Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur prioriteras varmvatten i 1125  (läst 3706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hur prioriteras varmvatten i 1125
« skrivet: 30 november 2007, 15:49:25 »
Hej igen

Jag undrar hur varmvattenproduktion prioriteras i en 1125.

Jag tror att det fungerar som följer.

Varmvattnet är prioriterat och varmvattenproduktion startas så fort varmvattnet sjunker till tillslagstemperaturen (exempelvis 46 grader).
Om VP står stilla så startas den först efter att "spärrtiden" gått ut (default 25 minuter väl).

Om VP redan går och tillslagstemperaturen nås så bryts värmeproduktionen tills varmvattnet är klart och värmeproduktionen återupptas sedan igen (allt i en cykel utan start/stopp).

Om en värmecykel avslutas och temperaturen i VVB är max två grader över tillslagstemperaturen så hänger VP på en varmvattentillverkning innan den stänger av.

Stämmer detta? Något att tillägga?

Johan
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #1 skrivet: 30 november 2007, 16:29:26 »
Menar du "VP-intervall" i meny 11 så är det mintid mellan starter, om din VP värmt radiatorerna i en halvtimme före och sen stoppat så har de där 25 minutrarna redan gått.

Sen finns det en maxtid för VV-laddning på 45 minuter, efter detta värms huset en kvart om värmebehov finns innan VV laddas 45 minuter till (tills stopptemp uppnås eller driftpressostaten slår ifrån).

I övrigt stämmer det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #2 skrivet: 30 november 2007, 23:18:07 »
Tack så mycket. Det där med 45min var nytt men i övrigt hade jag tydligen fått grepp på det hela.

Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #3 skrivet: 30 november 2007, 23:26:01 »
Men inte finns nån stopptid vid vv behov. Den startar direkt då!

Eller hur!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #4 skrivet: 01 december 2007, 18:21:52 »
Det finns en missuppfattning att "VP-intervall" skulle vara minsta stopptid men så är inte fallet, det är minsta tiden mellan starter, så tiden som kompressorn går räknas in i "VP-intervall".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #5 skrivet: 04 december 2007, 13:31:52 »
Jag tror nog att jag lyckats förstå det där med minsta tid mellan starter. Även om jag uttryckte mig lite otydligt kanske.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt hur den är tänkt att användas.

Med hjälp av gradminuterna sÃ¥ ser man ju till att inte fÃ¥ för mÃ¥nga start/stopp. AlltsÃ¥ bör rimligtvis "spärrtiden" aldrig  behövas. Detta vad det gäller uppvärmningen.

Och för varmvattnets del så känns det mer som att den skulle kunna ställa till så att man i undantagsfall skulle kunna få slut på varmvatten.
Alltså om jag tappar ur en stor mängd vatten så att tillverkningen går igång.
Stänger tappvattnet.
Väntar tills dess att pumpen precis gjort nytt varmvatten och slår ifrån.
Då störttappar jag så mycket vatten som möjligt och kompressorn tillåts nu inte starta på 20-25 minuter (eller vad nu värdet är).
Långsökt, men ändå :-)

Johan
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #6 skrivet: 04 december 2007, 15:37:22 »
I normalfallet ska aldrig vp intervall begränsa driften. Mer som en säkerhet mot för högt antal starter i olämpliga system.

Men jag tror att VP intervall inte stoppar en vv körning!
Men jag är inte dösäker  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #7 skrivet: 04 december 2007, 17:21:50 »
Med hjälp av gradminuterna sÃ¥ ser man ju till att inte fÃ¥ för mÃ¥nga start/stopp. AlltsÃ¥ bör rimligtvis "spärrtiden" aldrig  behövas. Detta vad det gäller uppvärmningen.

Jepp, men sÃ¥ finns de som styr värmen pÃ¥ radiatortermostaterna...  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #8 skrivet: 04 december 2007, 19:58:50 »
Alltså om jag tappar ur en stor mängd vatten så att tillverkningen går igång.
Stänger tappvattnet.
Väntar tills dess att pumpen precis gjort nytt varmvatten och slår ifrån.
Då störttappar jag så mycket vatten som möjligt och kompressorn tillåts nu inte starta på 20-25 minuter (eller vad nu värdet är).
Långsökt, men ändå :-)

Johan
Men om din vp då gått i 15 minuter för att göra vv så är det inte 20 min till start när den stannar det är då mycket mindre tid till nästa start. Det är 20 mellan starterna inte mellan stopp och start.. Blev det förståeligt Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #9 skrivet: 04 december 2007, 20:18:29 »
Just det Digital det har du ju helt rätt. Tänkte inte pÃ¥ att det var tiden start till start. Det är ju inte stopp till start. DÃ¥ försvann även mitt lÃ¥ngsökta fall  ;D

Jag har en känsla dock av att den faktiskt stoppar även vv. När jag precis hade fått den installerad och lekte lite med den så har jag för mig att den sade 5 min till start vid något tillfälle och att det var för att köra igång varmvattnet. Men jag är inte helt säker heller.
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #10 skrivet: 05 december 2007, 21:15:55 »
Just det Digital det har du ju helt rätt. Tänkte inte pÃ¥ att det var tiden start till start. Det är ju inte stopp till start. DÃ¥ försvann även mitt lÃ¥ngsökta fall  ;D

Jag har en känsla dock av att den faktiskt stoppar även vv. När jag precis hade fått den installerad och lekte lite med den så har jag för mig att den sade 5 min till start vid något tillfälle och att det var för att köra igång varmvattnet. Men jag är inte helt säker heller.
Vp intervall gäller alla starter så visst blockeras den av vp intervall även vid en vv-laddning.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: hur prioriteras varmvatten i 1125
« Svar #11 skrivet: 05 december 2007, 23:09:01 »
Jepp, men sÃ¥ finns de som styr värmen pÃ¥ radiatortermostaterna...  :P
Som jag dÃ¥?  9 starter senaste dygnet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!