Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: admin
« skrivet: 03 maj 2004, 17:53:19 »

4-6 grader verkar vara en högst normal siffra, de flesta som har koll på difftempen verkar ligga därikring. Detta är i alla fall mina erfarenheter.

Har du korsdrag i huset när du simulerar så gör det att luftflödet "över" radiatorerna ökar - och därmed värmeavgivningen, så jag tror tyvärr inte att du får nämnvärt större tempdiff vintertid.

Det klart avgörande för värmeavgivningen är rumstempen och framledningstempen. Utetempen spelar rimligtvis bara en marginell skillnad. (korsdraget kompenserar nog för den).

Det finns ju dock alternativ för dig, t.ex Warmitek, Viessman och IVT HT, dessa har framledningstemp upp till 60 grader som ett av sina försälningsargument. (men det visste du väl redan)

/Rickard
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 03 maj 2004, 15:09:30 »

Hej Avademic,
Kanske ska Du Ge CTC det där tipset ..

Du har säkert rätt - simuleringen ger säkert inte hela sanningen, även av det skälet att rören i bottenvåningens golv har det varmare än på vintern. Jag körde om testet i morgonsvalkan  o öppnade fler fönster så att rumstemp blev 19-20 och inte 22 . Temperaturskillnaden svänger en del (mellan 4 och 7 grader  beroende på att panntemperaturen (49 ..54) svänger en del i takt med att brännaren kör igång. Men vid värmebalans verkar det vara en bit till de 10 grader som en säljare trodde var normal. ( I uppstarten, med varm panna och svala element blev differensen mer än 10 grader)
Skrivet av: academic
« skrivet: 03 maj 2004, 11:01:42 »

Hej Sarastro,

Ja, flytten av givaren medför att jag dels erhåller högre temp dels högre konstant system temp. Givaren mäter, så vitt jag förstår, temp på vattnet i VP-delen. Temp som mäts avläses på manöverpanelen. Jag har för att begränsa slitaget ändrat max VP-temp till 53° jämfört med standard på 55°.

Förmodligen gillar inte CTC att man flyttar på några givare, även om de själva i mitt fall flyttat på givaren för el-delen. Eftersom min kompressor gick 24tim/dygn under vintersäsongen så torde ju slitaget öka. Men resultatet av flytten av givaren är att vi dels minskat den totala elförbrukningen samt dels fått mycket varmare i huset. Nu slipper vi använda lösa elradiatorer.

OBS jag kan och vill inte råda någon annan att flytta några givare eller på annat sätt ändra sin VP.....

Min högsta framledning var ca 56° med en retur på 45° kallaste dagen i vintras.

Hm, jag tror inte du kan läsa av korrekt returremp vid en ute temp på 15°. Det går inte att testa systemet eftersom dina radiatorer inte avger max effekt.  Avgivande effekt är ju en funktion beroende bla.a på rumstemperaturen.   Ju varmare utetemp desto minde värme behöver dina radiatorer avge...även om du kör max framledning.

Normalt borde man tappa ung 10° mellan fram och retur. Jag tror till och med att CTC är en av de få VP som tål "höga" returtemp... ett av skälen att den funkar hos mig.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 03 maj 2004, 09:24:31 »

academic skrev
Citera
Tempgivaren för VPdelen sitter mitt i Vpdelen och påverkas av returen från radiatorkretsen. jämför med att placera en rumsgivare ovanför en radiator... Jag flyttade min givare till utsida mantel för att minska dels påverkan från eldelen dels påverkan från returen
Jag tolkar det så att Du genom att flytta givaren tar ut lite högre temperatur.

Mina frågor är nu : Finns det fara för att flytten ochså innebär att VP:n belastas hårdare och att Du riskera korta pumpens livslängd?
Och vad är det som givaren mäter?

Vär jag frågade CTC vilken högsta temp i stigarledningen (framledningstemp) resp returledningen som Ecoheat Kan arbeta med svarade  Bentone, Enertekh AB  i  ett mail:

'Den högsta temperaturen som kan fås på stigarledningen görs med tillsatseffekt men den högsta returen som kan tillåtas är 48 grC.
(Värmepumpen tillåts att arbeta upp maximalt 55 grC)'

För att inför en ev upphandling bedöma om vilket temperaturfall mellan framledning o returledning som jag borde få vintertid i mitt lite udda radiatorsystem (typ Hedemora Pannan) gjorde följande typ av test nu på våren: Systemet kördes vid 15 grader ute, solsken, öppna fönster, öppna termostater i de rum vi normal behöver påtaglig värme i,  20-22 grad inne och 55 grad framledning.  Temperaturfallet mellan framledning och returledning mättes (Känselkroppen bands mot röret + mycker isolering) .
(Resultat: Temp faller mellan 4 och 6 grader vid 55 grad, Tyder på att en Ecoheats värmepumpdel skulle  stoppas om man i  vårt hus med eller utan eltillskott kör fram varmare värmeledningsvatten än ca 54 grader)

Skrivet av: admin
« skrivet: 18 april 2004, 01:09:25 »

Citera
Den typ av mätning som du beskriver ovan är totalt ointressant för slutanvändaren pga att driftförutsättningarna där kommer att vara helt annorlunda.

Det är just därför jag föreslår en "standardmätmetod" som ger ett faktiskt värde vid vissa förutbestämda driftförutsättningar.

Citera
COP mäts vid TVÅ och jag sägerTVÅ temperaturer och vad du har för COP mellan dessa två, det får vi vanliga bara gissa.

Min egen värmepump arbetar "normalt" med 43 graders framledningstemp, jag skulle gärna vilja veta vad Nibe 1210-7 ger/tar vid denna framledningstemp.

Sorgligt nog finns det ingen tillverkare som uppger ingående och utgåenfe effekt vid ett flertal olika temperaturer, därför får jag även fortsättningsvis uppskatta min värmepumps COP.

Dessutom anger vissa berg/jordvärmepumpstillverkare samt de flesta luft/luft samt luft/vatten-värmepumpstillverkare inte COP vid två olika temperaturer, de anger i stället den temp som bäst gagnar deras syften.

I övrigt vill jag hälla med er, COP har ingen större betydelse, vad som är viktigt vid dimensioneringen är att värmepumpen kan tillföra sin energi även när det blir riktigt kallt ute, slår den ifrån p.g.a hög returtemp vid kallt vader så försvinner en stor del av den förväntade energibesparningen.
Skrivet av: ME
« skrivet: 17 april 2004, 22:59:53 »

Bra "talat" PerF, håller med dig....

det är alldeles för mycket hysteri ang COP...
den ger mest en vägledning och bör tas lätt vid val av pump, (kolla bara att du inte får en pump med ett COP värde på 1.5 vid 35 grader :):))

En VP är en helhet, och cop är den del av den helheten. Och det är hel heten du köper inte COP'et, för det skiljer bara lite mellan de stora tillverkarna.

COP mäts vid TVÅ och jag sägerTVÅ temperaturer och vad du har för COP mellan dessa två, det får vi vanliga bara gissa.

För hur ofta är det att VP'n liger och köer på dessa två punkter under ett år. Jag skulle inte säga att det är speciellt ofta. För det händer säkert att min pump producerar 49.5  lite oftare än än 50 grader.......

(något att tänka på)

Var kritisk och köp inte all dom säger ....
Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 april 2004, 11:34:25 »

Den mest rättvisa jämförelsen borde vara om man mätte COP utan cirkpumparna inräknade, med ett visst fastställt värme och köldbärarflöde/kW uteffekt som pumpen ger. Om alla tillverkare använde denna mätmetod skulle statistikfel som beror på ovan nämnda "felkällor" kunna elimineras.

Visst!
CTC ECOPart10 / NIBE 1115/10    4.8  /  4.7
CTC ECOHeat10 / NIBE 1215/10   4,8 /  4,7

Att jag jämför just 10kW är för att det är det jag har. Nibe har lite bättre COP vid 50grader med det vet vi redan beror på kolvkompressorns flackare arbetskurva.

Den typ av mätning som du beskriver ovan är totalt ointressant för slutanvändaren pga att driftförutsättningarna där kommer att vara helt annorlunda. Att välja pump utifrån ett sådant testresultat betyder inte att han har fått den för hans system bästa lösningen. Själva kompressorn är bara en komponent i systemet. Val av cirkulationspumpar, flödeshastigheter etc och totalsystemlösning kommer att påverka slutresultatet i större utsträckning.

Jag påstår att hela denna diskussion om COP är helt oväsentlig, på gränsen till hysterisk, utom som "pissing contest". COP värdena för praktiskt taget alla pumpar är likvärdiga och ligger säkert inom <5% om man inte räknar med cirkulationspumparna. Tekniken i pumparna är likvärdig och det finns inga stora skillnader i uppbyggnaden. Det finns bara många tillverkare av komponenter och värmepumpstillverkarna sätter i stort sett bara ihop dom efter att ha valt och beräknat arbetspunkt för kompressorn. (Grovt generaliserat)

Resten är profilering och marknadsföring.

NIBE har valt att marknadsföra sin pumpar som effektiva och räknar inte in sina pumpar. Andra tillverkare räknar med pumparna som EN255 förordar... Vem som är ärligast får väl var och en avgöra.   :-X
Skrivet av: admin
« skrivet: 17 april 2004, 08:45:17 »

Citera
COP för t ex Fighter 1215
Utan Circ        :3.2    (datablad)
Kont drift        :2.93 (beräknad som ovan)
Gångtid 75 % :2.91 (beräknad som ovan)
Gångtid 50 % :2.87 (beräknad som ovan)

COP utan cirkulationspumpar kan således verka vara ungefär 10 % bättre än vad den faktiskt är.

Dessutom är det inte säker att man behöver köra cirkpumpen på max effekt för att uppnå det difftryck som krävs för att "radiatorsystemet" skall fungera optimalt, detta scenario kräver därför ytterligare en statistikberäkning.

Jag skulle tro att just detta är anledningen till varför vissa tillverkare väljer att ange COP utan cirkpumpar, det går helt enkelt inte att göra en rättvis jämförelse med cirkpumparna inräknade.

Det påverkas i allt för stor utsträckning av hur stort köld/värmebärarflöde, vilken längd och dimension radiatorkrets och KB_krets har samt vilka difftryck som uppstår i värmebärarsystemet.

Den mest rättvisa jämförelsen borde vara om man mätte COP utan cirkpumparna inräknade, med ett visst fastställt värme och köldbärarflöde/kW uteffekt som pumpen ger. Om alla tillverkare använde denna mätmetod skulle statistikfel som beror på ovan nämnda "felkällor" kunna elimineras.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 17 april 2004, 01:15:54 »

Hur räknar man ut COP med cirk pump om man har COP utan cirkpumpar men har uppgifter om hur mycket effekt spm pumparna kan dra?

VERKAR DET RIMLIGT ATT RESONERA SÅ HÄR :
Räknar på en VP med följande data:
Avgiven / Tillförd effekt vid 0/50 grad C : 7.1/2.2
ger  COP =3.2
Värmebärarens effekt är 75 W och
Köldbärarens effekt är 170 W
Då kan man ju resonera så här :
Anta att VärmePumpen är igång 75 % av tiden. Under de 25 % av tiden dä VP står är värmebärarens cirkpump igång, medan köldmediets cirkpump står stilla. Denna pump effekt tillförs köksmediet och ingår inte i avgiven effekt.
Per timma :
 Avgiven värme på en timma :0.75*7.1 + 1*0.075
 Tillförd energi 0.75*2.2 + 0.75*0.170 + 1*0.075
COP=5.4/1,85 = 2.9

COP för t ex Fighter 1215
Utan Circ        :3.2    (datablad)
Kont drift        :2.93 (beräknad som ovan)
Gångtid 75 % :2.91 (beräknad som ovan)
Gångtid 50 % :2.87 (beräknad som ovan)

COP utan cirkulationspumpar kan således verka vara ungefär 10 % bättre än vad den faktiskt är.
Skrivet av: ME
« skrivet: 16 april 2004, 23:44:04 »

usch !!! med risk att framstå som nibe hatar (vilket jag inte är)

Frågan är VARFÖR Nibe räknar COP utan crik.pumpar ? Kan det vara så att skillnaden på COP skulle vara så lite att ingen skulle bry sig (eller kanske rentav sämmre än konkurenterna ;)) FÖR det är många som hänger upp sig på COP.

Precise som CTC gör för sin intecooler...

Tycker att man får ta allt dom (gäller alla tillverkare) skriver med en nypa salt, för det handlar mycket om försäljnings argument...

För de flesta av oss tror jag att det handlar om vad vi kan spara på att installera en VP. (inte tjänar som vissa gillar att använda :))
Skrivet av: admin
« skrivet: 16 april 2004, 19:20:18 »

När jag frågade Nibe varför de har högre verkningsgrad än thermia, trots att Thermia har underkylare i sin värmepump så svarade de att deras värmepumpar har en rejält dimensionerad kondensor. Detta medför att deras värmepumpar har väl så hög verkningsgrad som andras värmepumpar. Detta trots att de utrustar sina värmepumpar med underkylare, intercooler eller vad de väljer att kalla det.

Sanningshalten i påståendet får stå för Nibe dock.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 16 april 2004, 16:53:19 »

Jo, du frågade också vad det är bra för!  ;D

I princip så är det en extra värmeväxlare på varma sidan som sitter före kondensorn. Eftersom köldmediat fortfarande är ganska varmt efter kondensorn så låter man det förvärma radiatorreturvattnet innan det går in i kondensorn.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 16 april 2004, 16:45:12 »

Nya CTC Ecoheat har nåt så fantastiskt och unikt som "Intercooler" på senaste modellen.

Nån som vet vad som är så bra med det?  ???

Intercooler, underkylare etc, etc. Alla moderna pumpar har någon form av av denna lösning.

Skulle kalla det marknadsföring...  ;)
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 16 april 2004, 16:15:54 »

Nya CTC Ecoheat har nåt så fantastiskt och unikt som "Intercooler" på senaste modellen.

Nån som vet vad som är så bra med det?  ???




Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 14:10:01 »

Jo'rå mina fönster drar... :-[ Ska fixas till sommarn! 8)

En sak till som jag saknar är någon form av shuntstyrning. Som det är idag får jag ställa en temperatur på elpatronen och så får radiatortermostaten strypa sedan. Inte heller så jätte-ekonomiskt antar jag... Med en innegivare som styr en shunt borde ju effektbehovet dras ner ytterligare. ;D

Hoppas du hittar artikeln! Låter intressant!

/Palle
Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 april 2004, 14:05:40 »

Hittar inte artikeln om fönster, letar vidare.

När dett gäller åtgärder på befintliga hus för att få ner energiförbrukningen så är isoleringen på vinden det första man ska kolla upp. Är ingenting gjort där finns det en hel del kWh att spara och payofftiden är kort. Väldigt kort jämfört med många andra saker.

För att få lite info om det här med fönster så gick jag in på konsumentverkets hemsida och kollade lite på effektiviseringar. Att byta glas eller hela fönster är dyrt och payofftiden ligger upp emot 20-25 år!!! Så helt klart ska man vara rädd om sina fönster och hålla dom i trim!  ;D
Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 april 2004, 13:44:10 »

Har lite dålig koll på vad en fläktkonvektor är, men menar du att den skulle ersätta de gamla elradiatorerna.

När det gäller fönstren, så är de av den gamla typen. 6 glas/fönsterhalva. Charmigt, men oekonomiskt. Säkert oxå svårt att få bättre..

En fläktkonvektor är i princip en radiator med en eldriven fläkt som ökar luftflödet över radiatorn och därmed ökar den avgivna värmeeffekten. Räkna med att de kan susa något så är man väldigt känslig för ljud... Det finns också effektiva konvektorer utan fläkt men med fläkt är oslagbart.

Äldre fönster av den typ du har (som jag också har) kan vara nog så ekonomiska. Se bara till att de är i gott skick och har fräsha tätningslister. Otäta fönster läcker otroligt mycket energi, i synnerhet när det blåser. Jag läste för inte så länge sedan ett test där treglasfönster inte alls visade sig vara överlägsna våra hederliga gamla fönster. Kommer tyvärr inte ihåg var men återkommer om jag finner på artikeln igen.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 13:20:46 »

35.000 Kwh.......Jag förbrukar 40.000 Kwh med Värmepump   :o

Skaffa en CTC 8-9 Kw.  

Montera fläktkonvektorer som sprider värme effektivt.

Borra 200 m om du borr norr om Stockholm.  

Byt de största glasen mot effektiva energiglas med u-värde kring 1,5-1,6.

Isolera vindsbjälklaget omdet inte redan är gjort, se upp bara för kondensproblem på undersida yttertak. Ventilera vinden väl...

Jag bor 7 mil nordost  om Göteborg. Kanske påverkar borrdjup...

Har lite dålig koll på vad en fläktkonvektor är, men menar du att den skulle ersätta de gamla elradiatorerna?

När det gäller fönstren, så är de av den gamla typen. 6 glas/fönsterhalva. Charmigt, men oekonomiskt. Säkert oxå svårt att få bättre..
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 april 2004, 12:28:08 »

Efter vad du beskriver bör du nog titta på mer saker än bara en VP,  t.e.x sådant academic  föreslår.

Alltså ett total grepp och då borde det vara i ordning att titta på energisparande åtgärde som isolerglas och isolering i ett första steg.

sedan på en VP.  
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 11:59:24 »

35.000 Kwh.......Jag förbrukar 40.000 Kwh med Värmepump   :o

Skaffa en CTC 8-9 Kw.  

Montera fläktkonvektorer som sprider värme effektivt.

Borra 200 m om du borr norr om Stockholm.  

Byt de största glasen mot effektiva energiglas med u-värde kring 1,5-1,6.

Isolera vindsbjälklaget omdet inte redan är gjort, se upp bara för kondensproblem på undersida yttertak. Ventilera vinden väl...
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 11:42:46 »

Mina uppgifter:

Huset är från 1919. Boyta 145m2. Trä, ej tilläggsisolerat. Takhöjd 3m. Stora äldre 2-glas fönster. Oinredd kallvind.

Värmesystemet består av ett överfallsystem med en vattenmantlad kökspanna och en 9kw elpatron på vinden (har dock endast använt 6kw då ena kontaktorn pajat).  6 äldre radiatorer + 15 m2 golvvärme. (Idag finns oxå 6 elradiatorer men de kommer att bytas ut mot 5 radiatotorer och 20 m2 golvvärme).

Jag förbrukar idag totalt inkl. hushållsel 35000 kWh. 2 vuxna. Jag har inte kört elpatronen för fullt utan stödeldat på kvällarna.

Vad tror ni? Vilken VP ska jag ha? Hur djupt ska jag borra? Är mitt hus lämpligt, eller det lämpligare med högre framledn. temperaturer typ pelletseldning?

/Palle ???
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 11:01:17 »

Min elkassett har inte varit inkopplad i vinter...men visst påverkas returtemp.

Men eftersom jag flyttat min givare så påverkas givaren inte av en relativt högre returtemp.

Elkassetten monterades som en reserv.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 april 2004, 10:56:39 »

PerF...

Ja du har rätt men en lev skall inte stå och lova något som inte fungerar på aktuell anläggning. En seriös lev borde ju besikta befintlig anläggning innan de uttalar sig om VP maximala framledningstemp.  :o

Håller med! Skulle hellre se en leverantör/installatör som föreslår åtgärder på radiatorsystemet än försöker lösa problemet med "trimmade" pumpar. Det går ju faktiskt att byta radiatorer och det är inte så dyrt om man tittar över längre tid med en bättre driftsekonomi...
Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 april 2004, 10:52:06 »

CTC har rätt så till vida att deras VP kan lämna högre framledning än vanliga VP. Men jag tror inte man skall räkna med mer än 60° i praktiken.
Behöver man hög framledning ska man nog titta på en flerstegskompressor. Dyrare, men vad kostar det inte att spetsa med el! Alternativt kolla vad som kan göras för att sänka det höga framledningsbehovet.

Citera
Jag har monterat separat elkasett på stigarledningen med en 3 kw elpatron för att vid behov ytterligare höja framledningen. Kanske en lösning för dig om det inte räcker med VP.
Hur funker det för dej? Får du inte problem med hög retur som släcker pumpen och orsakar ännu mer eltillskott?

Citera
VP är något för alla...den sänker din totala elförbrukning men kom i håg att borra djupt...

Riktigt. Men se till att förutsättningarna blir bra. Ofta kan man med små åtgärder (exvis radiatorbyten på en del ställen) uppnå resultat, som även om dom kostar några kronor, betalar sig flera gånger om.
 
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 10:51:08 »

PerF...

Ja du har rätt men en lev skall inte stå och lova något som inte fungerar på aktuell anläggning. En seriös lev borde ju besikta befintlig anläggning innan de uttalar sig om VP maximala framledningstemp.  :o

Skrivet av: PerF
« skrivet: 05 april 2004, 10:42:51 »

Absolut framledningstemp är 80°...så sade min lev också..men han levde nog i "fablernas värld"...Min maxtemp är som tidigare beskrivits max 57-58° trots 9 Kw eltillskott och en 13 kw kompressor.

Hm... Max framledning för en viss effekt varierar från installation till installation. I ditt fall så avger dina radiatorer 22kW vid en temperatur på 58 grader. Det går inte att få högre temp utan att minska radiatorytan. Själv kan jag aldrig nå högre än 44-45 grader med alla radiatorslingor inkopplade. Stänger jag av en slinga kan jag få högre framledning eftersom avkylningen då minskar. Men då blir det ju kallt nånstans!  ;)

Så 80 grader är fullt möjligt, men kräver då en radiatoryta som är tillräckligt liten. Tror dock att vid 80 grader får man andra problem istället, exvis med hög returtemp.
 
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 april 2004, 10:37:08 »

Ja du alla VP får problem med hög temp system....
 det kan dock i bland hjälpa att göra vissa modifikationer på nuvarande.

Är en rör slingan lång, korta den. Dvs se till att du får TVÅ kortare enrörs slingor. Det beror lite på hur stora/många element du har. allt för så element kanske det inte går. (små element kräver högre temp)

Men det går alltid be att dom ("rörmokaren") lämnar förslag på hur det skall lösas.

Ett annat alt. kan vara att konvertera en del till tvårörs system.
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 10:20:53 »

CTC har rätt så till vida att deras VP kan lämna högre framledning än vanliga VP. Men jag tror inte man skall räkna med mer än 60° i praktiken.

Jag har monterat separat elkasett på stigarledningen med en 3 kw elpatron för att vid behov ytterligare höja framledningen. Kanske en lösning för dig om det inte räcker med VP.

VP är något för alla...den sänker din totala elförbrukning men kom i håg att borra djupt...
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 10:12:26 »

Ok. Det verkar ju knepigt att du inte kommer upp i högre temp.

Jag har tyvärr ingen koll på vad jag behöver för framledningstemp vid olika utetemp, men jag har testat lite nu och vid 0 grader ute så behöver framledn. ligga på 45 grader. Vid 10 ute, 30 grader på framledn. Då har jag en innetemp på 21 grader. Alla termostater är öppna.

Kollar jag på kurvorna i installationsmanualen så ligger jag mellan normal och högtempsystem. 55 grader vid -15. Värmesystemet stängs av vid +25.

Jag räknar med att jag behöver 55 grader framledning vid -15, men har jag otur behöver jag kanske mer. Är VP kanske inget för mig?
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 09:59:05 »

Vald temp 53° men styrdatorn höjer värdet själv till erforderlig temp på eldelen. I mitt fall ville styrdatorn ha runt 63° i eldelen vilket inte uppnåddes.

Tempgivaren för VPdelen sitter mitt i Vpdelen och påverkas av returen från radiatorkretsen. jämför med att placera en rumsgivare ovanför en radiator... Jag flyttade min givare till utsida mantel för att minska dels påverkan från eldelen dels påverkan från returen.

Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 09:18:46 »

Academic

F-n, jag som trodde jag var i mål... ;)

Vad kör du för temp på eldelen när du maxar 57-58 grader?

Vad menar du med att termostatens palcering skulle påverka VP negativt?

Jag har många dumma frågor...

/Palle
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2004, 09:05:07 »

Kuling,

Tro inte på allt som sägs.....

Min erfarenhet är att varmvattnet inte håller samma temp som eldelen "håller" VAttnet i VP delen verkar vara viktigare för varmvattnet än el-delen. I eldelen ligger bara en kortare slinga.

Absolut framledningstemp är 80°...så sade min lev också..men han levde nog i "fablernas värld"...Min maxtemp är som tidigare beskrivits max 57-58° trots 9 Kw eltillskott och en 13 kw kompressor.

Möjligvis så kanske max framledningstemp skulle vara högre om ingående brine > 2° och att ditt effektuttag är relativt lågt.

Om du inte flyttar termostaten så påverkar hög returtemp VP negativt.

Men visst: för att få dina önskemål så skulle jag rekommendera en CTC under följande förutsättningar;

1. Borra djupt..eftersträva en ingående brine på >2°
2. Sätt e-delens termostat på 65° för att få varmt varmvatten.
3. Räkna inte med mer än 60° i framledning om du inte avser att tappa varmvatten i radiatorerna.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 05 april 2004, 08:55:48 »

Jag var på Elmia i helgen och kollade lite på de olika fabrikaten. CTC är nog den VP som passar mig bäst trots allt. Den kan, beroende på inställd temp på eldelen, producera allt vv som jag kan tänkas behöva. De andra fabrikaten är enligt dem själva gränsfall trots att man använt tillskottsel för att höja temp på vv.

Nästa fördel är att CTC är "okänslig" för hög returtemp. Jag kan m.a.o elda friskt i min kökskamin utan att behöva stänga av VP. Den har oxå möjlighet till högre framledningstemp (upp till 80 grader) med hjälp av elpatronen. Det blir ju naturligtvis extra kwh, men hellre det än att frysa när det är riktigt svinkallt. Har jag fattat rätt så har ingen av de andra VP högre än max 60 grader framledningstemp.

Vad ska man betala för en 8,5:a?

/Palle
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 mars 2004, 22:01:38 »

Ja du kuling det undrar jag &så.....

1. jag tog in fyra offerter från de vanliga ,nibe, thermia, ivt och ctc (om
nu ctc räknas dit). Kandidaterna blev.

Nibe 1215, 7:an
Thermia Diplomat 8
CTC EH 8,5
IVT (kommer ej ihåg beteckningen)

Billigast var Nibe sedan kom CTC, sedan Thermia och sist IVT (men millimetrar
från Thermia).

Ingen ville offera ett aktivt borrhålsdjup, trots mina ansträngningar
IVT föll direkt bort pga. priset och div. "normaliseringar av borrdjup och
foderör (trots 160 m borrhål och 12 m foderör, andra bara 6m). Nästa
strykning kom att drabba Nibe, pga. att jag såg en annan offert från den där
man hade räknat fram där behövdes ett 165m aktivthål, men offererat ett 140
borrhål (inte seriöst).Och hos mig aktivt hål avrundat uppåt (142m till 150m).

Här verkade Nibe säljaren bara kör på att få ett visst slutpris och bli billigaste. Det gillade jag inte. Alla jag har pratat med är nöjda med nibe kan  tilläggas.

Slut kampen stog mellan CTC och Thermia, där thermian lovade mer besparing (till en högre kostnad dock). Men när jag räknat på hur fort jag skulle ta igen denna merkostnad på billigare "drift" blev det döttlopp.

CTC-säljaren (en liten lokal firma) var av samma uppfattning som jag, nämligen att borra djupt. Hans offert var på 170 meter medans Thermia endast 155m.

Alla (utom CTC) var bara frågande varför jag ville borra så djupt och kom
med diverse motargument, att det inte var lönsamt. Brinnepumpen skulle bara
dra mer ström pga. motståndet. Dom avrådde mig till djupare än dom offererat.
Sedan granskade jag deras beräkning siffror på bla brine (rätta mig om jag har fel)

Thermia hade 35 / 0 C ( vid DUT 55/-5)
CTC  siffrorna  35 / 1 C ( vid DUT 55/-2)

Jag kom fram till att DOM kunde få fram vilka borrdjup dom ville beroende på bl.a. dessa stryrparametrar. Så det som avgjorde att det blev CTC var i huvudsak

1 )Borrhålet  (jag fick det djup jag ville ha...nästan)
2) Gillade sättet att värma/ha varmvattnet samt att man utnyttjade tanken på ett bättre sätt när vi inte behöver varmvatten.(ack.tank)
3) Jämnare värme (låter som reklamJ). Har hört att har du otur kan du få knäppningar i värmesystemet på de som kör direkt mot värmesystemet. Knäppningarna kan uppkomma höst och vår. Detta problem löses ofta med ack.tank.  (inbyggt i CTC)
4) belastningsvakt ingick i paketet.(standard på CTC)

På frågan om jag skulle välja samma i dag, JA. Skulle dock vara kul att testa en annnan pump, men då gillar jag att testa saker.

Jag har dock lite funderingar ang.CTC:n, och visst kan jag önska att det fanns mer inställnings möjligheter ibland. Och skulle kunna rada upp en del av mina andra funderingar här, men jag vill nog köra lite länge innan. Vill inte komma med några lösryckta saker. Och många av dessa har säkert sina enkla förklaringar.

En sak jag inte tycker om är detta med elpatronen som tycks leva sitt eget liv, kan inte smälta det. Så jag har stängt av den nu. (borde inte behövas på ett tag nu).  
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 30 mars 2004, 15:02:48 »

Lite synd att ju varmare det är ute, desto mer går tillsatselen för vv. Ska ta upp detta till helgen!
Skrivet av: academic
« skrivet: 30 mars 2004, 14:49:56 »

Ja, visserligen är den totala vattenvoylmen i tanken 223 liter men den nedre delen, dvs VP delen, är mindre. När du tappar varmvatten tar slingan upp värme från VP delen. När vattnet passerar genom el-delen värms det upp ytterligare beroende på vilken temp som el delen har.

Jag kom på en nackdel med CTC....... :o

Det mest ogynsamma tillfälle att tappa varmvatten är just efter det att kompressorn stannat vid ett börvärde runt 45-46°, dvs vid utetemp >0°.  I går stannade min kompressor på ett börvärde 46°. Min fru kom hem från sin träning och började duscha. Snabbt sjönk temp i VP delen till 35° och eldelen låg runt 49° med 3kw patron tillslagen. Nu kan ju vem som helst räkna ut att varmvatten kapaciteten inte är den allra bästa. Att få min familj att duscha med lågt vattenflöde är nog en utopi.

När väl kompressorn stratade tog  det endast några minuter att återvärma vattnet i vp-delen. Därför kommer jag köpa en seperat beredare och låta elpatronen vara stäng på VP under sommarhalvåret. Då kommer ju förvärmt vatten till elberedaren som värms ytterligare till 60°.  

Jag vet att detta inte är optimalt men visst är det "kvalitetsskillnad" på VV 60° mot 45-50°???

Skrivet av: Kuling
« skrivet: 30 mars 2004, 14:37:05 »

CTC:n har ju inbyggd acc-tank på 253 liter. Borde inte det ge längre gångtider än en vp utan acc-tank typ Nibe och IVT?

Jag mätte upp mitt varmvattenflöde till 7 liter/min. Tror nog pumpen börjar klappa ihop. Men med det flödet borde ju inte vv-produktionen vara några problem. Ska kolla med Bentone på Elmia om det finns uppgifter på vv vid andra flöden än 12 liter/min.

Oj, oj, oj. Jag har en känsla av att jag kommer vara en riktigt jobbig monterbesökare... ;D ;D
Skrivet av: academic
« skrivet: 30 mars 2004, 11:52:07 »

Först borrades 1*200m. Då erhölls en ingående brine på -3°.

Ett år senare borrades ytterligare ett hål på 1*110m. Nu har jag totalt 310 m fördelat på två hål. Ingående brine var under denna vinter med i princip konstant gångtid på kompressorn -1°. Under det första året, med -3° i ingående brine, gick kompressorn "bara"  ca 50% av tiden.

Jag borde ha borrat 200 m istället för 110 men gjort är gjort... Känns väldigt fel att borra ett tredje hål....
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 30 mars 2004, 10:34:36 »

Academic:

Hur djupt har du borrat nu?
Skrivet av: academic
« skrivet: 30 mars 2004, 09:00:18 »

Svar till Kuling;

1. Jag hade tre offerter när jag valde VP-lösning. Jag visste då inget om värmepumpar utan litade på respektive lev. Den lev. som sålde CTC gav mig en referenslista som jag ringde efter. Alla som jag kom i kontakt med bedyrade att deras CTC fungerade perfekt.

Dessutom var CTC offerten ca 70.000:- billigare än den dyraste. Ett till plus var att det räckte med en enhet istället för flera fristånde enheter.

2. Nja, jag hade nog sökt på nätet i olika forum och bildat mig en uppfattning. Mitt störta problem var egentligen att min lev dimensionerade ett alldels för kort borrhål. Hade jag haft ex.vis borrat 2*200 m hade min VP fungerat mycket bättre.  Mitt hus har flera enrörskretsar vilket CTC kunde hantera bättre än andra pumpar (enl leverantören).

Med facit i hand skulle jag borrat 2*175-200 m och ställt min leverantör ansvarig i avtalet för att anläggningen verkligen klara av mina "höga" framledningstemp.

Jag borde veta bättre än att bara bekräfta leverantörens "beställningserkännande". Skriv ett eget avtal där du exakt talar om vilka krav som din VP skall klara. Mitt hus har en uppvärmd yta på 440m² och enrörsystem vilket är svårt för värmepumpar att hantera oavsett fabrikat.  

Hade jag valt CTC???? Ja, om jag hade vetat om det där med givarnas placering och pumpens funktion.  
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 30 mars 2004, 07:53:38 »

ME + academic:

1. Varför valde ni just CTC?

2. Hade ni gjort samma val idag med facit i hand?

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 mars 2004, 22:47:40 »

academic!
kul att maskinen börjar funka som avsett.
Sommartid borde det gå att blockera schunten stängd, och höja börvärdet så den alltid jobbar upp till 55 grader, ungefär som fast kondensering. men med elpatronen avstängd!!!!! Flera säger att varmvattnet blir svalare på sommarn, det är ju rena nippran då har ju vp all tid i världen att producera godtagbart varmvatten.
Gör man så blir det ju som en "vanlig" vp, vid vv produktion går den ja alltid upp till maxtemp.
Lova att du testar det!! vad konstruktörerna tänkt på vetefaaxx   >:( :-\ :'(  
Det måste va en klockren förbättring eller hur!!   8)
Väntar med spänning på resultatet!!!  ;D

Litet tips::: här uppe i norr, gör vi vp ägare så här sen vi stekt älgkött i stekpannan. 0,5l vatten i vattenkokarn, 100 grader+ lite diskmedel, rent o blankt blire men passa fingrarna  8) 8)
Skrivet av: ME
« skrivet: 29 mars 2004, 10:18:45 »

Citera
Nu kör jag på maxtemp 52° i eldelen vilket borde kunna höjas. Men till bad och dusch så räcker det  till. När mina barn närmar sig tonåren kommer jag komplettera med en separat beredare

Jag kör med 44° på eldelen :) och har inte märkt några
problem med det. Den går dock över det när VP var fjärde gång höjer till 55°
Lär få höja detta om när vi blir fler som duschar.

(byt diskmedel :))
Skrivet av: academic
« skrivet: 29 mars 2004, 09:41:35 »

Vad jag tycker kanske ni vet.......

Nu fungerar min CTC 13 väl...nåja, fortfarande förundras jag över originalkonstruktionen... Ni vet väl att jag kör med en modifierad VP.

Men trots allt så har min elförbrukning minskat från 75.000Kwh till 40.000 Kwh. Vad beträffar varmvattnet så märker jag att det är svårt att få riktigt varmt vatten. Ex.vis så vid handdisk/avsköljning så är det svårt att få bort fett som torkat in. Ex.vis fett i en stekpanna.

Nu kör jag på maxtemp 52° i eldelen vilket borde kunna höjas. Men till bad och dusch så räcker det  till. När mina barn närmar sig tonåren kommer jag komplettera med en separat beredare.

Det absolut bästa med VP är dock att den tar liten plats, är kompakt och ger erforderlig framledningstemp. Visserligen har jag stort hus med stora utrymmen men nu har jag fått en liten data/el verkstad i pannrummet.

 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 mars 2004, 22:01:16 »

PerF
Ok, jag menade den kompletta, den är lite tveksam tycker jag. Får läsa lite om Ecopart, vid tillfälle.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 28 mars 2004, 21:32:34 »

PerF

Jag såg att jag uttryckt mig fel tidigare. Det jag har är ingen vedpanna utan en vattenmantlad braskamin. Inget man eldar hela dagen i m.a.o. utan mer för mysvärme och Kung Bore.

Primära uppvärmningen kommer att ske via VP så jag tror inte Ecopart är nåt för mig, men jag fattar hur du menar.
Skrivet av: ME
« skrivet: 28 mars 2004, 21:20:04 »

Kan säga att min CTC EH 8.5  har gått smärtfritt, Ingen
Handpåläggning än så länge.

Kan dock hålla med om detta med att elpatron verkar gå in och "hjälpa till" lite i onödan. DOCK har det inte varit några stora khw på dessa 2.5 månader den gått, utan några lite då och då.

 
Skrivet av: PerF
« skrivet: 28 mars 2004, 21:02:39 »

Jag håller nästan med dej Bertil. Det som är suveränt med CTCs styr (tycker jag) är att den helt sköter omkopplingen mellan olja/ved/pellets etc och värmepump. Vill jag elda ved kör jag igång en brasa och styren sköter all omkoppling och styr framledningen till rätt värme. När brasan brunnit klart och temperaturen sjunker så går VPn igång igen utan att man behöver tänka på det. Vill man inte att VPns styr ska gå in eller strömmen går totalt kör man shunten manuellt!

CTCs komplettpump är knepig. Grundtanken bakom det hela är nog vettig men dom får nog pula ett tag till med styren om dom ska få det att fungera bra. Nu verkar det ju som att varenda installation behöver extra handpåläggning... Jag är själv rätt skeptisk till sk totallösningar där man ska försöka tillfredställa olikartade behov med samma utrustning...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 mars 2004, 20:49:20 »

Med min kopplig har jag bibehållen självcirkulation vid strömavbrott.  ;D ;D
Värmen installerades 1953, då hade rörkrökarn vattenpass, rören skall luta lite svagt, synd bara att det blev omodernt  :o  Ett element av 15 är kallt, dom har väl essat runt nåt hinder antar jag  >:(
Tänk om det blir krig eller orostider  och strömavbrott i flera veckor :'( :'(
Då kan vi värma resten av befolkningen  8) 8)
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 28 mars 2004, 19:54:05 »

Lysande forum det här! Kanon att få info på de olika systemen av er som använder dem, än av dem som försöker kränga den vp som ger bäst marginal!

Jag tycker Bertils lösning låter som nåt som passat mig klockrent. Möjlighet att elda vid strömlöst är ju nästan ett måste för oss på landet. Sedan att strömmen ofta (läs alltid...) försvinner när det är just svinkallt gör ju en sådan lösning än mer klockren!

/Palle

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!