Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vvm300 koppla bort vvb  (läst 984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andersb78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe vvm300 koppla bort vvb
« skrivet: 10 december 2017, 14:23:02 »
Hej, är ny användare med ett problem, har en nibe vvm300 där det blivit hål i dubbelmanteln.
Tänkte koppla in en extern vvb, så jag slipper byta hela systemet.
NÃ¥gon som vet hur jag ska koppla ur vvb elektriskt?
Hade tänkt sätta en 2,5bar säkerhetsventil i botten på den gamla vvb och plugga den, så hela utrymmet används till värmekretsen.
Jag antar att jag måste koppla ur värmaren i den gamla vvb, men hur?
Mvh Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe vvm300 koppla bort vvb
« Svar #1 skrivet: 11 december 2017, 07:42:42 »
Hade du tänkt dig att elpatron ska fortsätta funka som tillskott?
I så fall tror jag att det enklaste är att ställa ner VV-temp till minsta möjliga 25/30 och låta den värma grejerna.
När sen den vill ha tillskott så kommer elpatron klicka in och den kommer sen shunta tillskott som vanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

vvm300

  • Gäst
vvm300
SV: Nibe vvm300 koppla bort vvb
« Svar #2 skrivet: 12 december 2017, 07:46:35 »
Hej, tack för svar.
ja, jag vill ha tillskottsvärmen kvar, låter som en bra ide, men hur blir det med trycket när vvb går upp i "övertemperatur" för att döda bakterier? klarar min tänkta säkerhetsventil på 2,5 bar det?
har tänkt att ha samma tryck på säkerhetsventil i botten på vvb som det sitter på värmekretsen, som extra säkerhet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe vvm300 koppla bort vvb
« Svar #3 skrivet: 12 december 2017, 08:11:18 »
Legionellanfunktionen går väl att stänga av.
Trycket borde ju bli samma inuti VVB som utanför om det är hål i manteln?
Eller är du rädd att hålet täpps till och trycket inne i VVB ökar?
Man kan ju koppla ihop nÃ¥tt av rören in/ut till VVB med värmekretsen för att säkerställa att det är samma tryck.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andersb78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vvm300 koppla bort vvb
« Svar #4 skrivet: 13 december 2017, 18:28:33 »
Hmm, ja det går ju göra, koppla ihop rören. Får kolla om det går att stänga av legionellafunktionen då.
Tack för svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!