Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump som värmer elementen när det är 30 grader varmt ute  (läst 3155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke B

  • Gäst
Nu är goda råd dyra.

Döm om min förvåning när jag i förrgår kom hem och slog igång ac:n som jag har då det var ca 30 grader varmt ute. Jag gick ner i källaren och slog på en 24 timmars höjning av varmvatten, alltså tappvattnet då vi varit bortresta ett tag och tänkte att det kunde vara bra att höja tempen en sväng på det med tanke på ev. legionella. Jag har en Nibe fighter 1115. När jag på kvällen står på övervåningen säger min treåriga son,, ååå va varmt och skönt på elementet, trodde givetvis att han skojade tills jag kände, de var väldigt heta flera element i huset, dock inte alla. Till råg på allat så höll man ju på att flyta bort av värmeslag då det redan var tokvarmt ute. Jag hoppades att det skett något tillfälligt och slog genast av den 24 timmars höjningen. Sen igår kväll blev det lika dant, varmt ute varmt på elemneten. Nu har jag slagit av rumsvärmen samt cirkulationspumpen som slås av samtidigt. Jag kan inget om dessa pumpar då jag tidigare bott i lägenhet och den här har stått i huset sen jag köpte det i september. Jag har kollat displayen som visar utetem, den temperaturen stämmer. Har läst lite om växelventil, har en honywell 4013 tor jag den heter. Den funkar bra, jag har dessutom tagit bort motorn och tryck på piggen vilket funkar bra. Det konstiga är ju att det går upp värme på elementen. Nåfon som har en susning om vad felet kan vara? Kan det ha med växelventilen att göra? det konstiga är ju att den verkar funka och jag skulle kunna förstå om piggen eller vad kan ska kalla det hade fastnat inne, men då fattar jag det som att man inte skulle få värme på elementen, kan själva ventilen vara trasig invändigt?

Henke B

  • Gäst
jag har tillbringat kvällen i källaren för att undersöka lite mer, nu har jag satt på cirkulationspumpen, nu skickar den upp lite värme på elementen strax efter att den värmt klart tappvattnet. Detta då växelventilen går tillbaks så verkar den skicka upp restvärmen på elementen, då vb fram ex står på 54 och börvärdet nerskruvat i botten står på 11 grader. Då skickar den ut så 54 räknar ner och då blir det ljummet ett kort tag på elementen, dock inte lika varmt som dagarna innan. Ska det vara så? jag kan som sagt absolut inget om detta.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Helt normalt att den kör ut lite värme efter att den kört en vv körning, kanske växelventilen tidigare hade fastnat och du fick den att börja jobba korrekt igen efter att du pillat på den.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vet inte hur det funkar på en äldre Nibe men på min 1245 står växelventilen mot vv beredaren hela tiden vp står i sommarläge. Ja hela tiden var kanske en överdrift den lär motioneras ibland så den inte ska fastna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En 1115 har inget autoläge, så ställer man den inte själv i sommarläget så snurrar den runt vatten i radiatorerna hela sommaren.

I sommarläget så ställer den växelventilen mot VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Henke B

  • Gäst
Klockrent, tack för svaren, då blir man lite klokare i alla fall. Nu har jag stängt av rumsuppvärmningen då det är tok varmt ute. och hoppas att det bara var ett tillfälligt fel när elementen blev så varma. Det värsta som kan hända nu är väll att man får hjälpstarta cirkulationspumpen när jag sätter igång systemet igen om en månad eller så. Hur fungerar det för er andra med bergvärmepumpar. fimpar ni också rumsuppvärmning på sommaren och slår av cirkulationspumpen vilket jag fattar att sker automatiskt på min i alla fall, eller skruvar ni bara ner den på kallat eller låter ni den helt enkelt vara som den är året om?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du menar den cp som sitter inbyggd i vp så används den vid vv beredning så den ska nog funka ok till hösten. Jag låter min vp sköta allt själv men den är av lite nyare modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Henke B

  • Gäst
Ja den cirkulationspumpen menar jag, men det står att den slås av när man stänger av rumsuppvärmningen, den blir också tyst samtidigt. Men innanför den verkar det sitta en till cirkulationspump. Kan det vara så att det sitter två stycken i den, en till vvb och en till cirkulation för elementen?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
En till borrhålet
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja den cirkulationspumpen menar jag, men det står att den slås av när man stänger av rumsuppvärmningen, den blir också tyst samtidigt. Men innanför den verkar det sitta en till cirkulationspump. Kan det vara så att det sitter två stycken i den, en till vvb och en till cirkulation för elementen?

Hej!
Den ena är för köldbäraren som cirkulerar ner i borran, den andra är för att cirkulera vatten i radiatorer eller till manteln i VVB:n.
Den för värmebäraren stannar i sommarläge och går endast vid varmvattenberedning, annars står den still.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!