Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normalt att brine-nivÃ¥kärlet blir tomt när kompressorn gÃ¥r?  (läst 7675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej alla,
med en Diplomat Optimum G3 som nu gått i ca 2 veckor kommer här min första fråga för att ta reda på att allt är ok... Nivåkärlet på den kalla sidan (ett sånt där i vit plast) är nu fyllt till ca 25% när kompressorn inte går, det har sjunkit från ca 40 % sedan installationen, vilket jag förstått är normalt.

När kompressorn går blir kärlet däremot helt tomt, eller nästan i alla fall, kan hända att det finns en halv eller 1cm brine kvar längst ner i kärlet, det går inte att se riktigt. Man hör också ett porlande ljud från brineslangarna invid kärlet när kompressorn går.

Nåväl -- har jag för lite brine i systemet i och med att kärlet är tomt vid körning, eller något annat knas? Eller är detta helt normalt?
« Senast ändrad: 22 juli 2013, 00:04:19 av corro »
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är inte normalt du har troligtvis luft kvar nånstans i brineledningarna/borran vilket kan vara svårt att få bort utan en riktig rundpumpning med extern pump och tunna. Ibland kan luften försvinna ändå men hur som helst bör du fylla på brine kärlet för blir det tomt sugs luften in i brine kretsen annars kan du ju kontakta din installatör för han borde ha gjort en riktig luftning vid installationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utan tvekan har du luft i brineledningen, om du inte har själv installerat
så borde installatören komma och lufta ordentligt som Smurfen skriver.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du har luft mellan cirkpump och borrhål (på väg ned i berget) så blir du "aldrig" av med det om du inte rundpumpar bakåt.
Är det inte gjort ordentligt så blir det inte bra, dessutom gör luft i kollektorn att du tappar flöde, vilket ger högre deltaT på KB än vad du borde ha, vilket i sin tur ger sämre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror inte proffsen rundpumpar åt båda hållen dom har kraftig pump som trycker luften hela vägen ner i borran kör man åt båda hållen räcker det med liten pump.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har aldrig varit med när proffs rundpumpar, men jag har svårt att se hur luft skulle kunna tvingas ned 200 meter i "vatten", det blir en enorm kraft som vill hålla kvar luften i övre delen av kollektorn.
Men kanske händer det nåt med luften som gör att det ändå går, jag vet inte säkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är flödet så pass högt vid rundpumpningen att luftfickorna bryts sönder till bubblor fungerar det. Bubblor stiger med en fart på några decimeter i sekunden. Är hastigheten på köldbäraren högre kommer bubblorna att dras med nedåt i borrhålet. Hastigheten på köldbäraren vid normal drift av pumpen ligger på ungefär en halv meter per sekund så det skulle i och för sig räcka men uppenbarligen räcker den hastigheten inte för att bryta sönder en en luftficka.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man pumpar bara åt ett håll men pumpen är så kraftig (högt flöde) att den drar med sig alla bubblor som bildas. Man brukar pumpa runt rätt länge (bortåt en timme där jag varit med och kopplat) för att vara säker på att man fått med allt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
jag kör då åt båda hållen om det är en besvärlig anläggning(mycke upp o ner på brineledningarna)det blir rent mycket fortare då

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Tack alla,
FYI installatören var här idag och körde en pump i uppåt en timme. Nu körs systemet för fullt (värmer poolen) och jag håller tummarna liksom ögonen på nivåkärlet.
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Ok, nu har jag kollat hur systemet beter sig när kompressorn går. Brinekärlet blir nu inte tomt längre, så mycket är säkert. Vad som händer är att när kompressorn går så sjunker nivån i brinekärlet med ca 2 - 2.5 cm. När cirkpumpen stängs av efter körningen stiger nivån omedelbart med ca 1.5 cm, och under nästkommande 10-20 minuter resterande 1 cm upp till "vilonivån". Är detta normalt?

(Brine-nivåkärlet sitter på utgående ledning, detta kanske kan vara intressant att veta).

En annan sak jag undrar över, i G3:ans meny "temperatur" finns fältet "ström". Nu när G3an stÃ¥r i viloläge är detta fält inte noll. NÃ¥gon minut efter senaste körningen stog den pÃ¥ "4(20) A" och 20 min senare pÃ¥ "2(20) A". Jag gick precis ner och kollade igen och nu stog det "3(20) A". Det är garanterat inget som pÃ¥gÃ¥r i systemet (menyn säger "inget behov värme" och alla ikoner som ska indikera aktivitet är släckta). Är detta ocksÃ¥ normalt?  dontknow
« Senast ändrad: 04 augusti 2013, 19:40:14 av corro »
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det inte så att G3 har effektvakt och ström är hur mycket förbrukningen är i hela huset men i så fall borde det gå att avläsa 3 faser separat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Citera
ström är hur mycket förbrukningen är i hela huset

Ja, det stämmer säkert. Jag noterade igår ikväll när varken frys eller diskmaskin gick att den var nere på 1. Tack smurfen!

Då återstår bara min första fråga angående om en nivåskillnad på ca 3 cm i brine-nivåkärlet är normalt medan kompressorn går...
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror inte min brine nivå ändras när vp går fast en liten skillnad kan det säkert bli beroende på att temperaturen ändras men knappast 3 cm tror det är luft kvar men gör det nått Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag tror också det är lite luft kvar. Nivån i mitt kärl ändras inte när pumpen går igång.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!