Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: sobris
« skrivet: 31 mars 2010, 17:44:15 »

Bertil: Om man har termostater och de skall stå helt öppna så kan man ju undra varför
man har termostater överhuvudtaget :D

Du tar bara bort (eller flyttar?) symptomen, du botar inte själva sjukan...
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 28 mars 2010, 19:19:03 »

Nilzon73 Jag missade att det var hetgasen och ja den kan ju bli betydligt högre :)

Sorbis Ja ibland tycker man att man skriver så klart men det blir inte rätt ändå   *vinkar*

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 mars 2010, 12:51:56 »

Men har man termostater så skall dom definitivt vara helt öppna för att säkerställa bra flöde för värmepumpen!
Skrivet av: sobris
« skrivet: 20 mars 2010, 11:24:07 »

Om värmepumpen får problem med för litet flöde (för liten volym att värma vid varje start),
så är inte rätta medicinen att ta bort termostaterna. Istället lägger man till en separat
arbetsvolym på något hundratal liter vatten som VP alltid har tillgång till.

Blaser: jag förstår att du har mer är 3 radiatorer, men du fick det faktiskt att låta som om
det alltid är cirkulation i ett 2-rörssystem även om termostaterna stänger  Thumbsup
Skrivet av: Nilzzon73
« skrivet: 20 mars 2010, 11:14:06 »

-------> Blaser. 55 är max framledningstemp på radiatorkretsen.  Hetg. har jag loggat betydligt högre.
Dock så visar min rtl att jag får max 51-52 grader i framledning, på pumpen läser jag vid samma tillfälle 55grader. Är det dålig anliggning på min egen temp sensor eller är det en riktig diff? Monterat sensor med värmepasta, 2 buntband, ordentligt med tejp, samt isolerat o tejpat igen. Satte den så långt upp på röret jag kunde. Försöker att bifoga en bild från RTL, men får fan inte till det  =0(
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 20 mars 2010, 09:17:13 »

Intresant ämne. Är inne på nästan samma linje, fast jag ska sätta min kamin i gillestugan eftersom tv/allrum kommer att hamna där. Men vad tycker VP om att köra mot stängda termostater? Får man mycket sämre cop eller vad händer eg. eftersom man alltid hört på detta forum att allt ska stå helt öppet mao. inga termostater.
OT till trådstartaren kan jag nämna att min Daikin gav knappt 60 grader in vid minus 20. ( enligt min RTL) Låter det rimligt, eller sitter tempgivare på fel ställe/rör?

60 verkar tom mkt eftersom den inte ska kunna ge mera än 55 :)
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 20 mars 2010, 09:13:18 »

Varför skulle det inte bli helt stopp i ett tvårörssystem om alla termostater stänger??

Om det redan är tillräckligt varmt i alla utrymmen i huset så skall alla termostater stänga
och det skall inte vara någon cirkulation alls. Cirk.pumpen skall stängas av den med...

Om nu en VP med utegivare fortsätter köra i alla fall bara för att den tycker det är kallt
ute, så kan ju var och en tänka efter var det stora systemfelet finns.

Jo naturligtvis blir det helt stopp i ett 2 rörssystem om ALLA termostater stänger. Läs vad jag skrev istället :) Vi har helt öppna termostater och innegivare i de flesta rummen 1 avstängt o 2 termostater på lägre temp, vi har dock ff 14 element som är helöppna, trodde att det framgick att vi har mer än 3 element i vårt hus men nu är det klargjort iaf.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 19 mars 2010, 23:58:28 »

Varför skulle det inte bli helt stopp i ett tvårörssystem om alla termostater stänger??

Om det redan är tillräckligt varmt i alla utrymmen i huset så skall alla termostater stänga
och det skall inte vara någon cirkulation alls. Cirk.pumpen skall stängas av den med...

Om nu en VP med utegivare fortsätter köra i alla fall bara för att den tycker det är kallt
ute, så kan ju var och en tänka efter var det stora systemfelet finns.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 19 mars 2010, 19:51:04 »

Vi kör med ett par termostater på låg temp och 1 avstängd det funkar bra, nu har vi 2rörssystem så det blir ingen hindring av cirkulationen i sytemet och vi har bra delta.
Skrivet av: Nilzzon73
« skrivet: 19 mars 2010, 16:37:10 »

Intresant ämne. Är inne på nästan samma linje, fast jag ska sätta min kamin i gillestugan eftersom tv/allrum kommer att hamna där. Men vad tycker VP om att köra mot stängda termostater? Får man mycket sämre cop eller vad händer eg. eftersom man alltid hört på detta forum att allt ska stå helt öppet mao. inga termostater.
OT till trådstartaren kan jag nämna att min Daikin gav knappt 60 grader in vid minus 20. ( enligt min RTL) Låter det rimligt, eller sitter tempgivare på fel ställe/rör?
Skrivet av: sobris
« skrivet: 19 mars 2010, 16:04:26 »

Rumsgivare gör bara saken värre, precis som du själv är inne på. Om den styrning som
finns idag ger ifrån sig rätt temperatur till rätt plats, så kan du köra vidare med den.
Eldningen skulle ju förstås helst ske i källaren, men då kanske mysfaktorn inte blir så hög  Thumbsup

Det du däremot behöver är termostater som stänger radiatorer/golvvärme i de rum där
vedeldning eller annan tillskottsvärme finns. Den energi som kommer från VP räcker då
bättre till de utrymmen du har i källaren.

Kan nämnas att det numera finns L/V VP som tuggar och går på lägre temperaturer än -10.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 mars 2010, 16:50:34 »

Jag vet ju inget om ditt hus, men...

-Det är nog svårt/på gränsen till omöjligt att bygga om värmedistributionen så att en del går enbart på el.

-Många (bla jag) sätter in en LL pump som värmer källaren separat. Och är mycket nöjda med det. Min funkar ned till minst -25 ºC

-Det går att sätta upp två innegivare till många L/V system. Men du måste tala om för pumpen vilken som "den skall lyssna på" , med tex en omkopplare.
Skrivet av: roughnecks
« skrivet: 18 mars 2010, 13:39:09 »

Hej allihopa. Jag har precis flyttat in i ett hus och är okunnig angående det mesta vad det gäller el, värme mm. Har dock läst en del den senaste tiden och tror att jag kommit fram till diverse lösningar men frågor har givetvis uppstått. Huset är ett enplanshus med källare (delvis inredd). Halva källaren har vattenburen golvvärme  Huset är på 96+96 kvadratmeter. Jag har en luftvärmepump och huset är vattenburet. Som jag har förstått sitter en temeraturmätare på utsidan av huset som styr via en graf på pumpen vilken temp som huset skall ha. Under vintern har elräkningen varit mer än rolig. Detta med tanke på att under -10C stannar pumpen och huset värms upp på ren el. Jag har tänkt sätta in en kammin på övervåningen i både mys och värmesyfte. Kamminen borde värma upp övervåningen utan problem. Till detta förstår jag att en rumsgivare borde vara lämpligt. Den stora frågan är: Om rumsgivaren på övervåningen känner av att det är tillräckligt varmt så slår pumpen förhoppningsvis igen. Men då slår det även igen i källaren vilket i sin tur bör göra att källaren blir svinkall efterson inte kamminens värme kommer ned dit. Kan man dela upp husplanen så att källaren fortfarande går på el? Kan man ha 2 rumsgivare, en på markplan och en i källaren? Tackar på förhand för alla råd. MVH Lindgren

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!