Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoair 7.9 Värmepump  (läst 2500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

2_wild

  • Gäst
2_wild
CTC Ecoair 7.9 Värmepump
« skrivet: 17 januari 2012, 16:40:37 »
Tjena!

Jag har en alldelles för hög elräkning i förhållande till utetemperatur samt storlek på huset...

Enligt elmätaren ligger min förbrukning på 100-120kwh per dygn ..huset är 96kvm + källare på 60kvm ..är från -54 men renoverad och väldigt bra isolerad.

Jag tror det är någon fel med inställningarna på värmepannan...

Jag har en CTC Ecoair 7.9 / 10.9 kopplad till en värmepump(fläkt) samt ett vattenburet system som borde vara en av de billigaste uppvärmningsystem?

Värmepumpen har gått 24h dygnet runt med 0 starter ..men bara levererat 16grader medan börvärdet har legat på 50grader. Tyckte detta var väldigt skumt efter att ha svimmat över elräkningen så stängde jag av fläkten och öpnnade luckan...hela är ingjuen i ett stort ispaket ..har inte avfrostat alls...fattar inte hur den kan ha fungerat alls...

Nu har jag tinat den med hårtork...någon som vet vad som kan vara fel...?

Ska starta den imorgon igen och se om den fortfarande fungerar

Kan läggas till att jag e ensam i huset 19grader har det varit inställt på och natt som dag trots jag varit borta i 2veckor har huset konstant legat på över 100kwh / dygn..nu när pumpen/kompressorn är avstängd och jag har satt huset på 16grader (eldar när jag kommer hem) så ligger jag på 35-40kwh /dygn...Kan det vara värmepumpen som slirat iväg och dragit upp förbrukningen eftersom den var igenisad?

Väldigt novis på detta...väldigt tacksam för alla svar

/MVH Andreas

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CTC Ecoair 7.9 Värmepump
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2012, 17:02:29 »
Rent spontant låter det som en tempgivare som är trasig

Maskinen verkar inte få någon indikation på att det är för låg temp så att avfrostningen inte triggas.
Kan du skriva upp vad du har för tempar i systemet när du fått igång maskinen och den gått minst 10 minuter kompressordrift?

Då kan CTC proffsen säkert sälla en bra diagnos på vad som hänt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoair 7.9 Värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2012, 05:33:16 »
avfrostningsuret har kanske hängt sig, sitter högst upp i el lådan till höger ute på vp. är ett hål upptill, där kan du ta ner en liten elmejels och vrida lite medsols, kanske det kan vara det.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

2_wild

  • Gäst
2_wild
SV: CTC Ecoair 7.9 Värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2012, 16:34:19 »
Kanon..ska skruva ihop värmepumpen imorgon..ska kolla om jag hittar avfrostningsuret...

Ska även skriva upp lite värden ..

Tack än så länge för era tips :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!