Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tolka mätvärden, dÃ¥lig effekt  (läst 3734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Tolka mätvärden, dålig effekt
« skrivet: 24 januari 2014, 16:05:30 »
För att gör en lång historia kort så har vi tagit med några luft-vatten pumpar med hem i en container som behövde fyllas upp.
Men hör och häpna, dem verkar inte ge utlovad effekt. Men jag vill gärna veta varför och har byggt en liten provanläggning där pumpen står ute,
inne finns en aerotemper med ställbar fläkt så att man kan reglera vattentempen någorlunda. Har även loggutrustning via PLC, 4st PT100, flöde och effekt.
Har även en bekant med cert, klockor, gas och hela den biten också.

Fakta Clitech CAR-08 med Panasonic kompressor.
Max effekt 7,1KW
Enligt COP-uppgifterna jag fått så skall den leverera 4,2-5,0Kw vid -7-0C och 45C på vattnet.
Pumpen är omfylld med R410 till 1,2Kg som det står angivet på den, vi har även provat både mer och mindre gas men utan förbättring.

De bästa värdena vi fick ut vid provning ser ut så här:

Vatten till pump: 30,0C
Vatten från pump: 33,0C
Effekt: 1,7Kw
Flöde: 11L/M
Högtryck: 24bar
LÃ¥gtryck: 5,5bar

Följande värden är ifrån pumpens styrning:
Fan coil temperature: -7C
Return gas temperature: -9C
Discharge temperature: 60C
Environment temperature: -3C

Räknar man med 4,2 X 0,183L/S X DT3 så får man fantastiska 2,3Kw
Flödesmätaren är precis ny från en välkänd nätbutik här på forumet.
Tempgivarna är kalibrerade tillsammans vid 40C

Själv är jag eltekniker i botten men tycker detta är lite intressant så det hade varit kul med lite
tips för att komma fram till vad som är galet. Tillverkaren svarade att värdena såg normala ut,
efter mer påtryckning är det ännu tyst därifrån.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2014, 17:39:29 »
Prova att öka vattenflödet till det rekomenderade 1220 l/h => 20,34 l/min => 0,339 l/s

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2014, 20:50:29 »
Skulle ju vara lite pinsamt om det hjälpte, jag har bara gått efter att dT inte skulle överstiga 6C som det står i manualen.
I samma manual står det "rated water flow" 0,15 m3/h och det kändes inte vettigt.
Men jag skall testa i veckan när jag är på hemmaplan igen.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2014, 21:04:34 »
Jag kollade bara här http://www.clitechchina.com/sdp/1158878/4/pd-5393358/10580565-2497780/Air_source_heat_pump_water_heater.html
Min 11kW som är monterad i Kina skall ha 0,52 l/s det var därför jag reagerade
på ditt låga flöde.
Sen hade jag detta i minnet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54284.45
där det visade sig till slut att flödet var för lågt.(Samma pump som din fast 11kW) .
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2014, 22:52:12 »
Har läst den tråden några gånger.
Även jag har en sån CAR-12 till mitt eget hus som jag brummar med när jag inte orkar elda.
Men den verkar fungera tillfredsställande, dock så har jag inte mätt upp effekten på den.
Jag kör med Grundfos ALPHA-2 pumpar som visar aktuell effekt, och kör man dem på fast varvtal så kan man snegla i pumpens datablad efter flödet och hålla ett öga på dT och utetemp för att se om man får förändringar på värmepumpen.

Skall rota fram en värre pump och testa på de små rackarna.
Vad jag däremot reagerat på är siffrorna från CAR-08´s styrning:
Det sitter en givare precis i början av förångaren och en innan kompressorn:
Fan coil temperature: -7C
Return gas temperature: -9C
Borde inte det vara dessa två? men vilken är vilken? är det rimligt?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 12:25:53 »
Den innan kompressorn bör vara return gas ocg spontant så borde den vara varmare än förångargivaren. Det skulle kunna vara för låg överhettning i förångare och då vätska som kokar upp ända fram till givaren. Kanske ända fram till kompressorn och därmed riskeras kompressorns liv samt att ingen effekt hinnar plockas upp från uteluften i förrångaren.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014, 14:40:39 »
Skall kolla att dom inte blandat ihop dessa två givare, det ser ju nästan ut som att dem bytt plats i så fall.
Vad kan det annars bero på?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014, 17:37:10 »
24 bar R410A ger ca 42 grader C kondenstemperatur  (du har 30 in och 33  grader C ut ur värmeväxlaren)
5.5 Bar ger ca -6 grader C, ändå mäter du både -7 och -9 grader C

inslängt i coolpack ger det +74 grader hetgas vid en kompressor med isentropisk verkningsgrad av 0.7 och  mer verklig sÃ¥dan är snarare 0.63 och runt 80 grader C i hetgas.

hur känns inloppet på sugsidan till kompressorn - är den lika iskall som röret som går in i kompressorn utan någon temperaturgradient eller är första rörbiten närmast kompressorn något varmare än närmare utåt evaporatorn ?

R410A är en varm gas när den när den komprimeras och är kompressorn ordentligt varmkörd sÃ¥ bör temperaturen vara varmare än 60 grader C med dom ovan angivna trycken i det här läget och det i nuläget indikerar att kompressorn kanske suger kondensat, med andra ord kanske det blir att justera expansionsventilen - det kan ju vara sÃ¥ illa att det ocksÃ¥ blÃ¥ser gas genom expansionsventilen  för att den är för öppen och det är verkligen att kasta bort kompressorarbete samt att det kan blÃ¥sa in flytande kondensat in i kompressorn igen . Är maskinen avsedd för den här gasen frÃ¥n början eller har man kört nÃ¥gon annan köldmedie i denna tidigare ??

sedan är det bra om du kan skriva data eller beteckning pÃ¥ kompressorn  sÃ¥ att man kan kolla vad det är för kompressor egentligen i denna och om dess datablad stämmer med uppgivna kapaciteter - om man nu hittar dom pÃ¥ google.

Hur säker är du på flödet runt i systemet - har du eltillsats så kan du prova bara med denna och se hur mycket temperaturhöjning det blir vid uppmätt elförbrukning - ja som en dubbelkoll.
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 17:44:11 av xxargs »

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2014, 19:31:35 »
Lägger upp lite bilder så blir det roligare.

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2014, 19:41:15 »
hur känns inloppet på sugsidan till kompressorn - är den lika iskall som röret som går in i kompressorn utan någon temperaturgradient eller är första rörbiten närmast kompressorn något varmare än närmare utåt evaporatorn ?

sedan är det bra om du kan skriva data eller beteckning pÃ¥ kompressorn  sÃ¥ att man kan kolla vad det är för kompressor egentligen i denna och om dess datablad stämmer med uppgivna kapaciteter - om man nu hittar dom pÃ¥ google.

Hur säker är du på flödet runt i systemet - har du eltillsats så kan du prova bara med denna och se hur mycket temperaturhöjning det blir vid uppmätt elförbrukning - ja som en dubbelkoll.


Jag kan hänga på en givare före denna "gas liquid separator" eller tidigare? och sen efter en efter på böjen in i kompressorn, och mäta skillnaden.

Skall kolla beteckningen när jag kommer hem igen, dessa pumpar har sålts rätt många år med R410. Min kollega har en som är 4 år men den sitter sanyo eller toshiba kompressor i och den verkar fungera som den skall.

Har en sprillans ny flödesmätare från energibutiken, och den borde väl gå att lita på får vi hoppas.
Ingen eltillsats på denna för tillfället, det går mot en aerotemper som man kan ställa fläkten i olika steg och på så sätt justera temperaturen på vattnet.

Utloggad squizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tolka mätvärden, dålig effekt
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2014, 07:40:23 »
Har nu ökat flödet till 20L/M men utan förbättring, Fortfarande samma usla effekt.
Dock så verkar det ibland som att pumpen slutar att värma alls, dT försvinner/ går ner till 0,3C och det är inte i samband med avfrostning.
Jag får ingen isbildning alls på pumpen, man kan bara se en antydan till något vitt.

Vatten till pump: 35,3C
Vatten från pump: 37,0C
Effekt: 1,8Kw
Flöde: 20L/M
Högtryck: 25,5Bar
LÃ¥gtryck: 5,5bar

Följande värden är ifrån pumpens styrning:
Fan coil temperature: -6C
Return gas temperature: -8C
Discharge temperature: 71C
Environment temperature: -2C

Kompressorn som sitter i är en Panasonic 5KS225EAA21

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!