Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump  (läst 4257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« skrivet: 12 november 2009, 14:21:23 »
Hej alla duktiga värmepumpsmänniskor!

Jag håller på med en konvertering från direktverkande el till vattenburen värme via radiatorer.
Än så länge värms huset av en vattenmantlad vedkamin som sedan är tänkt som stöd kalla dagar.
När konverteringen är klar så skall hjärtat i systemet bli en L/V-pump. Lutar åt en Mitsubishi Ecodan med Power inverter då jag kan köpa en sådan till relativt skapligt pris.

Nu till frågan:
Ecodan finns i dagsläget i 2 storlekar, Power inverter maxeffekt 9 kw och Zubadan maxeffekt 16kW.
Fick idag reda pÃ¥ att det kommer ytterligare 1 Powerinverter storlek med maxeffekt 14 kw. 
Vilken ska man satsa på??

Mitt hus ligger i Södermanland. Det är ett 2-plans ca 210m2 med krypgrund. Huset är tilläggsisolerat för ca 10 år sedan (innan vi bodde där).
Fönstren är av 2-glastyp och stora som satan, drygt 1,2 m2 per fönster. Det finns 11 stycken sådana bjässar.

Radiatorerna har en totalvärmeavgivningseffekt vid vid 55-45 på ca 7kW med reservation att det kan bli mer i framtiden då alla utrymmen inte renoverats än.
Elförbrukningen är inte tillförlitlig för dimensionering då vi har väldigt fina kakelugnar som vi eldat järnet i förra vintern samt L/L-pump. (Dåligt placerad iofs)
El-radiatorer kommer det att sitta på toaletterna tills dess att vi renoverar och sätter handukstork.

Min gissning är att värmebehovet är ca 50W/m2. Kan det vara rimligt?
I värsta fall får jag göre en transmissionsberäkning på hela kåken. ORKA!

Idag, när det är kring 0 grader, är tilloppstempen ca 46 grader och returen (enligt kurva) ca 41. Jag reglerar värmesystemet pÃ¥ returen. 

Jag skulle vilja ha hjälp och förslag angÃ¥ende valet av pump. Trodde aldrig att jag skulle vÃ¥ndas sÃ¥ mycket som jag gör inför detta  huvuddunk.
Var säker pÃ¥ att jag kunde göra det här själv  :D

Tack på förhand!
/Mats
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #1 skrivet: 12 november 2009, 19:49:05 »
är det inverter är det inte så farligt om du skulle överdim. lite
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 19:56:36 »
Nej, jag vet det. Just därför blev det så svårt. Ska man ha 14 kW och överdimensionerat eller 9kw som är right on the money?
 9kW :-\ 14kW
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #3 skrivet: 12 november 2009, 21:06:01 »
Du måste byta radiatorer till lågtemp !
med de radiatorer du har idag, kommer 9kw gÃ¥ pÃ¥ gränsen redan vid nÃ¥n gradC under noll ute  huvuddunk
även den största kommer bottna långt innan -10 ºC strecket ute ...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #4 skrivet: 15 november 2009, 19:32:16 »
Systemet är kopplat till en vattenmantlad kamin som ger ca 10-15 kW på vattnet och en ack på 220l att ladda. Den skall användas som stöd vid låga temperaturer. Angående tillopstemp så reflekterade jag själv över att det verkar högt. Systemet är inte färdigt och inte injusterat och jag håller fortfarande på att finjustera regleringen (Svårare än jag trodde att reglera på returen). Förrut hade jag över 22 grader i rumstemp och termostaterna var i princip stängda. Försökte under slutet av förra vecka att hitta en bättre returtemp som höll rummen på 21 grader utan att termostaterna stängde. Så numera har jag vid 0 grader ca 41 grader i framledning och 36 i retur. Men visst är det förtfarande ett högtempsystem. Kring noll är inte optimalt att göra sådana här tester. Fuktigt och rått och det brukar vara en knäck på kurvan. Har inte haft så många minus i år så jag vat inte hur det ligger.

Dimensionera efter nominell effekt säger du? Nominella effekten pÃ¥ pumparna jag tittar pÃ¥ är angiven som 2,8-9,3 och 4,5-14kW typ. Nominella effekten för huset torde väl vara vid Ã¥rsmedeltemp eller?  :D

Andra pumpar som skulle kunna passa?

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #5 skrivet: 15 november 2009, 20:59:09 »
Vill du köra Japanskt hade jag nog tittat på Daikin Altherma high temp...kaskadkopplad pump som lev samma temperaturer som en oljepanna.
http://www.daikin.se/news/items/high-temperature-altherma.jsp

http://www.altherma.se/technical-specifications/high-temperature/split/default.jsp

Tror inte jag vÃ¥gat gÃ¥ under 14kw:aren  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #6 skrivet: 15 november 2009, 21:38:41 »
Vill du köra Japanskt hade jag nog tittat på Daikin Altherma high temp...kaskadkopplad pump som lev samma temperaturer som en oljepanna.
http://www.daikin.se/news/items/high-temperature-altherma.jsp

http://www.altherma.se/technical-specifications/high-temperature/split/default.jsp

Tror inte jag vÃ¥gat gÃ¥ under 14kw:aren  ;)
LÃ…ter intressant   vad blir det för cop vid -10 och 80 framledningstemp?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #7 skrivet: 16 november 2009, 08:14:35 »
Det måste vara japanskt! Bilar, DVD, värmepump... Thumbsup
Jag har tittat lite pÃ¥ Daikin faktiskt men HT känns lite overkill. Det man förlorar i COP vid 80 ºC tjänar jag pÃ¥ att slippa starta ugnen för att tillaga fläskfilén pÃ¥ fredagskvällen. Bara att lägga den pÃ¥ konvektionsplÃ¥tarna  ;D

Så Ecodan 14kW tycker du. Det är den jag tittat mest åt. Det är inte Zubadan-teknik i den så man får ut max 55 ºC grader ner till -10ºC dock till crappy COP. Det är där kaminen kommer in. Jag ger lite dryga 70 000:- för enbart maskinen.

MÃ¥ste bara säga att Daikins hemsida med tillhörande broschyrer är under all kritik.  fiR:
« Senast ändrad: 16 november 2009, 13:42:11 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #8 skrivet: 16 november 2009, 13:47:07 »
Har fått pris från Daikin. Blir svårt att övertyga regeringen att vi ska leva på nudlar i ett par år.
I de HT som säljs nu finns det ingen värmepatron. Det kan man väl tycka är lite optimistiskt för marknaden i norden..
Men det är jäkligt fina maskiner.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #9 skrivet: 16 november 2009, 14:03:59 »
Tror att du kanske tror...

att allt går att lösa med hightech. Men det blir mycket som kan gå sönder.

Ett annat sätt att tänka är:

-Du känner ju huset. Planera att byta några element till modell större i de kallaste rummen.
-Docka en större, kostnadseffektiv, enkel L/V typ Nibe eller CTC till acktanken. (40-50.000kr)
-Stötta med den befintliga LL när  det är kallare än -5 ºC
-Komplettera med elpatron för de allra kallast dagarna (om du inte redan har det)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #10 skrivet: 16 november 2009, 16:15:34 »
Tack larryd!
Jag var från början inne på att bara docka acken (som har en 6kw elpatron) och köra fast kondensering. Men min VVB börjar sjunga på sista versen och det vore dumt att inte få med det i samma veva. Acken har ingen varmvattenproduktion.
Jag tror absolut inte att man löser allt med high tech. Då skulle jag aldrig gjort laddkopplet och acktanken själv. Det jag är ytterst tveksam till är att köra ut vattnet på utsidan. Visst, det finns ingen som råkat ut för sönderfrysning på det här forumet men jag och Murphy har ofta haft skillda uppfattningar om vad som funkar och inte.
Just därför är det ME och Daikin som varit intressant. Nibe split skulle också kunna komma i spel men den är nog för liten.

Jag ska ta den här vintern till att utvärdera vilka temperaturer som krävs i mitt system, har ännu inte haft riktigt kallt sedan systemet drogs ut. -5 är väl det kallaste och då hade jag inte sinnesnärvaro att skriva upp några temperaturer. Det var i alla fall varmt i huset 8)
Får sedan se om jag ska flytta runt raddarna och köpa större.

Jag får Ecodan 14kW monterad köldmediemässigt, elen ansluten och hjälp med intrimmning för ca 85 000:-
Men då får jag göra rörjobbet, håltagningar mm själv. Är det vettigt eller?

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #11 skrivet: 16 november 2009, 16:35:33 »
Det är en bra maskin till ett bra pris...

tror dock att du fixar en stor CTC+ 50l VVB för cirka 50-55.000 med styrsystem.

Har för mig att Ecodan innehåller så mycket köldmedia att den måste besiktigas av certifierad/ackrediterad kylfirma varje år. Inte helt gratis. Det nya sotningsmonopolet...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #12 skrivet: 18 november 2009, 15:30:03 »
Diskusionen fortsatte här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28024.0

Det lutar nu åt en CTC Eco El och en Airwell 1200. Fördelen blir att man kan docka in solvärme i framtiden och priset på installationen blir lägre. Sen verkar det som att Airwell är mycket bra grejer.

Hur är egentligen varmvattenproduktionen på en CTC?. Kamfläns är väl bra ur legionella synpynkt men räcker varmvattnet till. Gör det inte det blir det ett jävla liv hemma. Varmvatten är ju guds gåva till kvinnorna.

Tack cocacola, ace och ni andra som fick in mej pÃ¥ lite andra tankar. Tror det kan bli riktigt bra!  ;D

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hjälp med dimensionering av L/V-värmepump
« Svar #13 skrivet: 24 november 2009, 20:30:10 »
Kan här också tillägga att Ecodan 14kW innehåller 5 kg R410 och Zubudab innehåller 5,5kg R410.
Det är alltså läcksökning årligen som gäller. Dock ska inte protokoll från anläggningar hos privatpersoner skickas in till berört kontrollorgan.
Priset på en läcksökning kan ligga kring 1000:-
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!