Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8  (läst 21529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tordnado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« skrivet: 15 januari 2009, 21:02:42 »
Hej

Jag har läst här på forumet att Dt på ca 7-10 grader är optimalt.

Stämmer det?
Varför är det så?
Jag har mellan 3-5 Dt vilket ju ger mer effekt från radiatorerna än Dt 7-10 garder. Om jag ökar Dt kommer effekten från raddarna att minska vilket gör att jag måste ha högre framledningstemp. Högre framledning är som bekant inte bra för VP!?

Om jag nu blir övertygad att sänka Dt ska jag då sänka cirkulationspumpen för att uppnå detta eller ska jag strypa varje radd?

Tacksam för svar pÃ¥ alla frÃ¥gor  :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2009, 21:13:31 »
Om DT = 0, så är effekten också 0, eftersom då har ingen värme lämnat radiatorerna.

Ökar DT, så ökar väl effekten, ju högre DT, ju mer värme har lämnat radiatorerna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2009, 21:35:05 »

Jag har läst här på forumet att Dt på ca 7-10 grader är optimalt.
Stämmer det?
Varför är det så?

Det gäller om det är ett zeotrop blandning (en blandning som förångas och kondenserar över ett temperaturintervall) som används som köldmedium, är det en azeotrop blandning eller ett rent ämne är den optimala differensen lägre. Det beror på att den komprimerade gasen kommer in i kondensorn vid hög temperatur, kanske 75 grader, att kondensationen sker över ett temperaturintervall (om det är en zeotrop) och att man vill ha det kondenserade köldmediet lite underkylt. Det gör att man får lägst kondenseringstryck för samma medeltemperatur på värmebäraren om man har ett deltaT på 7-10 grader. Visserligen arbetar radiatorerna nåot sämre än vid lågt deltaT men kompressorn drar mindre el.

Citera
Högre framledning är som bekant inte bra för VP!?

Det gäller vid konstant deltaT över pumpen, det behöver inte vara så när man samtidigt ändrar returtemperaturen.

Citera
Om jag nu blir övertygad att sänka Dt ska jag då sänka cirkulationspumpen för att uppnå detta eller ska jag strypa varje radd?


Sänk farten på cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 21:41:18 »
Nää.... avgiven effekt ur radiatorn är flödet (l/s) X 4,2 X DeltaT.
ett DeltaT har vi alltid sÃ¥ länge radiatorn är varmare än omgivningsluften.  och radiatorn blir nÃ¥got effektivare med minskat DeltaT.

För att förklara enkelt:
Hemligheten ligger i att vi Sprutar in hetgaser (mycket varma) i kondensorn ,som sedan kyls tills kondenseringstempen uppnåtts.
genom att sänka vatten-flödet genom kondensorn kan vi utnyttja de mycket varma hetgaserna till att höja utgående vattentemp ännu mer (höja DeltaT ), utan att kondenseringstempen stiger nämnvärt = VP tappar inte nämnvärt i effektivitet vid högre framledningstemp , om denna uppkommer genom sänkt flöde /högre DeltaT.

därav tillverkarnas rekomenderade DeltaT.

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2009, 08:43:17 »


Om jag nu blir övertygad att sänka Dt ska jag då sänka cirkulationspumpen för att uppnå detta eller ska jag strypa varje radd?


Sänk farten på cirkulationspumpen.

Nää.... avgiven effekt ur radiatorn är flödet (l/s) X 4,2 X DeltaT.
ett DeltaT har vi alltid sÃ¥ länge radiatorn är varmare än omgivningsluften.  och radiatorn blir nÃ¥got effektivare med minskat DeltaT.


Helt riktigt, vill man ha lägre deltaT skall man naturligtvis öka farten på cirkulationspumpen. Fel av mig. Men i det här fallet med deltaT 3-5 grader skall man öka deltaT genom att sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Så det blev rätt rekommendation fast det var fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2009, 09:33:34 »
Om DT = 0, så är effekten också 0, eftersom då har ingen värme lämnat radiatorerna.

Ökar DT, så ökar väl effekten, ju högre DT, ju mer värme har lämnat radiatorerna.

//Ronnie

Effekten ökar med låg DT.
Vid framledning 40 så skiljer det nästan 40% effekt vid DT 3 jämfört med DT 10 , rumstemp 20 ºC på en duplex sektionsrad.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 09:48:17 »
Jag blir lite förvirrad av användadet av "DT", för mig kan det i det här fallet betyda två saker:
1/ skilnaden mellan framledning och retur.
2/ skillnaden mellan rummets temperatur och radiatorns medeltemperatur.
Men det är det första alternativet i alla inläggen?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 10:17:44 »
Intressant att läsa expertkommentarer.
Jag har en Vp som följs med logger och ser spikar med ca 1 timmes mellanrum i utgående temp på värmebäraren efter värmepump(scrollkompressor). Varför går temperaturen upp 2-3 grader under nån minut?
Är det motionering av någon ventil?

Angående optimal delta temperatur -är det inte viktigare att inkommande temperatur är så låg som möjligt?
Om så kan detta ge utrymme för en golvvärmeinstallation som slutsteg i radiatorkretsen.
Eller ,som i mitt fall, ett element i ett kallare utrymme.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2009, 10:24:26 »
Misstänker att din värme spik kommer efter avslutad TVV-laddning...dvs när vx-ventilen vänder !

Jo..vi vill ha returen så låg som möjligt....ojämn golvvärmetemp är nog inte populärt.
det är nog bättre med fläktkonvektor eller ev radiator i slutet för att sänka retur-tempen.

Kall Kyl: Ã…tmionstonde jag menar alt 1  Thumbsup

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tordnado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2009, 10:52:56 »
Hej

Nu har jag sänkt cirkulationspumpen till lägsta hastighet, härligt med helt tysta element! Tyvärr så ligger DT fortfarande på ca 5 grader där den tidigare låg på 3. Beror detta helt enkelt på att mitt system är ett högtempsystem? Ursprungligen var det avpassat för oljeeldning.

Blir det till att byta alla raddar och eller kompletera med fläktkonvektor!?

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Delta T framledning/retur varför?? 2010-8
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2009, 23:09:16 »
Henger meg på her, vi har en C6 HT+ som gir varme til ett lavtemperaturanlegg med fremledning på 25-33 grader med DT på ca 5,5, burde jeg prøvd å øke denne? Varmepumpen blir styrt av returtemperatur så lavere hastighet på sirkulasjoinspumpen vil kun øke fremledningtemperaturen og dermed også kompressortemperatur noe som reduserer dennes levetid.

Bør det være samme DT for ett lavtemperatur gulvvarmeanlegg som for ett radiatoranlegg? Pumpen ble tatt i bruk sommeren 08 og desember og januar med middeltemperatur rundt 0 grader gir en gangtid på ca 14 tmer i døgnet med innetemperatur på ca 23 grader, er dette fornuftige gangtider? Mange spørsmål her, men jeg har ingen erfaring med varmepumper før vi kjopte denne IVT pumpen så det er greit å få noen tips angående optimalt bruk.
Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!