Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna ut effektbehovet med hjälp av total förbrukning?  (läst 2758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej!

Har byggt nytt, där jag slängt in en begagnad gammal jordvärmepanna som jag fick gratis. Tänkte jag kunde använda den så länge
den håller iallafall.
Men då jag vet att den är gammal, så är det lika bra att vara beredd på köp av ny nån gång. Men, har haft lite olika åsikter på
effektbehovet, men nu när jag bott här ett tag, så undrar jag om jag kan gissa på pannstorlek med hjälp av min förbrukning jag haft
hittentills?
Ligger för tillfället på ca 13000kw/h de senaste 12 mån (all el, inkl hushållsel).
Om man bortser från hur stort huset är osv, kan man gissa sig till en vettig storlek på pannan med hjälp av ovan? (2x250m slang i jord)

/Benny

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Klart man kan gissa.
Jag landar enligt mina estimat på 12 månader (måste dock vänta tills juli innan jag vet) på strax under 13 000kwh inkl hh-el och jag har ett effektbehov på lite drygt 12kw vid -20.

Uppvärmd yta 230m2 där ca 70-80 är i ett övre plan. Byggår 76 med 3-glas. Ingen källare. Nykonveterat till vattenburet.

Om du har 5mwh i hh-el och en hyfsat fräsch slinga och bra golvvärme ligger du säkert med COP 4 och då har du energibehov för VV och värme på lite drygt 30 000kwh. I så fall skulle jag inte ha en mindre VP än 10-12kw enligt mitt sätt att räkna. Men jag skulle ju inte göra annat än gissningar med så pass tunt beslutsunderlag.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad är det för effekt på värmepumpen? Hur många timmar har kompressorn gått och hur mycket tillskott har du behövt hittills? Vad får du för temperaturer in och ut på brinet när det är kallt ute och kompressorn går mycket?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Ok. Så om man har alla uppgifter om hur tjocka väggar, vilka fönster, golvyta, antal våningar, osv, så anser alla att man får fram en
vettig kalkyl på storlek på panna, men om man går på antal kw förbrukade på 12 månader inte ger tillräcklig info.

Hur många timmar kompressor gått mm, vet jag inte, då detta är en gammal grunka som sagt, från -84 :)

Jaja, jag får väl ta o räkna på allt. Trodde bara man kom väldigt nära om man gick så att säga "baklänges", och utgick från vad
huset förbrukat senaste tiden.

Tack ändå!

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
"Förr" brukade man säga att 3 x oljeförbrukningen i m3 ger effektbehovet i kW,
m.a.o om du förbrukar 3,5m3 så är effektbehovet 10,5 kW.
Om vi spånar lite på det så hade du en årsförbrukning på 13000 kWh, hushållselen kan du ju få fram ganska bra genom att kolla förbrukningen sommartid.
Om vi förutsätter 6000kWh /år i hh el så ger det 7000 kWh värme, med ett COP på 3 det motsvarar ca 2,1 m3 olja (med minimala förluster)om jag får spåna vidare så borde det ge 6,3kW i effektbehov.

Ja där har du ett riktigt höftskott
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
om du hadde värmt ditt hus med direktel, olja eller ved så hade det vart ganska enkelt att räkna ut. Men nu har du en värmepump där dess verkningsgrad är okänd. Ett COP på 2.5 eller COP 4 gör ganska stor skillnad.

Givet att du har hanterat husets energibehov ganska väl med din gamla panna från 84 så är det väl bara gå och titta på den och se vad den har för effekt. Så köper du samma eller en storlek större så är du väl ganska safe. Det lär ju så att säga inte bli sämre.

Om du hade velat ha mer korrekta uppskattningar frÃ¥n oss antar jag att du hade angivit vart huset stÃ¥r, om det är byggt enligt senaste norm samt hur stort det är och hur mÃ¥nga ni är i hushÃ¥llet. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Hushålls elen kan vara den stora slamkryparen, installerade bergvärme 2011 och överraskas av min enorma förbrukning av hushålls el. Närmare 10.000 Kwh, har svårt att fatta var förbrukningen kommer ifrån men analysen pågår. Skaffa en mätare för den ena delen eller den andra, att mäta hushållselen på sommaren kanske inte ger rätt resultat.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Hushålls elen kan vara den stora slamkryparen, installerade bergvärme 2011 och överraskas av min enorma förbrukning av hushålls el. Närmare 10.000 Kwh, har svårt att fatta var förbrukningen kommer ifrån men analysen pågår. Skaffa en mätare för den ena delen eller den andra, att mäta hushållselen på sommaren kanske inte ger rätt resultat.

Svårt att säga.
Jag har hushållsel på 11000kwh.

PÃ¥ vintern, datorer, TV, belysning.
På sommaren, poolpump (300w), grill, infravärme.

Det finns mycket man inte tänker på.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!