Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kanske tokig idé men fungerar  (läst 2660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kanske tokig idé men fungerar
« skrivet: 23 juli 2013, 06:26:08 »
Lägger in en link till en finsk tidning:
http://rakennusmaailma.fi/artikkelit/ilmalampopumppu-ryomintatilassa
Hela testet på finska
Kort och gott:
Någon fick för sig att ta tillvara värmen under ett relativt nytt hus med stor 120kvm krypgrund med en luftvärmepump
Resultat var att i det specifika huset fungerade det bra, krypgrunden hölls torr
I nyare hus har ju krypgrunden volym så det kan ju fungera i vissa äldre också?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kanske tokig idé men fungerar
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2013, 08:28:41 »
Tja, avfuktarna som är så populära numera är ju värmepumpar så vitt jag förstått.
Inget dåligt ut fuktsynpunkt att kyla ner grunden, det är ju då fukten faller ut och kan ledas bort vi avlop, och som experimentet visar så vinner man energi på det totalt sett.
Hmm, en ny byggteknik i sikte?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kanske tokig idé men fungerar
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2013, 10:05:49 »
Provperioden är för kort, om han kör den där pumpen hela året, och flera år, kommer han troligen att få permafrost under huset.
På 70 dagar gick temperaturen i krypgrunden från +5 till -4 grader (om googleöversättningen är tillförlitlig).
Skulle detta test fortsätta så kommer han redan tidigt kommande höst passera 0-punkten, och kyla krypgrunden kontinuerligt hela vintern.
Golven måste bli iskalla.

Jag vet i alla fall att våra golv blev avsevärt mycket varmare sedan vi tätade krypgrunden och började avfukta.
Vår sorbtionsavfuktare tillför dessutom värme när den avfuktar.
Just när vi tätade krypgrunden, och började avfukta var det enda året sedan vi köpt huset som vår energiförbrukning minskat. (Om man inte räknar med året när värmepumpen installerades).

Slutsats, det är alltid fel att kyla en krypgrund.
Det kommer att vara min uppfattning så länge jag inte ser en utförlig vetenskapligt utförd forskning som stödjer annat.

PS. Jag tror nog att energiförbrukningen minskar, men den skulle minska mer om han satt värmepumpen ute, det är jag övertygad om.
Jag gissar att en stor del av värmen kommer från golven, funktionen blir alltså lite som om man satte utedel och innedel i samma lokal.
Den energibesparing som trots allt blir, den kom från marken, visst, men marken kommer alldeles säkert att stå för en allt mindre del ju längre tid man kör värmepumpen.

I värsta fall kan marken under huset frysa och hela huset lyfts av tjälskutning.
Katastrof.
« Senast ändrad: 23 juli 2013, 10:09:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kanske tokig idé men fungerar
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2013, 10:12:29 »

I värsta fall kan marken under huset frysa och hela huset lyfts av tjälskutning.
Katastrof.

Det förstås! :o
 Nä, det är nog ingen bra ide om man inte har noga koll pÃ¥ marktempen under.
« Senast ändrad: 23 juli 2013, 11:55:57 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!