Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det möjligt att docka en solfÃ¥ngare till Nibe F1226 ??  (läst 2469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller på att renovera ett hus och har skaffat mig en Nibe 1226 -6 Jord värmepump. Skall börja installera den till våren men blev lite sugen på att docka en solfångare till den. Nibe har väl ingen färdig lösning hur man kunde docka en solfångare till den utan att köpa en till tank med solslinga eller vvx. Har lite dåligt med utrymme och skulle därför vilja undvika en till tank. Hur kunde man lösa detta på enklaste möjliga sätt? Behöver inte vara en optimal lösning för det vet jag att inte är möjligt i detta fall. Några bra idéer? Kunde man göra en rövare och koppla in sig på returen från golvvärmen? dontknaow
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Blir nog svårt med sol utan extra tank beredaren tror jag inte det går att koppla in sig mot och solen ger inte så bra mot en beredare som redan ligger på 50 grader så mitt råd är skaffa en tank om du ska ha solvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tänket med solfångare är att kunna lagra solvärmen och få värme även när det mulet, och det blir lite lättare om man har en acktank ;).
Du kan inte skicka in för varm retur till VP.

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet att det inte blir lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt men dÃ¥ det inte finns utrymme för en tank till.. 
Funderade därför om det var rent tekniskt möjligt att koppla in sig på returen från golvvärmen. Utan att VP böjar klaga över att returtempen blir för hög. Men kom just på att det inte kommer att fungera på sommaren när det är +30 och huset inte kan ta emot mera värme... >:( Och mot beredaren blir det nog lite svårt att koppla in sig mot.
Finns det någon liten billig tank som har inbyggd solslinga. 60x60x60cm eller någon lång och smal tank där man kan förvärma VV?

Har i mitt egna hus en CTC Ecoheat VP som har två hål så man kan koppla in solvärme mot och där fungerar det fint med solvärme. Inte optimalt men det fungerar.
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Heatacc har en tank som är 60x60x60 som kan fås med olika slingor och andra tillbehör. Det största problemet är väl att det blir alldeles för liten volym för att kunna dra nytta av solfångarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kanske har möjlighet att lägga en tank på vindsutrymme? Precis som Purjo säger bör man upp i lite volym för att kunna hantera vattnet från fångaren som kan bli rejält varmt, och som jag skrev tidigare lagra värmen, solen skiner inte alla dagar tyvärr......... ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!