Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme vatten el. el eller bägge tvÃ¥?  (läst 11442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« skrivet: 14 april 2006, 11:41:51 »
Installerade en vp i höstas och har konv. övervåningen med golvvärme.
I källaren blir det radiatorer och ev. en fläkt konvektor.

Nu ska jag bygga om ett rum till bad/bastu avd. med klinkers osv. i källaren.
Detta medför att golvvärme är ett måste.
Jag måste även flytta några brunnar i rummet så en del av golvet måste bilas ur.

Hur ska jag göra för att ha en bra lösning med golvvärme året om.
Bila ur och isolera + gjuta nytt med slingor i kakan?
Radiatorer + komfort el ?
Vattenburen golvvärme + el slinga på sommaren ?

Kan man tvinga vp att pumpa in varmvatten på sommaren ?

MÃ¥nga frÃ¥gor blev det. Har funderat pÃ¥ detta och försökt bli klok men  Sc:,h

"Lite" bilder på mitt stora projekt. http://www.sadelmakaren.nu/~webmaker/
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2006, 14:50:12 »
Ser ut att vara slitigt men vardagsrummet och köket blev kanon fint!

Jag sitter i samma sits med badrum, dock i boytan.
Var till en lokal rörmokare och pratade lite om vatten resp el golvärme i badrummet, han sade så här, har man en radiator där idag så kan man sätta en stor vattenburen handdukstork där elementet sitter idag och lägga elslingor i golvet där man går (alltså inte under tvättstället och badkaret).

Man kunde därigenom få ut värme från handukstorken som en radiator och så kunde man ha en lägre temp på golvet för fötterna.

anledningen var att det är svårt att få det behagligt på sommaren när värmepumpen inte går mot radiatorerna utan bara gör varmvatten. Han sade att klinker blir kallt och obehagligt att gå på även när det är sommar och varmt ute om inte det finns lite värme på golvet.

Han hade gjort så här åt nästan alla sina kunder och alla var jättenöjd fast dom hade oxå pratat om vatten buren golvärme innan dom bestämt sig.

Så alla ni som har erfarenhet om detta (antingen som rörmokare eller kunder kan väl berätta hur ni gjort, tänkt om detta innan och efter åtgärd.

Har läst här på forumet att dom som har pool har lurat utegivaren att det är kallt ute och kört ut värme till poolen även sommartid.
Är det ekonomiskt svarbart för ett badrum på 6m2, eller är det billigare och smidigare att göra som min lokala röris föreslog.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2006, 15:52:04 »
Alternativt lägga vattenburen golvvärme överalt och glest med el slingor där man går.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2006, 18:33:52 »
Om man lägger golvvärme som täcker hela värmebehovet och el-golvvärme där man går så kommer värmepumpen i första hand att värma golvet och när tempen på vattnet blir lägre (vår, sommar och höst) går el in och stöttar med stigande effekt ju kallare vattnet blir, till elvärmen lägger man en kännare i golvet som med stor nogrannhet hela tiden känne hur mycket som elvären behöver hjälpatill med så elvärmen kommer inte att dra mera ström än nödvändigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #4 skrivet: 14 april 2006, 19:55:04 »
Jag har gjort ett liknande jobb i källaren. Bilat bort den gamla plattan, grävst ut, isolerat 30 cm, gjutit ny platta med vattenburen golvvärme huvuddunk. Hoppade över elburen golvvärme. Detta är vårt 2:a badrum så de få gånger jag använder det på sommarhalvårerr så får det vara lite svalt på golvet.

Ett annat alternativ för dig är att gå på Wirsbos nya shunt med inbyggd elpatron. Då slipper du elslingor.

/A

IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #5 skrivet: 14 april 2006, 21:13:00 »
SÃ¥  här har jag kopplat in min elpanna till golvvärmesystem


Sen är det huvudsakligen VP som värmer huset+poolen.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #6 skrivet: 15 april 2006, 19:44:27 »
Det som verkar intressant för min del är nog shunten med elpatron. Du slipper man fundera pÃ¥ elslingor och kan utnyttja vp:n fullt ut   Ã¤ven vintertid. Elen ser ju inte ut att bli billigare  fiR:

MÃ¥ste hitta mer info om den!

Tackar för tipsen och fler är välkomna  Thumbsup
« Senast ändrad: 15 april 2006, 19:48:42 av jontte »
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #7 skrivet: 15 april 2006, 20:09:50 »
Vad jag hört så fungerar det ganska bra med enbart den vattenburna golvvärmen, om du fortsätter att köra cirkulationen med alla termostater fullt öppna under sommaren kommer golvet i källaren att värams av golven och de eventuella radiatorerna uppe, golvet i källaren kommer även att ge lite svalare på ovanvåningen. Inte helt fel.

Har inte någon erfarenhet av det själv, men det borde fungera, har du 25 grader varmt i husets ovanvåning borde golver bli nästan lika varmt i källaren sommartid.

Nåt att fundera på, behöver iofs inte utesluta elpatron eller elslingor som komplement.

Själv har jag elgolvvärme i vÃ¥r toa  huvuddunk huvuddunk huvuddunk (gamla synder) och jag har tidigare kört ca 25-26 grader pÃ¥ det golvet sommartid, numer kör jag det avstängt pÃ¥ sommaren, det blir lite kallt, visst, men det är mest en vanesak.

En liten matta pÃ¥ golvet där man stÃ¥r mest löser de mest kritska lägena.  ;)

PS. mycket jobb, verkar du haft, men fint blir det. Jag kanske skulle satt in möjlighet att strypa in de två markslingorna individuellt om jag varit dig. men...

Du hade kunnat spara ganska stora pengar om du deltagit i forumet lite längre... termostater och rumsgivare skall inte behövas i ett värmepumpsdrivet golvvärmesystem, det förstör normalt mer än det hjälper till, i alla fall om man har ställt in flöden och reglerdator ordentligt. Har man både golvvärme och radiatorer är det dock en fördel om manhar en värmepump som kan reglera två olika shuntgrupper, en för radiatorerna och en för golvvärmen.

Jobba på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #8 skrivet: 16 april 2006, 10:51:10 »
Tack för svaret Rickard.

Installatören som var hit för att koppla ihop pumpen med slingorna osv. sa att det inte behövdes någon separat strypning på slingorna. Jag ställde den frågan för det kändes angeläget tyckte jag. Kanske var jag dum som inte höll fast vid min tanke.

Anledningen till att jag satte in termostater och rumsgivare var att jag vill ha lite olika temperatur i rummen. Halva huset står väldigt mycket i solen och tar in mycke värme den vägen. Var rädd att det skulle bli för hett i dom rummen annars (sovrum).
Som det är nu när jag enbart har golvvärmen inkopplad så går slingorna nästan på max allihop och jag reglerar den via pumpen. Det blir annat sen när radiatorerna i källaren kommer igång.

Visst har det varit mycket arbete, det kan man inte komma ifrån. Tyvärr så finns det en hel del kvar också.
Enda stora missen är att jag inte stärkte upp golvet när jag satt in golvvärmen. SÃ¥ nu ska jag ta loss klicklaminatet och lägga i en golvgipsskiva för att fÃ¥ det stabilare. Man lär sig sÃ¥ länge man lever även om det tar emot ibland  :'(

« Senast ändrad: 16 april 2006, 10:55:27 av jontte »
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #9 skrivet: 16 april 2006, 11:38:10 »
Sabilare med golvgips Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #10 skrivet: 16 april 2006, 15:44:38 »
Ja är det så konstigt om du limmar och skruvar en 13mm golvgips skiva på spånskivan så blir golvet mycket stummare
(en 22mm spÃ¥nskiva sviktar mindre än en 12 mm) 13+22= 35 mm  borde blli stummare än 22 eller?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2006, 11:47:33 »
Vatten blir de med stöd av värmen från golvet uppe och en elpush 12 från wirsbo.

Frågan är hur man smartast gör dragningen av rören för bäst effekt.

Min tanke är följande. Då får push 12 stå för cirkulationen.

Tips!
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Golvvärme vatten
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2006, 22:43:33 »
Vatten blir de med stöd av värmen från golvet uppe och en elpush 12 från wirsbo.

Frågan är hur man smartast gör dragningen av rören för bäst effekt.

Min tanke är följande. Då får push 12 stå för cirkulationen.

Tips!

Jag har som du en VPA 300/200 & jag matar min Purscher sommartid från dubbelmanteln på VPA:n & vintertid från radiatorsystemet. på så sett har jag altid golv värmei igång i badrumet.

Purschern är inkopplar på båda slingarna med T-kors & sen avstängningsventiler så man kan öppna/stänga vilken slinga den sak hämta varmvatten ifrån.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vatten el. el eller bägge två?
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2006, 13:03:28 »
Ok, det är en ide de också. Även om man inte får nytta av de varma vattnet som finns gratis på övervåningen.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!