Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löser pÃ¥ MS (motorskydd) hög ström pÃ¥ en fas. Nibe F1245-6  (läst 5155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå därute!

Nedan följer en halv roman ni inte behöver läsa, däremot vill jag veta hur mycket era pumpar drar i ström. På med tångamperemetern och återkoppla :)

I morse var det svalt. Ronderade källaren och noterade att maskin lös ilsket rött. Hon hade löst på en fas.

Återställde fasen och efter ett par min drift löste hon på MS 53(Tror jag det hette). Ringde då min installatör som inte svarade. Återställde motorskyddet och sen löste hon igen på samma sak. Mätte spänning fram och det var inga problem.

Gjorde en ny omstart och fick henne då att gå.... I samband med detta åkte fluken på och här kommer strömförbrukning

2,7
2,9
3,7

Vad har ni på era faser? Är 3,7 mycket? Ska man kräva att få maskin bytt?

Snackade med nibesupporten som tyckte jag skulle ställa upp skyddet. Det kommer jag göra om hon löser igen....

Ja just det, installatören ringde och tyckte att jag skulle köra eldrift så kommer en servicetekniker tids nog... Dessvärre hade dom mycket nu....

Återigen, finns det nån som kan återkoppla vad faserna bör ligga på vid normal kompressordrift?

Tack på förhand
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hallå därute!

Nedan följer en halv roman ni inte behöver läsa, däremot vill jag veta hur mycket era pumpar drar i ström. På med tångamperemetern och återkoppla :)

I morse var det svalt. Ronderade källaren och noterade att maskin lös ilsket rött. Hon hade löst på en fas.

Återställde fasen och efter ett par min drift löste hon på MS 53(Tror jag det hette). Ringde då min installatör som inte svarade. Återställde motorskyddet och sen löste hon igen på samma sak. Mätte spänning fram och det var inga problem.

Gjorde en ny omstart och fick henne då att gå.... I samband med detta åkte fluken på och här kommer strömförbrukning

2,7
2,9
3,7

Vad har ni på era faser? Är 3,7 mycket? Ska man kräva att få maskin bytt?

Snackade med nibesupporten som tyckte jag skulle ställa upp skyddet. Det kommer jag göra om hon löser igen....

Ja just det, installatören ringde och tyckte att jag skulle köra eldrift så kommer en servicetekniker tids nog... Dessvärre hade dom mycket nu....

Återigen, finns det nån som kan återkoppla vad faserna bör ligga på vid normal kompressordrift?

Tack på förhand

Var mäter du?

Pumparna och allt styr går ju på ena fasen, så bortåt 1A (~230W) extra på den ena fasen är nog OK om du mäter på anslutningen till VP:n. Om du mäter på kompressorn är det en annan sak.

Kollade just på min 12:a, och hela huset drar 3,9A, 3,9A resp 4,9A, mätt via belastningsvakten. Finns nästan inget som drar ström i huset förutom VP:n. Eftersom jag sitter 190 km från pumpen kan jag inte attackera den med tången. :)

Edit:
Kollade just med VP:n stående, och då mäter den 0,2A, 0,1A resp 0,2A, så det är vad cirkpumpen drar i Ekonomiläget plus lite för styret, mikron på tomgång samt kyl/frys, men jag tippar att dessa stod stilla med den låga förbrukningen. Elmätaren indikerar ca 55W in till VP:n.

Den drog ca 2,8 kW vid körningen ovan.
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 13:33:28 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hör dig

Jag mäter före vp, med bara kompressorn i drift (antar att cirk.pump å display drar sitt men det borde inte göra några avtryck tycker jag). Så du tror det kan stämma då? Varför sitter där då ett så klent motorskydd? Borde detta skruvats upp vid installationen? Det ligger ju väldigt nära....

Tack för svar
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag hör dig

Jag mäter före vp, med bara kompressorn i drift (antar att cirk.pump å display drar sitt men det borde inte göra några avtryck tycker jag). Så du tror det kan stämma då? Varför sitter där då ett så klent motorskydd? Borde detta skruvats upp vid installationen? Det ligger ju väldigt nära....

Tack för svar

Varför skulle inte pumparna göra nåt "avtryck"? Jag tippar att KB + VB pumparna drar runt 200W, vilket blir bortåt 1A vid 230V.

Varför motorskyddet löser kan jag inte svara på, men 1A extra på L3 tycker jag verkar helt normalt och ingen indikation på problem med kompressorn.

KB-pumpen i min F1245-12 är en Grundfos Magna GEO 25-100, och den är specad till 10-190W.
VB-pumpen är en Grundfos UPM25-70, och det verkar som den kan dra upp till 63W på full fart, så väl över 230W vid full fart på pumparna, eller 1A.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Du måste mäta på kompressorn oxå.
Mät på kompressorn vid drift:

Spänning volt på alla faser.

Driftströmmar alla 3 faser.

Dessutom bör man kolla resistans. OBS gör anläggningen spänningslös först.

Inte fel att kolla överslag heller men då måste anläggning vara spänningslös och all elektronik mm fysiskt bortkopplad.

Har du mjukstart/stopp, så kan det vara den som spökar....

Var det ena säkringen som löste ut först?

Vad är motorskyddet /överströmsskydet inställt på ???
att motorskyddet i sig skulle vara fel är relativt ovanligt....
« Senast ändrad: 09 februari 2012, 12:39:11 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Nu har vi alla väntat på svaret på frågan....

Didrik hur har det gått??

Vad var felet Didrik???
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!