Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #135 skrivet: 28 februari 2010, 21:41:37 »
Jag kollar imorrn. mMen jag får se när jag postar här. jag jobbar ju till 8 på kvällarna ;D För att jobba in fredan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #136 skrivet: 01 mars 2010, 19:06:04 »
Det blev tyvärr inget positivt av det samtalet :'(  Inställningarna är som de är för att driftsäkerheten inte ska pÃ¥verkas. Om till exempel pumpen bara gick pÃ¥ rumsgivare och den gick sönder sÃ¥ kan huset frysa.Kan du inte laborera med att kalibrera utegivaren? Om pumpen tror att typ 3 plus är noll sÃ¥ börjar kurvan vid en annan temp

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #137 skrivet: 01 mars 2010, 19:40:24 »
Tack för att du gjorde ett försök, men det argument Thermia gav som svar är inte godtagbart tycker jag. Andra VP-tillverkare fixar ju detta. Och varför skulle huset frysa om innegivaren pajjar. Det enda som skulle hända då är att den slutar att kompensera för temp-avvikelser. Det vore ju snarare säkrare om man lät önskad innetemp och RUM vara två skilda parametrar och inte idag samma parameter.

Jag har redan gett upp att Thermia skall ge sig och erkänna att de har fel. Jag får leva med detta tills denna VP har gjort sitt och det blir att investera i en ny vp om 15-20år. Det är ju inte alltför jobbigt att kuta ner källaren 5-6ggr per år för att justera kurvan.

Och det finns en workaround som funkar och det är att felkalibrera innegivaren. Man kalibrerar den 2,5grader för lågt, alltså vid 20.5 grader tror den att det är 18grader och så ställer man RUM/önskad innetemp till 18grader. Då får jag mitt RUM:18 och kurva:36. Och jag kan fortfarande låta innegivaren kompensera för temp-avvikelser. Men det skall jag testa nästa vinter...denna och föregående vinter har jag fått verifierat att jag måste höja kurvan ju kallare det blir.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #138 skrivet: 01 mars 2010, 19:55:35 »
Jag har inte påstått att den påverkar kurvlutningen. Den påverkar kurvhöjden(den parallellförskjuter hela kurvan) och detta gör den bara för att jag har valt en viss önskad innetemp. Sedan så parallell förkskjuter den kurvan ännu mera om faktisk och önskad innetemp inte är lika beroende på hur hög rumsfaktorn är satt.
...
Rumfaktorn och innegivaren skall ju bara gå in och justera vid onormala avvikelser såsom stark solinstrålning, mycket folk på besök osv. Den skall inte hela tiden korrigera för en felinställd kurva. Men som det är nu så går det inte att ställa in kurvan rätt så då får innegivaren hela tiden korrigera för detta.

Heddan: Får be om ursäkt, läste nog inte riktigt vad du skrivit och blandade bort korten.
KURVA är lutning och RUM parallellförskjutning, lätt att förväxla.
Kan inte riktigt förstå varför den behöver flytta RUM beroende av innetemp! Är innetemperaturen fel så borde den väl bara kompensera för det på framledningen?
Så fungerar de flesta andra shuntregleringar jag stött på.

För att beskriva det lite mer matematiskt så är KURVA en funktion och RUM en annan funktion. Tillsammans ger dessa referenskurvan för regleringen av framledningstemperaturen. Innegivaren ger en återkoppling av reglerfelet som multipliceras med rumsfaktorn och adderas på framledningstemperaturen.

Men här fungerar det alltsÃ¥ inte sÃ¥ utan man bygger istället om den ena av funktionerna som ger referenskurvan med hjälp Ã¥terkopplingen multiplicerad med rumfaktorn istället... hmmm  Sc:,h

För att ta en liten liknelse så ritar man om kartan när verkligheten inte verkar stämma med den istället för att flytta på sig i verkligheten, i enlighet med kartan som den såg ut från början ::)

Ja det är en lite ironisk workaround du föreslår. Att behöva parallellförskjuta innegivarens värde pga att den parallellförskjuter parallellförskjutningen :D


VPOraklet: Men om man använder innegivare och har satt inflytandet på den till 4, inte är det väl så att man sätter alla andra gränsvärden ur spel? T ex hysteres och MIN värdet?
Att innegivaren går sönder kan alltså få pumpen att stanna helt och hållet?


Mvh
« Senast ändrad: 01 mars 2010, 21:32:31 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #139 skrivet: 01 mars 2010, 20:02:32 »
Nej det kan det inte. Men om pumpen bara hade tänkt på innegivaren, så hade det inte varit bra om den gick sönder

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #140 skrivet: 02 mars 2010, 08:01:20 »
Thermia verkar inte ha så stor koll på hur deras styrning fungerar. Kan det kanske bero på att den är OEM:ad från JEFF?!? Och Thermia helt enkelt inte har stenkoll på hur den fungerar?

Innegivaren får ju inte större makt om man separerar dom två parametrarna RUM och önskad innetemp, snarare tvärtom. Som det är nu kan ju innegivaren få tuppjuck och då sätta ett nytt värde på RUM vilket i så fall skulle kunna vara förödande...ÄR Thermia nu så rädd för att deras innegivare har så dålig kvalité så är det ju bättre om den bara kan påverka mha differansen * rumsfaktorn.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #141 skrivet: 02 mars 2010, 08:14:41 »
Jag har inte påstått att den påverkar kurvlutningen. Den påverkar kurvhöjden(den parallellförskjuter hela kurvan) och detta gör den bara för att jag har valt en viss önskad innetemp. Sedan så parallell förkskjuter den kurvan ännu mera om faktisk och önskad innetemp inte är lika beroende på hur hög rumsfaktorn är satt.
...
Rumfaktorn och innegivaren skall ju bara gå in och justera vid onormala avvikelser såsom stark solinstrålning, mycket folk på besök osv. Den skall inte hela tiden korrigera för en felinställd kurva. Men som det är nu så går det inte att ställa in kurvan rätt så då får innegivaren hela tiden korrigera för detta.

Heddan: Får be om ursäkt, läste nog inte riktigt vad du skrivit och blandade bort korten.
KURVA är lutning och RUM parallellförskjutning, lätt att förväxla.
Kan inte riktigt förstå varför den behöver flytta RUM beroende av innetemp! Är innetemperaturen fel så borde den väl bara kompensera för det på framledningen?
Så fungerar de flesta andra shuntregleringar jag stött på.

För att beskriva det lite mer matematiskt så är KURVA en funktion och RUM en annan funktion. Tillsammans ger dessa referenskurvan för regleringen av framledningstemperaturen. Innegivaren ger en återkoppling av reglerfelet som multipliceras med rumsfaktorn och adderas på framledningstemperaturen.

Men här fungerar det alltsÃ¥ inte sÃ¥ utan man bygger istället om den ena av funktionerna som ger referenskurvan med hjälp Ã¥terkopplingen multiplicerad med rumfaktorn istället... hmmm  Sc:,h

För att ta en liten liknelse så ritar man om kartan när verkligheten inte verkar stämma med den istället för att flytta på sig i verkligheten, i enlighet med kartan som den såg ut från början ::)

Ja det är en lite ironisk workaround du föreslår. Att behöva parallellförskjuta innegivarens värde pga att den parallellförskjuter parallellförskjutningen :D


VPOraklet: Men om man använder innegivare och har satt inflytandet på den till 4, inte är det väl så att man sätter alla andra gränsvärden ur spel? T ex hysteres och MIN värdet?
Att innegivaren går sönder kan alltså få pumpen att stanna helt och hållet?


Mvh

Är innetempen fel så korrigerar den för det, precis som du beskriver, så det gör den rätt. Felet är när jag knappar in önskad innetemp på innegivaren så sätts samma värde på RUM nere på VP:n. De har helt enkelt satt ett = mellan de två parametrarna RUM och önskad innetemp.
I mitt fall ger Kurva 36 rätt lutning men den kommer att vara på tok för hög hela vägen från +5 till -35. Därför vill jag ju sänka RUM till 18 men då kommer innegivaren att arbeta mot att få ner innetempen till 18. Min önskade innetemp är 20-21 grader. Så enda lösningen jag har funnit är att felkorrigera innegivaren 2.5 grader. Felkorrigering av utegivaren kan också funka, jag har inte ritat på den lösningen i ett diagram bara.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #142 skrivet: 02 mars 2010, 08:53:01 »
Det är tydligen olika hur det fungerar  ???
Som jag srev i tidigare inlägg så ändrar min innegivare INTE värdet RUM på vp till samma som jag har på innegivatren.
Jag han mao sätta KURVA och RUM på vp och sedan ställa in önskad temp på innegivaren och värdena på på vp ändras inte!.

Thermia borde nog börja med att se till att funktionen fungerar lika , annars blir det inte lätt för som att få ordning på detta

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #143 skrivet: 02 mars 2010, 10:04:51 »
Håller helt med dig ottohans. Eftersom jag är inne på mitt tredje styrkort och jag har även snokat i några bekantas Thermia pumpar så upplever jag det precis som du beskriver det. Att vissa funktioner fungerar helt olika i olika pumpar.
Jag har ett annat bra exempel som borde göra installatörerna gråhåriga och det är på Optimum modellerna. I servicemenyn under Cirkulationspumpar så går det att ställa hastigheten på CP(både varma och kalla sidan). På vissa VP:s ställer man här Auto-läge eller fast hastighet 1-10 på CP. Medans på min VP så ställer jag där STARThastighet på CP(efter en kort tid går den över i AUTO hastighet), min går alltså inte att manuellt köra i en viss hastighet. Alltså helt olika funktion men den har samma namn. Och det spelar ingen roll om pumpen är ny eller gammal.
Att kunna välja starthastighet var en efterlängtad funktion som jag fick i styrkort nr:2 på hösten 2008. Så då tog jag för givet att detta även skulle finnas i min fasters pump som levererades sommaren 2009. Men inte, där var det samma funktion som jag hade i styrkortet från 2007.

Jag säger då bara det, jag tycker synd om installatörerna som skall försöka hålla reda på Thermias oreda.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #144 skrivet: 01 februari 2011, 16:58:29 »
Och det finns en workaround som funkar och det är att felkalibrera innegivaren. Man kalibrerar den 2,5grader för lågt, alltså vid 20.5 grader tror den att det är 18grader och så ställer man RUM/önskad innetemp till 18grader. Då får jag mitt RUM:18 och kurva:36. Och jag kan fortfarande låta innegivaren kompensera för temp-avvikelser. Men det skall jag testa nästa vinter...denna och föregående vinter har jag fått verifierat att jag måste höja kurvan ju kallare det blir.

Heddan, hur har det gått? Fått givaren att fungera?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #145 skrivet: 09 februari 2011, 14:32:06 »
Nu i vinter har jag skruvat upp kurvan till 31 och då har det fungerat hyffsat, sedan till våren kommer jag förmodligen att få justera ner kurvan mha justeringen som finns vid +5, 0 och -5 för att inte få på tok för varmt inne. Min förhoppning är att det löser mina problem...Jag oroar mig bara vad som händer vid +10 där kan jag ju inte justera ner kurvan...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!