Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfÃ¥gor...  (läst 1462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quattropatrik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Arvidsjaur
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfågor...
« skrivet: 02 april 2010, 08:35:09 »
Jag har nyss fått min Thermia Optimum G2 8Kw (200m aktivt hål) installerad och har lite nybörjarfrågor.
Vart ser man antalet starter/dygn?
Hur många är rimligt att ligga på?

Då man tittar i pumpen kan man se Vp tid, el 1 el 2 samt varmvatten, Det jag då undrar är vad betyder varmvatten? Är det hur många timmar VP gått för att producera varmvatten (i mitt fall ca 8tim för en vecka)?

Jag har dragit ner kurvan till 31 grader (vid leverans stod den på 40)för att få en dräglig innetemp (ca 23grader inne 0 till -7 ute) är detta det effektivaste sättet eller skall man sänka på nåt annat ställe för att spara mer?

Min målsättning är givetvis att justera in pumpen så optimalt som möjligt då jag finner detta mycket intressant, jag tycker dock att instruktionsboken inte ger mig den infon jag vill ha. Därför vänder jag mig till detta forum som verkar ha otroligt mycket kunskap i ämnet! Använd gärna facktermer men förklara vad dem betyder så kan jag lära mig!
 
En konstig sak är att då vi ligger på ca 23 inne så upplever vi det som lite kallare än då vi eldade med pellets och hade 23 grader!? Vad kan detta bero på?
I och för sig så var elementen alltid mer eller mindre varma förr, nu hinner dom kallna mellan varven. Kanske är det som gör skillnaden? För övrigt är jag mycket nöjd med val av uppvärmning!
« Senast ändrad: 02 april 2010, 08:39:05 av quattropatrik »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfågor...
« Svar #1 skrivet: 02 april 2010, 16:25:26 »
För att se antal starter på en Thermia så måste man kolla historik för framledningstemp över 24 h och räkna hacken som blir vid varje start, se avsnitt "7.7 Avläsning av temperaturer" i manualen. Jag brukar rekommendera ca 20-25 starter/dygn som mest nu när det är runt 0 ºC ute.

Varmvatten är antal timmar som den laddat VVB. På G2 så tillverkar hetgasväxlaren varmvatten via HGW, den tiden räknas inte utan endast tiden som den gjort varmvatten på "vanligt" sätt.

Helt rätt att säkna kurvan om det är för varmt inne.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfågor...
« Svar #2 skrivet: 02 april 2010, 16:32:53 »
VV drift tid är en del av total drift tid och läggs alltså inte till densamma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!