Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla in innegivare  (läst 18684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Koppla in innegivare
« skrivet: 14 oktober 2011, 23:23:31 »
Jag har hittat en kurva som passar, i mitt fall 32, för att skapa en innetemp på 22 grader. Rumsbör står på 20 på maskinen.
Jag vill nu koppla in innegivaren. Vad kommer hända? Ställer jag in den på 22 grader kommer väl rumsbör att ändras och låter jag den stå på 20 kommer den väl att räkna +minuter på integralen och med tiden sänka innetempen?

Hur ska jag göra?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2011, 00:13:07 »
till skillnad från manualen menar jag att man ska ställa rum på det man vill ha inomhus. Och sedan hitta rätt kurva/rumsfaktor/knäckning. Då blir det enkelt att utifrån detta sänka eller öka.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in innegivare
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2011, 08:24:27 »
Ja, du har rätt i att det är lite knepigt på Thermia som har samma inställning för rumsgivarens börvärde och kurvans parallellförskjutning . Men det finns ett sätt att komma runt detta, kalibrering framledningsgivare funkar på samma sätt som parallellförskjutning av kurvan så med detta värde kan man parallellflytta kurvan utan att ändra på "RUM"

Så ställ in din önskade rumstemp på rumsgivaren och justera sen ner kurvan genom att kalibrera framledningsgivaren.
« Senast ändrad: 15 oktober 2011, 08:27:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2011, 22:47:05 »
Ja, du har rätt i att det är lite knepigt på Thermia som har samma inställning för rumsgivarens börvärde och kurvans parallellförskjutning . Men det finns ett sätt att komma runt detta, kalibrering framledningsgivare funkar på samma sätt som parallellförskjutning av kurvan så med detta värde kan man parallellflytta kurvan utan att ändra på "RUM"

Så ställ in din önskade rumstemp på rumsgivaren och justera sen ner kurvan genom att kalibrera framledningsgivaren.

Smart. Tack!
@David-Vad gör rumsfaktorn? Hur många grader framledning ska ändras per grad avvikande innetemp eller?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2011, 23:12:11 »
bra tips carlN

Ja faktorn påverkar hur många grader som framlednings ökar med jämfört med kurvans standardvärde som utgår från 20 grader rumsbör.

21 grader i rumsbör och 3 grader i faktor ger alltså 3 grader högre framledning än kurvan normalt sett ger.

Grovt räknat brukar man säga att för att öka inomhustemperaturen 1 grad måste framledningen ökas 2-4 grader beroende på hus/värmesystem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2011, 11:57:42 »
bra tips carlN

Ja faktorn påverkar hur många grader som framlednings ökar med jämfört med kurvans standardvärde som utgår från 20 grader rumsbör.

21 grader i rumsbör och 3 grader i faktor ger alltså 3 grader högre framledning än kurvan normalt sett ger.

Grovt räknat brukar man säga att för att öka inomhustemperaturen 1 grad måste framledningen ökas 2-4 grader beroende på hus/värmesystem.
Ok. Så faktorn har inget med innegivarens påverkan att göra alltså. I mitt fall borde jag alltså innan jag monterar innegivaren även kunna sätta rumsbör till 22 och sänka faktorn med typ -6? Rätt uppfattat? Nästa fråga då. Finns det något sätt att påverka innegivarens påverkan på kurvförskjutningen eller är det något defaultvärde?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in innegivare
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2011, 14:43:08 »
Ok. Så faktorn har inget med innegivarens påverkan att göra alltså. I mitt fall borde jag alltså innan jag monterar innegivaren även kunna sätta rumsbör till 22 och sänka faktorn med typ -6? Rätt uppfattat? Nästa fråga då. Finns det något sätt att påverka innegivarens påverkan på kurvförskjutningen eller är det något defaultvärde?

Faktorn är hur mycket rumsgivaren påverkar framledningstemp, börvärde framledning påverkas med faktor x avvikelse i innetemp.
Jag tror inte man kan sätta den till minus, det vore i så fall rätt underligt.
Börvärdet på innetemp är samma värde som kurvans förskjutning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2011, 14:54:05 »
bra tips carlN

Ja faktorn påverkar hur många grader som framlednings ökar med jämfört med kurvans standardvärde som utgår från 20 grader rumsbör.

21 grader i rumsbör och 3 grader i faktor ger alltså 3 grader högre framledning än kurvan normalt sett ger.

Grovt räknat brukar man säga att för att öka inomhustemperaturen 1 grad måste framledningen ökas 2-4 grader beroende på hus/värmesystem.

Nja, det ligger runt 1,3°-1,8° per grad ökad inomhustemp.

Nackdelen med att Thermia har steg om 3° parallellförskjutninig är att det ibland inte går att programera rätt värmekurva, varför det är viktigt att ansluta en rumsgivare.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2011, 15:27:29 »
Faktorn är hur mycket rumsgivaren påverkar framlednings
temp, börvärde framledning påverkas med faktor x avvikelse i innetemp.
Jag tror inte man kan sätta den till minus, det vore i så fall rätt underligt.
Börvärdet på innetemp är samma värde som kurvans förskjutning.
Ok, då hajar jag. Får sätta dit den och testa. Behöver jag påpeka att doumentation om givaren är totalt obefintlig. Inte ett ord vare sig i vp manual eller i lådan med givare. Konstigt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2011, 23:37:17 »
Lexus

Kan du förklara det där med steg om 3 grader parallellförskjutning. Jag fattar inte.
Är det inte detta man styr med rumsfaktorn? från 1 till x

Eller finns det begreppsförvirring, som jag eller DKT (eller skillnader i thermia/nibe) i så fall är del i att skapa.

Kurva, utgår från 20 grader. Varje kurva har mer eller mindre olika framledningstemp vid olika ute-temp (grovt sagt). Förändring av rumsbör förskjuter kurvan så att varje given framledningsbör, såsom indikerat av kurvan, ökar med den ökning av rumsbör man angivit * den rumsfaktor som är inställd i styrdatorn. (22 rumsbör med faktor 3 är + 6 grader på gällande framledningsbör).

Huruvida rumsbör anges på operatörspanelen på VP eller av en extern rumsgivare är egalt.

Korrekt?


(dock går inte faktorn att ändra om man inte har en rumsgivare installerad eller exempelvis thermiq)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2011, 00:21:58 »
Lexus
Kan du förklara det där med steg om 3 grader parallellförskjutning.

Om vi antar att villa behöver 40° vid ±0° och 50° vid -20°, så finns inte möjligheten att justera kurvan för detta.
Kurva 40 rum 20, så får du 52° vid -20°.
Kurva 41 rum 19 ger typ 51° vid -20° och 38° vid ±0° osv.
Det blir antingen för kallt eller för varmt utan rumsgivare.

Rumsgivaren reglerar kurvan så att rätt börvärde uppnås, men på bekostnad av svängningar i rumstemp d.v.s. rum-är måste ha en diff till rum-bör som då justerar kurvan med värdet rumfaktor.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2011, 00:27:58 »
ok jag tror jag förstår. Men i ditt sista exempel. Hade det inte gått att välja en kurva som fungerar vid svinkallt och bryta den vid -5 och 0?

I övrigt. Är det inte så att kurva 41 rum 19 vid 0 grader ute ger framledning:
41 grader - (1 * faktor) som då som högst temp ger 40 eller lägre om faktorn är högre än 1?

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2011, 00:52:50 »
ok jag tror jag förstår. Men i ditt sista exempel. Hade det inte gått att välja en kurva som fungerar vid svinkallt och bryta den vid -5 och 0?

I övrigt. Är det inte så att kurva 41 rum 19 vid 0 grader ute ger framledning:
41 grader - (1 * faktor) som då som högst temp ger 40 eller lägre om faktorn är högre än 1?


Nja, då fattas det nog vid -10° och -15°.

Faktor finns när man har anslutit en rumsgivare. Jag pratar om "rum" (parallellförskjutning) i regleringen, som  lämnar kurvan oförändrad vid rum 20 och förskjuter kurvan -3° vid rum 19, +3° vid rum 21, +6° vid rum 22 osv.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2011, 01:02:28 »
Ok då förstår jag vad jag har missförstått nu :)

Jag trodde att förändring av faktor även pÃ¥verkade RUM.  huvuddunk

Men om jag hade haft en innegivare. Då är det exakt samma RUM värde jag hade ändrat eller?
« Senast ändrad: 17 oktober 2011, 01:05:57 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2011, 13:51:03 »
Men om jag hade haft en innegivare. Då är det exakt samma RUM värde jag hade ändrat eller?

Hmm...nu är jag osäker....men jag tror de är skilda från varandra.

Det är ett tag sedan jag anslöt en rumsgivare till en Thermia, men jag har för mig att börvärdet som man ställer i rumsgivaren och RUM, inte påverkar varandra.

Det finns säkert Thermiaägare med ansluten rumsgivare, som kan dementera eller bekräfta ovanstående.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!