Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöra 495  (läst 2153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
Rengöra 495
« skrivet: 21 december 2013, 13:35:39 »
Ett tips och ett par frågor.

Mina grannar hade vattenskada på sitt kretskort, detta kom sig av att dräneringsslangen från värmeväxlaren var igenvuxen med alger nere i koppen. Tipset de fick var att slå en kapsyl Klorin I koppen vid varje filterrengöring, detta ska då stoppa eventuell tillväxt. Vet inte om det funkar men jag kör detta nu.

Hur och var rengör man sin 495a?

Öppnade den övre luckan igår, där fläkten finns bakom, och insåg att det var rätt dammigt. Även fläktens blad var kraftigt belagda, skruvade ur fläkten och gjorde rent den men inser att batteriet måste se ungefär likadant ut men hur kan man rengöra detta och vad mer behöver städas efter några år?

För min del upplever jag att suget blivit svagare i ventilationen och tror att det är detta och andra saker, som rören, som måste rensas.
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöra 495
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2014, 19:01:40 »
Jag har kopplat in en slang med tratt (eller spruta) till spillvatten kopp och där häller jag klor blandat vatten vid varje tillfälle när jag rensar filter. Jag behöver inte böja mig ner för att hälla klor vatten i plast kopp. Hela processen blir enkel. Jag kommer att bifoga en bild men kameran är på laddning just nu.

Jag har råkat ut tidigare för stopp i plast slangar och förstörd kretskort pga vatten läckage. Det var dyrt men jag fick en ny Regio program vara i samband med kretskort byte. Det är konstigt att de har osyddat kretskort i pumpen. Reparatör tyckte att det var mitt fel att jag hade inte då och då rensat slangarna med vajer! Det står ingenting om detta i manmualen! Jag glömde att säga att jag har en Autoterm 190F FLVP.
« Senast ändrad: 13 januari 2014, 19:11:16 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöra 495
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2014, 19:31:13 »
Hoppas ni ser att jag har kopplat in en spruta med plast slang som går ner till spillvatten kopp. Det kunde ha varit ett enkel plast tratt som är kopplat till slangen.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!