Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strulet fortsätter - kanske saknad isolering pÃ¥ KB är en av orsakerna?  (läst 4225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Senaste strulet - längst ner i tråden.
Alla goda råd och tips mottages tacksamt.
_____________________________________

Hej igen.
Detta eminenta forum har tidigare gett mig ovärderlig hjälp vid två tillfällen då jag uppmärksammat problem med vår NIBE 1330. Båda felen visade sig vara instalationsfel... vilket visar att det finns fler engagerade och kompetenta personer på detta forum är det fanns hos vår installatör!

Nu har vi snart kört i två år och jaga förstår mer och mer hur anläggningen fungerar men skulle nu även med er hjälp vilja försöka att optimera anläggningens verkningsgrad. Min upplevelse är att anläggningen gärna vill skjuta in el-tillsatsen tidigare än vi räknade med och behöver därför jag "handledning" i att göra en "verkningsgradsanalys".

Jag förstår att ni behöver mer värden för att kunna bistå med kunskaper om dessa men exakt vilka värden behöver jag informera om? det finns ju hur många som helst ???

Eftersom det inte finns någon funktion som loggar värde över tid så är jag även fundersam på hur man ska veta att anläggningen fungerar optimalt under olika förhållanden?

Hoppas alltså på er hjälp i detta projekt som förhoppningsvis kan vara bra information för många andra!

Tack på förhand.

Carl-Henrik
« Senast ändrad: 21 november 2010, 09:55:49 av Nordostpassagen »
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad kjell å

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur optimera av Nibe 1330?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2010, 20:35:41 »
 Det löser du genom att justera hur mÃ¥nga gradminuter som ska gälla.
Vi har en 1330 med 30 kw med olja som tillskott.
Vår inställning är ca 350 gradminuter,men det är viktigt
att shunthastighet och shuntöppning inte sker för snabbt
så att värmepumpen stannar på för hög framledningstemperatur.

Det verkar som din tidigare förbrukning med olja och tillskott i relation
till nuvarande förbrukning på 55000 kwh,ej inneburit tillräckligt låg förbrukning.
Vad har du för framledningstemperatur/retur samt motsvande på köldbäraren ??
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 20:42:56 av kjell Ã¥ »
ivt c5-2002
först 180 m jordvärme, nov 2006 120 m bergvärme

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur optimera av Nibe 1330?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2010, 21:00:43 »
Jag antar att det är värde 8.2.5 "Startvärde tillsats" som menas.
Startvärdet är -500 som default men jag tror man kan justera upp detta värde (större minusvärde).
Men justera i steg och se hur VP:n bär sig åt då det blir kallare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hur optimera av Nibe 1330?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2010, 12:46:12 »
Jag har installerat och justerat ganska mÃ¥nga 1330 i större fastigheter och hyresrätter och det är absolut inget enkelt jobb om du inte har koll pÃ¥ hur värmesystem och värmepumpen fungerar. Men för att du ska tjäna maximalt med pengar sÃ¥ ska maskinen gÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer som möjligt = bra flöden och öppna termostater med fungerande termostatventlier.  Sen ska du ett deltaT pÃ¥ F/R pÃ¥ 7-8 grader pÃ¥ kompressorerna, oavsett driftläge, sÃ¥ injusteringsventlierna är väldigt viktiga att dom ställs rätt. Även över acctanken om du har en sÃ¥n.

Sen blir jag nyfiken på ditt varmvattenupplägg, om du har akil-tankar så fungerar INTE den ritningen som nibe har på sin hemsida.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Hur optimera av Nibe 1330?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2010, 17:01:47 »
Jag har installerat och justerat ganska mÃ¥nga 1330 i större fastigheter och hyresrätter och det är absolut inget enkelt jobb om du inte har koll pÃ¥ hur värmesystem och värmepumpen fungerar. Men för att du ska tjäna maximalt med pengar sÃ¥ ska maskinen gÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer som möjligt = bra flöden och öppna termostater med fungerande termostatventlier.  Sen ska du ett deltaT pÃ¥ F/R pÃ¥ 7-8 grader pÃ¥ kompressorerna, oavsett driftläge, sÃ¥ injusteringsventlierna är väldigt viktiga att dom ställs rätt. Även över acctanken om du har en sÃ¥n.

Sen blir jag nyfiken på ditt varmvattenupplägg, om du har akil-tankar så fungerar INTE den ritningen som nibe har på sin hemsida.
Okej, nu ska vi se om jag förstår.
Delta T på F/R på 7-8 grader - Är det skillnaden mellan framledning och retur och på vad? Köldbärare in/ut eller?
akil-tankar vet jag inte heller vad det är. Vi har två Varmvattentankar en som brukar ligga mellan 45-55 grader och en annan som har inbyggd termostat på 6 W som skickar ut varmvatten på ca 65 grader i kranarna.

Säger det något?
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Hur optimera av Nibe 1330?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2010, 15:39:21 »
Pump B larmade för hög hetgas och stannade.
Serviceteckniker tillkallades. Hans "gissning" var köldmedelläckage och vill byta hela kompressorn.
Någon dag efter startade kompressor om igen och går nu och jag har försökt kolla värden för att få höra era synpunkter.

Ute temp 0,8
El-patron ej dragen/tillslag

Pump A Värmeproduktion                                  Pump B   Värmeproduktion
Värmebärare fram/retur     46,9/37,0                  46,7/36,8             
Köldbärare in/ut                0,4/37,4                   0,4//15,6 
Hetgas                             89,0                        101,7
Bulb                                  3,8                           6,8

Hur verkar pumparnas värden?
Kan jag justera något för att optimera?



Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tempgivaren för KB-ut visar galet.
Hetgastemp på B-pumpen är lite hög.
Serviceteknikern har kanske rätt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Tempgivaren för KB-ut visar galet.
Hetgastemp på B-pumpen är lite hög.
Serviceteknikern har kanske rätt.  Sc:,h

Jo, det händer väl nÃ¥gon gÃ¥ng kanske...  ;)
Trist bara att pumpen/installationen har strulat så förb--at. Vi har bara haft den i 2,5 år. Vill inte gärna lägga ut 30 tkr redan. >:( Man undrar ju varför felet uppkommit. Fabrikationsfel kanske? Jag fortsätter att logga och se vad som händer.
 
Vilken av KB-ut menar du visar fel, A - B eller båda? Vad är rimligt värde?
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #8 skrivet: 19 november 2010, 18:15:44 »
Ena pumpen A - har startat 1,2 gånger på 5 dagar och den andra B - 0,8 ggr på samma tid! Temperaturen på köldärare in verkar dessutom bara sjunka och sjunka. Borde det inte vara varmare nere i borrhålen än 0,2 grader?

Är det en typisk fredag eller...



Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #9 skrivet: 19 november 2010, 18:26:49 »
Båda tempgivarna på KB ut verkar ju visa tokigt, de borde visa minusgrader båda två, om kompressorerna var i drift när du läste av.
Skulle inte förvåna mig om det bara är hetgastempgivaren på kompressor B som åckså är väck, men installatörern tjänar ju mycket bättre på att byta modul.

Om du har möjlighet, stäng av båda kompressornerna ett par timmar, men låt flödet för värmebäraren gå, och kolla sedan om de två hetgasgivarna verkar stabilisera sig på samma temp (rumstemp?)

Att det blir 0.4 grader på inkommande KB är helt normalt, det brukar inte bli mycket lägre än så även om den tuffar på hela vintern.

Läs om övergångsvärme i wikipedia.

Öka värdet för tillskott ordentligt, det tar timmar av gradminutunderskott innan det börjar bli så kallt i husen att någon märker det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #10 skrivet: 19 november 2010, 20:05:08 »
Båda tempgivarna på KB ut verkar ju visa tokigt, de borde visa minusgrader båda två, om kompressorerna var i drift när du läste av.
Skulle inte förvåna mig om det bara är hetgastempgivaren på kompressor B som åckså är väck, men installatörern tjänar ju mycket bättre på att byta modul.

Om du har möjlighet, stäng av båda kompressornerna ett par timmar, men låt flödet för värmebäraren gå, och kolla sedan om de två hetgasgivarna verkar stabilisera sig på samma temp (rumstemp?)
...
Öka värdet för tillskott ordentligt, det tar timmar av gradminutunderskott innan det börjar bli så kallt i husen att någon märker det.
Okej, Jag ska se om jag kan stänga av kompressorena separat. Jag är osäker på hur jag ska göra.

I övrigt sÃ¥ verkar det som om förutom att det är fredag idag, vara ett typiskt mÃ¥ndagsexemplar av Vp vi fÃ¥tt, som strular sÃ¥ mycket. Den har väl inte mÃ¥tt bättre av att ha blivit installerad av klÃ¥pare.  fiR:
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #11 skrivet: 20 november 2010, 10:12:21 »
Ena kompressorn A - har startat 1,2 gånger på 5 dagar och den andra B - 0,8 ggr på samma tid!
Borde inte de stoppa ibland?

VP fortfarande igång och har kört hela natten utan att stoppa. Hetgasen på kompressorena larmar inte men ligger betydligt högre på Kompressor B.

Kölfbärarvärden fortfarande "felaktiga" med mycket högre utvärden än invärden.

Finns det någon "elektronikbox" som kan ha havererat på NIBEn eftersom så många värden är felaktiga?
« Senast ändrad: 20 november 2010, 10:50:57 av Nordostpassagen »
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är vanligt att köldbärargivare eller utegivaren krånglar. De sitter i en fuktig miljö. Tränger fukt in i givaren visar de för höga värden.


Om du har möjlighet, stäng av båda kompressornerna ett par timmar, men låt flödet för värmebäraren gå, och kolla sedan om de två hetgasgivarna verkar stabilisera sig på samma temp (rumstemp?)

Kontrollera med en vanlig termometer vad det är för temperatur där givarna sitter. På min pump sitter hetgasgivaren inte så långt under varmvattenberedaren och visar betydligt högre temperatur än vad det är i källaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #13 skrivet: 21 november 2010, 09:54:28 »
Båda tempgivarna på KB ut verkar ju visa tokigt, de borde visa minusgrader båda två, om kompressorerna var i drift när du läste av.

Upptäckte att installatören (?) i dokumentationen efter instalationen gjort en notering vid punkten köldbärare att det på rördragning saknas iso (isolering, kanske?) på 50 cm.

Detta skulle ju kunna förklara varför värdena för köldbärare ut visar så fel, frågan är väl varför det saknas isolering?! Är inte köldbärarkonstruktionen inbyggd i VP, eller är det något som rörpularen ska ombesörja vid installationen?

Själv vet jag inte var detta sitter i VP. Har tagit bort front och sida och kan ta en bild och skicka upp här på forumet om någon tror sig kunna se bättre?
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Strulet fortsätter - Pumparna bara går och går!
« Svar #14 skrivet: 21 november 2010, 11:52:55 »
Upptäckte att installatören (?) i dokumentationen efter instalationen gjort en notering vid punkten köldbärare att det på rördragning saknas iso (isolering, kanske?) på 50 cm.


Givarna sitter inne i pumpen och där är isoleringen fabriksinstallerad. Det verkar osannolikt att det skulle saknas isolering där. Troligen är det någonstans mellan pump och yttervägg det saknas isolering. Är det så kan det inte påverka givarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!