Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjare behöver hjälp, tips och rÃ¥d kring injustering. Väldigt mÃ¥nga starter??  (läst 5785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej!
Vi har sedan ett par veckor installation enligt "signatur" och är än så länge väldigt nöjda.
En sak som bekymrar mig lite är antalet starter, och jag har väldigt svårt att tolka loggen i txt-format.

På två veckor har vi haft 550 starter, för "50h total driftstid - av vilken varmvatten 20h". Kan detta vara normalt, och vad kan vi eventuellt göra för att få ner antalet?

Cirkulationspumpen för köldbärare är inställd på 60%.

Bifogar nattens logg (ca 12h, men förmodligen onödigt många rader). Någon som har tid att ta en titt? Är det andra inställningar jag bör komplettera med för att ni ska kunna ha en uppfattning?

Tacksam för svar!
Mvh
Mattias
« Senast ändrad: 05 oktober 2012, 10:44:16 av Bullaren »
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Bifogar nattens logg

Du glömde nog det ändå.

Bifoga hela text-filen, genom att klicka "Bilagor och andra tillval" där du skriver inlägget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Så farligt många starter är det inte.
Bor du inte väldigt långt upp i landet, så är nog en modell mindre kompressor det du borde köpt istället.

Har du aktiva termostater på golvvärme/radiatorer?

En 200 liters beredare, skapar även den onödigt många starter.

Det ser ut som att du kör på fabriksinställning kurva 9. Har du provat en lägre kurva?



Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej, och tack för svar!

Nej, vi har inte bytt termostater på radiatorerna. Men dom är alla öppnade på max, förutom i ett par sovrum. Jag har inte testat någon annan kurva.

Vad använder du för att få upp graferna?

Vi veckopendlar hit, bor här i stort sett tor-sön. Jag har ställt in temperaturen på 18 grader när vi inte är här, och 21 grader tor-sön. Varmvatten på ekonomi när vi inte är här, och normal när vi är här. Har du/någon en uppfattning av vad som är mest energieffektivt, att behålla en jämn temperatur eller höja och sänka som jag testar nu?

Jag snackade med NIBE, och dom ansåg att detta var många starter. Huset är på ca 400m², men vi har inte inrett dom sista 100 än. Pumpen ska värma en vanlig villapool på sommaren, och Bullaren är "en liten bit av norrland" i norra Bohuslän. :-) Växtzon 4. Så vi rekommenderades helt enkelt att köpa 12kw av både installatör och NIBE.
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
innetempen ser svajig ut

Deltat på köldbäraren ser högt ut, om jag hittat rätt givare dvs.... öka farten lite på kalla CP kanske?

har du innegivaren aktiverad?

typ hög kurva och innegivare eller något i den stilen. det ser ut som maskinen motverkar sig själv lite.

Men i övrigt.. du går nästan 10 grader över bör. Systembegränsning. Öppna alla termostater. dra ner kurvan lite. Avaktivera innegivare. Se vad som händer.

Du ser ut att ha en start varannan timma och det är väl inte så högt?

20 starter per dag är 500 starter på 25 dagar. Jobbiga förhållanden ute.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag använder gratisprogrammet gnuplot

jag har en fil som innehåller information om hur filen skall tolkas och lägger log filen i samma katalog.
Ändrar datum och filnamn i styrfilen och läser in i programmet och kurvorna ritas upp gratis.

vill man vara bekväm av sig så köper man programmet logpro eller vad det heter. Det kostar några hundringar och då blir det ännu enklare.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
gnuplot laddar du ner gratis här för windows
http://sourceforge.net/projects/gnuplot/files/gnuplot/4.6.0/gp460-win32-setup.exe/download

här är scriptet. Du behöver bara ändra dom två översta raderna.
Lägg denna text nedan i en text fil och lägg loggfilen i samma katalog som där du lägger textfilen.
enklast blir det om du kan döpa om textfilen du skapar för skriptet nedan till valfrittnamn.plt i stället för .txt
då kan du bara dubbelklicka på filen.

Jag tar bort dom 2-3 översta raderna ur loggfilen de som innehåller rubriker.


file_name = "121004-1.log"
set xrange [ "2012-10-04\t20:00:01":"2012-10-05\t10:59:59" ]
set title "Nibe 1145-12"
set style data fsteps
set xlabel "Date\nTime"
set timefmt "%Y-%m-%d\t%H:%M:%S"
set yrange [ -30 : 60 ]
set y2range [ 0 : 180 ]
set xdata time
set ylabel "Temperature"
set y2label "kWh"
set y2tics
set format x "%d-%H:%M"
set grid
set key above
rtu(x) = x/10
rtc(x) = x/100
acc_pow = 0
diff = 0
inc_pow(x, y) = acc_pow + (x<=6 ? 0 : 1350*30/3600) + (y*10*30/3600)
power(x)   = (x<=6 ? 0 : 100)
plot file_name using 1:(rtu($4)) t 'Ute temp' lc rgb 'blue', \
    file_name using 1:(rtu($16)) t 'Inne temp' lc rgb 'blue', \
     file_name using 1:(rtu($19)) t 'Önskad Framledning' lc rgb 'violet', \
     file_name using 1:(rtc($20)) t 'GM' lc rgb 'cyan', \
   file_name using 1:(rtc($8)) t 'KB in' lc rgb 'red', \
   file_name using 1:(rtc($10)) t 'KB ut' lc rgb 'blue', \
     file_name using 1:(rtu($5)) t 'Framlednings temp' lc rgb 'green' , \
     file_name using 1:(($5-$6)/10) t 'Delta temp' lc rgb 'orange'
errorbars lc rgb '#003000' , \

print acc_pow
reset
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
eller så köper du logpro så har någon gjort nedan jobb åt dig.
logpro.se
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tack David, jag slog till på Logpro istället. Här följer loggen.

Det ser ut som om vi startar ett par gånger per timme, ja. Det kanske inte är så farligt? Läste på en annan tråd att det är lite svajigare nu på hösten och på våren. Tror att vårt hus läcker som ett såll, så den får väl jobba på längre när vintern kommer. :-)

Vi har innegivare, ja. Tar och loggar igen över natten, så lägger jag upp en ny logg. Tror kanske det såg lite "svajigt" ut för att vi nyss kommit ner och insåg att jag hade programmerat lite fel vad temperaturerna beträffade.

Nån som har någon uppfattning om vad som är bäst angående att hålla en jämn temperatur genom hela veckan, eller sänka några (och i så fall hur många?) grader under veckan?
Och vad är ett lämpligt "loggningsintervall"?
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
nu ska du inte göra någonting. Alltså med avseende på tillfälliga förändringar med avseende på temp.

du ska ställa ner den påverkan din rumsgivare har till 0.

Det blir nästan omöjligt att ställa in värmepumpen annars. Om du har en för hög kurva som skulle göra det till 23 grader inne. Och så har du en innegivare ställd på 20. Vad tror du händer.

Kurvan försöker hela tiden höja och innegivaren försöker hela tiden sänka.

Temperaturen inne ska inte se ut som den där bilden jag skickade.

Termostater MAX, rumsgivare AV få till rätt kurva justera strypningar så att tempen är jämn i hela huset oavsett ute-temp. Sen kan du börja dra igång innegivare och termostater och allt vad det månde vara (grovt uttryckt).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej igen David! Tack, men ta det där en gång till och kom ihåg att du talar med en nybörjare. Jag hänger inte med.
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Alltså.

Din värmepump ska egentligen bara styras av utetemperaturen. Ju kallare desto varmare vatten skickar den ut.

Den innegivare du har aktiverad riskerar att jobba mot din utegivare. Med detta menar jag att du vet inte om din kurva är rätt. Kurvan är ju grunden och om den inte är rätt då blir det lätt pannkaka.

Jag säger inte att det är så här. Men det KAN vara så. Och därför brukar man säga att när man justerar in en ny värmepump så ska man säkerställa att innegivaren INTE är aktiv och man ska ställa alla eventuella termostater på MAX.

Sedan kan man med hjälp av justering/val av kurva på värmepumpen få rätt grundtemperatur. Är det vissa rum som är för kalla eller varma men i övrigt stabila i temperaturen då får man justera dessa individuella radiatorer/slingor.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
i din styrdator så ska det någonstans gå att ställa in vilken påverkan din rumsgivare har i grader. Detta skall ställas till 0. Då kan du fortfarande se temperaturen på displayen på innegivaren men den kommer inte kunna påverka värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
OK, tack jag förstår! Enda kruxet är att vi har en öppen spis vi eldar i ganska mycket i stora salen, och ofta mycket stearinljus överallt. Så om vi inte har på innegivaren inbillar jag mig att det kommer bli olidligt här inne... Men jag ska testa att göra som du säger när vi åker härifrån, så ska jag se på loggarna efteråt. Nästa helg kan vi ju droppa att elda, och se om den sköter sig som förväntat. Hela begreppet kurvor har inte helt sjunkit in än, men jag ska sätta mig in i det lite mer. Nu kör vi på kurva 8,5 om jag inte minns fel.

Tack igen! Kul att det finns så många entusiaster där ute.
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mm när du ska ställa in kurvan bör förhållandena vara så normala det går.

Kurvan anger exempelvis att vid 0 grader ute ska det vara 40 grader på framledingen.
Vid 17 grader ute ska det vara 20 grader på framledningen.
Och vid -20 ska det vara 55 grader på framledningen.

Det är ett exempel. Olika kurvor är olika branta.

En perfekt kurva för ett givet hus ger en stabil temp inne oavsett ute-temp. Däremot kan det vara för kallt eller för varmt. Men stabilt för kallt eller för varmt. Det är då man förskjuter kurvan. + eller -.

En innegivare eller en termostat aktiveras bara när kurvan är rätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
om det löpande blir varmare inne när det blir kallare ute är kurvan för hög.

Jag tror ni kanske har en för hög kurva
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tack igen! Nu har jag sänkt kurvan något, och så ska jag stänga av schemaläggningarna av temperaturerna också, och sen hålla en jämn temperatur i ett par veckor. Så får vi se hur graferna ser ut. Spännande! Ska bli väldigt spännande att se elräkningarna också, så småningom. Vi har kört på olja i veckorna, ved på helgerna och en luftvärme-pump hela tiden. Så det blir intressant att se vad energiåtgången blir i jämförelse med luftvärme-pumpen. Bara 12 grader i veckorna och full fart på helgerna har kostat en 40-50' om året, så det borde ju gå åt rätt håll!
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
blir intressant att se hur det går. Se om du inte kan avaktivera rumsgivaren också.

Är det en stor fastighet där ni kommer elda en del på helger så kan det vara läge att i framtiden när injusteringen är klar komplettera med termostater där värmen ökar mest.

Det beror ju på hus huset ser ut invändigt men risken med en innegivare i det läget kan vara att den blir så pass påverkad av eldningen att den drar ner värmepumpen väldigt mycket med resultat att det blir väldigt kallt i alla andra rum.

Man kan tänka sig en kombination. Termostater i det mest påverkade rummet och en rumsgivare som inte ligger i direkt påverkansradie, som påverkas i det fall eldningen är så pass långtgående att huset i sin helhet påverkas, så att säga.

Men som sagt just nu är det nog bäst att ha den frånkopplad och låta det bli lite för varmt i någon rum när det eldas.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
En logg till att ta en titt på. Nu har jag som sagt ställt in på 21grader utan avbrott, och ska se till att hitta menyn där jag kan avaktivera innegivaren. Som huset ser ut, det är en gammal skola, så sitter spisen i "stora salen" på 70 kvadrat, med trappa upp till övervåningen. Innegivaren sitter i hallen mellan stora salen och dom närliggande fyra rummen, och är ett bra ställe att plocka upp värmen på. Vi har haft termostaten till ved/olje-pannan där förut, och den shunten har alltid skött sig exemplariskt.
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
vad hände. Först såg det fint ut sen 1000 starter

Innegivarne sitter säkert fint, när väl grundjusteringen är klar!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ingen aning faktiskt. Tror knappast någon var uppe redan kl åtta, men det kan ju eventuellt vara varmvattenproduktionen som triggar alla starter?
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
börvärdet är bra att ha med i grafen.

även ute-temp.


hetgas och extern framledning är väl mindre relevant just i detta perspektiv, om du vill rensa upp i samma veva du tillför nytt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej igen!

Nu ser graferna bättre ut. Lite mycket information kanske, men jag tog i alla fall bort gradminuter som gjorde allt lite oläsligare. Har satt ner innegivaren så att den inte påverkar pumpen, och låter kurvan sköta uppvärmningen. Nu ser det ut som om pumpen håller en innetemperatur på ca 21 grader utan att starta hela tiden. Gått från 5-6 starter i timmen till under en start i timmen på natten, så det får ju ses som en framgång. Blir spännande att se om kurvan lämpar sig när temeperaturen börjar krypa neråt framöver, så ska jag koppla in innegivaren igen och se om den slår ifrån när vi eldar som mest. Något annat man bör regaera på i dessa kurvor?

Mvh
Mattias
NIBE 1145-12, VPB-200, 300m² från 1875 efterisolerat på 80-talet, radiatorer, 3x300 meter i lerjord, SMS-40, POOL-40 (installerad men ej inkopplad), ersätter olja/ved/el--kombinationspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där ser ju rätt bra ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Visst är det snyggt med grafer men jag tycker det är betydligt enklare att tyda textfilen blir mer exakt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!