Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil  (läst 1072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Växelventil
« skrivet: 07 december 2011, 14:55:04 »
I min Thermia Atria så kärvade växelventilen så jag smorde lite och motionskörde den. Nu undrar jag hur man märker om ventilen är kass, om den inte riktigt går i ändlägena så värmen spiller över. Tycker nämligen att båda rören är varma.
Hur påverkar ett sånt fel förbrukningen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil
« Svar #1 skrivet: 07 december 2011, 16:37:35 »
Så här års är båda rören varma, är framledningen varm på sommaren är det däremot skumt.
Men kolla hur ofta den värmer varmvatten då du inte tappar nått varmvatten.
Du kan även kolla om temperaturen verkar stiga på framledningen vid VV-laddning, nu sitter väl framledningsgivaren före växelventilen men kläm dit en extra tempgivare på stigaren efter VP:n så ser du.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!