Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 12 november 2007, 20:12:38 »

Som kuriosa så är golvvärmeslangar känsliga för "repor" och "skavmärken" kan få diffusionsspärren skadad.  ^-^ På den gamla goda tiden med koks/oljepannor och radiatorer brukade man "koka" ur systemet för att bli av med luften, i samband med att man fyllde upp systemet.

Skrivet av: ace
« skrivet: 12 november 2007, 20:01:12 »

ett företag som specialiserat sig på problemet !
finns lite att läsa om man tittar under våtkorrosion mm.
http://www.recowa.se/

mvh.ACE
Skrivet av: skruvdragarn
« skrivet: 12 november 2007, 19:44:05 »

Tack för info/råd Tony B.
Om systemet är så känsligt för fäskvatten måst det ju innebära att ett nypåfyllt system alltid börjar ärga/skapa avlagringar. Läckage av olika orsak måste ju ganska lätt och ofta uppstå (en polare drabbades av samma problem med tappat tryck på sin nyinstalerade Thermia  bergvärmepump från samma firma, så jag ska ringa och tipsa om kontroll av ventilen) och om rörsystemen tål så lite är det ju snarare förvånande om det håller så länge som det egentligen är tänkt. Varför får man ingen info när man köper och får ett heltvärmesystem installerat? När mitt läckage upptäcktes första gången nöjde man sig med att fylla på och sedan åka igen utan uppföljning, mer undersökning eller tips till mig mer än visa var påfyllningskranen sitter! OK, ska försöka sluta gnälla mer och hoppas istället på tips ytterligar etips än att byta ventilen? Antar att det är bäst stt byts slangarna som säkert inte blev helt rena av rensningen, men undrar om det finns någon slang i PEX el dyl och som inte ärgar. Eller är det kopparrören som är bekymret?
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 12 november 2007, 18:07:12 »

"Flexslangar" finns i två varianter den ena avsedd för kv/vv och klarar tryck men är inte diffusionstät och skall aldrig användas för värmesystemet. Den andra diffusionstät men klarar inte höga tryck skall alltid användas för värmesystemet.
Eftersom jag nästan aldrig använder slangar så har jag inte färgmarkeringen i huvudet, men den ena slangen har en röd tråd invävd och den andra en grön tråd.
Resultatet blir inte bara igensatta slangar utan elpatroner tar stryk, golvärmesystem sätts igen etc.

Vad gör egentligen det "diffusionstäta"? Hindrar syre från att komma in i slangen och göra beläggning på slangens insida vid kontakt med radiatorvattnet? Eller något annat?

Hur kan man se skillnad på de olika slangarna?

Går det att "klä in" fel sorts slang med något för att kunna använda den ändå när den ändå sitter på plats? (Kanske bara tillfälligt över vintern men det borde vara bättre än att inte göra något.) Aluminiumfolie?
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 12 november 2007, 07:15:55 »


Visar sig nu också att en ventil har läckt lite troligen ända sedan nyinstallation vilket märktes första ggn efter ett knappt år då det blev 13 grader på övervåningen i januari pga att systemet trappat tryck. Felet hittade vi nu och fram till dess har man fått fylla på systemet lite några ggr/år (ventilen inte bytt än, tänkte vänta tills jag vet om flexslangen ska bytas och isåfall till vad). Kan påfyllandet av nån liter syrehaltigt vatten i månaden ha betydelse? Blir det troligen bättre om systemet blir helt tätt eller måste flexslangen bytas och till vad i så fall? Servicekillen som jobbat med begvärmepumpar i många år och är rätt seriös trots allt hade ingen aning om vad flexslangen var för material invändigt.

Tack för detta suveräna forum! Hoppas någon orkade läsa och svara på detta antagligen onödigt långa inlägg.

Det är inte alls bra att fylla på vatten under en lång tid. Där har du till stora delar ditt problem i flexslangen.
Du får in nytt syre som får igång lite rostbildning samt annat. Det kan sätta sig i princip var som helst men gärna i trånga böjda passager. Fixa ventilen snarast som läcker är mitt råd.
Skrivet av: skruvdragarn
« skrivet: 11 november 2007, 22:25:21 »

Jag har precis också fastställt näst intill total stopp i utgående flexslangen till golvvärmen. Den ser likadan ut som e3m0s men är helt utan färgmärkning. Säger det någon något? Värmesystemet som är endast 5 år gammalt har successivt blivit trögare. Han som var ansvarig för installationen hittade inte felet men trodde inte att det kunde vara flexslangen, men möjligen cirkulationspumpen som han satte upp från hastighet 2 til 3. Servicekillen som är konsult rensade ut en hel näve med svartbruna metallflagor. På retursidan var det ok. Det måste ju vara ett ganska kännt problem (servicekillen som är gammal i gården "hade sett det någon gång "tidigare, men var inte intresserad att fundera mer över orsak och verkan eller hur man kan förhindra framöver) och uppenbarligen är ju inte flexslangen lämplig att använda om den ska rensas efter några år (jag noterade flagor i filtret redan efter något halvår när pumpen började stanna stup i ett pga högt motstånd). Fixaren skrev flagorna kan sätta igen andra delar. Kan det sätta igen pex-rören i golvet? Hur stor är risken och hur ska man förhindra det hela? Vi har 350 kvm golvslingor ingjutna i betonggolv och det vore ju katastrof om det blev stopp i golvslingorna (16 stycken totalt). Vad består flagorna av? Är det någon form av galvanism? Ska man acceptera en installation som börjar sätta igen på detta sätt redan efter 3-4 år och har man någon möjlighet till ersättning? Konsulten påpekade redan innan felet var hittat att det inte gällde någon garanti längre, men det känns som om man snarare är i ett kraftfullt reklamationsläge.
Visar sig nu också att en ventil har läckt lite troligen ända sedan nyinstallation vilket märktes första ggn efter ett knappt år då det blev 13 grader på övervåningen i januari pga att systemet trappat tryck. Felet hittade vi nu och fram till dess har man fått fylla på systemet lite några ggr/år (ventilen inte bytt än, tänkte vänta tills jag vet om flexslangen ska bytas och isåfall till vad). Kan påfyllandet av nån liter syrehaltigt vatten i månaden ha betydelse? Blir det troligen bättre om systemet blir helt tätt eller måste flexslangen bytas och till vad i så fall? Servicekillen som jobbat med begvärmepumpar i många år och är rätt seriös trots allt hade ingen aning om vad flexslangen var för material invändigt.
Det var skönt att höra (även om tråkigt även för dig e3m0) att jag inte är ensam om problemet och att det här finns folk som förstår sig på och kan en del. Det är ju oroande hur lite de kan på firman som inte gör annat än säljer och installerar bergvärmepumpar (Thermia) sedan massor med år och tråkigt att de inte bryr sig mer om varför det tex blir stopp i ett system på detta sätt.
Tack för detta suveräna forum! Hoppas någon orkade läsa och svara på detta antagligen onödigt långa inlägg.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 23:50:57 »

Erkänner omedelbart och ber om ursäkt för trådurspårning från min sida!  ;D
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 09 november 2007, 23:42:16 »

Nu är väl problemet inte att dricka vattnet, utan att det blir strul med värmesystemet. :D
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 23:37:01 »

Du dricker väl ändå inte så många liter varmvatten om dagen, eller?
He,he...nej det är ju helt sant. Tur att du reder ut mina virriga tankegångar Ridax.
Vi har diskmaskin på varmvatten men det kan väl knappast bli kvar så myket onyttigheter i form av koppar och gummirester efter en disk?
Tjejen fick missfall några månader efter installationen av värmepumpen men det är ju ganska vanligt så det utgör ju knappast något statistiskt underlag.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 november 2007, 23:26:07 »

Du dricker väl ändå inte så många liter varmvatten om dagen, eller?
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 23:18:12 »

Kikade runt lite angående anslutningsslangar och stötte på denna länk:
http://www.vvs-forum.se/index.php3?use=publisher&id=3232&lang=1&mp=1
"LK Pex tillverkar nu en anslutningsslang i PEX för Neoperl. Den ska ersätta anslutningsslangar i EPDM-gummi som blir förbjudet i Tyskland 1 januari 2007 på grund av att det förorenar dricksvattnet."
Undrar om butylgummi är bättre ur föroreningssynpunkt?
Jag tog det säkra före det osäkra och installerade anslutningslang på vattenanslutningarna också - man kanske borde köra med kopparrör istället?  Sc:,h
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 22:51:17 »

Mina slangar har röda och blåa ränder... undrar vad det betyder då???
Känner du till fabrikatet på slangarna?
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 22:29:57 »

Mina slangar har röda och blåa ränder... undrar vad det betyder då???


Kina-import?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h   :)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 november 2007, 22:07:52 »

Mina slangar har röda och blåa ränder... undrar vad det betyder då???
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 november 2007, 19:55:14 »

Vad är nu rätt?

e3mo har slangar med röd markering. jag själv köpte slangar med grön markering.

Betyder röd värme slangar, för normalt visar man röd färg som värme?
Då är det rätt slangar hos e3mo.


Jag hade samma fundering i denna tråd efter att ha köpt "noname" flexslang hos Rinkaby:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15265.0;all

Om man tittar på anslutningslang hos http://vvsgds.jetshop.se/
så ser den grön eller blåaktig ut och "Maxtryck 10 bar, 90 grader".
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 09 november 2007, 19:43:33 »

Själv är jag färgblind och håller mig borta från slangar. ::)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 november 2007, 19:23:00 »

Vad är nu rätt?

e3mo har slangar med röd markering. jag själv köpte slangar med grön markering.

Betyder röd värme slangar, för normalt visar man röd färg som värme?
Då är det rätt slangar hos e3mo.











Skrivet av: tracker
« skrivet: 09 november 2007, 18:54:10 »

ser ut som beulco har grön tråd på bilder dock så har dom butylgummi som är diff-tät upp till 1" slang sedan blir det epdm som inte är diff-tät
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 09 november 2007, 14:18:49 »

"Flexslangar" finns i två varianter den ena avsedd för kv/vv och klarar tryck men är inte diffusionstät och skall aldrig användas för värmesystemet. Den andra diffusionstät men klarar inte höga tryck skall alltid användas för värmesystemet.
Eftersom jag nästan aldrig använder slangar så har jag inte färgmarkeringen i huvudet, men den ena slangen har en röd tråd invävd och den andra en grön tråd.
Resultatet blir inte bara igensatta slangar utan elpatroner tar stryk, golvärmesystem sätts igen etc.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 november 2007, 11:11:53 »

Häpnadsväckande... att det kan bildas så mycket avlagringar där, där det är så starkt flöde hela tiden?
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 09 november 2007, 11:07:18 »

Med flexslangar, menar du då anslutningsslangar till själva VPn eller slangar som är inne i VPn?

De som går från VPns ovansida till det befintliga radiatorsystemet och bypassen. Se bild.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 november 2007, 09:54:46 »

Med flexslangar, menar du då anslutningsslangar till själva VPn eller slangar som är inne i VPn?
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 09 november 2007, 09:45:18 »

Jag har bytt växelventil men det gjorde ingen skillnad.

Däremot så gjorde en rensning av flexslangarna skillnad. 10 års drift har satt igen dem med avlagringar så att det inte ens gick att hälla vatten genom dem.

Jag fick ta en halva av Ikeas bokhyllestag till Ivarhyllan och "borra" ut alla avlagringar. Det tog nästan två timmar innan de två slangarna hade fritt flöde igen.

Så slutsatsen är: Dåligt flöde genom värmepumpen kan bero på igensatta flexslangar. Det är billigare och enklare att titta där först än att byta växelventil och sedan rensa slangarna.   huvuddunk

Nu fungerar allt som det ska med rimliga temperaturer. Tack för all hjälp!  *vinkar*
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 07 november 2007, 07:23:16 »

Gårdagens upptäckter:

1. Att ta bort termostater är FÖRSTA åtgärden. Jag borde lyssnat bättre på tidigare svar. Några hade fastnat.

2. Växelventilen är motionerad så att den (tillfälligt?) fungerar. Det borde vara inskrivet i skötselföreskrifterna att motionera den varje år.

3. Flexslangen in i VP är mycket hårdare/styvare än slangen ut från VP trots att det är samma typ. EDIT: Det kan ju bero på temperaturskillnaden... Jag får återkomma när de har samma temperatur. /EDIT

Jag börjar tro att det är stopp/strypt någonstans mellan bypassen och filtret vid VP_IN.

Hur vanligt är det att flexslangar sätter igen sig? Jag fick tipset från en servicetekniker att man kan behöva spola slangen baklänges eller rent av rensa den mekaniskt efter ett antal år.

Ett annat alternativ är att det samlats skräp vid övergången från flexslang till kulventil eller i början på kulventilen.

Är jag ute och cyklar eller kan det vara rimliga slutsatser? Finns det några bra sätt att testa utan att behöva tömma systemet? (Det saknas kranar mellan radiatorslingan och VPn  fiR:  huvuddunk )
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 06 november 2007, 19:24:13 »

Esbe har en som fungerar mkt bättre än de tidigare Honeywellventilerna dock måste både motor samt den mekaniska delen bytas men det kan det ju vara värt.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 06 november 2007, 00:26:29 »

Hmm. Det verkar som att växelventilen är tät ändå trots trögheten. (Eller pga av att jag har motionerat den manuellt?) När värmepumpen inte är i drift pga sänkt kurvförskjutning så går den inre cirkulationspumpen fortfarande och då kyls returen röret från pumpens inre upp till växelventilen ner. Det kallare vattnet fortsätter upp ut ur växelventilen utan att röret till varmvattenberedaren kyls ner.

Så jag verkar vara tillbaka på ruta ett igen. I morgon blir det motion/öppnande av alla termostater etc på elementen. De är redan fullt påskruvade men någon kanske har fastnat invändigt.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 05 november 2007, 22:35:28 »

Jag har styrt växelventilen manuellt en stund nu. Den går väldigt trögt. Det verkar som att den fjäderbelastade tappen precis orkar ut av sig själv.

Dessutom så "susar" det hela tiden i varmvattenberedaren. Susandet är olika starkt beroende på läget på växelventilen men det finns där hela tiden. EDIT: Susandet beror även på vald hastighet på den interna cirkulationspumpen så den verkar fungera.

Jag har kollat på allt som syns med fronten och manöverpanelen bortplockad och ser inga strypningar etc som är stängda. Det finns ventiler på var sida om den inbyggda cirkulationspumpen men de är öppna.

Går det att byta innehållet i växelventilen? Eller måste hela bytas? (Det ser ut som en invändig torx runt fjädern.) Någon som har en gissning på vad den kan kosta?

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 05 november 2007, 22:16:34 »

Nu kör jag den inre pumpen på 4/4 och den yttre på 1/3 och får trots det inte fel riktning i bypassen eller särskillt mycket värme ut i radiatorerna.  RETUR och VP_IN ligger på 30 grader, VP_UT på 48,5 samt UT på 35. Något är skumt. Jag vet inte om den yttre pumpen är orginal från -97 men den borde väl inte kunna vara så fruktansvärt överdimensionerad?

Du har alltså delta t på 18,5 grader med inre pumpen på högsta fart. Det låter skumt. Kan det vara något fel på den inre? Det sitter nog avtängningsventiler, skruvar, på varje sida om pumpen, kolla att de är helt öppna. Skruvspåret skall vara i samma riktning som vattenflödet.


Kan det vara ventilen som styr mellan radiatorer och varmvatten som inte är tät? När jag har loggat pannan så värmer den bara varmvatten i några (2 till 3) minuter var tredje-fjärde timme på natten.
Det är väl efter radiatorvärmning? Den toppar ju upp VV efter varje radiatorvärmning. Jag tycker det verkar OK. Om ventilen läcker borde den nog värma VV längre tid. Min VP är nästan likadan men 8kW
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 05 november 2007, 20:38:41 »

Följetongen fortsätter...

Jag har rensat filtret på några rörskärvor som säkert kan ha bromsat flödet en del. "Susandet" i filtret försvann i alla fall.

Nu kör jag den inre pumpen på 4/4 och den yttre på 1/3 och får trots det inte fel riktning i bypassen eller särskillt mycket värme ut i radiatorerna.  RETUR och VP_IN ligger på 30 grader, VP_UT på 48,5 samt UT på 35. Något är skumt. Jag vet inte om den yttre pumpen är orginal från -97 men den borde väl inte kunna vara så fruktansvärt överdimensionerad?

Tänker jag helt fel om jag räknar flödet proportionerligt mot temperaturen/blandningen i UT? Dvs 35 grader är dubbelt så långt från 48,5 som från 30 vilket borde innebära att det är dubbelt så mycket flöde till UT från RETUR som det kommer till UT från VP_UT trots att pumparna är så "snett" inställda?

Kan det vara ventilen som styr mellan radiatorer och varmvatten som inte är tät? När jag har loggat pannan så värmer den bara varmvatten i några (2 till 3) minuter var tredje-fjärde timme på natten.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 20:34:16 »

Jag har ökat den inre pumpen till 4an och sänkt den yttre till 1an (steg för steg) utan att få fel riktning i bypassen. Nu är den återställd till ursprungsvärden dvs 1 på den inre samt 3 på den yttre.

Däremot så blev motorn till den inre pumpen väldigt varm då så något verkar vara skumt med cirkulationen internt eller pumpen.

Min plan är att göra rent filtret som nästa steg och sedan återkomma med nya värden.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 04 november 2007, 20:14:09 »

Innan du rengör ditt filter kontrollera alla radiatorer att de ej stryper flödet.
Obs viktigt som jag och Olle62 skrev att du ej får kortslutning i bay passen. Rad flödet måste överstiga VP flödet.

Öka sen din inre pump ett snäpp.

Avläs dina temperaturer och återkom.


Sen spolar du ditt filter då du har fått det ut under en kran utan några problem.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 november 2007, 19:18:31 »

Jag har upptäckt att cirkulationspumpen inne i VPn stod på läge 1 av 4 så det finns gott hopp att kunna få ut mer värme till elementen. Kvällen är räddad med mer sittande i pannrummet med termometrar ;-)


Se till att du inte får flöde åt fel håll i bypassen, röret mellan A och D på din skiss. Den yttre pumpen måste ha högre flöde än den inre, annars går det varma vattnet tillbaka in i VP utan att passera radiatorerna, mycket finns skrivet på forumet om det problemet.

Fundera på att köpa en logger av Rickard, då får du väldigt bra koll på hur värmepumpen jobbar.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 18:55:18 »

Jag har sökt men inte hittat: Hur gör man rent praktiskt rent "filtret" när man öppnat muttern på den Y-formade filterhållaren?

Ska det spolas baklänges i vatten? Blåsas med tryckluft? Tvättas med något medel? Borstas ur med flaskborste? (Jag vill vara förberedd innan jag börjar skruva.)
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 november 2007, 18:29:54 »

Kan det vara så enkelt att jag bara tappar på vatten till dess att det bilr samma tryck på manometern som innan och sedan öppnar ventilerna och drar igång VPn igen?

Ja det bör det vara.  :) Det brukar vara enklast att lufta då cirk-pumparna inte går.
Lycka till! *vinkar*
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 04 november 2007, 18:26:59 »

Kan ha fel här, men många rek att man stänger av cirk-pumpen och väntar några min innan man luftar systemet, så att luftbubblorna får tid att stiga, sen börjar man nedifrån i huset och går uppåt när man avluftar raddarna.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 18:18:52 »

Jag har upptäckt att cirkulationspumpen inne i VPn stod på läge 1 av 4 så det finns gott hopp att kunna få ut mer värme till elementen. Kvällen är räddad med mer sittande i pannrummet med termometrar ;-)

Dessutom finns det en ventil ovanför cirkulationspumpen inne i VPn så det räcker att släppa på trycket i expansionskärlet för att kunna göra rent filtret. Kan det vara så enkelt att jag bara tappar på vatten till dess att det bilr samma tryck på manometern som innan och sedan öppnar ventilerna och drar igång VPn igen?

Om någon med mer kunskap tycker att jag har fått allt om bakfoten så är jag tacksam för tips.

Tack för all hjälp hittills!
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 november 2007, 01:14:14 »

Att kolla förinställningstrycket i expansionskärlet får väl räknas till överkurs just nu. Viktigast för dig är att ha rätt flöde genom värmepumpen.

Trycket i systemet är detsamma som höjden på installationen. 1 Bar=10 mVp (meter vattenpelare)
Har installatören gjort rätt så har han ställt in den röda pilen på manometern så att den visar vilket statiskt tryck man har i sitt system.
Ditt tryck i expansionskärlet 0,7 Bar motsvarar trycket från ett fullt vattenrör som är 7 meter högt, vilket kan vara normalt i ett tvåplanshus. Har man ett öppet system så rinner vattnet ut genom ett skvallerrör då man fyller på systemet.
I ett slutet system är det lite knepigare, men det statiska trycket räknas vid påfyllning av kallt system. När vattnet värms upp ökar volymen och fångas upp av expansionskärlet. Skulle vattenvolymen öka mer än expansionskärlets volym rymmer stiger trycket snabbt. Situationen räddas genom att säkerhetsventilen spiller övertrycket.
 

 
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 01:11:57 »

*Jag behöver söka i forumet på några termer och återkommer när jag läst på lite om statiskt tryck och expansionskärl samt deras innehåll*
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 november 2007, 00:57:00 »

Är det bara en avstängningsventil och det inte är modellen med filter i ventilen så är det bara att hoppas att det finns ytterligare en avstängningsventil vid pumpen. Finns inga andra ventiler så finns ett skäl till att filtret kanske inte kontrollerats så ofta.
Har du tur så finns det avstängningsventiler vid kopplet till den interna cirk-pumpen och en av dem kan du i så fall använda. Du lär tappa trycket över expansionskärlet och det kommer säkerligen en del vatten och lite luft komma in.
Du kan samtidigt kontrollera trycket i blåsan på expansionskärlet. Det gör man med en manometer och luftnippeln på "kulan"
Det ska vara lika med det statiska trycket du normalt har i systemet för att gummimembranet i kärlet ska hålla länge och fungera på bästa sätt så kärlets volym utnytjas.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 00:42:14 »

Tack. Nu börjar jag förstå lite mer. Jag har läst manualen ett par gånger men den beskriver teknik mer än den förklarar hur och varför.

Tyvärr så har jag bara en ventil vid filtret (se tidigare skiss) så jag kommer nog att tappa trycket från expansionskärlet samt kanske mer om det kan gå vatten bakvägen genom VPn när den är avstängd. Dessutom borde det väl vara risk att få in luft i systemet då?

Frågan är om jag ska börja med att se om det går att höja hastigheten på den inbyggda pumpen eller att rensa filtret och då riskera att tappa tryck och innehåll pga att det bara finns en kran.

Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 november 2007, 00:29:39 »

Det verkar (med min begränsade kunskap) som att returvattnet "genar" direkt till pumpen och åter ut i elementen utan att gå genom värmepumpen. Jag behöver hjälp med tips och förslag på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen/injusteringen.
Returvattnet från radiatorerna ska kunna "gena", i manualen står att detta flöde ska vara större än det genom värmepumpen.
Kan det vara fel på en "circulationspump" inne i värmpumpen så att vattnet står stilla i den?
Det finns en cirkulationspump inne i värmepumpen och denna kan också ställas i tre lägen. Filtret kan sättas igen och är ganska lätt att rensa.
Kan det räcka med att minska hastigheten på den yttre cirkulationspumpen så att de går mer lika i hastighet? Det är inte nödvändigt att de går lika, det handlar mer om temperaturerna.
Kan det vara beroende på det låga trycket i systemet? Nej
Ska det verkligen vara fritt flöde mellan ABC och D? (Jag skulle vilja ha en stängd ventil därimellan.) Ja, det ska vara så, man justerar in flödet över VP och sedan flödet över radiatorkretsen separat som Janne beskrivit
Saknas det någon information som gör det lättare att dra slutssatser? Har du manualen till pumpen? Beskrivning över CL300 finns annars i gamla manualer för Optima luft/vattenvärmepump

Det verkar vara dåligt flöde genom pumpen. Värmepumpen regleras på returtemperaturen. Om den inte uppnår stopptemperatur inom en viss tid kopplas tillskott till precis som du beskriver.
Temperatur mellan VP-in och VP-ut bör vara ca 8-10 grader.

Filter finns i två versioner, antingen ett som sitter mellan två avstängningsventiler eller en sk FilterBall.
Slå av pumpen och cirk-pump. Stäng ventilerna och skruva av locket på filterhuset. Filtret är en liten stålnätkorg.
I en FilterBall sitter filterkorgen inne i avstängingskulan. Då ventilen är stängd kan man komma åt filtret via locket.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 04 november 2007, 00:11:10 »

Tack för dina snabba svar. Om det är för dålig cirkulation över radiatorerna men bra cirkulation över VPn så borde väl slingan VP_UT-A-B-D-VP_IN vara varmare än punkterna UT och RETUR?

VP_IN----------------
                              l
                              l
                              l
VP_UT----A---B------D         
                  l           l           
                 C           l           
                  l           l           
                  l           l
               PUMP       l
                  l           l
                  l           l
                UT      RETUR

Jag har (ungefär) samma temperatur i D som i RETUR vilket får mig att tro att det är dålig cirkulation genom VPn. Eller är jag ute och cyklar?

Det kanske kan vara så enkelt att filtret vid VP_IN är igensatt så att det inte blir något flöde genom det?

VP_IN-------FILTER---KULVENTIL-----
           l                                        l
           l                                        l       (Komplettering till tidigare schema)
      EXP-KÄRL                                 l

Är det svårt att rensa filtret själv?


Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 november 2007, 23:12:13 »

Obs!

Såg att du kör med din cirk pump i lägé III. (den kan börja ge dåligt flöde) Ev luft i systemet. Lufta  Sc:,h

Så tror jag att du har något element eller något annat som stryper flödet. Öppna alla ventiler på radiatorena. Ta ev bort termostater om du har några i ditt system. VP kretsar skall ej ha termostater utan fasta strypningar i rad kretsar.

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 november 2007, 23:00:05 »

I mitt tycke bör du öka flödet på pumpen i pos C över radiatorn. Det gör att VP flödet garanteras att gå ut via radiatorn istället för att snurra runt tillbaka till VP igen.

Din VP ut verkar för hög och det tyder också på att det är för lite flöde över värmepumpen. Diffen 32,1--50,2 är ju hela 18,1 grader. Borde vara ca 10 grader. Testa detta och återkom så  tror jag VP fungerar bättre.


Det kunde varit en back ventil  mellan B och D men med högre flöde i rad kretsen fungerar det.
Skrivet av: e3m0
« skrivet: 03 november 2007, 22:11:22 »

Jag är helt nybörjare på värmepumpar och har köpt hus i sommar. Huset är på 98+98(källare)+22(garage)m2 och värms av en IVT Greenline Compact 5 från 1997 som har ersatt en oljepanna. Den har tyvärr ett ålderdomligt styrsystem (CL300) som bara kommunicerar med 4 gröna samt 6 röda lysdioder. Jag skkulle vara mycket tacksam om någon med kunskap om värmepumpar kunde komma med tips och synpunkter på min anläggning.

Jag har loggat värmepumpen med en webkamera de senaste nätterna och insett att den går konstant med kortare stunder (några minuter med några timmars mellanrum) med tillsatsvärme trots att utetemperaturen varit över nollan.

För att försöka förstå varför den går så mycket har jag mätt med en vanlig inne/ute-termometers uteprob som jag höll mot rören.

Värmepumpen går konstant sedan minst två timmar vid mätningen nu i kväll.
Utetemperatur = 8 grader
Från borrhål = 10,8 grader
Retur till borrhål = 7,8 grader

VP_IN----------------
                              l
                              l
                              l
VP_UT----A---B------D         A/B/C är mätta 2 cm från rörmötet
                  l           l           Mellan ABC och D är det 25 cm
                 C           l           Mellan ABC och där jag mätte UT är det 25 cm
                  l           l           Mellan D och där jag mätte RETUR är det 25 cm
                  l           l
               PUMP       l
                  l           l
                  l           l
                UT      RETUR

VP_IN = 32,1
VP_UT = 50,2
A = 44,3
B = 33,4
C = 35,6
D = 32,4
UT = 34,1
RETUR = 32,2

Trycket i system är 0,7 bar enligt manometern på expansionskärlet. En röd "boll" med "bildäcksventil" i botten.

Pumpen är en Grundfors 25-40 130 som står i läge III
                  I 1/1 (A)       P (W)
          I       0,13             30
          II      0,20             45
          III     0,26             60

Det verkar (med min begränsade kunskap) som att returvattnet "genar" direkt till pumpen och åter ut i elementen utan att gå genom värmepumpen. Jag behöver hjälp med tips och förslag på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen/injusteringen.

Kan det vara fel på en "circulationspump" inne i värmpumpen så att vattnet står stilla i den?
Kan det räcka med att minska hastigheten på den yttre cirkulationspumpen så att de går mer lika i hastighet?
Kan det vara beroende på det låga trycket i systemet?
Ska det verkligen vara fritt flöde mellan ABC och D? (Jag skulle vilja ha en stängd ventil därimellan.)
Saknas det någon information som gör det lättare att dra slutssatser?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!