Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme i golvvärmen , uterum  (läst 6330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lypss

  • Gäst
Lypss
Ingen värme i golvvärmen , uterum
« skrivet: 21 december 2013, 16:02:08 »
Hej

Jag har köpt ett hus där det har installerat thermotech TMix®E-20 i uterummet med gjuten platta. Uterummet är 18 kvadrat.

Felet är att jag inte får någon värme ut i golvet ,TMix®E-20 är påkopplat på vår bergvärmepump och de röret som kommer från pumpen (askoll energy saving. Se 15-50/130) är varmt men värmeväxlaren är kall och efter pumpen så är det oxå iskallt.

Vad kan vara fel.

Det är ett tryck på 1bar på mätaren om de är till någon hjälp?

Tacksam för all hjälp!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #1 skrivet: 21 december 2013, 16:26:30 »
pumpen snurrar inte, stängd ventil, ispropp i slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Lypss

  • Gäst
Lypss
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #2 skrivet: 21 december 2013, 17:05:31 »
Pumpen verkar snurra o ispropp tror jag inte då de är 7 plusgrader ute.

Frågan är vilken ventil som de skulle vara i så fall?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #3 skrivet: 21 december 2013, 17:29:30 »
Har du öppnat "skruven"på pumpen och sett att axeln verkligen snurrar, det sitter väl avstängare på fördelaren samt injusteringsventiler, är det "vatten" i golvslingan och är den ordentligt luftad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #4 skrivet: 21 december 2013, 17:33:49 »
På vänster sida om golvvärmefördelaren sitter en vanlig radiatorventil. Kolla ifall den är öppen.

Vem vet huruvida de tidigare ägarna stängde av uterummets värme för att spara el.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #5 skrivet: 21 december 2013, 17:44:13 »
Ta ett foto på grejerna och lägg in i tråden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Lypss

  • Gäst
Lypss
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #6 skrivet: 21 december 2013, 17:53:37 »
Har du öppnat "skruven"på pumpen och sett att axeln verkligen snurrar, det sitter väl avstängare på fördelaren samt injusteringsventiler, är det "vatten" i golvslingan och är den ordentligt luftad.


Det är glykolvatten i slingan och den är luftad pÃ¥ den ventilen som sitter längst upp i högra hörnet framifrÃ¥n sett. Pumpen har jag inte öppnat ,  hur gör jag de. Jag har ingen större koll pÃ¥ detta.  Jag har en lika dan som länk nedan.
http://www.thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/shuntarochtillbehor/shunttmixe20oche30varmevaxlarpaket.4.67d9bbc5128b4e9396e8000978.html

Lypss

  • Gäst
Lypss
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #7 skrivet: 21 december 2013, 17:56:54 »
På vänster sida om golvvärmefördelaren sitter en vanlig radiatorventil. Kolla ifall den är öppen.

Vem vet huruvida de tidigare ägarna stängde av uterummets värme för att spara el.

Radiatorventilen är öppen och själva "pinnen" följer med.

Jag tror inte värmen ut är avstängd eftersom det ena röret är varmt. Det översta är varmt innan växlaren.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #8 skrivet: 21 december 2013, 18:01:32 »
svenske kockens tips om koll av cirkpumpen....verkar vara den riktiga vägen...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Lypss

  • Gäst
Lypss
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #9 skrivet: 21 december 2013, 18:26:19 »
svenske kockens tips om koll av cirkpumpen....verkar vara den riktiga vägen...

Vilken skruv är det jag ska kolla då?

Pumpen reagera med de olika färgerna som är på askoll och de olika lägena

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #10 skrivet: 21 december 2013, 18:59:20 »
Mitt på pumpens gavel sitter det en "skruv" lossa den så sitter motoraxeln innanför, i den finns ett litet spår som man kan sätta in en skruvmejsel i och hjälpa motor igång om den fastnat. Det kommer kanske att läcka lite vatten men inga stora mängder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #11 skrivet: 21 december 2013, 20:14:52 »
Har kollat och det verkar som pumpen går. Om man stänger av strömen och sen sätter i kontakten igen så hör man att den varvar upp. Det finns igen skruv på sidan däremot sitter det en

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #12 skrivet: 21 december 2013, 22:18:54 »
Den där cirkpumpen (askoll energy saving) har ingen centrumskruv tyvärr...

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #13 skrivet: 22 december 2013, 08:09:36 »
Verkar sitta en smutssil på primärsidan, kolla så den inte är igensatt. Om dessutom returen på primärsidan är kall styrker det teorin om igensatt filter.

Mvh
Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #14 skrivet: 22 december 2013, 09:15:18 »
Ursäkta min okunskap i detta, men var sitter renssilen och hur ska jag göra.

Mvh L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!