Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700  (läst 9217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2012, 22:28:47 »
Konstaterar att kopplingsdifferens behöver moddas när VP nu jobbar mot en arbetstank. Dvs T1 kommer inte alls öka lika snabbt som tidigare. Har satt max kopplingsdiff till 6 och minsta till 2, tidsfaktor 10

Får se vad det innebär
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2012, 09:02:32 »
Labbar lite med kopplingsdifferensen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44903.msg437641#msg437641

Eftersom kopplingsdifferensen avser T1 så skall det nog kluras en del på vad värdena på max, min och K bör vara.

Klart är att max inte behöver vara så stort just på grund av att VP jobbar mot en arbetstank och värmepannan (där T1 sitter) tillhör den andra kretsen i tanken.

Frågan är då hur litet min-värdet skall vara?

Provar med:
Max = 4
Min = 2
K = 20
« Senast ändrad: 20 oktober 2012, 09:07:15 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #17 skrivet: 20 oktober 2012, 12:17:41 »
COP är beroende av, bl a, flöde/delta-T och utetemp. Givet konstant utetemp så varierar uteffekten beroende på flödet. Både för högt och för lågt flöde ger lägre effekt. När jag labbade på det så kollade jag inte så noga på elförbrukningen, men jag tror mig veta att den varierade mindre än uteffekten - Dvs även COP har ett maximum vid ungefär det flöde då uteffekten är som högst.

Om jag får tid över i sommar så skall jag göra lite bättre studier. Nu när jag kan dumpa värmen i poolen och all mätutrustning på plats så har jag ju perfekta förutsättningar att labba...
Undring från en gröngöling. Ändrat flöde innebär det ändring av läget på värmebärarpumpen eller cirkulationspumpen.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #18 skrivet: 22 oktober 2012, 08:37:40 »
Om man jobbar mot en arbetstank så tillför väl den variabla kopplingsdifferensen egentligen inte så mycket? Jag skulle ha ställt max och min på samma för att simulera en fast hysteres.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #19 skrivet: 22 oktober 2012, 09:22:28 »
Tanken har också slagit mig efter jag skrev detta. Får fixa det när jag kommer dit nästa gång.
Måste också fixa igång loggning så jag kan se vad som händer och hur anläggningen fungerar.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2012, 19:20:50 »
Undring från en gröngöling. Ändrat flöde innebär det ändring av läget på värmebärarpumpen eller cirkulationspumpen.

Det handlar om värmebärarpumpen i mitt fall
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!