Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla mina borrhÃ¥l?  (läst 3081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Hur koppla mina borrhål?
« skrivet: 28 november 2011, 17:19:39 »
Vår borrning blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Planen var att göra två hål på 150m vardera (till en Nibe 1245-12) men det första blev bara 43m pga att borraren kom in i en stor spricka i berget som bara rasade hela tiden så han vågade inte borra vidare, sprickan är minst 3m djup. Detta hål ger mycket vatten. Borraren satte i en pump i hålet som pumpade 48l/min på 30 meter och lyckades aldrig torrköra trots att den gick i flera dygn. Hålet som sådant flödar också över om man inte har något lock på.
Det andra hålet är på 200m, jag vet ännu inte hur mycket vatten det finns i det hålet men troligen betydligt mindre tillrinning och det rinner inte över. Jag vet heller inte hur högt vattnet står ännu, dvs hur mycket som blir aktivt djup i hålet.

Nu till saken. Min installatörs plan är att seriekoppla köldbärarslangen mellan hålen och låta vätskan gå igenom det djupa hålet först och sedan sist genom det grunda. Överskottsvattnet från det grunda brunnen planerar han att leda in i den djupa brunnen, alltså utan pump, bara det som rinner över. Anledningen till att inte parallellkoppla hålen som man brukar göra anger han till den stora skillnaden i djup på hålen.
Nu skulle jag gärna vilja ha era åsikter och kommentarer och ev. förbättringsförslag till denna lösning!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2011, 19:03:47 »
Med 4 graders temperaturdifferens mellan in- och utgående köldbärare blir det ett tryckfall på ungefär 1 bar räknat på 500 meter slang. Det är rätt mycket så man får nog acceptera lite högre differens, kanske 5 grader. Det är lite mer än vad som är brukligt men det kommer att fungera.

Parallellkoppling ger lägre tryckfall men det kan bli problem med att trimma in flödena.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2011, 19:15:41 »
Rekomendationen är att paralell koppla slingerna med 2 st flödesdokumenterande ventiler i kretsarna ,
kanske prata med installtören om 4 rörskollektorer då du nu har 248 meter totalt istället för 300 meter som du beställt.
på så vis kan du få ut lite mer kyleffekt .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2011, 19:42:42 »
vid paralellkoppling behöver du injusteringsventiler....samt sÃ¥ mycket intresse att du hÃ¥ller pÃ¥ första Ã¥ret och trimmar in flöden efter temperaturer.   Jag är nog beredd att hÃ¥lla med Roland om att med tvÃ¥ sÃ¥ olika hÃ¥l kan det bli en vinst (förutom att man slipper köpa ventiler) att köra hÃ¥len i serie.
Den extra pumpenergin får vägas mot risken för obalans och sämre energiupptag därutav.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2011, 20:26:53 »
Stoppar man ner 4-rörskollektorer, kan det ju knappast vara någon risk att seriekoppla.

Den lägre tryckfallet som 4-rörskollektorerna ger, är väl den enda fördelen dom har.


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2011, 21:02:59 »
nja en del tycker att 4 rörskollektorn hjälper till att ta hem liiiite mer kyleffekt från hålen .
läste någonstans att Thermia räkna med ca 10% tror IVT hade lite mer men är osäker på siffrena här.
ni får ta dom med en nypa salt.

sen tycker i alla fall jag att paralellkoppling av käller är att föredra .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2011, 21:35:01 »
Ja, nog håller jag med om att 10% är saltat.

Det innebär i så fall att inkommande köldbärare är 2° varmare med 4-rör. Enda möjligheten att få mer effekt från en kortare energibrunn är att sänka temperaturen vid borrhålsväggen. Kan du trycka ut ett två-rörskollektor mot borrväggen så har du kommit 4-rörsegenskaperna väldigt nära. Det enda som fattas då är att minska isoleringsegenskaperna på 2-rör till lägre nivå.

Jag ger 4-rörskollektorn 3% bättre effektegenskaper mot 2-rör. Även med lite mer effekt pÃ¥ 4-rör, är jag tveksam till om det är ekonomiskt försvarbart. 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2011, 21:36:54 »
ivt tycker 15% :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2011, 21:56:33 »
Det börjar bli lite vid sidan av frågan men jag tycker inte 10 % förbättring med 4--rörskollektor är orimligt. Ungefär en tredjedel av värmeöverföringsmotståndet finns i borrhålet och 30 % förbättring med 4 slangar pga större yta som betyder mindre temperaturfall i själva slangen och bättre termisk kontakt med bergväggen, jag tycker som sagt att det verkar inte orimligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #9 skrivet: 28 november 2011, 22:06:51 »
ivt tycker 15% :)


Det kan säkert stämma, om det gäller effekter under en kort tid direkt efter kompressorstart med underdimensionerad brunn.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #10 skrivet: 28 november 2011, 22:12:43 »
Det börjar bli lite vid sidan av frågan men jag tycker inte 10 % förbättring med 4--rörskollektor är orimligt. Ungefär en tredjedel av värmeöverföringsmotståndet finns i borrhålet och 30 % förbättring med 4 slangar pga större yta som betyder mindre temperaturfall i själva slangen och bättre termisk kontakt med bergväggen, jag tycker som sagt att det verkar inte orimligt.

Vilken temperaturskillnad anser du att det gör på inkommande köldbärare?

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2011, 09:19:59 »
I mitt fall med ca 8 graders temperaturdifferens mellan berget och snitttemperaturen på köldbäraren skulle det göra 0,8 grader vilket i sin tur gör ca 2 % lägre elförbrukning för kompressorn plus kanske lite mindre tillsatsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur koppla mina borrhål?
« Svar #12 skrivet: 29 november 2011, 10:43:43 »
En IVT 6 kW scroll ger 120 Watt högre effekt med 0,8° högre inkommande köldbärare. Tillförd effekt till kompressorn är då något högre, men är på mitt diagram knappt mätbar.

Är drifttiden 4 000 timmar/år och medeleffekten 6 kW, gör det 24 000 kWh/år. Tillförd kompressoreffekt är då 8 000 kWh med COP3. Med 0,8° varmare köldbärare behöver kompressorn gå 3 912 timmar med tillförd effekt på 7 850 kWh. En besparing på runt 150 kWh/år eller 2% som du nämner.

Det som diskuterades var kyleffekten som nämndes med 10% och 15%. En ökad kyleffekt från 4 000 Watt till 4 120 Watt, är en ökning på 3%.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!