Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC 3231  (läst 3465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad octavia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Zibro SC 3231
« skrivet: 18 augusti 2016, 09:13:50 »
Hej, kopplade loss snabbkopplingen på ute delen, (p.g.a för att flytta den). När jag skulle koppla ihop den igen var det svårt som bara den å få dit den igen.
Var tvungen och ta till en tång för att kunna trycka den på plast. Under tiden jag hämta tången så har troligen gas läckt ut, tog ca:2,5min för att hämta tången. Nu får jag varken kyla eller värme. En det kört eller kan man fylla på gas? m.v.h Anders

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC 3231
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2016, 09:48:11 »
Försök få tag på "Service Manual" för SC 3225-3231. Där framgår de tekniska detaljerna om ev. service port och fyllning etc. Tidigare gick det bra att kontakta Zibro i Danmark för att få support och beställa reservdelar men det verkar ha upphört(?). På sajten http://www.zibro.co.uk/ finns i alla fall, längst ner, kontaktuppgifterna till Zibro/Qlima International i Holland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad octavia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Zibro SC 3231
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2016, 18:18:36 »
Om man spinner vidare på vad jag skrev tidigare, man demonterar snabb kopplingen och kopplar förbi denna genom att löda ihop rören.
Blir det då en s3231 istället för en sc3231?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Zibro SC 3231
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2016, 19:05:28 »
Är du säker på att du fick snabbkopplingen på plats så att kylkretsen verkligen är öppen nu?

Känner inte zibro så vet inte hurdan typ av snabbkoppling dom använder men om allt köldmedel ska läcka ut på ett par minuter så borde det funnits en rejäl "dimma" i luften när du kom tillbaka med tången och oljigt där det läckt ut. Kringliggande delar blir rejält kalla då köldmedlet förångas så tror knappast du tagit i snabbkopplingen desto längre ifall av ett rejält läckage från den.

Såg du några tecken på läckage eller kan det vara så enkelt att kopplingen inte gick på plats och därmed inte öppnar kylkretsen varför du följaktligen inte heller får värme eller kyla?
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC 3231
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2016, 19:24:31 »
Om man spinner vidare på vad jag skrev tidigare, man demonterar snabb kopplingen och kopplar förbi denna genom att löda ihop rören.
Blir det då en s3231 istället för en sc3231?

Om man bara löder ihop rören behövs det också en serviceventil för att vakuum-pumpa och fylla på ny köldmedia. Viktigt att det i så fall finns någonstans innanför skalet. Tror annars det blir ganska svårt att få till det bra att göra om en SC till en S-modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Zibro SC 3231
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2016, 19:44:26 »
Om man bara löder ihop rören behövs det också en serviceventil för att vakuum-pumpa och fylla på ny köldmedia. Viktigt att det i så fall finns någonstans innanför skalet. Tror annars det blir ganska svårt att få till det bra att göra om en SC till en S-modell.

Jo, och ska man löda så borde man lyckas "skölja" med skyddsgas i rören för att undvika att senare få orenheter från lödprocessen i kompressorn. S modellen har väl knappast ändå lödda kopplingar, nog är det väl fråga om konor där?

Dom allra flesta snabbkopplingspumpar brukar ju ha serviceport så man skulle ju tro att Zibron har det också.

Vidhåller dock att om ca 1kg köldmedel (eller hur mycket pumpen nu innehåller) läcker på en kort stund, en minut eller två så märker man nog av det om man är på plats då det precis hänt. Kan ju givetvis vara så att kopplingen läckt under en längre tid och det här som TS beskriver blev det som knäckte kamelens rygg. Men är bara spekulation, skulle fortfarande hålla en liten hacka på att kopplingen inte sitter ordentligt och därmed inte öppnar kretsen.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!