Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av LV-pumpen under altanen?  (läst 2559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Montering av LV-pumpen under altanen?
« skrivet: 18 februari 2009, 16:02:35 »
Hej,

Jag vill ha en luft-vatten-lösning, men pga knepig tomt och känsliga grannar så har jag problem med placering av utomhusdelen.

Den enda lösning som just nu verkar vettig är att placera utomhusdelen under altanen. Utrymmet under altanen är ca 3 kbm (ca 1.20 högt, 1,20 brett och ca 2,5 m långt. Två av altanens sidor (en lång- och en kortsida) är täckta av horisontella träribbor som är 45mm breda med mellanrum på 15mm. Altanens två andra sidor utgörs av massiva husväggar.

Naturligtvis tänker jag mig monteringen så att utedelen står på marken, alldeles innanför altanens yttersida, och med ett hål uppsågat i ribborna som är lika stort som "utblåset".

Vet någon av er om detta kan tänkas fungera, ur synvinkeln att utedelen ska kunna försörjas med tillräckligt med luft?

Om den tänkta lösningen inte fungerar så som den är nu, skulle förutsättningarna ändras rejält om man tex glesade ut ribborna under altanen till hälften eller är det fortfarande en dålig idé?

Finns det något annat man kan göra för att öka möjligheten för att en sådan lösning ska funka?

Tack på förhand!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montering av LV-pumpen under altanen?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2009, 16:18:56 »
Det kommer säkert att fungera bra.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Montering av LV-pumpen under altanen?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2009, 17:46:34 »
Är det bara helt fritt framför utblåset, så att luften försvinner ut från utrymmet där den står, så kommer det säkert att fungera bra.

Jag har min pump under en balkong, och det funkar utmärkt. Jag har faktiskt aldrig hört den från altanen. Den går väldigt sällan på sommaren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Montering av LV-pumpen under altanen?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2009, 18:12:30 »
Hej,

Tack för svaren. Jag glömde tillägga att det är en LV från Daikin, om nu det kan ha betydelse.

Min tilltänkta värmeleverantör hade funderat samt pratat med Daikin Sverige, och kommit fram till att de inte vågade garantera att det skulle bli bra, nämligen. De hade farhågor om att luftcirkulationen in under altanen skulle bli för liten och att luften under altanen skulle "kylas ner" och att utedelen därmed skulle leverera dålig effekt och kanske inte avfrosta ordentligt.

Vad tror ni? Är det bara en "över-försiktig" gardering de gör eller kan det faktiskt bli problem?

Lösningen jag tänkte mig skulle vara ganska lik den här bilden, som kommer från en annan person på forumet. Skillnaden är dock att hans altan är betydligt större (=mer volym under altanen) och har något mer luft mellan ribborna.

Tror ni ändå på lösningen?



Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Montering av LV-pumpen under altanen?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2009, 18:27:08 »
Ska luften under altanen kylas ner, förutsätter detta att pumpens utblåsluft tar sig in under altanen. Det verkar vara större risk att en pump som står fritt får in utblåsluft på sugsidan.
Det ät nog ingen risk för nedkylning.

Att det skulle uppstå något sorts vacuum under balkongen är säkert också uteslutet, där finns säkert så mycket luftspalter att pumpens luftförbrukning blir tillräcklig utan några störande strömningsförluster.

Varför avfrostningen inte skulle funka förstår jag inte, den sköts väl av varmvatten som körs ut från innedelen. Däremot kan du få en massa is under utedelen på vintern, som du bör tänka på.

Jag tror att det kommer att funka helt problemfritt. Du har ju alltid chansen att öppna upp lite mer öppningar för att luft ska komma in till pumpens sugsida, om det mot alla odds skulle behövas.

//Ronnie
« Senast ändrad: 18 februari 2009, 18:34:23 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 232
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!