Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem ska man tro pÃ¥?  (läst 5237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Vem ska man tro på?
« skrivet: 08 februari 2010, 18:49:24 »
Jag är ny här då jag funderar på att skaffa bergvärme. Men har hamnat i trångomål.
Har alltid eldat med ved (vattenburet), och vet inte vad huset skulle förbrukat i kwh. 150kvm boyta och 30kvm biyta
Har fått in 3 offerter från IVT, Thermia och Nibe.
Alla säger olika i sina beräkningar. huvuddunk
Thermia = optimum G2-8, ditt hus drar 21000 kwh/ år i värme och vatten. 121 m aktivt djup.
Nibe = F1245-6         , ditt hus drar 26000 kwh/ Ã¥r i värme och vatten. 136 m aktivt djup.
IVT = IVT HT plus C9, ditt hus drar 30500 kwh/ år i värme och vatten. 150m aktivt djup.

Visst att det kan bli olika, men 10000 kwh, och alla har varit hos mig och tittat.

 :o Vem ska man tro pÃ¥? :,v( Ingen vet hur den andra räknat huvuddunk

NÃ¥gon som vet?
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2010, 19:43:18 »
Det bevisar en sak, att kalkylerna aldrig har den exakthet som krävs vid raketforskning. Installatörerna har att ange en MASSA olika uppgifter in i dina kalkyler!!
Om inte dom är likadana kan du inte jämföra offerterna!!

Välj inte minsta pumpen och inte grundaste hålet. Men du kan ev handla med vem som helst av dom här.
Vid större upphandlingar "nollar" man anbuden det innebär att dom kan jämföras. Du skulle kunna be en av installatören att använda samma siffror som nån annan!?

Det är jättesvårt ( det ser du ju på skillnaden) att uppskatta en förbrukning korrekt.
Men har du en elpatron skulle du kunna göra ett test...
Köra den på en effekt som du känner till tex 9 kw låta den gå i minst en timme på max. Avläsa temperaturer på stigen och returledningen. Sen skulle man vilja veta vilken temp fram du behöver vid sträng kyla.

Det här kanske var svårsmält eller?
Du kan ev ögna igenom det här...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2010, 19:57:18 »
När jag eldar med ved idag.
Matade ut till elementen ca 50 grader, när det var som kallast -24 grader. Jag hade nog inte mer än 20 grader varmt inne.
Jag har ett 1 rörs-system med för klena rör och för små element säger IVT och NIBE de vill sätta in en utjämningstank, men det tycker inte Thermia, det justerar G2:ans cirkulationspumpar.
Men det sa IVT killen att det var ointressant, för värmepumpen kör cirkulationspumparna mycket snabbare än vad min cirkulationspump går i dag. Retur temp vet jag inte.
Jag kollade nu när jag eldar och matar ut ca 45 grader så känns returen som kroppstemp.

« Senast ändrad: 08 februari 2010, 20:04:53 av Oi »
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2010, 20:09:29 »
När är huset byggt? Vad är det för isolering i väggar och till vind? Två- eller treglasfönster? Skall biytan värmas (det är väl källaren?)? Var ligger huset?

Får vi veta det finns det säkert någon som har ett liknande hus i samma klimatzon som kan ge ett vettigt svar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2010, 20:20:57 »
50 grader som max är riktigt bra... 55 är också helt ok! och kroppstemp tillbaka... det låter som ca 10 graders diff ungefär.
LÃ¥ter lovande tycker jag.
Källare kan som Roland antyder kan vara hemska energitjuvar och bör få vara svala av flera anledningar.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2010, 20:22:30 »
Lite hus fakta :,v(

Huset byggt 1888 timmer 1½ plan
Tillbyggt 1952 trä 1 plan
Tillbyggt 1980 1 plan med källare 30 m2 samt hela huset tilläggsisolerat 95mm och mont 3 glasfönster.
(ej boyta ska ha grundvärme i varje fall) Indraget vattenburet i samband 1980.  1 plan källare
Tillbyggt 2000 1½ plan.
Är nu uppe i 150 boyta och 30 biyta.
Ligger i kronobergslän (växjö)
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2010, 20:32:17 »
Hur mycket ved går det åt per år, eller per månad, eller senaste månaden?
Travad.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2010, 20:42:11 »
Jag har inga bra svar, då jag inte travar min ved utan slänger in den löst, den torkar bättre då. Och har inte platsbrist eller grannar som klagar, för plats tar det, man måste ju ligga ett år före i ved lagret. Tänk vad skönt att slippa kånka in ved. ::)
Men man kunde ju ta och trava upp några kubik och kolla hur länge den räcker Thumbsup
Men tyvärr finns det även där en osäkerhetsfaktor, då det i så fall måste vara baserat på torrhet på veden och trädslag. Men tanken är god. a:gl
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Roffe2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2010, 21:06:58 »
Hallå !

Om du multiplicerar ca 55w/m2 hus. ( 0,55 x 150 ) så får du toppeffekten på ditt hus när det är som kyligast.
Välj en storlek på VP som är några kw mindre.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2010, 21:11:16 »
Hallå !

Om du multiplicerar ca 55w/m2 hus. ( 0,55 x 150 ) så får du toppeffekten på ditt hus när det är som kyligast.
Välj en storlek på VP som är några kw mindre.
Det beror ju fullständigt på hur välisolerat det är... allt mellan 30 och 80 w/m2 brukar man räkna.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2010, 12:25:42 »
Har en fundering till.

Om de som lämna offerter inte vet vad mitt hus drar i förbrukning på ett år, då kan de inte heller offerera en värmepumpsinstallation :-\

För det blir bara gissninar om vilken pump som behövs/krävs.
Ringde kommunens energirådgivare, de tyckte att jag skulle anlita en konsult som skulle komma och göra en energideklaration "gissa" vad mitt hus drar i el på ett år.

Det känns som om jag kan "gissa" själv  :o

Jag fÃ¥r väl slÃ¥ pÃ¥ strömmen till elpatronerna en vecka och gissa vad det blir pÃ¥ ett Ã¥r.  ::)

IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2010, 12:31:15 »
Bäst är det att köra en viss effekt på elpatronen vid kraftig kyla.. då ser man hur långt tex 9 eller 6 kw räcker. Man ska även kolla den högsta temp man när när det tuffat på minst en timme helst två.

Jag nämnde väl det om du ska kunna jämföra offerterna måste du "nolla" dom alltså själv ge inst samma uppgifter att jobba med!

Även om en konsult jobbar för fem tusen så är det ändå en kalkyl (gisnsing) det viktigaste att tänak på är att kolla är radiatorerna lämpliga (lågtemp) osså den temp man behöver för att klara svinkyla på stig och retur...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2010, 12:33:21 »
Har en fundering till.

Om de som lämna offerter inte vet vad mitt hus drar i förbrukning på ett år, då kan de inte heller offerera en värmepumpsinstallation :-\

För det blir bara gissninar om vilken pump som behövs/krävs.
Ringde kommunens energirådgivare, de tyckte att jag skulle anlita en konsult som skulle komma och göra en energideklaration "gissa" vad mitt hus drar i el på ett år.

Det känns som om jag kan "gissa" själv  :o

Jag fÃ¥r väl slÃ¥ pÃ¥ strömmen till elpatronerna en vecka och gissa vad det blir pÃ¥ ett Ã¥r.  ::)



Bäst att göra en egen kontroll enligt ovan. Litar inte på säljarnas kalkyler överhuvudtaget....
Nibe tyckte min pump var alldeles för stor för mitt hus och ändå bara 6kw.
Använde eget förnuft och med elpatronerna så upptäckte jag att 6kw var ett måste.

Ser att du fått offert på en Nibe 1245-6 verkar ju jätteklen i förhållande till husets förmodade värmebehov...

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2010, 12:46:23 »
Jar har 2 elpatroner, de är på totalt 13 kw.
Jag får testa och köra med en påslagen. 6,5 kw.

Förra ägaren hade noll koll.  huvuddunk
Han körde bÃ¥da patronerna och dÃ¥ laddade han ackumulatortanken pÃ¥ 2,5m3 med dessa, sommar som vinter, sÃ¥ EON var nog glada att fÃ¥ skicka den räkningen. 
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vem ska man tro på?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2010, 17:28:19 »
Dom tre som var där frågade dom om effekt på elpatronen och om du testat som jag sa???

Förbryllande om du har 13 kw el och behöver endast 6 kw. Enda förklaringen är ifall det var nattaxa tidigare och man laddade "havsbassängerna" dina på natten.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!