på stig och retur och det ska vara pumpen styrdator som styr värmen inte termostater termostater kan man använda att strypa flödet om det blir för varmt i nått enstaka rum.
7-10 grader fungerar optimalt om man har radiatorer men som sagt för golvvärme är det lite för mycket.
Som du förstÃ¥r mÃ¥ste det vara kallt - flera minusgrader -  innan man kan ställa in slingorna rätt

Var har du fÃ¥tt "Har du rumstermostater kommer värmen pÃ¥ slingorna att pendla kraftigt" ifrÃ¥n? Flödet kommer nog att variera beroende pÃ¥ variationer i framtemp till termostaten och variationer i utomhustemperaturen (+vädring och sÃ¥nt). Men inte varierar värmen pga framtempens variationer? Värmen (energin) är ju flödet*temperaturen. GÃ¥r tempen ner - gÃ¥r flödet upp och värmen (energin) kan hÃ¥llas  konstant - för en jämn temperatur.

Vad vet bäst om mer värme ska släppas på/strypas till ett rum, en rumstermostat eller en tempprob i returflödet till VP:n?

Således är jag av motsatt uppfattning. Använd rumstermostater till att reglera temperaturen i ett rum. Och en stor acktank 750 eller 1500liter för ett normal stort hus för att ge förmånliga driftsförhållanden för VP:n.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2006, 20:12:29 »
Vad jag menar är att har man ett delta T på 7 grader (som dom rekomendert och ingen extern cp) kommer temperaturen på slingorna att pendla med 7 grader när termostaterna öppnar och stänger om du läst hela tråden förstår du vad jag menar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2006, 20:52:42 »
Vad jag menar är att har man ett delta T på 7 grader (som dom rekomendert och ingen extern cp) kommer temperaturen på slingorna att pendla med 7 grader när termostaterna öppnar och stänger om du läst hela tråden förstår du vad jag menar

Vad jag förstår menas med ett rek delta t på 7 grader - att framtemperaturen till slingan/radiatorn skall vara 7 grader högre än returtempen, för att ge lämpligt driftförhållande för VP:n. Inte som du skriver skillnad mellan öppet och stängt i rumstermostaterna , som förövrigt är linjär mot tempen och inte av/på varför rumstempen även om delta t:t avåg hystresen, inte skulle variera med 7 grader.

Om man har en enda lång slang i ett golv och inte tänkt sig för när man lagt slangen så är temperaturskillnaden mellan varmaste och kallaste stället i golvplattan just 7 grader.

Har man fläktkonvektorer blandas ju varmluften av fläkten, så där är antagligen temperaturen i utblåset rätt jämn i utblåsets olika delar.

Hysteresen i dina rumstermostater beror ju på vilka termostater du har, inte så mycket på variationer i framtemperaturen. Den hysteresen tillsammans med värmeförlust genom t.ex. väggar pga utomhustempvariationer, bestämmer dina tempvariationer i rummet.

Är det för kallt i rummet, öppnar termostaten blir det ännu kallare öppnat termostaten ännu mer - oavsett tempen på framledningen.
Har du en stor acktank blir dessutom framledningstempsvariationerna långsamma.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #10 skrivet: 10 augusti 2006, 21:14:02 »
Jag vet inte vad du har sett för rumstemostater men av dom fabrikat (5-6 olika) jag har kopplat in i golvvärmesystem har alla varit av typen öppen eller ständ.
Och skall man som i dethär fallet INTE ha nån extern cirkpump kan man inte ha ett delta T på 7 grader och samtidigt ha ett temperaturfall på 2 över golvslingorna. temperaturfallet och delta måste bli ganska nära.
Om sedan hysteresen på termostaten är 0,5 grader hinner det passera mycket varmt vatten särskillt i betongen innan temperaturen har stigit 0,5 grader och stänger av vattnet, men temperaturen i plattan kommer forfarande att vara högre än vad som behövs och man får övertemperatur och som följd får man en mycket svajig temperatur
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2006, 21:36:12 »
IVT kör med flytande kondensering, inte mot någon acktank. Med flytande kondensering funkar det inte så bra med termostater som stryper flödet eftersom flödet i detta fall (om det inte finns shuntgrupper med egna cirkpumpar för golvvärmen) är detsamma över VP:n och golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2006, 21:56:01 »
Värmepump och golvvärme mer eller mindre kräver antingen bypass och extern cirkpump eller golvvärmefördelare med egen cirkpump, har man inte det får man inte god komfort eller bra funktion på värmepumpen.

Jag vet inte riktigt vad du pratar om Nisken, håller med Svenske Kocken, jag vet inte om några rumstermostater som stryper flödet, de öppnar eller stänger vilket ger dåliga förutsättningar för värmepumpen att arbeta, en IVT som går mot många stängda golvvärmeslingor kommer att få extremt korta gångtider då den arbetar med hysteres. Nibe och Thermia kan fixa det något bättre, men det är inte att rekomendera för några värmepumpar.

En acktank på 750 liter i kombination med extern cirkpump, med bypass eller golvvärmefördelare med egen cirkpump skulle kunna fungera bra även i kombination med rumstermostater, det har du rätt i, men varför lägga ut tiotusentals kronor på rumstermostater och acktank när det fungerar lika bra med en extern cirkpump och en bypassledning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2006, 23:10:38 »
Alla radiatortermostater (och rumstermostater som arbetar mot radiatorställdon) stryper flödet mjukt, vanligtvis med ett p-band på 2 grader.

I golvvärmesystem är det dock vanligt med on/off-reglering när man har rumstermostater, men det finns system som använder vanliga radiatortermostater med 2 graders p-band (t.ex. Wirsbo Push12).
« Senast ändrad: 11 augusti 2006, 13:48:10 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tempdiff framledning/retur
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2006, 12:14:49 »
Jag tycker i alla fall att det är "korkat" att sätta in rumsgivare i en ny installation med genomgående golvvärme, eventuellt rumsgivare i rum som utsätts för extremt mycket solinstråling, men i övrigt bara en centralt placerad rumsgivare som får styra värmepumpens produktion av värme. Eventuella avvikelser i temp mellan de olika rummen justerar man sedan in via flödet i de enskilda slingorna.
Det ger bäst funktion, lika bra komfort (om inte bättre) lägre investeringskostnad och klart lägre driftskostnader.

Jag förstår dock att installatörerna inte vågar föreslå detta då det kan innebära en del "servicebesök" för att justera in det hela i hushåll som inte själv vill eller vågar. Sevicebesök som kan vara svårt att ta betalt för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!