Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 310P läcker  (läst 3785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Fighter 310P läcker
« skrivet: 04 december 2011, 10:44:50 »
Hej,

Min svärfar säger att hans Nibe Fighter 310P har börjat läcka. Den installerades 2000. Han bedömer att det kommer från själva tanken. Är det någon som kan säga något om detta trots den väldigt knapphändiga informationen? Vad ska vi kolla efter? Vad behöver ni veta?

Vänligen,

Micke

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Fighter 310P läcker
« Svar #1 skrivet: 04 december 2011, 12:13:59 »
Kan ju vara vad som helst med den beskrivningen...

1) Rinner det konstant eller är det bara en pöl under?
2) Stopp i spillvattenavloppet så att det rinner över från avfrostningen?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Fighter 310P läcker
« Svar #2 skrivet: 04 december 2011, 16:04:16 »
Det som kan komma undertill är kondensvatten vid avfrostning och de två övertrycksventilerna än för radiatorkrets och en för varmvatten. Kolla att det inte är dessa som läcker. En 10 år gammal panna ska ju inte rosta söder om det möjligtvis inte är aggressivt vatten. Själv har jag haft samma vattenberedare i 40 år utan problem. Läcker det i radiatorkretsen syns detta på tryckmätaren (sjunker). Läcker varmvattentanken till radiatorkretsen syns även detta på tryckmätaren (stiger). Läcker varmvattentanken utåt så kan det vara svårare.

Men kolla först rör och kopplingar samt övertryckventiler.

Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 310P läcker
« Svar #3 skrivet: 11 december 2011, 22:01:22 »
Ursäkta att jag aldrig kom tillbaka med något svar...men det visade sig vara skit som fastnat och därmed satte stopp...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!