Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2010, 16:31:24 »

Citera
Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.
Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.
Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov  Thumbsup

Det är ju typ exakt det här som händer hos mig nu... desto kallare det är, och desto mer elpatronen jobbar verkar det som att VV tempen konstant är högre...

ere så?

Ja. VV får ju den temp som CC'n har. För att kunna shunta ut varmare vatten till radiatorerna när det blir kallt så måste tempen i CC'n hållas högre.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 03 december 2010, 16:14:46 »

Citera
Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.
Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.
Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov  Thumbsup

Det är ju typ exakt det här som händer hos mig nu... desto kallare det är, och desto mer elpatronen jobbar verkar det som att VV tempen konstant är högre...

ere så?
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 02 december 2010, 18:39:04 »

Det beror nog på att elpatronen sitter en bit ifrån tempgivaren. Kollar jag på min loggning så fortsätter temperaturen att stiga ett par grader efter att elpatronen stegat ner...

T3 stopp är 62 grader... tillskottet går till 65 och slår sen av, igår...

idag går det till från och till och håller varmvattnet runt 60-61 grader...? hmmm
utetempen har sjunkit till -7 typ på 6 timmar...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 december 2010, 10:29:57 »

Det beror nog på att elpatronen sitter en bit ifrån tempgivaren. Kollar jag på min loggning så fortsätter temperaturen att stiga ett par grader efter att elpatronen stegat ner...
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 02 december 2010, 09:36:31 »

Eltillskottet funkar så att när inte VP'n klarar av att hålla uppe framledningstempen så blandas varmare vatten in från CC'ns panna via shunten. I samband med att shunten aktiveras så aktiveras även elpatronen för att hålla pannan tillräckligt varm.

I service -> avancerade menyn -> Tillskott inställningar -> T3 stopptemperatur ställer du in vilken temperatur den skall värma till. Tempen bör (måste) vara högre än värmekurvan. Annars blir det svårt att få ut tillräckligt varmt vatten i radiatorerna...

Så här står det i manualen:

Om H-värdet ställts in så att det är högre än 55ºC måste maxtemperaturen
för T3 kontrolleras och ändras.
För att tillåta högre framledningstemperatur gå till Avancerad meny
på I/S-nivån. Välj Tillskott inställningar.
Välj sedan Eltillskott inställningar och T3 Stopptemperatur. Fabriksvärdet
är 62ºC. Du kan ändra detta till max 70ºC.
OBS! Vid inställning över 65ºC måste en blandningsventil installeras.


Fastnade på samma ställe i manualen... tyvärr kan jag inte kolla stoppvärdet på T3, då jag är på jobbet. Men jag har inte rört det förut så det borde vara fabriksvärde. 62 grader dvs.
Jag gjorde manuella observationer igår och då gick VV upp till 65 grader 2ggr med elpatronens hjälp för att sen stanna. Men som sagt jag har inte kollat vad T3's faktiska stopptemp är i min panna
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 december 2010, 09:15:55 »

Eltillskottet funkar så att när inte VP'n klarar av att hålla uppe framledningstempen så blandas varmare vatten in från CC'ns panna via shunten. I samband med att shunten aktiveras så aktiveras även elpatronen för att hålla pannan tillräckligt varm.

I service -> avancerade menyn -> Tillskott inställningar -> T3 stopptemperatur ställer du in vilken temperatur den skall värma till. Tempen bör (måste) vara högre än värmekurvan. Annars blir det svårt att få ut tillräckligt varmt vatten i radiatorerna...

Så här står det i manualen:

Om H-värdet ställts in så att det är högre än 55ºC måste maxtemperaturen
för T3 kontrolleras och ändras.
För att tillåta högre framledningstemperatur gå till Avancerad meny
på I/S-nivån. Välj Tillskott inställningar.
Välj sedan Eltillskott inställningar och T3 Stopptemperatur. Fabriksvärdet
är 62ºC. Du kan ändra detta till max 70ºC.
OBS! Vid inställning över 65ºC måste en blandningsventil installeras.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 02 december 2010, 08:28:04 »

hmm...

hur fungererar era eltillskott?

vi har haft -15 till -20 nu sen i tisdags när min elpatron började fungera. Jag har noterat att VARJE gång den går in och kör, drar den upp varmvattnet till 65 grader och sen slutar patronen att gå. Är det rätt?

jag har ju en hög värmekurva V24,6 H64,5 så det kan ju mycket väl vara så att den behöver gå upp till 65 grader för att inte behöva starta hela tiden?

Förbrukning senaste 24 timmarna är 151 kw men det kanske är helt nomalt med tanke på ute temp och och värmekurvan..
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 01 december 2010, 10:18:45 »

Vad var felet? Relähängning?

Jag frågade var felet var men han sa bara att det var ett känt fel och att deras lösning var att att byta ut kortet... tyvärr kunde jag inte vara med när han gjorde det... var på dagis och hämtade dottern... så jag vet egentligen inte... antagligen så är dom inte hundra heller... för det sista han sa var...
"-nu får vi se om det fugerar, ring mig om det blir några problem"
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 december 2010, 10:13:02 »

Vad var felet? Relähängning?
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 01 december 2010, 10:09:56 »

nu har jag haft 2st tekniker här och nu äntligen verkar elpatronen fungera. Det bytte ett utav korten och sa att det var ett känt fel.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 27 oktober 2010, 17:17:49 »

Hej Messhug

Du kan också få detta fenomen om kontaktorn
till elpatronen klibbar/fastnar.

MVH Teltur

aha! Ska pressa den utsände boschteknikern på lite info när han kommer... återkommer..
nu ska jag ner och försöka få till värmekurvan..
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:39:52 »

Hej Messhug

Du kan också få detta fenomen om kontaktorn
till elpatronen klibbar/fastnar.

MVH Teltur
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:36:07 »

Kan stopptempen ens ställas in på 85ºC på T3  Sc:,h
Du har nog nåt annat mysko fel på den tror jag.

Det finns två temperaturer - Stopptemp (vid VV-körning) och maxtemp. Jag skall kolla när jag kommer hem vart man gittar dem och vad de borde vara inställda på...

Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.
Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.
Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov  Thumbsup

Japp. Jag har burit ner en mysig skinnfåtölj i garaget så att jag kan sitta där och lyssna på växelventilerna.

Ja det är en variant, va lite inne på att flytta upp VP:n och ställa den på TV-bänken men det var mindre uppskattat  :D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:29:12 »

Kan stopptempen ens ställas in på 85ºC på T3  Sc:,h
Du har nog nåt annat mysko fel på den tror jag.

Det finns två temperaturer - Stopptemp (vid VV-körning) och maxtemp. Jag skall kolla när jag kommer hem vart man gittar dem och vad de borde vara inställda på...

Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.
Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.
Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov  Thumbsup

Japp. Jag har burit ner en mysig skinnfåtölj i garaget så att jag kan sitta där och lyssna på växelventilerna.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:15:25 »

Kan stopptempen ens ställas in på 85ºC på T3  Sc:,h
Du har nog nåt annat mysko fel på den tror jag.

Det finns två temperaturer - Stopptemp (vid VV-körning) och maxtemp. Jag skall kolla när jag kommer hem vart man gittar dem och vad de borde vara inställda på...

Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.
Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.
Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov  Thumbsup
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 oktober 2010, 12:28:24 »

Kan stopptempen ens ställas in på 85ºC på T3  Sc:,h
Du har nog nåt annat mysko fel på den tror jag.

Det finns två temperaturer - Stopptemp (vid VV-körning) och maxtemp. Jag skall kolla när jag kommer hem vart man gittar dem och vad de borde vara inställda på...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:48:25 »

Kan stopptempen ens ställas in på 85ºC på T3  Sc:,h
Du har nog nåt annat mysko fel på den tror jag.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 27 oktober 2010, 09:22:43 »

Kolla i avancerade menyn vad du har för stopptemp på T3. Det står efter givarvärdet i avancerade menyn 'temperaturer'.


kommer inte ihåg det exakta värdet och kan inte kolla då jag är på jobbet, men jag vet att jag har kollat det. Och det låg inom det normala typ mellan 55 och 65 grader. Alltså enligt fabriksvärde...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 oktober 2010, 09:04:29 »

Kolla i avancerade menyn vad du har för stopptemp på T3. Det står efter givarvärdet i avancerade menyn 'temperaturer'.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 27 oktober 2010, 08:56:25 »

 *vinkar* hej alla!

fick min ehp 8 aw och cc160 installerad i fredags (22/10). Nice!  :)
Vaknade natten till lördag av att den larmade: (fel på eltillskott) varmvattnet var 82 grader. Överhettningsskyddet hade löst
Ringde installatör och han konstaterade snabbt att det måste vara fel på en givare och ringde bosch.
Bosch sa åt honom/mig att blockera eltillskott och invänta service kille. (enligt röris var det inte vanligt att de skickade ut ngn "så snabbt utan tjafs")
Allt fungerade tills igår med bara pumpen tills jag tillförde varmvatten under 2 timmar.
Den larmade i natt igen och då var varmvattnet 85 grader. Överhettningsskyddet hade löst igen. Verkar som tillskottet inte slog ifrån enligt vad den ska göra när man kör extra varmvatten. (står ju i manualen att elpatronen används till extra varmvatten även fast tillskottet är "blockerat") Kan ju i o f s bero på att det är just är fel på elpatronen och att jag inte ska använda den helt enkelt.

Serviceekillen har alltså inte kommit än... och VV är just nu 76 grader... någon som haft något liknande problem och kanske har någon lösning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!