Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten i hÃ¥let nödvändigt?  (läst 1500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Vatten i hålet nödvändigt?
« skrivet: 18 mars 2006, 18:07:44 »
Borraren hos oss har borrat ca 100 meter av totalt 210 meter och hålet är fortfarande torrt. Kan det vara så att hålet inte får något vatten? Finns det några problem om hålet skulle fortsätta att vara torrt även när vi borrat 210 meter.
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vatten i hålet nödvändigt?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2006, 18:32:00 »
Skulle berget vara så tätt att det inte kommer in nått vatten i hålet så kan du fylla på med vatten för kommer det inte in så rinner det inte ut, men jag skulle tro att efer nått dygn så har du vatten ganska högt i hålet.
Men skulle du inte få vatten eller berget inte kan hålla vatten så får du fylla med nått annat än vatten tex. borrkaxet eller lera, utan vatten så får du sämre värmeöverföring mellan berget och brinen i slangen och kanske måste du kompletera hålet.
Det är dock ovanligt att man inte får nått vatten men det kan som sagt ta några dagar innan man vet säkert.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vatten i hålet nödvändigt?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2006, 22:31:25 »
du får vatten var lugn.
jag hade tort hoss mig också, borra alla mina 180m utan att ens ha vatten så det räckte att fukta ett frimärke.

det kommer alltd in vatten & det kommer att fyllas till grundvatten nivån. Jag har inte hörtalas om nån som inte haft vatten efter ngra dar. själv jade jag ca 20m med vatten efter 5 dar, så set rann inte fort...

men när dom lägger i slangen så fyler dom på med granvatten. om du nu skulle ha sveriges ända hål som är så tätt att grundvattnet inte kan tränga in så kan ju inte heler det påfylda vattnet tränga ut från hålet.

om vattnet man fyller på rinner undan så kan det bara rinna undan till grundvatten nivån (det är ju teoretiskt omöjligt att få lägre nivå)

nu är inte jag nån expert på berg, men i min hjärna så tror jag att ett berg som är poröst, är dåligt på att lagra energi & ett berg som är kompakt lagrar energi bra!
ditt berg är mycket kompakt, eftersom vattnet har svårt att tränga fram.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
SV: Vatten i hålet nödvändigt?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2006, 14:49:31 »
Tack för svaren. Precis som ni säger, så kom det ganska mycket vatten idag. Hurra
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!