Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 mars 2016, 16:35:56 »

Har inte din flm en egen brine cp  Sc:,h
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 10 mars 2016, 16:34:03 »

Varför jag frågar är för att när pumpen inte är i behov av KB stannar pumpen. Har ju en FLM och det känns som att det tappar lite syfte då. Tänkte köra på kontinuerlig drift under sommaren och höja ventilationen en aning och värma på borran.  Sen om det ger något vet jag inte.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 mars 2016, 16:24:39 »

Den har variabel effekt mellan 10-87 watt.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 10 mars 2016, 15:30:47 »

Nån som vet hur mycket effekt köldbärarpumpen har?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 mars 2016, 07:50:17 »

En Nibe ES 300 varmvattenberedare läcker 1 148  kWh/år enligt energimyndighetens test.
Det innebär 3.14 kWh/dygn, eller 0,13 kWh/timme.

Den slutar inte läcka värme för att du låter temperaturen sjunka, men visst minskar förlusterna en aning.
Hur mycket du sparar beror alltså på hur länge den får stå avslagen, först när den är rumstemperatur sparar du 0.13 kWh/timme.
Eller ca 2.50 kr/dygn.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 08 mars 2016, 22:47:01 »

någon som har kolla på hur många grader en varmvattenberedare sjunker per timme? Tänkte om det är lönt att slå av beredaren ett par timmar under natten då ändå ingen inte duschar :D. Har en Nibe VPB300 dockad mot pumpen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 mars 2016, 17:06:58 »

Gissar att den inte går lägre i alla fall för låg hastighet kan ge problem med smörjningen så det är nog spärrat.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 08 mars 2016, 16:28:20 »

Finns det någon anledning till att minsta tillåtna kompressorfrekvens är 20Hz. Om jag sänker den så borde den gå längre tider va? Fördel eller nackdel?
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 03 mars 2016, 08:23:32 »

Klicka ur spärrbandet (90-120), och vips har du någon kilowatt till.
Maskinen kan låta lite mer när det går på högre frekvens.
Spärrbanden kan vara användbara om man råkar få resonans vid någon viss frekvens.
Att gradminuterna har gått så lågt beror väl på att den har jobbat med att producera varmvatten en längre tid, det tar en stund med 300 liter. I meny 5.1.1 finns en varmvatten inställning "hög effekt", som jag tippar på ger högre högre frekvens vid varmvattenproduktion. I meny 4.9.1 kan du justera om du prioriterar dusch eller värme produktion. Mera värme ger gm längre från -1000, då elpatron börjar hjälpa till i onödan. Kan medföra högre ljud i duschen dock....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 mars 2016, 06:32:36 »

Chansar, men kan det första vara maxfrekvens vid tappvattenvärmning, och det andra vid husvärme?
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 02 mars 2016, 23:02:42 »

Pillat och kollat VP under kvällen då VVB duschade slut 2ggr. Gradminuterna var nere på 958 och max är 1000 (nära nära).  Såg då att kompressorn bara gick upp till 90 Hz. Läste lite i boken och inställt värde på pumpen nu är 90-120Hz. Om jag förstår rätt så låter jag inte kompressorn gå mellan 90-120. För att låta den kunna gå fullt borde väl spärrbandet stå på 119-120? Varför har 1155 två spärrband ? Behöver lite hjälp här 😀
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 29 februari 2016, 16:38:51 »

Tack Rickard  tummenupp Jag har en extern CP kopplad på Bypass när pumpen gör VV. Deltat brukar ligga på mellan 3-5 grader förutom när den gjort VV kan deltat öka något om det är rejält kallt ute.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 februari 2016, 16:08:40 »

Här finns en liten komplikation när det gäller värmepump och golvvärme.
Ofta dimensioneras ju golvvärme för ca 3-4 graders deltaT mellan fram och retur.
Värmepumpens styrning strävar efter ca 8 graders deltaT? (Vad står det i manualen om detta för just din pump?)

Detta kan man lösa på flera olika sätt, de tre huvudsakliga alternativen:

1. Man ökar flödet över värmepumpens värmeväxlare så att deltaT över både värmepump och golvvärme blir ca 4 grader, det ger lägsta kurva och bästa möjliga COP, men ligger inte i linje med värmepumptillverkarnas rekommendationer.
2. Man kör 8 graders DeltaT över värmepumpen och 4 grader över golvvärmen, det kan åstadkommas med antingen en bypass och extern cirkpump, eller ett antal pushgrupper som sitter på fördelarna för golvärmeslingorna (lokala bypasslösningar).
3. Man sätter in en arbetstank som laddas av värmepumpen, och sedan har man en extern cirkpump som matar golvvärmen med ett flöde som ger ca 4 graders deltaT över golvslingorna.

När man har en inverter med stor skillnad mellan min och max effekt blir det knepigt...
När värmepumpen går med låg uteffekt kommer man att behöva strypa flödet ordentligt för att värmepumpen skall bibehålla önskad deltaT i punkt 1 ovan.
Det gör i sin tur att flödet i de olika delarna av systemet kan ändra sinsemellan, beroende på att tryckfallet i systemet i stort kommer att ändra mycket.

Man behöver alltså egentligen ha antingen bypass eller arbetstank för att det ens teoretiskt skall kunna fungera bra.
(Eller ett absolut perfekt designat VVS-system, vilket knappt finns)
Problemet med bypass är att det i vissa fall kan ge bakflöde i bypassen när värmepumpens uteffekt är hög.
Problemet med arbetstank är att det när effekten och flödet är lågt så går allt "varmt" vatten direkt ut i radiatorkretsen, och arbetstanken fungerar dåligt som volymförstorare.

Det finns säkert andra som är bättre än mig på att förklara det där, men jag ser det som ett ofrånkomligt problem med invertrarna som själva reglerar flödet, att man från tid till annan kommer att få ogynnsamma flöden, tryckfall och temperaturer i olika delar av systemet.

EGENTLIGEN är on/off kanske bättre när man tar hänsyn till detta, ett sånt system går bättre att optimera för en viss effekt, och ett visst flöde.

För att flödet i externa kretsen vid bypass eller arbetstanklösning skall fungera även om man har aktiva termostater så bör man ha bypass eller arbetstanklösning i kombination med en tryckstyrd cirkpump, det säkerställer rätt flöde/deltaT över de slingor som tillåts värma när andra stryper för att det är tillräckligt varmt i rummet.
Har du en cirkpump med fast hastighet så kommer tryckfall, flöde och deltaT att ändras om/när termostater börjar stänga viss slingor.

Allra bäst kanske det vore att styra på framledningstemp och returtemp på ett sätt som gör att man kontinuerligt strävar efter en deltaT på runt 4 grader oavsett framledning.
I så fall behöver man en extern styrning som kan reglera en cirkpump som är reglerbar antingen analogt eller via PWM.

Vi arbetar med en sådan lösning för Logger 2020, hoppas kunna ge mer info om detta under våren, och börja leverera under hösten.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 29 februari 2016, 14:59:24 »

Menar flödesbalansering  ::)
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 29 februari 2016, 14:08:34 »

Så nu körde jag en logg för en vecka sen. Vi prata om flödesinställning på slingorna förut. Vad gäller där? samma returtemperatur på alla slingor? Diff på temperaturen, hur mkt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 februari 2016, 21:31:21 »

Jo men det är långt till 20 grader och mycket berg som ska värmas upp.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 22 februari 2016, 20:44:31 »

Låg på 12,8 i april förra året  8).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 februari 2016, 19:32:25 »

Det är bättre att värme huset med kamin än att värma brine med den även om det säkert inte blir några problem du kommer inte över 20 grader.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 21 februari 2016, 21:36:39 »

Har klurat på en idé ett tag nu. Huset vi bor i och byggt själva (snickare) har vi inte installerat kaminen i ännu. Jag har möjlighet att antingen förflytta varmluften i separat stamm eller göra ett påstick på ventilationen mot FLM 30. FLM30 värmer ju på Brine och högsta tillåtna KB in är 20 grader enligt Nibe. Tanken är att göra ett spjäll så jag kan styra den som jag vill om jag gör ett påstick. Hur är era tankar kring min idé?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2016, 12:28:29 »

Det finns en del att optimera om den går på inställningarna som vp levereras med men det borde installatören redan ha fixat.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 19 februari 2016, 12:13:11 »

Är hemma hos en kund och bygger om hela övervåningen.  Han klagade på att hans 5 år gamla pump Nibe 1145-15 hade problem. 51043 starter på 9198 timmar.... Pillade lite GM och gick över systemet i VP. Nibes egna folk har varit här 7 ggr och säger att allt är som det ska... Den stod på radiatorer.....  Nu ligger han på 75% mindre starter och det blir varmt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 februari 2016, 13:50:41 »

Troligtvis inte i ditt fall för så hög effekt kommer du inte använda men det gör ju ingen skada heller.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 18 februari 2016, 11:18:32 »

Det gick att höja installerad eleffekt från 6kw till 6,5kw. Gör det nån skillnad? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 20:06:35 »

Låt termostaterna stå fullt öppna tills du hittat rätt kurva. Ja kör en ny logg kan kolla på den men jag tror allt är ok.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 17 februari 2016, 19:11:10 »

Ok men då ställer jag på termostaterna på önskad nivå och ser hur allt snurrar. Ska jag köra en logg om ett par dagar igen? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 18:57:13 »

Inte vad jag kommer på men har dålig koll på 1155 men dom är rätt lika som 1245 som jag har själv.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 17 februari 2016, 18:46:05 »

Startfrekvens 91 Hz och Stoppfrekvens 120 vilket verkar vara max. Nått mer jag ska pilla på 😀?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 18:35:37 »

Vet inte riktigt hur det ser ut med spärrband men du ska ju tillåta vp att gå med max hz.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 17 februari 2016, 16:34:59 »

Nu ställde jag in i menyn att på AA3-X7 är det en extern VB pump och inte larmutgång, rätt? Och den interna stod på automat men ändrade till intermittent,  korrekt? Spärrbandet fanns två alternativ med olika Hz nivåer. Inställning? DUT på minus 18 grader verkar stämma. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2016, 14:52:13 »

Att du låter termostater strypa när du har bypass är ingen bra taktik, det riskerar göra att du får kortslutning i bypassledningen, vilket gör att värmepumpen varvar ned eller stänger av sig istället för att skicka ut värmen i huset.
Du måste försöka se till att temperaturen på returen från golvvärmen = returtempen in i värmepumpen, så snart det börjar gå flöde bakvägen i bypassen så har du ett obalanserat golvvärmesystem och för hög kurva.
Helst skall du aldrig aktivera mer än högst ett par rumstermostater som kan strypa bort värme i de rum som är mest utsatta för solinstrålning.

Men det där är lite överkurs för tillfället.
Börja med att justera in kurvan med alla termostater fullt öppna så får du gå vidare med flödesbalansering sedan.
En logger 2020 för att kunna följa upp temperaturen på varje enskild golvslinga vore inte helt fel om du vill få till funktionen på din anläggning som bra som möjligt.
Dessutom tempgivare före och efter bypassen så att du kan säkerställa att du aldrig får kortslutning i bypassen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 14:40:00 »

Det är nog inga problem att sänka Gm för tillsats mera -800 eller -1000 skulle nog jag välja och lås upp effekten så lär du inte behöva så mycket elpatron.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 17 februari 2016, 14:17:49 »

Yes den sitter på bypassen och är på intermittent läge. Höjde GM  på tillsatsens till 500. Var 24,3 grader inne igår så jag sänkte en grad till att börja med på kurvan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 12:22:41 »

Har du en extra cp till golven ? Om du har det är den troligtvis kopplad med bypass så att vattnet i golven snurrar hela tiden även när vp gör vv dvs det går ett rör mellan framledningen och returen och då är det ok att använda BT25. Kollade i loggen en gång till och vid vv laddning ligger BT25 på samma som returen så det stämmer nog att du har bypass. Om ovanstående stämmer så kan du ställa interna vb pumpen i intermittent drift dvs den går endast när kompressorn går om den inte redan står så. Ställ alla termostater på max till att börja med och låt vp reglera tempen blir det för varmt inne sänk kurvan senare när det är bra inreglerat kan du använda termostaterna om det behövs.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 17 februari 2016, 10:56:01 »

Där man ställer om det är golvvärme som pumpen jobbar mot eller radiatorer? Vart in där och pillat tror jag, kollar när jag är hemma igen. Röris satte BT25  CP på VB matningen om jag inte minns fel. Stör det något? Var enligt Nibes instruktioner. Bör jag avlägsna den? Skall man alltid ha termostaterna på fullt, är det för att slingorna skall fungera som ackumulator? Lite amatör  a:gl
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2016, 09:30:13 »

kollade lite i loggen och vart sitter extern framlednings givare BT25 placerad den brukar inte användas om man inte har arbetstank med extern cp. Vill du öka effekten i din vp är det service menyn du ska göra det i och det heter spärrband i service menyn ställer man även in vilken typ av värme system man har samt Dut ungefär hur kallt det blir där du bor du kan ju kolla så dom värdena stämmer. Du håller inne bakåt knappen i några sekunder för att komma till service menyn.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2016, 07:27:07 »

Finns nog fler som kan hjälpa till med det.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 16 februari 2016, 19:42:39 »

Då ska vi se vad Smurfen säger  ::) .
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 februari 2016, 17:56:12 »

Döp om filen till ".txt" på slutet så ska den gå att ladda upp som bifogad fil här.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 16 februari 2016, 16:47:12 »

Nu har jag dragit ur stickan ur VP. Lägger jag bara ut filen som den är här?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2016, 10:23:16 »

Smurfen brukar vara bra på att tyda loggarna.  tummenupp
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 16 februari 2016, 10:15:49 »

Nope, inte än. Usb stickan sitter i sen igår kl 1600.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2016, 10:06:23 »

Du har inte online?
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 16 februari 2016, 10:01:17 »

Ska jag köra en logg?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2016, 08:36:12 »

Huruvida gradminuterna är rätt eller ej har jag ingen erfarenhet av, skulle tro att du ser det på hur mycket varvtalet svänger.
För att minska elpatrontiden kan du öka startdifferens tillsats 400 till ett högre värde.
Blir det för kallt inne när värmepumpen inte orkar utan tillskott kanske du får återställa det, men oftast är husen så värmetröga att det knappt märks.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 16 februari 2016, 08:26:04 »

Hur plockar jag bort begränsningen på kompressorn?  GM då? Nu står alla termostater öppna men fördelarna står på korrekta instrypningar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 februari 2016, 08:13:23 »

Det stod vatten vid 96 meter och det är svårt att tolka det på annat sätt än att man stötte på en vattenåder på det djupet. Jag tycker det verkar som om de som borrar lever kvar i den tid då de enda brunnar man borrade var vattenbrunnar och att terminologin är därefter trots att det i dag bör vara mest värmepumpbrunnar de borrar. Möjligen kan det bero på att vatteninflödets storlek påverkar om det går bra att borra eller inte. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2016, 07:18:30 »

Allt verkar väl rätt optimalt, om du inte trimmat din värmepump så borde du göra det.
Det går släppa på ytterligare en dryg kW effekt om man plockar bort begränsningen på kompressorn, visste du det?

Annars är det väl "vatten på 96 meters djup" jag funderar över.
Det låter helt otroligt att du har 96 meter till grundvatten, om ni inte fyllt på borrhålet med vatten så borde det göras, det kan också öka uteffekten en aning.
Skrivet av: lindgren.daniel
« skrivet: 15 februari 2016, 23:04:25 »

Behöver lite hjälp att optimera min anläggning.
Har en Nibe 1155-6, borrdjup 200m, vatten vid 96m,  vattenburen golvvärme överallt. Husets yta är 204 kvadratmeter och garaget är 58,5 kvadratmeter. Pumpen är dockad mot en 300L Vvb från Nibe. Kör en Flm 30 på ventilationen kopplad till VP. Antal starter 958, total drifttid 6297 av vilken varmvatten 907. Enda jag inte känner mig bekväm med är tillsatsens tidsfaktor: 108 av vilken varmvatten 8,9. Nu har jag kurva 4 +1 inställd och. Start kompressor -60GM och startdifferens tillsats 400. Just nu VB fram 34,3 VB retur 29,4. KB in 3,8 KB ut 0,5.

Yttervägg 300mm cellulosa i masonitebalks stomme + 45mm heltäckande parocskivor, albabalk med 70mm stående granit eps som bryter köldbryggan under yttervägg, 400mm cellplast i grunden plus två lager PE folie mot radon, 650mm cellulosa på vind, täthet 0,0864, tyvärr fick jag inte till ftx. Garage 170mm cellulosa i vanlig trästomme +45mm Paroc, albabalk och 300mm cellplast i grunden, 650 mm cellulosa på vind, självdrag. Just nu inga termostater i garaget.

Det är 20 slang överallt.

Tips?

Mvh Danne



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!