Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1235  (läst 10089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235
« Svar #30 skrivet: 23 mars 2008, 17:27:07 »
Förlåt!
Jag glömde att svara på ditt påpekande om mina starter. Jag vet att de är för många. Jag avvaktar tills det blir lite varmare då ska jag installera en knäpptank på 150l. som jag har stående. Då kommer det problemet att lösa sig.

Häls Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1235
« Svar #31 skrivet: 24 mars 2008, 08:53:09 »
Vad du menar är att dimensioneringen är problemet eftersom den är dimensionerad mot normalåret. Jag har haft ganska konstant förbrukning tidigare på ca 35000 kWh värme sedan 2002 så jag tror inte detta är problemet.

Enligt SCB:s statistik var antalet graddagar Ã¥ren 2003-2005 i snitt 95% av normalÃ¥ret 1970-2000. Efter 2005 har det enligt mina gÃ¥ngtidsiffror varit ännu mindre värmebehov. Nu vet jag inte vad NIBE:s program räknar med för klimatdata men det är troligt att det fattades nÃ¥gra tusen kWh i startvärdet för kalkylen. Sen mÃ¥ste man komma ihÃ¥g att klimatet kan varierar lokalt. Det finns varma lägen och köldhÃ¥l. Det pÃ¥verkar ocksÃ¥ resultatet. 

Citera
Vad jag inte förstår är att pumpen trots att den får order av börvärdet att stiga till 48,5 grader inte klarar mer än 47 utan att ta hjälp av tillsatsen. Vad styr detta ?
Vad jag kan förstå klarar pumpen 55-65 grader VB ut utan tillsats vid ideala förhållanden så 48 är ju långt under....

Pumpen ger ca 10 kW. Vid 47 graders framledningstemperatur klarar radiatorerna av att avge 10 kW och då kan inte längre temperaturen stiga. För att få högre temperatur måste den tillförda värmeeffekten ökas.

Pumpen klarar mycket riktigt av att leverera värme vid högre temperaturer men det förutsätter att värmeavgivningen från det som värms håller sig under pumpens avgivna effekt. Det är inga som helst problem att värma upp den isolerade varmvattenberedaren till hög temperatur. Vill man ha samma höga temperatur på radiatorvattnet måste man isolera radiatorerna med filtar eller annat så att de inte kan avge värmen.

Är pumpen rätt dimensionerad är det bara bra om radiatortemperaturen är lÃ¥g. Det ger bättre verkningsgrad. Min pump klarar av att dra upp framledningstemperaturen till 42 grader. Den ger dÃ¥ ca 5,5 kW. Jag skulle mycket hellre vilja ha sÃ¥dana radiatorer att pumpen inte orkade mer än till 35 grader. Det skulle ge mycket bättre verkningsgrad. 

En sak jag kom på är att kanske flödeshastigheten på VB är för hög så att den "kyler"ner värmeväxlaren för mycket och därför verkningsgraden minskar...den ställdes på 3 av installatören. men då minskar väl också värmeavgivningen från radiatorerna (kallare inne), det är inte så lätt det här.

Om flödeshastigheten minskas kommer deltaT över pumpen (och radiatorerna) att öka. I och med att reglersystemet reglerar framledningstemperaturen utifrån utetemperaturen (jag förutsätter att det inte finns innegivare) kommer framledningstemperaturen att hållas konstant men radiatorernas medeltemperatur kommer att minska något (deltaT ökade ju). Det blir något svalare inne så man måste kompensera med att öka värdet på värmekurvan.

IVT reglerar på returtemperaturen så där fungerar det tvärtom. Det blir varmare inne vid minskad fart på pumpen.

7-10 grader deltaT bör man i vilket fall som helst sikta på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Nibe 1235
« Svar #32 skrivet: 26 mars 2008, 09:27:10 »
Jag är i stort sett nöjd med installationen av min Nibe. MEN.....

Beräkningskalkylerna har en stor brist! Ingen beräkning är bättre än uppgifterna den baseras på. Beräkningen baseras i stor grad på min uppgivna energiförbrunking får man förmoda. Men ingen av de SVEP-anslutna firmorna jag begärde offert ifrån frågade vilket år min energiförbrukning avsåg. Då alla rekommenderade en mindre pump än jag själv hade uppskattat ringde jag till slut till NIBE. Inte heller de frågade vilket år mina uppgifter avsåg. USELT!

Nu tog jag ändå den mindre modellen efter att själv kollat igenom elräkningar från tidigare år och diskuterat lite här på forat. Nu har det ju inte varit så kallt i vinter, så det återstår att se hur långt ner den räcker.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!