Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Man blir ju inte klok pÃ¥ vad som gäller  (läst 16554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bevakare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2015, 21:30:02 »
Har sett flera pannor av olika märken som installerades på 70 och 80-talen. Även någon enstaka från 60-talet men där har jag inte sett så många så jag kan inte säga något om det är vanligt eller inte.
Har själv en perifal (heter baxi nu för tiden) från -89 som tuffar på med flisugnen. Dom gjordes rejäla på den tiden. Dom nya pannorna vet jag inte hur dom håller, det sägs att det är mer "tunnare" plåt i dom nyare än dom äldre, vet ej om det stämmer.

En ny nibe 30kw kostar mellan 25 och 30 beroende på var man köper den.

Till alla er som säkerligen tycker att det kostar att få bekvämlighet i form av vp så kan jag säga att jag vet, och jag är beredd att betala mer.

Vissa individer räknar sönder allt.
Sedan letar man problem/brister tills man får sin tolkning av ämnet för dagen verifierat.
Vi andra ser möjligheter och bra lösningar för att livet ska vara givande roligt, detta delas gärna med forum kompisar i syfte att underlätta vardagen.

Jag gillar detta forum och har fått stor hjälp med värmepumps frågor.

Stort tack till alla som gillar att dela med sig av sin kunskap  tummenupp
Bor i Västerbotten. 145 kvm nybyggt hus 2010 med golv värme 500 m jordvärmeslag kopplat till nibe 1245-6.
Garage på 135 kvm golvvärme byggt 2014 med kulvert från husets jordvärmepump.
2016 drift tim 4824,ts tim 569, starter 4230.
2017 drift tim 4913,ts tim 467, starter 2937.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #46 skrivet: 27 januari 2015, 08:51:41 »
Jag tycker att det är lite märkligt att jagarjag inte kommenterar mina kalkyler som visar på en total besparing, efter att eventuella lån är betalda, och innan ett förväntat utbyte av värmepumpen på mellan 250 000 och 500 000 kr jämför med el.
Kanske en besparing på minst hälften av detta även jämför med ved-alternativet.
Nästan sÃ¥ man börjar misstänka att det är en inlaga frÃ¥n en vedpannetillverkare som vill svartmÃ¥la värmepumpar.  ;)

I mina ögon finns det inga som helst anledningar att välja ett alternativ som sparar mindre, ger sämre komfort, och mer arbete/mindre ledigt.
Sen kan man naturligtvis tycka att 15 års förväntad livslängd är för lite, men jag tycker det är rätt skapligt ändå med tanke på att det finns rätt mycket prylar i en värmepump.
I vårt fall med en värmepump som dessutom får jobba rätt hårt även under sommarhalvåret så borde ju drifttimmarna på just min kompressor motsvara minst 20 års drift i normalvillan.
Och som sagt, den tuffar snällt på fortfarande, låt vara att den har getts goda förutsättningar med få start/stopp och låg maximal framledningstemp under större delen av tiden (Sällan mer än 42 graders framledningstemp)
« Senast ändrad: 27 januari 2015, 08:55:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #47 skrivet: 27 januari 2015, 12:25:47 »
Jag tycker att det är lite märkligt att jagarjag inte kommenterar mina kalkyler som visar på en total besparing, efter att eventuella lån är betalda, och innan ett förväntat utbyte av värmepumpen på mellan 250 000 och 500 000 kr jämför med el.
Kanske en besparing på minst hälften av detta även jämför med ved-alternativet.
Nästan sÃ¥ man börjar misstänka att det är en inlaga frÃ¥n en vedpannetillverkare som vill svartmÃ¥la värmepumpar.  ;)

I mina ögon finns det inga som helst anledningar att välja ett alternativ som sparar mindre, ger sämre komfort, och mer arbete/mindre ledigt.
Sen kan man naturligtvis tycka att 15 års förväntad livslängd är för lite, men jag tycker det är rätt skapligt ändå med tanke på att det finns rätt mycket prylar i en värmepump.
I vårt fall med en värmepump som dessutom får jobba rätt hårt även under sommarhalvåret så borde ju drifttimmarna på just min kompressor motsvara minst 20 års drift i normalvillan.
Och som sagt, den tuffar snällt på fortfarande, låt vara att den har getts goda förutsättningar med få start/stopp och låg maximal framledningstemp under större delen av tiden (Sällan mer än 42 graders framledningstemp)

Ok, jag har antingen skrivit otydligt tidigare eller så har det missuppfattats så jag försöker formulera mig igen.
Jag skriver det punktvis utan någon som helst ordning.

Jag har eldat med ved tidigare och vill absolut inte göra det igen av många anledningar, bl.a så finns det så mycket annat som är roligare att spendera tiden på.

Jag betalar gärna mer för att få bekvämligheten av en värmepump.

Jag tycker det är dåligt av värmepumpstillverkarna / säljarna att inte kunna ge en någorlunda indikation på hur länge man kan tro att värmepumpen håller innan den måste bytas ut. Att man inte kan ge ett exact svar förstår alla, men någon form av gissning måste dom kunna ta fram efter sina tester som dom borde göra innan dom börjar sälja en produkt.
- Det här var anledningen till att jag startade denna tråden för jag ville ha hjälp av folk som är insatta i värmepumpar att få en aning om hur länge man kan förvänta sig att den håller. Och jag tolkar det som att man kan förvänta sig en livslängd på runt 20 år beroende på tur, dimensionering, utetemperatur, borrdjup/slanglängd. Så min fråga är besvarad så bra det nog går att besvara den.

Dom installatörer jag har pratat med har inte kunnat/velat ge någon fingervisning om hållbarhet förutom en som sa att dom håller mycket längre än 20 år, bara man byter kompressor. Det svaret tyckte inte jag var så seriöst och trovärdigt även om det vore trevligt om det var så bra grejer som säljs.

Att jag jämför med vedpannor (pannor i allmänhet) är för att det är en "sak" man köper som producerar värme på samma sätt som en värmepanna producerar värme (ja jag vet att det är på olika sätt men slutprodukten blir ändå värme i vatten)

Kostnaden för utbyte av värmepump skulle enligt installatörerna ligga på 75-80000, och skulle man göra det med 10 års mellanrum måste ni förstå att man börjar fundera vad det är för fel med både hållbarhet och prisbild.
- Nu fick jag via denna tråd veta att själva värmepumpen "bara" kostar runt 45000 och att det inte finns något som kräver speciellt utbildad personal för att byta (förutom elinkopplingen) så min irritation över det orimligt höga priset är "borta".

Varför dom installatörerna verkar ha liknande uppgifter ang hållbarhet och pris, och framförallt varför dom är så lågt ifrån verkligheten har jag såklart inget svar på. Men som jag skrev tidigare så litade jag inte på dom uppgifterna och ville ha hjälp från andra med kunskap, därför skrev jag i denna tråden och frågade.

Alla kalkyler hit och dit på vad som är billigast och dyrast intresserar mig inte eftersom jag själv gjort kalkyler på bra mycket mer avancerade saker dom senaste 15 åren. Framförallt inom jobbet men även privat, dvs det kan jag redan och jag har sett siffrorna. Sen blir det helt olika siffror beroende på vad man har för grunddata när man börjar göra kalkylerna. Även här vill jag upprepa att innan jag fick svaren här av alla er hjälpsamma så hade jag fel information så självklart blir mina kalkyler helt fel då.

En stor del av min irritation beror även på att det inte går att prata med tillverkaren/generalagenten. Hade man fått prata med någon där så hade jag nog fått riktiga svar på mina frågor redan från början.
Som jag skrev tidigare så är det tyvärr så att tillverkare/generalagent hänvisar privatpersoner till installatörer som ligger under någon köksbänk och skruvar, eller sitter i bilen, står i ett pannrum osv.
Att prata med en tekniker som faktiskt skruvar med sakerna har självklart sina fördelar, men när deras intresse och koncentration är på något helt annat så är det inte mycket vättigt man får till svar.
-Mina frågor har varit i stort sett: Vad kostar det (dom får all info om hus osv), Mark eller jordvärme?, När måste det bytas ut? Vilken service behövs och vad kan det kosta?
Det borde anses som ganska rimliga frågor?

Att tillverkarna inte tar i från tårna för att göra saker av bra kvalitet (eftersom dom vill sälja fler) är jag medveten om och det är absolut inte bara inom värmepumpskategorin det är så.

Någonting jag glömt att besvara?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #48 skrivet: 27 januari 2015, 12:27:28 »
Det finns ju några intressenter som har annat på agendan...fjärvärmelobbyister, elsäljare, solvärmegänget, liksom en del passivhustillverkare som ser sin affärside pulvriseras när moder natur ger det gratis som de försöker spara..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #49 skrivet: 27 januari 2015, 12:29:59 »
Jag förstår din frustration, jagarjag, branschen är märklig.
Har du pratat med några av de mindre aktörerna, Alvatek t.ex.? De både installerar Nibe, och säljer sina egna vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #50 skrivet: 27 januari 2015, 12:41:29 »
En VVVP's tekniska livslängd bör vara runt 20-25 år, men då får man nästan räkna med ett kompressorbyte under tiden (och byte av diverse 'slitdelar' som cirkpumpar, växelventiler, etc.).
Det går säkerligen att hålla liv i en fungerande VP betydligt längre tid än så, men de flesta vill nog byta iallafall för att kunna ta del av nya innovationer, bättre reglermöjligheter, osv.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #51 skrivet: 27 januari 2015, 13:25:18 »
Det finns ju några intressenter som har annat på agendan...fjärvärmelobbyister, elsäljare, solvärmegänget, liksom en del passivhustillverkare som ser sin affärside pulvriseras när moder natur ger det gratis som de försöker spara..

Ja fjärrvärme kanske är bra på något sätt, men att bli helt inlåst till en leverantör av värme känns allt annat än smart.

Solceller funderar jag starkt på, får se om det blir så men än så länge verkar det som att investeringen betalar sig på ca 10 år.
Därefter har man "gratis" el till grejerna är 20 år då man måste köpa en ny likriktare för ca 20k (dvs den kostar 1000 per år om man ser det så) därefter har man "gratis" el igen tills likriktaren behöver bytas ut och då är det även dags att byta ut solcellerna som har en livslängd på runt 40-50 år enligt säljarna.
Sålänge inte politikerna och/eller elbolagen hittar på några dumheter för att förstöra detta.

Passivhus har sina fördelar, men jag vet inte hur mycket mer det kostar att bygga dom och om dom då blir ointressanta om man t.ex. värmer huset med solceller och värmepump?

Såg en dokumentär om hur dom gjorde i en mindre stad i usa på typ 70-talet. På taket på dom flesta husen byggde dom en förhöjning med stora fönster mot söder, som hade till uppgift att samla in sol så att det utrymmet blev uppvärmt, sen hade dom fläktar som blåste luft från det utrymmet ner i huset och på det sättet fick dom solvärme i hela huset. Det var många som var skeptiska men det fungerade.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #52 skrivet: 27 januari 2015, 13:25:52 »
Jag förstår din frustration, jagarjag, branschen är märklig.
Har du pratat med några av de mindre aktörerna, Alvatek t.ex.? De både installerar Nibe, och säljer sina egna vp.

Tackar.
Jag ska leta reda på ett telenr till dom och ringa och se vad som säger.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #53 skrivet: 27 januari 2015, 13:36:43 »
Det är lite skillnad på USA och Sverige, USA ligger ungefär på samma breddgrader som medelhavsländerna så deras "idéer" är lite svårt att direkt överföra till vårt klimat.
Och jag hÃ¥ller med om att vi fÃ¥r hoppas att politikerna hÃ¥ller fingrarna borta sÃ¥ att vi genom skattsedeln slipper subventionera alla i grunden olönsamma  "energiprojekt".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2018, 16:04:13 »
Historien är full av företag som gått under för att dom gjort saker med för lång livslängd.
Åkerman grävmaskiner.
Storebro svarvar
Junga tvättmaskiner
Halverar man livslängden så fördubblar man försäljningen när marknaden är mättat.
Jag har varit konstruktör i 30 år och sett hur man minskat livslängden på det mesta, tills kunden reagerar.

Värmepumpar är inget undantag de är gjorda för att skrotas. Sen säjer försäljaren det han behöver för att sälja och bra på det, men inte ingenjör.
Min rostfria varmvattenberedare är 35 år och fungerar felfritt, men så bygger man inte värmepumpar.
Byter man pumpen, så går snart elektroniken sönder, tanken läcka osv. Allt är hopbyggt och beroende av varandra, så bara köra till skroten när pumpen rasar. Allt enligt plan och tillverkarna har koll. På elektronikkomponenter är det bara att välja vilken livslängd man vill ha. Alla vet hur länge en viss kondensator håller.



En bra video i ämnet
Alla varor borde vara märkta med förväntad livslängd, som vissa hårddiskar till industrin har tex.
En fråga för miljöpartiet kanske?


1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #55 skrivet: 29 januari 2018, 18:25:07 »
 Ett svar till jagarjag, du skriver att ett utbyte av vp kostar 75.-80.000 enl. en installatör du pratat med. Hos svärföräldrarna byttes en 14 Ã¥r gammal nibe 1215 7kw p.g.a. avbrotti en lindning i motorn som driver kompressorn, den ersattes med en nibe 1226 8kw, + en ny exp.kärl pÃ¥ vb sidan, allt matrial med arbete totalsumma 54.996 inkl. moms, detta efter rot, som jag tror var pÃ¥ ca. 3000, detta gjordes för 14 dagar sedan. Allt köptes genom installatören, sÃ¥ att kolla hos olika installatörer/rörmokare kan löna sig, nu kollade vi inte det, för att vi har ett väldigt gott förtroende till den vi anlitar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!