Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyon paj.  (läst 3332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Sanyon paj.
« skrivet: 17 december 2008, 10:19:21 »
Det droppar olja frÃ¥n min innerdel. Det sipprar ut nÃ¥gra droppar per dygn frÃ¥n nederdelen i skarven mellan vit och grÃ¥ plast. Bra eller hur?  huvuddunk TvÃ¥ Ã¥r gammal skrotpump. Aldrig mer Sanyo.

Undrar vart man vänder sig nu? Köpte den på en Hemmabutik som i sin tur anlitade en installatör, som helst ville slippa kundkontakt.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyon paj.
« Svar #1 skrivet: 17 december 2008, 11:18:01 »
Vänd dig till butiken som sålde den, dom måste ju ha någon på orten som gör service på pumpen.

Om det har gått över 2 år sen install så spelar det ingen större roll vilken firma du tar iomed att det går genom försäkringen som kickar in efter din 2års garanti. Ring runt till firmorna och kolla om ngn kan ta på sig jobbet, be om ett kostnadsförslag och kontakta försäkringsbolaget som står i dina papper.

I bästa fall en läcka i flarningen mellan rör och innedel, i värsta fall en läcka i förångaren och då måste hela innedelen bytas ut.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Sanyon paj.
« Svar #2 skrivet: 18 december 2008, 19:32:05 »
Ring runt till firmorna och kolla om ngn kan ta på sig jobbet, be om ett kostnadsförslag och kontakta försäkringsbolaget som står i dina papper.


hej ghandi
vad menar du med försäkringsbolag som står i dina papper?
är det inte det bolag som står för hemförsäkringen man skall vända sig till?
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyon paj.
« Svar #3 skrivet: 19 december 2008, 14:37:13 »
Antar i o med att den är köpt på firma så är den från början importad av Ahlsell Sverige vilket gör att hans Sanyo har en 3årig trygghetsförsäkring utöver den 2åriga garantin, denna försäkring går genom ett företag som heter Solid och går genom KCC center.

Om fallet är så att du måste ta det genom hemförsäkringen så är det som jag tidigare sa fritt fram att ringa vilken kylmontör som helst som tar på sig jobbet efter det att det är klart med försäkringsbolaget.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Sanyon paj.
« Svar #4 skrivet: 19 december 2008, 19:51:40 »
hej igen ghandi
varför jag frågar är att vi flyttade in i ett hus 2007 ijuli och där stt en Sanyo 123 som var monterad 2006
jag har inga som helst papper på denna det ända jag vet är att den är monterad av en riktig elfirma (vet namnet) om jag skulle få fel på denna hur skall jag då förfara?
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyon paj.
« Svar #5 skrivet: 22 december 2008, 08:40:01 »
Papperen ska finnas som kopior hos handlaren så du kan nog ringa dit med namnet på han som köpte den och få ut nya.
I vart fall så borde du höra av dig till firman som han köpte den på för att höra vilken montör/firma dom andvänder för service.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Sanyon paj.
« Svar #6 skrivet: 22 december 2008, 18:22:12 »
hej ghandi
tack för svar och God Jul
mvh kjulakalle tomte::
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyon paj.
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 13:04:41 »
Jaha då var felet åtgärdat. Ringde affären som sålde maskinen som i sin tur hänvisade till KCC Sanyo service: 0771 27 18 00. Där fick man en tid inbokad hos en kylfirma i området.

Serviceteknikern konstaterade att kopplingen mellan innerdel och rören satt bakom innerdelen. Lite udda? Hursomhelst, i kopplingen  hade det i alla fall börjat läcka lite. Efter en evighets vakuumsugning (i -10C) sÃ¥ fylldes det pÃ¥ med vad-det-nu-är-de-har-i-flaskan-medium.

Frostbanden på baksidan av utedelen är borta efter en lyckad avfrostning och maskinen snurrar på fint. Får se hur länge det håller...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!