Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Johan113
« skrivet: 27 oktober 2012, 14:37:00 »

Hej,

Inskaffat kamin nu så undrar hur man sänker ner värden för  CTC , så att man har tillräckligt med vatten för duscha , mer behövs det inte..

Tacksam för svar
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 januari 2012, 12:41:10 »

Så VPmin ersätter i princip framledningstempens funktion under de tider på året när man inte har någon framledning till radiatorerna, dvs den styr börvärdena för VP då?
Exakt, dessutom garanterar det att tempen inte går under de 37 graderna som elpatronen i övre pannan är ställd på.
Tanken är att inställningarna ska samverka hyfsat med varandra. Det kanske inte är helt optimalt. men det funkar bra för mig. Från början ställde jag in så här, för att köra ett år och se hur mycket elpatronen går in, om den alltid är inkopplad på låg effekt.

När man gör sina inställningar, bör det ju finnas en anledning till varför man gör just dom. Då måste man ju tänka efter vad som händer, och även om det inte faller så bra ut, så lär man sig lit grand.

erp
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 04 januari 2012, 12:00:50 »

Vad jag förstått så håller den alltid 38 grader. Säg tex på våren eller hösten när du enbart behöver kanske 30 graders framledning. då håller den alltid 38 ändå. Det gör att du får lite mer vv. Under sommaren när CP är avstängd och det är varmare än 17 grader eller vad du har sommar avstängningen inställd på så kör den ju 55 graders körningar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 januari 2012, 11:48:12 »

Så VPmin ersätter i princip framledningstempens funktion under de tider på året när man inte har någon framledning till radiatorerna, dvs den styr börvärdena för VP då?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 januari 2012, 11:41:45 »

Ja, över -10º, dvs varmare än -10, en tankegroda av mig.

VPmin = 38 är bara för att pumpen ska köra till 45º när jag har diff start/stopp till 7º under vår och höst. Det garanterar varmvatten för mitt behov.

erp

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 januari 2012, 11:34:56 »

Med de här inställningarna har elpatronen dragit 20 kWh under okt, 50 kWh under nov och 100 kWh under dec. Blir det riktigt kallt behöver jag öka effekten på patronen, men under -10º brukar det klara sig och ofta klarar jag att hålla pumpen igång utan att den stoppas pga för hög retur.

... kontrollfråga för att undvika missförstånd: Du menar väl över -10º, dvs varmare än -10?

Och en fråga till. Jag förstår vitsen med att ha Övre pannan inställd på 38-40, för att inte elpatronen ska gå in i onödan, men jag förstår inte riktigt funktionen av VPmin. Cirkulationspumpen går ju hursomhelst när det börjar gå ner mot 0, oavsett vad temperaturen är i VP, och vid avfrostning så sjunker ju tempen i VP rätt ordentligt, så vad har VPmin egentligen för funktion?
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 04 januari 2012, 10:51:18 »

Hej erp,

Jag testar nu dina inställningar och ganska omgående blev det varmare i övre pannan och svalare i nedre.
Det ska bli intressant och se om elförbrukningen ökar eller om det tar ut vartannat, pumpen behöver ju inte stå och kämpa för att uppnå ett värde den aldrig kan nå. Om inte så är det värt en hel del att sluta behöva svära över dåligt med varmvatten.
Framöver blir det till att hyra en värmekamera och leta efter värmeförluster, ett hus i Trelleborg ska ju inte ha en förbrukning i klass med ett i norrland.
Ett stort tack för ditt och andras engagemang i min strävan att optimera mitt system.

Atti
Skrivet av: erp
« skrivet: 03 januari 2012, 13:00:15 »

Hej Attimannen!

Jag tycker det ser ut som anläggningen funkar helt ok. Du kör med samma huskurva som jag gör (lutn 60) och i övrigt med ganska lika förhållande.
Jag har lite kortare drifttider, ca 10 timmar nu med plusgrader och ca 18 timmar när du hade 21 timmar. Det verkar som ditt hus drar mer än mitt, men framledningen verkar vara lika. Möjligen är pumpen i minsta laget, men den funkar säkert helt ok.

Jag kör med VPmin=38º,  elpanna=37º resp 1,5kW och sedan har jag diff start/stopp till 5º när det är minusgrader ute och 7º vid plusgrader ute.
Det gör att elpatronen går aldrig in om inte framledningstemperaturen kräver det och då tar det någon timme innan shunten går över till övre pannan. Sedan ökar jag inte effekten på elpatronen förrän det verkligen behövs högre framledningstemp än vad inställningarna orkar med.

Inställningen av VPmin=38º ser till att elpatronen aldrig går in om inte värmen kräver det och under sommarhalvåret kör pumpen mellan 38-45 grader mellan 55-graderskörningarna, vilket gör att jag alltid har hyfsat med varmvatten.

Med de här inställningarna har elpatronen dragit 20 kWh under okt, 50 kWh under nov och 100 kWh under dec. Blir det riktigt kallt behöver jag öka effekten på patronen, men under -10º brukar det klara sig och ofta klarar jag att hålla pumpen igång utan att den stoppas pga för hög retur.

Det kan ju kanske vara ett tips att testa inställningarna och se hur det tar, funkar det inte så är det ju bara att gå tillbaka till de gamla. Elpatronen har bara tagit 170 kWh under okt-dec och klarar den sig under 300 kWh under jan-mar så är det inte mycket att bry sig om. Under de andra 6 månaderna har den aldrig gått in. Dessutom har den aldrig använts för värmen under okt-dec, den går bara in för att hålla tempen de 7 graderna över framledningen, vilket gör att den används bara för hålla varmvattnet riktigt varmt.

erp
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 03 januari 2012, 08:18:12 »

Absolut, om det varit så kallt just detta dygn så är precis som erp skrev från början, den långa körtiden på 21 timmar beror på detta. Ett undantag snarare än något normalt förekommande.

Med de efterföljande dagarnas väder låter dock:

drifttid/24h  15:22
starter /24h st 27

...som i högsta laget. Det tyder på att VPn borde varit ett nummer större. Men den uppgivna förbrukningen på 2083 kWh tyder i övrigt på att systemet fungerar med tanke på vilken fastighet den värmer och att det är inkl hh-el.

/Marcus
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 02 januari 2012, 23:26:11 »

Här kommer alla inställningar.
ute 6gr
rum 21,6(21,5)
panna 44(45)
framledning38(38)
panna nedre 43(46)
hetgas 91
kompr  till
fläkt  hög
laddpump  till
vp in/ut 37/44
ute vp 5
radiatorpump till
eleffekt 0,0+0
kompressor
total drifttid 7465
drifttid/24h  15:22
starter /24h st 27

inställningar
värmepump tillåten
rumsgivare ja
elpanna 45
elpanna max kW 0,0
elpanna nedre 50
elpanna nedre kW 6
fördr shunt 210
huvudsäkring 20A
extra vv min 60
extra vv elpanna 55
fjärrstyrning NS

inställning husparametrar
max framledning  70
min framledning  från
husvärme från 17
huskurva
lutning 60
justering  -2

fabriksinställning kodad
sommardrift  10
VP max  55
VP min  30
stopp hetgas  127
diff start/stopp  8
startfördröjning  10

Drifttiden förra gången berodde nog på den kalla natten som erp skrev, har ingen koll på temperaturen men det var frost på taken fram till middag.
Har läst nånstans här att tegelhus kräva mycket energi, mina väggar är 30 cm tjocka.
Den enda förändringen i värmesystemet som är gjord sedan förra vintern är inkoppling av värmeslingor i en hall (8 m2, 54m).
När jag köpte huset -06 började jag med att renovera och hade ingen koll på förra ägarnas driftkostnader, men rörläggaren jag hade kontakt med rekommenderade en 105a, jag tyckte det var bättre att överdimmensionera för att ha marginaler, det är jag glad för nu.
Har tilläggsisolerat vinden med 30 cm lösull och håller på med att isolera väggarna utvändigt på en del av huset, kopplade tvåglas fönster på bottenvåningen, treglas på ovanvån.
Värmesystemet är blandat högtemp med gamla elment och golvvärme ca:30 m2.
Ventilationen är självdrag med enda utlopp i badrumsfläkten ut i skorstenen, planerar att dra vent i sov till immkanal.
Hoppas att detta ger lite mer fakta för eventuell felsökning.
Tack för all hjälp så här långt.

Atti
Skrivet av: erp
« skrivet: 01 januari 2012, 23:13:55 »

Ja, jag håller i och för sig med dig. Jag tycker också att det går åt för mycket energi, samtidigt som jag inte kan se några direkta fel på pumpen, bortsett från att den eventuellt skulle vara för liten. Man får väl avvakta och se om det kommer lite mer information om inställningar och driftvärden.

erp
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 01 januari 2012, 22:58:25 »

Vi bor strax norr om Lund och dessutom i ett köldhål men kallare än -2ºC har vi inte haft de senaste två dygnen. Trelleborg är med sitt marginellt mer utpräglade kustklimat typiskt lite varmare på vintern än vad vi har men ungefär lika blåsigt (=Skåne i ett nötskal). Informationen om 6ºC kommer som du säkert ser från Attimannen och inte från mig ("Drifttiden är nu 21 timmar och 12 starter/dygn, vid 6+ ute"). Jag lämnar i mitt förra inlägg öppet för felaktig information från Attimannen eftersom jag misstänker att det är "fel" på antingen info eller anläggningen. "Jag känner ändå att det är nåt som inte stämmer här"...

Min kommentar om orimligheten i värdena kvarstår därför; det är något som inte stämmer här. Om Attimannen har placerat innegivaren i isbad så är det ett normalt beteende, men varför skulle han göra det...  :)

12 starter per dygn på en EcoEl är väldigt lite om inte förbrukningen är väldigt liten eller väldigt hög; med uppgiften 21 timmar verkar den vara väldigt hög. Men utan mer information om huruvida dessa 21 timmarna är frekvent återkommande är det inte helt lätt att klargöra om anläggningen beter sig underligt. Har det varit en köldknäpp ett dygn så är det helt ok, men med dagens temperaturer så ska det vara ett absolut undantag.

Avgörande är också vad Attimannen menar med "Ifjor var det betydligt kallare och då hängde pumpen med ner till 7-8 minus.". En "normal" tolkning är att VP klarade husets uppvärmning utan att shunta från övre delen. Men det kan ju för allt i världen också innebära att det var då pumpen konsekvent stannade (eller inte startade?) för hög retur/VPin.

Samtidigt, vilket talar för att anläggningen är hyfsat fungerade, så skriver också Attimannen att "Den senaste månaden har jag gjort av med 2083 kWh vid en medeltemp ute på 5+." Förvisso är detta lite i högsta laget men ändå inom rimlighetens gränser; dock är pumpen då tilltagen i absolut underkant. I december hamnar jag på cirka 1700 kWh på mina oisolerade 110 kvadrat (mot lägstavärde 2008-2010 på 3979 utan VP; inkl hh-el) så hans förbrukning är inte alls åt skogen sett genom mina kontaktlinser...  dock så verkar det skumt om VP förra året klarade husets uppvärmning ensamt utan tillskott ner till 7-8 minus när förbrukningen är 2083 kWh senaste månaden och pumpen är så liten.  Sc:,h

Jag tror vi behöver mer indata från Attimannen här...

/Marcus
Skrivet av: erp
« skrivet: 01 januari 2012, 21:37:34 »

Det är möjligt, men här har det varit så kallt, och jag bor i Blekinge inte långt från Trelleborg.
Man vet ju inte heller hur pass isolerat huset från 30-talet är, det kan ju dra en del energi.
erp
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 01 januari 2012, 21:32:58 »

Drifttiden han läser av i dag, gäller de 24 timmarna som gått. Under det senaste dygnet har det varit -7º under nyårsaftons natt och minusgrader hela dagen.

I Trelleborg?

Jag bor längre norrut än så och icke det har varit så kallt!  :)

/Marcus
Skrivet av: erp
« skrivet: 01 januari 2012, 21:28:23 »

Drifttiden han läser av i dag, gäller de 24 timmarna som gått. Under det senaste dygnet har det varit -7º under nyårsaftons natt och minusgrader hela dagen.
Min pump är nyrenoverad och i topptrim, den har det senaste dygnet gjort 17 starter och gått 18,5 timmar, och den ger inga 7kW vid 6-7 minusgrader.

Jag håller med om att pumpen kanske är i klenaste laget för huset, men det har alltså inte varit några 6 plusgrader under den avlästa perioden, snarare 6 minusgrader i så fall. Det är faktiskt det kallaste dygnet hittills denna "vinter".

erp
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 01 januari 2012, 19:55:27 »

Jag känner ändå att det är nåt som inte stämmer här, med Attimannens system alltså...  erp har helt rätt men här ligger nåt annat begravet.

Min fastighet värms av en Mecaterm 10 kW och är på 110 kvadrat och från 1883. Det finns ingen isolering alls men tegelväggarna är 40-50 cm tjocka, tidigare årsförbrukning inkl hh-el 30-34 MWh. VP ligger typiskt på 10-12 timmars körtid om dagen och då har snitt-temp över dygnet varit lägre än 6ºC. Då ingår också två duschar som var för sig triggar en rejäl körning.

Att ha 21 timmars körtid när det är 6ºC varmt ute låter inte rimligt med tanke på huset storlek, inte med en 107a. Detta oavsett om shunten till övre tankdelen är öppen; vi pratar ju ändå om producerad energimängd. Denna energimängd produceras oavsett framledningstemperatur; förvisso minskar den med ökad temp men även vid vad en CTC-VP klarar är den löjligt mycket... Det handlar om uteffekter från VP kring 7 kW.

Att elpatronen shuntas in när hög framledning krävs köper jag men då hade VP inte jobbat lika många timmar per dygn. 7x21 blir 147 kWh per dygn och det är väldigt mycket för 125 kvadrat i denna värmen (jag räknar iofs inte med avfrostning då). Det är nästan lika mycket som mitt oisolerade hus har i -18ºC. Nästan.

Jag tror alltså att det saknas information, informationen känns inte helt rimlig. Alternativ så är det något "fel" på anläggningen eller fastigheten (storlek, isolering, ventilation etc).

Om allt övrigt stämmer så har installatören gjort en rejäl tavla, med 21 timmars körtid vid oktobertemperaturer så skulle det allra minst suttit en 109 eller 110 istället.

/Marcus
Skrivet av: erp
« skrivet: 01 januari 2012, 17:49:23 »

Jag tycker nog att allt ser helt normalt ut. Om det är så att pumpen inte orkar höja temperaturen upp mot 54-55 grader när det börjar bli kallt ute, så beror det förmodligen på att huset kräver all värmen som pumpen ger och den behöver hjälp av elpatronen. Framledningens börvärde(36) borde ge 43 som börvärde i övre pannan, men det kan vara 45 inställt i menyn. Det borde även ge 41 som nytt börvärde i nedre pannan i stället för 44, men det beror förmodligen på att diff start/stopp är satt tilll 8º.

Om shunten är öppen, så har shuntfördröjningen räknat ner till 0 och dessutom kan man se direkt på shuntventilen att den gått förbi mitten mot ändläget för helt öppen. Om fördröjningen är i ursprungsläget är shunten stängd mot övre pannan, när den räknar ner står det i klartext i driftinfo, om den öppnar eller stänger.

När inte pumpen orkar med att hålla börvärdet på framledningen, så börjar shuntfördröjningen att räkna ner och när den kommer till noll så tar shunten vatten från övre pannan. Vill man snabba på det här förloppet, kan man sätta ner tiden, men det kan vara bra att ha den ställd på någon timma, det händer att pumpen orkar ifatt och då återgår shuntfördröjningen till det inställda värdet.

erp
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 01 januari 2012, 17:21:56 »

Med in och ur koppling av patroner menar jag (meny, avancerat,inställningar,elpanna max kW). Inställningar för den nedre rör jag inte.
Varför pannan (övre) sjönk så snabbt har jag ingen förklaring på.
Drifttiden är nu 21 timmar och 12 starter/dygn, vid 6+ ute.
Nu avslutade en  55gr körning precis: panna 43(45) framledning 36(36) panna nedre 52(44) hetgas 105, vpIn/ut 44/52 fördröjning shunt 210.
Hur vet jag om shunten mot övre är öppen?
Här längst ner i söder är det normalt med fuktig luft och svajande temperaturer, men det är ju samma i Blekinge.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 31 december 2011, 16:49:31 »

Avfrostningen tycks också kunna spöka till det.

När vi haft snabba temperaturväxlingar (-5, noll, -7) blir luften mycket fuktigare och det bildas mer "rimfrost" bak på aggregatet. Då startar avfrostningen stup i kvarten och vid varje tillfälle skickar ju VP in betydligt kallare vatten i tanken. Jag kan då ha haft 41/46 VPin/ut och på väg upp innan, men precis när avfrostningen är klar och VP går tillbaka till normal drift så har värdena sjunkit till typ 37/32 och det tar en bra stund innan allting stabiliserat sig på nytt så att VP börjar värma tanken igen.

När vi har haft stabil utetemp så har det inte varit det minsta problem att få allt att fungera med erp's inställningar vid 7-8 minus, men nu när det svajat upp och ner så har det slutat med att shunten öppnat och elen har fått reda upp det hela.
(Men jämfört med gamla elpannan är det ändå en jättevinst)
Skrivet av: erp
« skrivet: 31 december 2011, 15:50:27 »

Jag reagerar på två saker, dels tycker jag att det verkar konstigt att övre pannan sjunker 10º på två timmar trots att framledningen bara behöver 44º, under den tiden har väl knappast shunten öppnat mot övre pannan. Sedan undrar jag vad du menar med att du kopplar från elpatronerna, du kopplar väl aldrig bort nedre patronen? Det ska du absolut inte göra, den kan inte gå in så länge pumpen funkar, utan den ska stå på 6 kW och 50-60 ºC för att utgöra reserv för pumpen om den skulle kopplas bort eller spärras för att det blir för kallt ute, den kan inte gå in så länge pumpen är tillkopplad.

Vad har du för drifttid på pumpen? Om den inte orkar med framledningen, borde den gå i stort sett hela tiden. Är shunten öppen mot övre pannan?

erp
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 31 december 2011, 15:19:26 »

vvhöjningen är tillkopplad, innegivaren är satt till 21,5 börvärde (21,5) framledning 41 börvärde (43).
Jag gjorde ett test igår, kl 12 åkte vi hemifrån, då kopplade jag in patronerna, var hemma kl 10 i morse och läste av pannan och kopplade ifrån patronerna.
Den hade använt 6 kWh elvärme och värdena var, övre 49(51), framledning 44(44), nedre 44(52) vp in/ut 36/43.
Två timmar senare kollade jag igen och det enda varmvatten jag använt var för att diska några glas.
Då såg det ut så här, övre 40(50), framledning 41(43), nedre 43(51) vp in/ut 37/44.
Det tycker jag bekräftar din teori och löser gåtan om varför pannan spetsar utan att man använder varmvatten.
Det känns som att pumpen inte orkar med längre, nu 3 tim senare pendlar övre pannan mellan 39 och 40 och jag har inte använt något vv, det är nollgradigt ute.
Ifjor var det betydligt kallare och då hängde pumpen med ner till 7-8 minus.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 december 2011, 15:26:46 »

Det var ett antagande, vad är det annars som får elpatronerna att dra igång? Pannan kommer aldrig i närheten 55grader, jag är glad om den kommer upp till 48 utan spets.

Kolla att du har "VV höjning" satt till "Ja" under Inställningar ( nästan längst ned). Det är bara då som du får den extra körningen till maxtemperatur i nedre tanken, som sen förväntas värma den övre utan hjälp av elpatronerna.
Kolla också vad du har valt för börvärde på innegivaren (översta raden i normalläget, "Rum xx.x (yy.y)") dvs värdet inom parentes. Det värdet tycks ha stor inverkan på framledningstemp. Om du stegar upp eller ner en halv grad så slår det ganska mycket på framledningstempen. Med för högt krav på framledning så orkar kanske inte VP värma tillräckligt, och då öpnnas shunten så att övre pannan ska hjälpa till, och då kommer elpatronerna i övre köra igång om du har inställt så att dom får köra.
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 29 december 2011, 22:37:04 »

Det var ett antagande, vad är det annars som får elpatronerna att dra igång? Pannan kommer aldrig i närheten 55grader, jag är glad om den kommer upp till 48 utan spets.
Har jag patronerna inkopplade ligger tempen i övre pannan efter en 55graderskörning på 53-54 grader, utan, ligger den som sagt på som bäst 48 men vanligen 44-45.
Tydligen är våra pannor konstruerade olika.
Skrivet av: erp
« skrivet: 28 december 2011, 21:40:42 »

Extra vv har inget med vv-höjning att göra. Han skriver ju "annars spetsar den i onödan (4-5kWh/dygn) p.g.a. vvhöjning", vvhöjning är pumpens körning till 55º var fjärde start och detta påverkar inte elpatronen. Att köra extra vv är något helt annat än vvhöjnin.

erp

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 28 december 2011, 20:52:00 »

Om man tillåter elpatroner och har ställt in extra vv tempen på exempelvis 60 grader så kommer ju elpatronerna väl att gå in. Sänker man extra vv tempen så kör ju pumpen till 55 grader och elpatroner jobbar inte.
Skrivet av: erp
« skrivet: 28 december 2011, 13:06:28 »

Nu är jag inte med, elpatronen har inget med vv-höjningen att göra. Om det är någon gång elpatronen inte går in, så är det väl vid pumpens 55-graderskörningar.

erp
Skrivet av: Attimannen
« skrivet: 28 december 2011, 11:32:17 »

Hej,
För mig låter det som en helt fantastisk förbrukning.
Den senaste månaden har jag gjort av med 2083 kWh vid en medeltemp ute på 5+.
Då håller vi 21,5 grader inne, men visst vi lagar mat varje dag och duschar också (2personer).
Elspets på 44 kWh beror till en del på att jag glömt stänga av den efter duschning, jag får koppla in patronen i övre pannan vid duschning och koppla ur den efter, annars spetsar den i onödan (4-5kWh/dygn) p.g.a. vvhöjning.

Atti
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 december 2011, 16:26:51 »

Jag har haft en dygnsförbrukning på 35-40 kWh för enbart värme och varmvatten de första 3 veckorna i december, så 25 kWh låter inte avskräckande, även utan varmvattenförbrukning ser det helt normalt ut. Under vintermånaderna får du räkna med att det går mellan 1000 - 2000 kWh för värme och varmvatten beroende på hur vintern blir.

När ni flyttar in, sätter du lutningen på 50 och justeringen på 0 och sedan efter något dygn, höj kurvan lite om det inte blir varmt nog respektive sänk kurvan lite om det blir för varmt.

Under sommarhalvåret kommer det att stoppa vid några hundra kWh per månad.

erp
Skrivet av: Johan113
« skrivet: 23 december 2011, 16:09:47 »

Hej

Det ja menade är den totala mängden. Det kanske inte låter mycket just nu, men tänk dej när man börjar Laga mat, duscha, diska och allt annat som  ingår. Har ju kvar gamla lägeneten där vi ducchar och lagat mat osv..
Sen visst 25kw hade varit okey ifall  man hade fått till en temperatur på 22grader i vardagsrummet och resten av huset 18, plus de kw som man själv använder som till spiss och allt det.

Vad skulle hända ifall jag sänkte lutningen till 0 och satte rumsgivaren på?
December har ju vatt ganska varm, bara 2-3 dagar med minusgrader så de kanske är anledningen me.
Annars läser ja av mätaren på EL klockan varje kävll vid 8 och då ca 25kw..

mvh
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 22 december 2011, 21:59:37 »

Hej!

Har du en total förbrukning på 25 kWh per dygn just nu eller är det elpatronen i EcoEl som drar detta? (Observera skillnaden mellan 25 kWh och 25 kW, det förra är en energimängd medan det senare är en effektangivelse, det är fullt ursäktligt att inte känna till skillnaden eftersom 99.9% av mediafolket och 99.7% av våra politiker inte heller gör det!  ;))

Om jag leker med tanken att det är total förbrukning så är det bara att gratulera, 775 kWh per månad i december och jag hade tackat högre makter.  :)

Om det är elpatronen som gör av med 25 kWh per dygn är det något fel. Vad hade du för förbrukning enligt din elleverantör i november?

Min rent personliga åsikt om att dagsänka: det är inte lönt. VP måste jaga ikapp så fort temp ska höjas igen och då laddar den högre temp (=sämre verkningsgrad) när det redan börjat bli kallt ute så vinsten kan inte bli särskilt stor. Fördelen med att nattsänka är istället att VP kan jobba mindre hårt när det normalt är kallare ute.

/Marcus
Skrivet av: Johan113
« skrivet: 22 december 2011, 14:28:28 »

Hej

Nu har ja kämpat och läst och försökt ställa in det så gott det går.
iaf har ja ställt in att de går ca 25kw per 24 timmar..Och de snålar jag med element genom att dagtid sänka den och kvällen höja för då e man hemma.. Tv är ganska mycket på men inga andra aparater finns i hemmet eller som används så att de ska använda elen. Micron är ibland på kanske max 5min om dagar så ja gissar att av de 25kilowatt som går åt e ju minst 20av de till värmen.

Är de mycket? de känns som det, då jag snålar för de e inte varmt. I vardagsrum har de aldrig blivit mer än 20grader varmt och sovrummen är ca 17-18grader kvällar men på dagtid kan de ligga ner vid 15. Den en av 3 sovrummet värms inte ens.

Lutningen är på 50 och justering är på 4.

Tack för alla era föregående svar!
mvh
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 november 2011, 08:06:00 »

Carl N

Hej, Ju förra ägaren snackade något om justering och lutning, justering hos honom var alltid 50 och lutning 8 , och mer visste han inget om det.

Jag gissar att lutningen ska vara 50 och justering 8, fast det är en hög siffra på justeringen.
Men dessa värden är individuella för varje hus, det finns inget "facit".
Man måste pröva sig fram till vad som funkar bäst.
Se till att ha radiatortermostaterna fullt öppna och reglera in rätt kurva och lutning, för en loggbok på vilken innetemp du får med vilka inställningar och utetemp.
Vänta alltid ca 1 dygn mellan varje justering så att läget hinner bli stabilt.

Sen kan du ha termostaterna i sovrummen ställda på 18-19 ºC.
Skrivet av: Johan113
« skrivet: 29 november 2011, 22:27:40 »

Carl N

Hej, Ju förra ägaren snackade något om justering och lutning, justering hos honom var alltid 50 och lutning 8 , och mer visste han inget om det.

Vad i såna fall kan jag göra så den inte styrs av den sensorn då det kommer vara mest kallt i hallen som sensorn sitter på?

Skulle någon snäll själ kunna hjälpa mig med att sätta inställningar, skriva ner vad jag ska ändra till vad, för e ju verkligen i behöv av det. Har läst "erps" inlägg som han rekomenderade men tyvärr fattade jag inte alls så mycket just nu, det kankse kommer så småningom.

Det jag vill få ut är max värme med minium ström(som alla börde vara ute efter). Villan har 3 sovrum. Sovrummen ska vara på 18-19, Vardagsrummet 22-23. Det är en villa på 100kvd med källare. Två personer. Varm vatten behövs bara till att diska , då ingen kommer duschar hemma.  Bor i södra sverige så klimat är inte jättehårt.



EDIT: Såg nyss i pannan att "rumsgivare nej" på inställningar.

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 29 november 2011, 22:14:16 »

Om det är rumsgivaren som är i hallen och du inte vill ha värme där men i övriga utrymmen kan du temporärt koppla bort den via ecoelens meny: Rumsgivare nej. För att få kurvorna rätt inställt lönar det sig att ha alla radiatorer helt öppna.

Golvvärmet i badrummet har antagligen en ratt för att att justera golvvärmet och eventuellt också en on/off knapp. Vårt sitter på utsidan av badrummet före man kommer in dit på väggen.

Ärligt talat så är det nog värt att sätta in sig och läsa lite hur allt funkar så har man bättre koll på det själv.
Skrivet av: erp
« skrivet: 29 november 2011, 14:45:46 »

Om det är CTC EcoEl panna + EcoAir vämepump sm du har, kan du börja med att läsa här hur det fungerar i stora drag.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

erp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2011, 13:22:30 »

Om sensorn är kopplad till värmepumpen så är det pumpens rumsgivare.
Värmen i huset regleras av rumsgivare samt kurvans lutning/justering.
Ett tips är att ladda ner manualen för värmepumpen och läsa på lite hur du ska ställa in värmen i huset.

http://www.ctcvarme.se/web/Inst-_och_Skoteselanvisning.aspx?MA_START_FOLDER=d8d0ca70-e5f1-45dd-b25c-3b6da2019383

Troligen har du golvvärme i badrummet, det bör sitta nån form av reglering någonstans i rummet, leta runt lite.
Skrivet av: Johan113
« skrivet: 29 november 2011, 12:37:02 »

Hej

Har en CTC EcoEL luft/vatten värmepump.

Pannan drar mycket ström och jag hör den starta med jämna mellanrum fast trots det blir de inte så mycket varmare. I hallen finns de någon form av sensor, är det kankse den som reglerar hur ofta pannan ska starta/värma för just hallen är kallare än andra övriga utrymme då vi monterat ner elementen i hallen pga av lite renovering där runt och kommer inte sätta den tillbax på ett tag.

Är  helt ny inom detta och ber om ursäkt ifall jag ställer många onödiga/dumma frågor men har inte så myckket tid att bli kunnig inom detta just nu. 
Så mina frågor är, vilka inställningar är viktiga i pannan att ändra/ställa för att få någon jämn temperatur i huset runt 22-23(vardagsrummet) och sovrummen runt 20.

Har även golvvärme i badrummet, hur reglerar man värmen där? finns ju ingen element eller något där?
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal