Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107  (läst 3426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sukram78

  • Gäst
sukram78
Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« skrivet: 14 februari 2016, 23:49:29 »
Jag har haft en del problem att min CTC panna har larmat för hög hetgastemperatur när det blir minusgrader.
Efter att jag först hade ute en servicekille så kom han fram till att det skulle vara hetgasgivaren, men jag sa att den bytte jag året innan. Men han hävdade att det kunde ju bli fel på den igen. Så han tog hem en ny hetgasgivare som de aldrig kom och bytte så jag fick göra det själv. Men det var fortfarande samma problem med hög hetgastemperatur. Då skippade jag den firman och fick tag på en annan firma efter lite väntan. Han kom ut och kollade på min panna. Det han kom fram till är att det verkar vara expansionsventilen som behövde justeras lite, sen såg han att oljan hade blivit lite bränd. Så han sa att om det inte blir bättre så får man troligtvis byta expansionsventilen och att det kan hända att kompressorn har tagit lite skada. Och det jobbet kanske kostar 8000:- trodde han. Och då är min fundering är det värt att kosta på en 10år gammal panna 8000:- plus att man vet ju inte hur länge kompressorn håller?
Sen funderar jag på vilken hetgastemperatur ni har på eran panna om ni jämför med mina värden nedan.

Ute: -3
Rum: 21,4 (21,0)
Panna: 53 (50)
Framledning: 41 (41)
Panna nedre: 47 (55)
Hetgas: 115

 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2016, 06:26:26 »
Hur kunde han se att oljan är bränd? Var det en gissning eller kan man släppa ut olja nånstans?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2016, 11:48:44 »
Jag tycker att din hetgastemp ligger för högt och kan skada kompressorn om den ligger högre under en längre tid.
CTC anger att tempen bör ligga cirka 45° över VPin. Justerade min expansionsventil nyligen. Nu ligger den på 80° grader, med VPin på 36' ungefär mitt i avfrostningscykeln.

Anser inte att det lönar sig att byta kompressor på en så gammal VP. Nya Ecoair har avsevärt bättre verkningsgrad.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sukram78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2016, 12:22:55 »
Hur kunde han se att oljan är bränd? Var det en gissning eller kan man släppa ut olja nånstans?
Servicekillen som var ute justerade några varv på expansionsventilen och då rann det ut lite olja. Det var då han såg att oljan var lite bränd.

Jag tycker att din hetgastemp ligger för högt och kan skada kompressorn om den ligger högre under en längre tid.
CTC anger att tempen bör ligga cirka 45° över VPin. Justerade min expansionsventil nyligen. Nu ligger den på 80° grader, med VPin på 36' ungefär mitt i avfrostningscykeln.

Anser inte att det lönar sig att byta kompressor på en så gammal VP. Nya Ecoair har avsevärt bättre verkningsgrad.
Om tempen inte ska vara mer än 45grader över VPin, tror du att man kan juster ytterligare lite på expansionsventilen eller ska man bara låta värmepumpen gå så länge den håller. Sen pratade servicekillen något om jag skulle byta till den nya modellen av ecoair så är det inte säkert att den är kompatibel med min gamla ecoel. Är det någon som vet?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2016, 16:54:57 »
Jag själv skulle justera expansionsventilen. (Och det gjorde jag).  Förutsätter att servicekillen kollade att det inte fanns hinder för luftflödet och att inte tempfallet över torkfiltret var högt.

Rekommenderar att du börjar med tre varv (motsols). Tänk på att ventilen sitter upp och ner. Använd en 6mm insexnyckel och lossa locket. Håll emot med en skiftnyckel. Använd samma insex för att justera ventilen.

Låt det gå några dagar och läs av hetgastempen innan du justerar igen.

Mer information finns på en annan tråd här.

Vad gäller kompatibiliteten mot just din Ecoel så föreslår jag att du frågar CTC direkt.
« Senast ändrad: 15 februari 2016, 22:54:24 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hetgastemperatur CTC EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2016, 08:43:21 »
Jag själv skulle justera expansionsventilen. (Och det gjorde jag).  Förutsätter att servicekillen kollade att det inte fanns hinder för luftflödet och att inte tempfallet över torkfiltret var högt.

Rekommenderar att du börjar med tre varv (motsols). Tänk på att ventilen sitter upp och ner. Använd en 6mm insexnyckel och lossa locket. Håll emot med en skiftnyckel. Använd samma insex för att justera ventilen.



Om man rekommenderar någon att justera överhettningen utan att ha manometerstället på och termometer så äventyrar man hela värmepumpen... har sett flera inlägg där du gör det utan att berätta för folk vad som kan hända med deras pumpar. Men nu frågar jag dig: Hur justerar man överhettningen för korrekt och vad kan hända om man släpper på för mycket köldmedia? Själv tycker jag det är oansvarigt att sitta bakom en skärm och rekommendera folk att ge sig in och justera i en kylkrets utan att dom och en själv inte har en aning om vad man håller på med och vilka konsekvenser det kan få för maskinen.

Låt det gå några dagar och läs av hetgastempen innan du justerar igen.

Mer information finns på en annan tråd här.

Vad gäller kompatibiliteten mot just din Ecoel så föreslår jag att du frågar CTC direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!