Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor IVT C5 frÃ¥n 1998?  (läst 13554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« skrivet: 19 april 2011, 19:13:42 »
Hej

Jag har en IVT Greenline C5 från 1998 med 85m borrhål. Årförbrukning el 2010 16900kWh (inkl hushållsel, värmepump ca 10000kWh)

Började med att den visade hetgas hög och när jag tog hit reparatör så trodde de att det skulle räcka med att byta expansionsventil men efter att den var bytt visade det sig att även kompressorn måste bytas.
Väntar nu på pris att byta kompressor mmen det handlar väl om minst 15000kr. Just nu går den på enbart tillskott o det funkar ju med tanke på årstiden.

Vissa säger att man absolut kan byta kompressor medan andra varnat för att laga, om något annat går sönder.
styrningen finns visst ej att få tag på om den skulle gå sönder men hur ofta händer det? Vågar man börja laga och byta kompressor? Alla säger olika.

Om man ska ha en helt ny värmepump så måste jag antagligen borra ett till hål för att motsvara en IVT C7 och då blir det en stor investering som knappast kommer betala sig.

Tacksam för åsikter

Hälsningar Tomas
VP Thermia Optimum G2 6 från 2011. Borrhål 85m från 1998 (tidigare IVT C5 från 1998-2011).
1½-plans hus 140m² +30m²garage (ca 15gr)  i BorÃ¥s byggt 1981.
Radiatorer enkelrör+ Golvärme kök och bad (inomhusgivare).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2011, 19:27:49 »
Hej

Jag har en IVT Greenline C5 från 1998 med 85m borrhål. Årförbrukning el 2010 16900kWh (inkl hushållsel, värmepump ca 10000kWh)

Började med att den visade hetgas hög och när jag tog hit reparatör så trodde de att det skulle räcka med att byta expansionsventil men efter att den var bytt visade det sig att även kompressorn måste bytas.
Väntar nu på pris att byta kompressor mmen det handlar väl om minst 15000kr. Just nu går den på enbart tillskott o det funkar ju med tanke på årstiden.

Vissa säger att man absolut kan byta kompressor medan andra varnat för att laga, om något annat går sönder.
styrningen finns visst ej att få tag på om den skulle gå sönder men hur ofta händer det? Vågar man börja laga och byta kompressor? Alla säger olika.

Om man ska ha en helt ny värmepump så måste jag antagligen borra ett till hål för att motsvara en IVT C7 och då blir det en stor investering som knappast kommer betala sig.

Tacksam för åsikter

Hälsningar Tomas

Du har inte möjlighet att gräva ned en kortare markslinga som komplement till borrhålet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2011, 19:38:57 »
Eventuellt, men det finns inte så mycket plats. Har fått en offert på nyinstallation av en IVT Greenline HC C7 och då har de räknat med att komplettera med 340m slang ytjord, har ingen uppfattning om hur stor yta det kräver.

Till saken hör att det slutade borra vid 85m pga för högt vattentryck som gjorde att det inte gick att borra längre, så det kanske kan påverka (enl tidigare ägare av huset). Någon som vet om det går att mäta om mitt borrhål motsvarar ett djupare pga vattenrtycket?

Men helst skulle jag vilja undvika att investera i ni VP, den nya skulle dra 7000kWh enl offert mot mina 10000kWh på bef. Svårt att räkna hem nyinvestering känns det som om den bara ska hålla i 12år... Men vågar man byta kompressor?

//Tomas
VP Thermia Optimum G2 6 från 2011. Borrhål 85m från 1998 (tidigare IVT C5 från 1998-2011).
1½-plans hus 140m² +30m²garage (ca 15gr)  i BorÃ¥s byggt 1981.
Radiatorer enkelrör+ Golvärme kök och bad (inomhusgivare).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2011, 20:08:51 »
Eventuellt, men det finns inte så mycket plats. Har fått en offert på nyinstallation av en IVT Greenline HC C7 och då har de räknat med att komplettera med 340m slang ytjord, har ingen uppfattning om hur stor yta det kräver.

Till saken hör att det slutade borra vid 85m pga för högt vattentryck som gjorde att det inte gick att borra längre, så det kanske kan påverka (enl tidigare ägare av huset). Någon som vet om det går att mäta om mitt borrhål motsvarar ett djupare pga vattenrtycket?

Men helst skulle jag vilja undvika att investera i ni VP, den nya skulle dra 7000kWh enl offert mot mina 10000kWh på bef. Svårt att räkna hem nyinvestering känns det som om den bara ska hålla i 12år... Men vågar man byta kompressor?

//Tomas

Jag skulle inte bytt kompressorn på en så gammal vp men det kan säkert bli bra och funka många år. En ny bosch eller nibe vp kostar runt 45000 kr
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2011, 19:52:43 »
Jag har en IVT C5 från 1999 som började gå dåligt i december. Slutade med ett rekommenderat kompressorbyte a 19000:- (inkl torkfilter och exp. ventil) + ca 7000:- till för felsökningar och byte av vxl. ventil. Ångrar det ordentligt eftersom det sen visar sig att mer måste bytas. För min del vill man gå vidare med att byta förångaren a 10.000:- för att få fart på punpen. Och vad mer kan behöva bytas? En kondensor också kanske??? Jag har stoppat det försöket eftersom ny VP från Bosch kostar 45000:- så är jag redigt bitter att jag inte la pengarna på rätt val från början. Ur min synvinkel så skulle jag rekommendera dig att ta en ny. Jag tänker göra bytet själv så det tillkommer inte allt för många tusenlappar över internetpriset på en Bosch, men om du ska låta någon göra hela jobbet åt dig så har du ju antagligen ett antal tiotusingar till att försöka reparera din nuvarande pump för innan kalkylen svider.

Min kalkyl.
Reparatioskostnad utan resultat: 26000:-
Ytterligare föreslagen reparation 10000:-
Total reparationskostnad utan garanti att pump kommer fungera: 36000:-
Ny VP Bosch 45000:-
Tillsatsmateriel (kopplingar & brinevätska): 5000:-
Totalt för fungerande lösning som borde hålla 10 år: 50000:-

Så jag gör om och gör rätt! 26000 gick åt skogen på min dumsnålhet.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #5 skrivet: 20 april 2011, 20:01:59 »
Jag har en IVT C5 från 1999 som började gå dåligt i december. Slutade med ett rekommenderat kompressorbyte a 19000:- (inkl torkfilter och exp. ventil) + ca 7000:- till för felsökningar och byte av vxl. ventil. Ångrar det ordentligt eftersom det sen visar sig att mer måste bytas. För min del vill man gå vidare med att byta förångaren a 10.000:- för att få fart på punpen. Och vad mer kan behöva bytas? En kondensor också kanske??? Jag har stoppat det försöket eftersom ny VP från Bosch kostar 45000:- så är jag redigt bitter att jag inte la pengarna på rätt val från början. Ur min synvinkel så skulle jag rekommendera dig att ta en ny. Jag tänker göra bytet själv så det tillkommer inte allt för många tusenlappar över internetpriset på en Bosch, men om du ska låta någon göra hela jobbet åt dig så har du ju antagligen ett antal tiotusingar till att försöka reparera din nuvarande pump för innan kalkylen svider.

Min kalkyl.
Reparatioskostnad utan resultat: 26000:-
Ytterligare föreslagen reparation 10000:-
Total reparationskostnad utan garanti att pump kommer fungera: 36000:-
Ny VP Bosch 45000:-
Tillsatsmateriel (kopplingar & brinevätska): 5000:-
Totalt för fungerande lösning som borde hålla 10 år: 50000:-

Så jag gör om och gör rätt! 26000 gick åt skogen på min dumsnålhet.

Utan att veta hur en vp fungerar sÃ¥ känns det som att man bytt delar pÃ¥ chans finns säkert nÃ¥n som vet om det kan bli följdfel av tex en trasig kompressor  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2011, 18:25:59 »
Oftast har kompressorn gått sönder av någon anledning, (som man inte ser när den står still)
13 år gammal pump? Svårt att säga. En hel pump kan man ju hitta på blocket och byta själv.
Kompressorbyte måste en kylfirma fixa. Kosta på extra slang känns tveksamt ur ekonomisk synvinkel. Man kan väl summera det som oavsett vad du gör blir det bättre än elpanna:-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2011, 18:47:49 »
Oftast har kompressorn gått sönder av någon anledning, (som man inte ser när den står still)
13 år gammal pump? Svårt att säga. En hel pump kan man ju hitta på blocket och byta själv.
Kompressorbyte måste en kylfirma fixa. Kosta på extra slang känns tveksamt ur ekonomisk synvinkel. Man kan väl summera det som oavsett vad du gör blir det bättre än elpanna:-)

Kan kompressorn gÃ¥ sönder av trasig förÃ¥ngare  Sc:,h är det vanligt att man fÃ¥r byta flera grejer vid ett kompressor haveri.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2011, 19:58:13 »
Det finns inga enkla svar på det, läcker förångaren gas ut till det fria? VP löser på LP och kompressorn klarar sig, har det runnit in vatten i kompressorn vid drift? Kasta hela värmepumpen
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2011, 23:12:07 »
Beror lite på hur den har gått sönder och om det har kommit ut en massa metallspån och annat i kylkretsen.

En kylnisse som jagas av tidspress och kunds ovilja att betala för hans tid sÃ¥gar knappast upp kompresson och ev. torkfilter, oljeavskiljare för att se vad som fallerat och varför - tex motorn brunnit, om oljan försvunnit, oljan sur pga. inträngt vatten, brända eller tom. skadade ventiler (hög hetgas under väldigt lÃ¥ng tid), hög slitage, sludge, slam i botten  etc. 

En del av detta ser man när man kapar upp rören, häller ut lite av oljan och granskar, gör prov pÃ¥ oljan om den har lÃ¥g Ph - är oljan ut frÃ¥n kompressorns utgÃ¥ngsrör grumlig och tom. svart av slitage-partiklar sÃ¥ kan man nog utgÃ¥ att att det ser likadan i resten av systemet och frÃ¥gan är dÃ¥ var det har sedimenterat i systemet, dÃ¥ en genomspolning inte garanterar att det ta bort allt (tex sediment i recivern som ovilligt lossnar just vid genomsköljningen men lossar villigt senare när den nya oljan kommer frÃ¥n den nya kompressorn)   

För lång hållbarhet så gäller det att det är extremt rent vid tillverkning och montering - och den renhet måste man få tillbaka och vidmakthålla när man byter kompressor om den skall ha långt liv efteråt.

En metod för att rena upp lite är att montera Burnoutfilter före och kanske efter för att skydda nya kompressorn, sedan vet jag inte om kylnissar utför genomsköjlning av system i sverige som man ser att det görs utomlands (helst med R11, opps - den soppan var visst förbjudet nu ja...) 

hur eller hur så är det alltid risk att reparationen inte ger lika bra och hållbar lösning som vid orginal.

Man skall komma ihåg att burnoutfilter kostar prestanda och minskar COP pga. tryckfall och speciellt känsligt när den ligger på sugsidan, är det skit i systemet så blir den också allt mer täppt med mer tryckfall - så sådana vill man inte ha inkopplade för evigt utan bara under en tidperiod för att städa upp systemet och kanske tom byts en eller ett par gånger beroende på orsak.


 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2011, 23:31:22 »
Låter som det är lika bra att köpa helt ny om man har en vp som är 10 år eller äldre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2011, 22:56:28 »
"...reparatören trodde att det skulle räcka med att byta expansionsventil...."

Kan man inte konstatera om en expansionsventil (och en kompressor) är defekt med en tids loggning av temperaturer? Förutsatt att pumpen går att starta förstås!
Åtminstone om man tidigare har loggat pumpen i fungerande tillstånd så att man kan jämföra temperaturloggningarna?

Det vore ju bra att veta detta den dagen man själv står där med sådana bedömda fel!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #12 skrivet: 25 april 2011, 18:55:33 »
För att förtydliga min pumps symptom sÃ¥ började det i december med upprepade hetgaslarm. Servicetekniker frÃ¥n firma nr 1 föreslog direkt byte av kompressor a 27000:- pga. ventilfel i kompressorn. Eftersom jag blev misstänksam mot den serviceteknikern sÃ¥ tog jag hem en servicetekniker frÃ¥n firma nr 2. Den teknikern körde lite mer testa och se. Dvs. byte av växelventil samt tempgivaren för hetgas. Vid det laget sÃ¥ hade jag dess utom införskaffat loggern sÃ¥ jag fick lite mer kol pÃ¥ hur pumpen jobbade. Det som nu blev tydligt var att hetgaslarmet kom vid tillverkning av varmvattnet men att hetgastempen var väldigt hög även vid värmeproduktion. Vill minnas att hetgastempen lÃ¥g pÃ¥ 100-110 vid värmeproduktionen och löste ut vid ca 120 när varmvatten producerades. SÃ¥ dÃ¥ justerade jag ner varmvattentempen sÃ¥ mycket det gick och pumpen gick nÃ¥gra veckor till innan hetgaslarmet löste ut även vid värmeproduktion. Loggern visade dess utom lÃ¥gt KB delta, ca 1,7 pÃ¥ lägsta läget pÃ¥ cirkulationspumpen. Detta borde nÃ¥gon (jag/serviceteknikerna) kanske ha reagerat pÃ¥ och insett att det inte bara var kompressorn som var trasig. Förövrig sÃ¥ är det lÃ¥gt delta pÃ¥ VB ocksÃ¥ (ca 2-2,5) sÃ¥ jag misstänker att kondesorn är slut ocksÃ¥. NÃ¥väl. Firma 2 bytte nu kompressorn inkl torkfilter och exp ventilen för 19000:- (jmf. med firma nr 1 27000:-). Efter detta byte sÃ¥ gick pumpen drygt 1 veck innan den började larma med LP hög. Firma 2 gjorde nu analysen att det citat "växte svampar i förÃ¥ngaren". Antar att han menade att det var beläggning/sediment i förÃ¥ngaren. Manometern pÃ¥ LP sidan kom inte upp i tryck enligt teknikern trots justering av exp-ventilen. Den visad ca 2 bar men skulle upp i 3 bar enligt teknikern. Dock gjorde serviceteknikern ett sista desperat Ã¥tgärd och överfyllde systemet, han sa att det hade hjälpt i nÃ¥gra andra fall men att det fanns risk för att HP hög skulle larma istället. Nu gick pumpen hjälpligt till mitten av mars men med lÃ¥gt COP men bättre än en elpanna. Slutligen sÃ¥ löser den nu ut pÃ¥ LP hög hur man än gör. Som jag ser det sÃ¥ ska man betala för att servicefirma sÃ¥gar upp systemet och gör div. analyser sÃ¥ gör man kalkylen för kompressorbytet ännu sämre  :'( eller kalkylen för att byta VP ännu bättre. :)
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad TomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor IVT C5 från 1998?
« Svar #13 skrivet: 26 april 2011, 21:36:00 »
Hej

Min pump började likadant med hetgas hög, som uppstod vid varmvattenproduktion. Låg på ca 110 grader vid värmeprod och löste på varmvatten, då de trodde det skulle räcka att byta expansionsventil men nu känner man sig lite lurad. Löser ej på varmvatten om man ställer ner varmvatten temp max, men kör på tillskott nu ändå. Manometern för kalla sidan har gått ner till ca 0,1bar (stått på ca 1,5bar under vintern) men reparatör sa att det inte hade samband.

Väntar fortfarande pÃ¥  pris för kompressorbyte men efter alla rÃ¥d här sÃ¥ vÃ¥gar jag nog inte... Tack för alla goda rÃ¥d...

Håller på att ta in offerter på nytt från Thermia, Nibe, IVT. Om man byter skulle jag hellre ha en lite klenare pump än att borra nytt (med tanke på mitt borrhål på 85m) men de flesta säger att jag behöver förlänga slingan...

Hälsningar Tomas
VP Thermia Optimum G2 6 från 2011. Borrhål 85m från 1998 (tidigare IVT C5 från 1998-2011).
1½-plans hus 140m² +30m²garage (ca 15gr)  i BorÃ¥s byggt 1981.
Radiatorer enkelrör+ Golvärme kök och bad (inomhusgivare).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!