Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: FredrikUme skrivet 07 augusti 2012, 21:16:59
-
Hej,
Har en gamal oljepanna från -76 som jag senaste 7 åren eldat pellets i som nu ska kastas ut är tanken. Många grannar har grävt jordvärme och därför har det blivit intressant för mig. Min elförbrukning är svår att säga helt säkert. Uppskattningsvis runt 30.000kwh. Huset på ca 150kvm med källare (tvättstuga och pannrum idag) och övervåning. Bor strax utanför Umeå. Det rinner en å längst ner på tomten och tanken är att dra slingorna så nära den som möjligt. Där är det en mörk jord som är rätt som innehåller rätt så mycket vatten. Beroende på slanglängd som måste till så blir det säker någon slinga under gräsmattan också. Mina funderingar. Hur långa slang behövs samt vilket avstånd rekommenderas mellan slingorna? Kommer det att gå ha en gräsmatta ovanpå stången eller blir det ständigt frost? Rekommenderade pumpar (rörkrökaren verkar jobba med Nibe)?
-
Hej!
Jag tror du behöver en 9-10 kW VP och ca 600 m slang, delat på 2 slingor om 300 m vardera.
Man kan lägga som närmast ca 1,2 m c-c men 1,5 m c-c är bättre, då behövs ca 900 m2 yta.
Med denna dimensionering kommer det funka att odla gräs ovanpå jordvärmeslingorna.
Sen tycker jag du ska ta in offerter från flera olika aktörer och jämföra pris samt kolla upp referenser.
Det viktigaste är att du får en installatör som kan sina grejor.
-
Jag gillar min rörkrökare. Vi har jobbat ihop förr. Själva grävningen hade jag tänkt fixa själv då grannen äger TVÅ grävmaskiner. 2x300 meter ska nog gå. Är det någon fördel att försöka få in ytterligare 100 meter?
-
Lite mer info. Vi har om allt går enligt plan golvvärme på nedre plan i höst. Övrevåningen har kvar element från 80-talet men med relativt bra termostater. I källaren finns bara ett ända element i tvättstugan. Övriga utrymmen värms av den gamla CTC pannan som fungerar som ett element. Antar att jag får komplettera källaren med fler element då en ny panna knappat läcker värme. Vi harven torr och fin källare. Kan bli lite fukt, vid frysboxen, om rötmånaden blir alltför fuktig. Detta har hänt en gång på 7 år. Måste man komplettera en källare med fläktar om man går på jordvärme. Fördelen med pellets är ju att du får en bra fart på luften genom skorstenen då man eldar vilket ger en fräsch källare.
-
Ju mer jordvärmeslang ju bättre.
Termostater och värmepump är inte nån bra kombination, man vill låta värmepumpen styra värmen själv.
Kombineras radiatorer med golvvärme så bör man sätta en egen shunt på golvvärmen.
Det låter som en bra idé att sätta in några radiatorer till i källaren.
Och draget i skorsten försämras om den blir kall (på sommaren blir det inget alls) så jag har satt in utsugsfläktar i badrum samt en luftavfuktare i tvättstugan.
-
Hej (registrerad användare men samma person som tidigare),
Jag tror jag har en del av det du nämner. Gjorde om badrummet tidigare i år och där sitter nu en Pax-fläkt som går hela tiden och ökar vid fuktighet. Själva golvvärmen sitter ju som i ett eget system. Har ett skåp i hallen dit alla slangar ska gå (än så länge bara två rum). Varje rum har dock en trådlös termostat. Den övre våningen har dock vanliga element men termostaterna på dessa rör jag oftast inte när jag kört pellets.
Men det är allstå en fördel om jag kan knöka ner 100 meter till och då få ut ca 700 meter. En annan fråga. Det blir ju två slingor (2*350m) men dessa kommer ju att gå i huset på samma ställe. Där kommer ju alltså alla slangar (4stycken) att ligga väldigt nära varandra. Ska man issolera slangarna där. Skulle tro att de sista 4-5 metrarna mot huset kommer alla slangar att gå i ett grävdike, efter det så går jag isär med slingorna.
-
Man ska isolera alla slangar ca 2 meter ut från huset, sen spelar det inte så stor roll hur du gör, jag skulle nog isolera inkommande ELLER utgående, inte alla fyra.
För att spara lite pengar kan du strunta i (eller vänta med) trådlösa termostater till resten av rummen som skall konverteras till golvvärme.
Om du stryper in flödena, och ställer in reglerdatorn rätt så får du bra komfort även utan termostater.
För att få bra ventilation i källaren skulle du kunna sätta in ett par friskluftsventiler, typ Fresch 90.
Du bör även köpa ett skorstensskydd så skorstenen inte blir fuktig av regn, och fryser sönder på vintern,
-
Varför ska jag inte isolera alla fyra?
-
Slangarna ligger ju i marken för att hämta upp värme till värmepumpen, isolerar du alla fyra så får du ju i princip ingen värme från de metrarna.
-
Hej Freddeume!
Jag har ett förslag till dig som i mitt fall blev en fullträff.
Har ett hus i Vindelns komun där jag ifjol sommar installerade
bergvärme Nibe 1245-8, huset 1.5 plan -48 full källare.Satte in en fläktkonvecktor på 3.6kwh och ett mindre element detta håller hela källaren luftig och fräsch temp. mitt i vintern +17. Fläktkonvecktorn är super i källare fläktmotorerna drar försummbara 20-40watt. LYCKA TILL! tummenupp
-
Varför ska jag inte isolera alla fyra?
Jag skulle isolera utgående slangar, hemma grävde vi lite i mars, och då såg det ut så här 15 meter ut från huset (ingen isolering, 2 slingor), gissa vilka 2 är utgående? Sc:,h
-
Honda CRV, tack för tipset. Vi har som sagt bara ett gammalt element i tvättstugan. Sen är det pannan som värmer övrigt under vintern. En fläkt borde ju rimligen sätta fart på luften. Har ju varit inne på en avfuktare tidigare.
-
Ett förtydlingade till freddy, har ungefär samma storlek som din källare tidigare fanns en oljepanna plus element 600*800mm flyttade elementet till pumprummet satte fläktkonvecktorn i tvättstugan, när oljepannan var i drift plus element fick jag upp tempen max +10* som sagt nu kommer temp upp till ca. 17* då går fläktkonv. på Medel 28W källaren har blivit lukt och fuktfri.
Kan varmt rekomendera fläktkonv. tummenupp
PS.
Vi har kallare vinter i Vindelns komun än vad du har i Ume trakten.
-
Vi har nog sämre panna än dig för vi har alltid haft runt 16-18 grader i källaren. Sotarinspektörn krävde dock att dörren till pannrummet skulle vara stängt!!!!! Ja, det får det väl va dom dagar du är hos oss men övrig tid får den vara öppen blev svaret.
Är nog inte så stor skillnad i temp mellan Vindeln och Fällforsån. Manjaur då snackar vi kyla. :-)
-
En fråga till. Var och kollade in vart jag kan gräva. Jag har en möjlighet att lägga slangen väldigt nära ån. Men där är det ju väldigt blött. Det kommer att vara vatten på den marken under några veckor på våren då smältvattnet rinner till ån. Marken är idag grävbar men med hög vattenhalt. Går den marken att av använda. Eftersom det är mycket vatten där antar jag ju att den fryser först vilket kanske inte är bra.
-
Ju mer vattensjuk mark, desto bättre.
Det är i vattnet energin finns.
-
Eftersom det är mycket vatten där antar jag ju att den fryser först vilket kanske inte är bra.
Jepp, vattnet runt slangen fryser och det är denna fasomvandlingsenergi som brine tar upp och blir till värme i ditt hus. tummenupp
-
Jag skulle isolera utgående slangar, hemma grävde vi lite i mars, och då såg det ut så här 15 meter ut från huset (ingen isolering, 2 slingor), gissa vilka 2 är utgående? Sc:,h
Jag skulle isolera ingående. De är varmast och tar upp minst värme från jorden. Isklumparna kring utgående slangar visar att de tar upp mer värme från marken = bättre utnyttjande av varje meter slang.
-
Jag skulle isolera ingående. De är varmast och tar upp minst värme från jorden. Isklumparna kring utgående slangar visar att de tar upp mer värme från marken = bättre utnyttjande av varje meter slang.
Så det gör inget närmast huset då slangarna ligger någon dm från varandra?
-
Det fanns mer frågor. :-)
Hur djupt ska slangen ligga? Får olika uppgifter från 80cm till 130cm. Kanske beror det på vart man bor. Bor som sagt strax utanför Umeå.
Sen angående att man ska ha två slingor. Blir det två separata system eller kopplar man ihop inkommande från slinga-1 med utgående till slinga-2. Alltså att samma vätska går i 700 meter slang eller är det så att de är två separata system.
-
Närmast huset (några meter) skall alla slangar isoleras för att undvika problem med tjäle vid husgrunden.
-
Lägg slingorna på ca 1 meters djup, du skall lägga två parallella slingor, kopplar du dem i serie så det blir 700 meter i en slinga så får du för lågt flöde.
-
Mera frågor. När jag ska dra in slingorna mot huset måste jag passera avloppsröret. Har ju ett gammalt avlopp med en brunn och från brunnen ner till ån går ett rör på ca 80 djup. Vi måste över/under detta. Tips på detta? Ska man exempelvis isolera rören när man passerar så att man inte fryser avloppet?
-
Ja så skulle i alla fall jag gjort tummenupp
-
Samma här.
-
Hej,
Nu är grävningen igång och direkt två nya frågor. Måste slingorna vara ungefär lika långa. Om en slinga blir 370m och den andra 330m innebär det problem?
Sen verkar jag ha tur med röret till slaskbrunnet. Verkar ligga på 1.80m djur så där passerar vi enkelt på ovansidan. Lägger förmodligen isoleringsskiva vid passagen ändå. Men Televerket har också en kabel över tomten. Den ligger på 60-70cm djup. Är det ok att dra mina slingor på 50cm just vid passagen. Även där blir det ju så mycket enklare om man kan gå på ovansidan. Det rör sig ju bara om 50cm som vi måste ligga så grunt sen kan vi ju gå tillbaka till 1 meters djup igen. Vad säger ni, blir det helt fel att gå så grunt och ska man issolera uppåt du just vid denna passage. Isolera mot elkabeln behövs väl ändå inte, den ska väl klara kyla.
-
STAD tummenupp Isolera vid kabeln,, kan inte vara en fördel om kabeln får ligga inpackad i is direkt, för så kommer det bli :)
-
Men att ligga så grunt då som 50cm. Det går med lite trixande att dra slangen under kabeln men det blir säkert 100 meter varje gång (4 gånger) som måste lirkas under kabeln upp mot huset.
-
50 cm djup är inget problem på en kortare sträcka, speciellt inte om marken är snötäckt vintertid.
Det som eventuellt kan hända är att du får en liten tjällyftning just där slingorna ligger grunt, jag tror dock inte det med tanke på att du dimensionerar så pass rejält.
-
Rickard har rätt, det gör inget. Jag tänker bara på din kabel, skydda den. Men jag har ingen aning om det verkligen kan förstöra den,, det känns bara fel att packa in den i is. Kanske får du ingen is där, kanske får du det,,, Armaflexa det känns bättre och så skulle jag gjort hos mig wave
-
Ok, mera frågor. I vilken ordning ska slangarna in i huset? Ska de sitta så tät som möjligt och i någon speciell ordning för att sen rörmockaren kan göra sitt jobb. Så här hade jag tänkt om ni kan förstå:
- Slinga-1 in
- Slinga-1 ut
- Slinga-2 ut
- Slinga-2 in
Det vill säga de kalla ut slangarna sitter ihop och så lägger jag in-slangarna i kanteran på schaktet. Schkatet in mot huset är ca 1m brett.
-
Eller in och ut på var sin sida (slangarna behöver ej korsa var andra)
-
Grejen är egentligen om man ska hålla ihop ut-slangarna (de borde ju rimligen vara kallas) i mitten eller om man ska sätta dem efter en kant eller försöka ha 30cm mellan varje slang. Vet inte om jag kan skriva så att det blir begripligt. Två slingor, alltså 4 slangar ska in i huset. Ska dessa in på något speciellt sätt. Det blir ju först efter 5 meter som jag drag slingorna i olika schakt. Siste fem meter går de i samma schakt in mot huset.
-
Isolera de kalla slangarna de första 5 metrarna, och lägg dem på ena sidan av grävdiket, inkommande slangarna kan du också lägga ihop, och ha dem oisolerade tills du är ca 2 meter från huset, då skall även dessa ha isolering.
-
Men in i huset kan jag dra ihop alla slangar.
-
Men in i huset kan jag dra ihop alla slangar.
Ja men isolerade kondenssäkert
typ Kaiflex eller motsvarande
http://www.kaimann.de/sv/products/product.html?id=43348 (http://www.kaimann.de/sv/products/product.html?id=43348)
-
Ok, då var man ett steg närmare att kasta ut pelletspannan. 2x400m slang fick jag plats med. Har nu även dragit in slangarna i huset. Nu ska bara sista delen av schaktet läggas igen på fredag.
Tanken var ju till en början att stanna här för i år (behöver rot avdraget till annat) men nu blev man ju grymt sugen att få en ny panna redan i höst. Jag vet att min rörmokare snackade om Nibe men vad säger ni på forumet? Sen påstod en Anna rörmokare att jag skulle klara mig med 6kw. Låter lite tycker jag, typ en par hårtorkar. Tittar jag på elpatronen i CTC pannan från 1976 så är den på 12kw. Fördelar/nackdelar att gå upp till 8 elle 10kw förutom att jag antar priset stiger med högre effekt.
-
En större vp behöver mera vatten volym och flöde för att fungera bra. Kompletterar man med en tank och ev en extern cp är det inga problem med en stor vp. En 12 kw vp behöver dubbelt så stort flöde som en 6 kw vp och allt det vattnet ska gå igenom dina radiatorer men om man har en arbetstank med separat cp mot rad systemet så behöver endast det höga flödet gå mellan vp och tanken och du kan ha ett lägre flöde mot radiatorerna men om radsystem klarar flödet kan man installera en tank på röret mellan vp och radsystemet så man får mera vatten volym och vp får lite längre gångtider och längre stillestånd vilket förlänger livet för vp tummenupp
-
Extern cp?
-
Ja man kan i vanliga fall låta den cirkpumpen som sitter i vp låta cirkulera vattnet genom både vp och radiatorerna men med arbetstank får den interna cirkpumpen endast cirkulera vattnet mellan vp och tanken och en extern cirkpump får sköta cirkulation över radiatorerna.
-
Om man utgår från uppgifterna i första inlägget på tråden så finns ingen anledning att gå upp över 8 kW.
Det funkar kanske med en 6 kW VP också, men numera brukar man inte dimensionera på det sättet.
Fördelen med en 8 kW är att du behöver minimalt med tillskott och kan då dra ner på huvudsäkringarna till kanske 16A och det ger oftast en liten slant extra i besparingen.
-
Här ser du skillnaderna mellan 6 kW och 8 kW, det lönar sig inom några få år att välja den större värmepumpen.
Detta förutsatt att du klarar dig utan arbetstank, måste det till en arbetstank och en exktra cirkpump får du räkna med 10 000 kr extra för materialet + arbetskostnaden.
Säg att det fördyrar projektet med i runda slängar 15 000 kr + extrakostnaden för en större värmepump, ca 2000 kr, så hamnar du på 17 000 kr fördyring, och du sparar ca 680 kWh/år mera med den större pumpen.
En 7 kW värmepump kanske vore mest optimal i ditt fall.
Jag skulle köpa en 8 kW värmepump, se till att det fanns plats för en arbetstank, om det visar sig behövas, och köra så i ett år.
Får du problem att få till rätt deltaT (flöden) eller får alldeles för många start/stopp på kompressorn kan du alltid investera i arbetstank senare.
-
Hur märker man om man behöver en arbetstank? Vad jag tänkt behålla är min separata beredare för varmvatten men den är ju bara på 80 liter skulle jag gissa.
-
Prova söka på termostater och arbetstank, det är skrivet spaltmil om detta i forumet.
-
Hur märker man om man behöver en arbetstank?
Om du har ett kasst radiatorsystem i dag som kräver ett helt annat flöde än vad VP'n vill ha eller om du vill ha termostater i de flesta rum för att kunna reglera temperaturen så behöver du en arbetstank från start.
Sätter du in en överdimensionerad VP för att slippa tillskott så kan du få onödigt många start/stopp och i så fall kan du komplettera med en arbetstank eller enklare volymtank i efterhand.