Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1512 7kW trasig kompressor  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bror0322

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« skrivet: 22 mars 2009, 07:39:05 »
Min Nibe 1512 7kW har slutat fungera efter 5 år. Kompresson trasig. Der är en Orion kolvkompressor Mod H75A35QDBEA. Jag vill ersätta den med en scroll-kompressor men vet ej lämplig storlek. Någon so vet? Sedan undrar jag ifall haveriet kan ha att göra med att vårt hus ligger sist på el-ledningen. Vi får många strömspikar. Byter ungefär 100trasiga glödlampor/år. Synpunkter mottages tacksamt.
Olle

Utloggad Carpenter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2009, 11:01:48 »
Hm detta kan bli en inressant tråd. Tänk att vid ett eventuellt framtida kompressor ras ha möjlighet att bara köpa kompressorn och löda dit
 http://83.236.219.250/fileadmin/LANG_SW/Mediabase/prislista/24flik.pdf
Sutterängvilla på 160m2 som jag konverterade från direktel hösten -04 Nibe 1215 7kw ca 380m slang i backen (ska försöka förlänga 100m i sommar ligger lite på gränsen)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2009, 11:48:39 »
Jag tror det blir problem med att ersätta med en scroll då denna är högre än en kolv, allt ska ju passa i den låda eller kompressormodul som Nibe kör med.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2009, 12:55:57 »
Fåga en kylfirma de har tabeller. Kompressorns flöde vid ett visst tryck måste vara desamma, eller nära nog. En scroll brukar bli lite mindre i omfång men lika hög, kanske högre än en kolvkompr. Har du alla data på den gamla så kan de säkert hjälpa dig med vilken du kan ersätta med. Men troligen kommer de inte att sälja en om de inte får monteringen också. Det ställs en del säkerhetskrav vid ett byte som gemene man i regel inte kan uppfylla. Dessutom finns en form av kartellbildning som utesluter alla som inte är acrediterade, även om de har kunskap och förmåga att utföra ett dyligt jobb, i många fall bättre än en kylmontör, som faktiskt inte behöver någon utbildning alls, utan bara vara anställd på ett acrediterat företag.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad bror0322

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2009, 11:00:03 »
Tack för era svar. För att komma åt kompressorn har jag skurit bort kasettkapslingen. Jag skall även ta bort locket och det blir då rejält med plats på höjden. Jag vet att jag tar bort en del av ljudisoleringen när jag tar bort kasettens hölje men i gengäld så är scroll-kompressorn tystare. Pumpen står i garaget så om den väsnas lite spelar mig ingen roll. Viktigare att den får så lång livslängd som möjligt.
Olle


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1512 7kW trasig kompressor
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2009, 11:58:17 »
Fick du ingen trygghetsförsäkring när du köpte pumpen?
Den ska gälla i 6 år från installationen.

Om det är strömspikar som förstörde kompressorn sÃ¥ lär det inte hjälpa med en scroll.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!