Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ det kan bli ....  (läst 11468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SÃ¥ det kan bli ....
« skrivet: 06 april 2007, 00:15:49 »
För typ drygt en månad sen när det slogs upp i tidningar och på TV om H16 reggade jag mig på detta forum för att kolla upp om jag tillhörde dessa som råkat illa ut.
Nä det hade jag ju inte men började läsa alla trådar om både det ena och det andra.
Solfångare har jag genom bekanta dåliga erfarenheter av men tänkte kanske detta forum kan ge en inblick i och framför allt kunskap.
Kunskap och insikt fanns det tillräcklig här av, så till den grad att jag idag kan kalla mig solfångarägare. Fick större delen av min solfångarutrustning i förrgår (Onsdag) och har skruvat ihop delarna på köksgolvet. Skruvas upp på väggen senare idag när det ljusnat och kaffet fått kroppen kvickna till.
Eftersom vi haft snöstorm så avstod jag att montera upp fångarna igår.
Hade inte en tanke pÃ¥ att skaffa solfÃ¥ngare innan men en riktig karl har all rätt ändra sig, minst 3 ggr i livet  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #1 skrivet: 06 april 2007, 11:47:38 »
Om Du inte skruvat upp förväntningarna för mycket, utan har dom satta till, vv under 6-8 mÃ¥nder, utslaget över ett helt Ã¥rs produktion, dÃ¥ kommer Du att bli helt nöjd. Ã… glöm inte att gÃ¥ över till grannen pÃ¥ vedbacken (om Du har nÃ¥n) Ã¥ pÃ¥peka för han "Att i dag är det soligt Ã¥ fint väder, som gjort för solfÃ¥ngare..., Ã¥ här stÃ¥r Du Ã¥ sliter ser jag"  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #2 skrivet: 06 april 2007, 14:01:06 »
hej ..
skoj  det ska bli roligt Ã¥ se hur du gillar dom..

det jag tycker e värst e att man ser knappt att det ger nÃ¥tt,värme införsel sker under sÃ¥ lååång tid ,,,men pÃ¥ kvällen brukar man bli glad dÃ¥ man hipps vipps  har 70/70 i tanken..
det funkar otrolig bra,men helt tvärt om mot ved


jag håller på att koppla in min elberedare för fullt men det går sakta,frugan jobbar så man måste va pappa ochsså....men den som väntar på nått gott ..

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #3 skrivet: 07 april 2007, 20:05:42 »
Grejerna uppsatta pÃ¥ vägg igÃ¥r  Thumbsup

3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #4 skrivet: 07 april 2007, 20:16:22 »
Imponerande, tar du även in satellit-TV med solfångaren :D
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #5 skrivet: 07 april 2007, 20:44:37 »
hej
ser super bra ut..

du disken mÃ¥ste du ju be Hum-Lan  konverterar om den till en parabol solfÃ¥ngare,,den passar perre dÃ¥ du ska koka palt   ;D


Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #6 skrivet: 07 april 2007, 21:25:58 »
Den slänger jag bara över grillen .. den är under lilla snöhögen under huset och är 70 cm hög. DÃ¥ jar jag ju en wok  ;D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #7 skrivet: 07 april 2007, 23:37:43 »
Jag har läst att en del som har bergvärme och för kraftiga pumpar kan få tjälfrusna borror. Man kan tydligt se att du använder en aldeles för kraftig luftvärmepump för hela naturen verkar ju tjälfrusen. 8)
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #8 skrivet: 07 april 2007, 23:53:30 »
När jag lyckats fÃ¥ ut slingorna pÃ¥ gräsmattan lär nog grillen tina fram och jag kan testa min nya wok  *roflmao*
Här är ett bevis att växthuseffekten inte nÃ¥t till 400 meters nivÃ¥n eller sÃ¥ är den en myt  b00k
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #9 skrivet: 08 april 2007, 08:28:54 »
Den slänger jag bara över grillen .. den är under lilla snöhögen under huset och är 70 cm hög. DÃ¥ jar jag ju en wok  ;D
/Bosse

Rena helgerÃ¥net  huvuddunk ;) Nä köp en motorstyrning till den, sÃ¥ fÃ¥r Du 4-5-tusen kanaler till  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #10 skrivet: 09 april 2007, 20:21:31 »
Motorstyrningen är den svarta klumpen som ligger i snön. 4000 arabsvamlande kanaler kan jag vara utan, även Al Gazzira eller vad den heter.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #11 skrivet: 09 april 2007, 21:10:10 »
Motorstyrningen är den svarta klumpen som ligger i snön. 4000 arabsvamlande kanaler kan jag vara utan, även Al Gazzira eller vad den heter.
/Bosse

Vilket Ã¥rtionde hade Du tallriken igÃ¥ng egentligen  :o ;D  Det finns massor med bra kanaler Ã¥ araberna har egna satelliter, sÃ¥ dom kan Du undvika. Ã… AlJazeera sänder pÃ¥ 1W, sÃ¥ den har Du ju iaf  ;D Men pÃ¥ engelska förstÃ¥s, Ã¥ faktum är att det är en helt suverän nyhetskanal  :)

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #12 skrivet: 18 april 2007, 21:47:37 »
Först 3:e dagen min solanläggning var i drift vågade solen visa sig 50% typ.
Jag lyckades fÃ¥ bÃ¥de vvb laddad och 12:30 skickade jag allt till acc sÃ¥ nu har jag värme för natten och lÃ¥ter min L/L pump vila.  Thumbsup
Blir ett besök i duschen och det är behövligt.
Har sprutat 4 flaskor fogskum i var acc-tank nu och hoppas det ger resultat när jag i morgon trycker in de 4 sista jag har.
FÃ¥r besöka ByggMax och inhandla en kartong till sÃ¥ även baksidan pÃ¥ tankarna blir välisolerade.  ^-^ Sen Ã¥terstÃ¥r att isolera rör till gamla öppna expansionskärlet pÃ¥
övervåningen, det är energiläckage där har jag upptäckt.
Någon som vet det är möjligt göra om till slutet system på ett enkelt sätt?
Idag är det cirkulation satt pÃ¥ expantionen för frysrisk. ÖvervÃ¥ningen var oinredd frÃ¥n början -34 ....  a:gl
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #13 skrivet: 18 april 2007, 22:37:20 »
Se där  Thumbsup Mycket mer än sÃ¥ behövs ju inte, Ã¥ nu fÃ¥r Du även tyst Ã¥ skönt utan L/L pumpens flÃ¥sande  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: SÃ¥ det kan bli ....
« Svar #14 skrivet: 18 april 2007, 22:39:30 »
hej
ska du plocka bort det öppna kärlet e det väl bara att såga bort det å ansluta ett tryckkärl
fast du kommer att behöva ett ganska bussigt kärl 100-130 liter minst ...fördelen e väl att du kan sätta det i anslutning till panna/acctank....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!